یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
حجت الاسلام سیدمرتضی حسینی اصفهانی
دانلود کتاب/
 «همت مضاعف و کار مضاعف» به قلم حجت الاسلام سیدمرتضی حسینی اصفهانی   

هر انسانى جهت كار و تلاش توانايى در حدّ خود طبق معمول دارد كه بيش از آن براى او مقدور نيست، ولى هنگامى كه انگيزه قوى در او حاصل شد، و ايمان به خدا و اخلاص در عمل در او شكوفا گرديد، قهراً در او عشقى فروزان، فوران مى‏ گردد كه مافوق توان و قدرت خود كار و تلاش مى‏ كند...

به گزارش ندای اصفهان، سال ۱۳۸۹ در بیانات مقام معظم رهبرى حضرت آیت اللّه‏ خامنه ‏اى به سال «همّت مضاعف و کار مضاعف» نامگذارى شد و پس از آن بود که قلم هایی در تبیین این شعار نوروزی کوشیدند.

کتاب «همت مضاعف و کار مضاعف» به قلم حجت الاسلام سیدمرتضی حسینی اصفهانی به همت انتشارات «فرهنگ قرآن» در ۱۶۴ صفحه منتشر شده و اکنون به طور اختصاصی در اختیار پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان قرار گرفته است. اگرچه از انتشار این کتاب چندین سال می گذرد اما با پذیرفتن اینکه شعار سال در کلام رهبری همواره سرلوحه مسیر ما است و مخصوص یک برهه زمانی خاص نیست، استفاده از این کتاب را به همگان توصیه می نماییم.

دریافت فایل کامل کتاب: دانلود

کتاب همت مضاعف

نویسنده در مقدمه کتاب در معناى همّت مضاعف و کار مضاعف می نویسد:

«همت» در لغت به معناى اراده، تصمیم، فعالیت، غیرت، حمیت و حتى به معناى پیر سالخورده نیز آمده که آن هم شاید اشاره به تجربه کارى و کارکشتگى او باشد و به همین جهت «اهتمام» نیز به معناى نگرانى، اندیشه، زحمت، کوشش، دلبستگى، اعتنا، توجه و پشتکار مى‏ باشد.

«مُضاعف» از کلمه «ضِعف» به معناى دو چندان مى ‏باشد و چون «مضاعف» از باب مفاعله است، دو چندان از سوى گروه‏ها و جمعیت‏ها تحقق مى ‏یابد که گویا هر گروهى با کارهاى دو چندان و مافوق توان خود گروه دیگر را به چنین تلاش افزون به طور دسته‏ جمعى دعوت مى‏ کند، بنابراین وقتى همت موصوف به مضاعف شد دیگر در مفهوم آن کمترین خلأ و کم کارى یافت نمى‏ گردد.

«کار» به معناى هر فعل مفیدى است که انسان انجام مى‏ دهد و باز وقتى توصیف به «مضاعف» شد نشان مى‏ دهد که کارها به صورت فراوان باید انجام گیرد.

انگیزه همت مضاعف و کار مضاعف

پس از روشن شدن معناى لغوى همّت مضاعف و کار مضاعف توجّه به نکته‏ اى لازم و ضرورى است که تحقق این عنوان بدون ترتب بر عنوان
دیگرى غیر قابل ممکن است و آن انگیزه ‏اى است که موجب همت مضاعف و علت کار دوچندان خواهد شد ودر حقیقت همان به منزله هدف از همت دو برابر و کار فراوان خواهد بود؛ زیرا اگر انسانى براى هر کارى انگیزه و هدفى نداشته باشد حب و شوق به آن کار براى او حاصل نمى‏ گردد. بدین خاطر مقام معظم رهبرى در تبیین «همت مضاعف و کار مضاعف» در مشهد «با تبریک مجدد حلول سال نو و عید نوروز «ایمان به پروردگار و تعالیم انبیا» را اساس و شاخص عمده جمهورى اسلامى خواندند.»[۱] چه مناسب است که انگیزه و علت همّت مضاعف و کار مضاعف به طور مشروح مشخص گردد.

در اینجا باید گفت: انگیزه ‏ها گر چه ممکن است عوامل متعدد و فراوانى باشد، ولى در اینجا تنها دو چیز مى‏ باشد:

یکى: خدا و اخلاص بر او دوم: اعتقاد به قیامت و حسابرسى و پاداش.

انگیزه الهى و اخلاص

از مهمترین علل که در کارها مى ‏توان شمرد، ایمان به خدا و اخلاص در کارها براى اوست وبدیهى است که هیچ علت و سببى در قوت و توان به این علت نمى ‏رسد، چنانچه فرمود: «آگاه ‏باشید که دین خالص از آن خداست.»[۲]

«بگو: من مأمور شده ‏ام که خدا را بپرستم و براى او دین را خالص گردانم و فرمان دارم که نخستین مسلمانان باشم.»[۳]

بدیهى است انگیزه وقتى در ایده مکلف و عامل، خدا باشد، داراى پشتوانه ‏اى قوى، جاودان و کارآمد در همه زمان‏ها و در همه مکان‏ها در حد اعلى مى ‏تواند باشد و کمترین عمل انسانى مشمول غفلت و فراموشى نمى‏ گردد، چرا که فرمود: «خداوند به هر چیزى داناست.»[۴]

و علاوه بر آن مؤمنان را از برترین قلمداد فرمود: «و شما (نسبت به دیگران) برترید اگر ایمان داشته باشید.»[۵]

از «امام صادق» علیه‏ السلام نقل شده: «بنده باید در تمام حرکات و سکنات خود نیت خالص داشته باشد؛ زیرا اگر چنین نباشد غافل است و غافلان را خداوند چنین وصف کرده است که: آنان همچون چارپایانند و بلکه گمراه‏ترند.»[۶]

از «امام عسکرى» علیه‏ السلام نقل شده: «اگر همه دنیا را یک لقمه کنم و آن را در دهان کسى گذارم که از روى اخلاص خدا را عبادت مى‏ کند، به نظرم در حق او کوتاهى کرده‏ ام.»[۷]

«امام صادق» علیه ‏السلام به مفضّل بن‏ صالح فرمود: «همانا خداوند را بندگانى‏ است که خالصانه با وى معاملت کنند و خدا نیز از اجر و پاداش خالص خود به ایشان دهد، اینان کسانى هستند که در روز قیامت نامه‏هاى اعمالشان خالى است و هرگاه در برابر خداى تعالى بایستند، آنها را از رازى که با وى در میان گذاشته‏ اند پر کند (راوى مى‏ گوید:) عرض کردم: سرورم! چرا چنین است؟
(نامه ‏ها خالى است؟) فرمود: زیرا خداوند شأن آنان را بالاتر از این قرار داده که فرشتگان نگهبان از رابطه میان خود و ایشان آگاه شوند.»[۸]

در داستان موسى و شعیب علیهم االسلام آمده: «زمانى که موسى علیه ‏السلام نزد شعیب علیه ‏السلام رفت، شعیب آماده خوردن شام بود، آنگاه به موسى علیه ‏السلام گفت: اى جوان! بنشین شام بخور! موسى علیه ‏السلام گفت: پناه به خدا! شعیب علیه‏ السلام گفت: چرا؟ مگر گرسنه نیستى؟ موسى علیه ‏السلام گفت: چرا، اما مى‏ ترسم این پاداش آبى باشد که به دخترانت (گوسفندانت) دادم؛ من از خاندانى هستم که اگر همه زمین پر از طلا شود کمترین کار آخرت را به آن نمى‏ فروشیم، شعیب گفت: اى جوان! به خدا! این پاداش آن کار تو  نیست، بلکه میهمان نوازى و اطعام رسم و عادت ما و پدران ماست، در این هنگام موسى نشست و شام خورد.»[۹]

آرى هنگامى که اخلاص در درون ما به ویژه مسؤلان جاىگزین شد، به همه چیز مى ‏رسیم.

از «على» علیه ‏السلام نقل شده: «اخلاص داشته باش کامروا مى‏ شوى.»[۱۰]

نیز نقل شده: «هر که اخلاص ورزد به آرزوهایش برسد.»[۱۱]

نیز نقل شده: «خداوند… با اخلاص و یکتاپرستى گره حقوق مسلمانان را محکم کرد» (زیرا لازمه اخلاص و یکتاپرستى حفظ حرمت حقوق مسلمانان و زیر پا نگذاشتن آنهاست)[۱۲].

اعتقاد به آخرت و پاداش

مؤنان به آخرت ایمان دارند، فرمود: «و آنان که به آنچه بر تو و پیش از تو فرو فرستادیم ایمان مى ‏آورند و به روز واپسین یقین دارند.»[۱۳]

از «على» علیه‏ السلام نقل شده: «همانا دنیا از تو جدا شدنى و آخرت به تو نزدیک است.»[۱۴]

نیز نقل شده: «خود را به کار آخرت که ناگزیر از آنید سرگرم دارید.»[۱۵]

در عظمت قیامت از «على» علیه ‏السلام نقل شده: «و هر چیز دنیا، شنیدن آن بزرگتر از دیدن آن است و هر چیز آخرت، دیدن آن بزرگتر از شنیدن آن است، پس به جاى دیدن آخرت و مشاهده آنچه از دیدگان شما پنهان و در پس پرده غیب است، به همان شنیدن و خبر یافتن (توسط انبیا) اکتفا کنید.»[۱۶]

و جهت جاودانى سراى آخرت فرمود: «دنیا تمام شدنى و آخرت همیشگى است.»[۱۷]

نیز فرمود: «همانا دنیا سراى گذر است و آخرت جاى ماندن، پس از گذرگاه خود براى ماندگاه خویش توشه برگیرید.»[۱۸]

در فضیلت آخرت آمده: «بگو: کالاى دنیا اندک است و آخرت براى کسى که تقوا داشته باشد بهتر است.»[۱۹]

از «على» علیه ‏السلام نقل شده: «آخرت هیچ جایگزینى ندارد و دنیا بهاى جان آدمى نیست.»[۲۰]

و در آثار یاد آخرت از «امام على» علیه‏السلام نقل شده: «یاد آخرت دارو و درمان است، یاد دنیا بدترین درد و بیمارى است»[۲۱].

از «رسول خدا» صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏آله نقل شده: «خداوند بزرگ کسى که دنیا را بشناسد و نسبت به آخرت جاهل و نادان باشد دشمن مى‏ دارد.»[۲۲]

و در این که همه کارها باید براى آخرت باشد از «على» علیه ‏السلام نقل شده: «با نفس خود بستیز و توان و کوشش خود را براى آخرت به کار گیر.»[۲۳]

نیز آمده: «تو براى آخرت آفریده شده ‏اى پس براى آنجا کار کن، براى دنیا آفریده نشده ‏اى پس از آن روى برتاب.»[۲۴]

و در باره اینکه دار آخرت براى اهل عدل و تواضع است که شامل کسانى که برترى‏جو و اهل فسادند نمى‏ شود، آمده:

«این سراى آخرت را تنها براى کسانى قرار مى ‏دهیم که اراده برترى‏ جویى در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک براى پرهیزگاران است.»[۲۵]

از «امیرمؤمنان» علیه‏ السلام نقل شده: «گاه مى‏ شود که انسان از این لذّت مى‏ برد که بند کفش او از بند کفش دوستش بهتر باشد و به خاطر همین مشمول این آیه مى‏ شود؛ (چرا که این هم شاخه کوچکى از برترى‏ جویى است.)»[۲۶].

از «امیر مؤمنان» علیه ‏السلام نقل شده: «که به هنگام خلافت ظاهرى شخصاً در بازارها قدم مى ‏زد، گم‏شده‏ ها را راهنمایى مى‏ کرد، ضعیفان را کمک مى‏ نمود، و از کنار فروشندگان و کسبه رد مى ‏شد، و این آیه «تِلْکَ الدَّارُ الآخِرَهُ…» را قرائت مى‏ کرد و مى ‏فرمود: این آیه در باره زمامداران عادل و متواضع و همچنین سایر قدرتمندان از توده ‏هاى مردم نازل شده است.»[۲۷]

نتیجه گفتار:

هر انسانى جهت کار و تلاش توانایى در حدّ خود طبق معمول دارد که بیش از آن براى او مقدور نیست، ولى هنگامى که انگیزه قوى در او حاصل شد، و ایمان به خدا و اخلاص در عمل و اعتقاد به آخرت در او شکوفا گردید، قهراً در او عشقى فروزان، فوران مى‏ گردد که مافوق توان و قدرت خود کار و تلاش مى‏ کند و از همّتى بلند برخوردار مى‏ شود و تمام کارهاى بزرگ و متراکم به عنوان خدمت به خلق عالم براى او کوچک و ناچیز
مى‏ گردد، به طورى که اگر از کار و تلاش و خدمت به خلق باز ماند گویا بیمار و مریض مى‏ باشد.

پی نوشت

[۱] . بیانات مقام معظم رهبرى در هیجدهم فروردین سال ۸۹ در مشهد.

[۲] . «أَلاَ لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ» زمر: ۳٫

[۳] . «قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ * وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَکُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِینَ»زمر: ۱۱ـ۱۲٫

[۴] . «إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِیمٌ» عنکبوت: ۶۲٫

[۵] . «وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤمِنِینَ» آل عمران: ۱۳۹٫

[۶] . «الامام الصادق علیه ‏السلام: لابد للعبد من خالص النیه فى کل حرکه و سکون ؛ اذ لو لو یکن بهذا المعنى یکون غافلا و الغافلون قد وصفهم الله بقوله: «إِنْ هُمْ إِلاَّ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً»فرقان: ۴۴ مصباح الشریعه: ۳۹٫

[۷] . الامام العسکرى علیه‏ السلام: «لو جعلت الدنیا کلها لقمه واحده و لقمتها من یعبد الله خالصا لرایت انى مقصر فى حقه» بحارالانوار: ۷۰/۲۴۵/۱۹٫

[۸] . «الامام الصادق علیه ‏السلام ـ للمفضل بن صالح ـ : ان للّه‏ عبادا عاملوه بخالص من سره، فعاملهم بخالص من برّه، فهم الذین تمرّ صحفهم بوم القیامه فرغا و اذا وقفوا بین یدیه تعالى، ملاها من سرّما اسرّوا الیه قال: فقلت: یا مولاى! ولم ذلک؟ فقال: اجلّهم ان تطلع الحفظه على ما بینه و بینهم.» عده الداعى: ۱۹۴٫

[۹] . فى قصه موسى وشعیب علیهماالسلام: فلما دخل على شعیب اذا هو بالعشاء مهیّأ، فقال له شعیب: اجلس یا شاب! فتعش، فقال له موسى: اعوذ باللّه‏، قال شعیب ولم ذاک؟ الست بجائع؟ قال: بلى لکن اخاف ان یکون هذا عوضا لما سقیت لهما و انا من اهل بیت لا نبیع شیئا من عمل الآخره بمل‏ء الارض ذهبا، فقال له شعیب: لا واللّه‏! یا شاب! ولکنها عادتى و عاده آبائى: نقرى الضیف و نطعم الطعام، قال: فجلس موسى یأکل» بحارالانوار: ۱۳/۲۱٫

[۱۰] . قال على علیه‏ السلام: اخلص تنل» غررالحکم: ۲۲۴۸٫

[۱۱] . قال علیه‏ السلام: «من اخلص بلغ الآمال» غررالحکم: ۷۶۷۵٫

[۱۲] . الامام على علیه ‏السلام: «ان اللّه‏… شد بالاخلاص والتوحید حقوق المسلمین فى معاقدها» نهج البلاغه، خطبه: ۱۶۷٫

[۱۳] . «والَّذِینَ یُؤمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ» بقره: ۴٫

[۱۴] . عن على علیه‏ السلام: «ان الدنیا منقطعه عنک والآخره قریبه منک» نهج‏البلاغه: الکتاب: ۳۲٫

[۱۵] . عنه علیه ‏السلام: «اشغلوا انفسکم من الآخره بما لا بد منه» غررالحکم: ۲۵۵۸٫

[۱۶] . عنه علیه‏ السلام: «وکلّ شیء من الدنیا سماعه اعظم من عیانه وکلّ شیء من الآخره عیانه اعظم من سماعه، فلیکفکم من العیان السماع و من الغیب الخبر» نهج البلاغه، الخطبه: ۱۱۴٫

[۱۷] . عنه علیه ‏السلام: «الدنیا امد، الآخره ابد» غررالحکم: ۴٫

[۱۸] . عنه علیه ‏السلام: «انما الدنیا دار مجاز والاخره دار قرار، فخذوا من ممّرکم لمقرّکم» نهج البلاغه؛ الخطبه: ۲۰۳٫

[۱۹] . «قُلْ مَتَاعُ الدَّنْیَا قَلِیلٌ وَالآخِرَهُ خَیْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى» النساء: ۷۷٫

[۲۰] . عن على علیه‏ السلام: «لیس عن الآخره عوض ولیست الدنیا للنفس بثمن» غررالحکم: ۷۵۰۲٫

[۲۱] . الإمام علی علیه‏ السلام: «ذکر الآخره دواء وشفاء وذکر الدنیا ادوأ الادواء» غرر الحکم: ۸۳۴۷ ـ۸۳۴۸٫

[۲۲] . عن رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله: «انّ اللّه‏ تبارک وتعالى یبغض کلّ عالم بالدنیا جاهل بالآخره» کنز العمّال: ۲۸۹۸۲٫

[۲۳] . الامام علی علیه‏ السلام: «جاهد نفسک واعمل للاخره جهدک» غرر الحکم: ۲۴۰۶٫

[۲۴] . عنه علیه ‏السلام: «انّک مخلوق للآخره فاعمل لها، انّک لم تخلق للدنیا فازهد فیها.» غرر الحکم: ۳۸۱۰ـ ۳۸۱۱٫

[۲۵] . «تِلْکَ الدَّارُ الآخِرَهُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لاَ یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الأَرْضِ وَلاَ فَسَادًا وَالْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ» قصص: ۸۳٫

[۲۶] . ان الرجل لیعجبه ان یکون شراک نعله اجود من شراک نعل صاحبه فیدخل تحتها.» تفسیر جامع الجوامع ذیل آیه.

[۲۷] . تفسیر مجمع البیان: ۷ / ۲۶۹٫

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق