چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳

عرفان های کاذب؛

معرفی و شناخت 12 فرقه انحرافی فعال در ایران +دانلود

وقتی گرایش های متعالی انسان هدایت نشود و با توهم تلقین گردد خرافات پدید می آید. در این افراد خرافه جایگزین یک حقیقت گمشده در زندگی گشته است که همان معنویت می باشد که توسط خالق هستی در خلقت اشرف مخلوقات «انسان» به عنوان خلیفه الله به ودیعه نهاده است...

ندای اصفهان- زهرا آصالح (فعال فرهنگی)/

متن زیر با استفاده از منابع مختلف سعی کرده است به معرفی عرفان های کاذب و نوظهور فعال در ایران بپردازد.

شما می توانید جهت استفاده بهتر، فایل پاورپوینت این مقاله را از اینجا دانلود کنید.

عرفان به شناختی که به وسیله ی شهود (دیدن) قلبی خداوند برای شخص عارف حاصل می شود گفته می شود. این شهود نیز به وسیله ی رعایت تقوای الهی و رسیدگی به نفس و اصلاح آن حاصل می شود.

پیچیدگی‌های زندگی در جوامع امروزی و شهرهای بزرگ همراه با شلوغی‌ها، جنون سرعت و مسابقه‌های مجازی افراد بشری به سوی مصرف‌گرایی بیش از حد و مسایلی از این دست و نیز دور شدن مردم شهرها از زندگی طبیعی و به دنبال آن ایجاد فشارهای روحی و روانی، دور شدن از معنویت، افزایش مادی گرایی، فرصت‌طلبی و فراموشی ارزش‌ها و كرامات اخلاقی، باعث ایجاد نوعی خلاء و تشنگی مردم نسبت به مسایل معنوی و متافیزیكی شده است.

از این رو ایجاد هرگونه روزنه‌ای تحت عنوان كلاس معنوی، آرامش روحی و روانی تفكر و خوشناسی، به شدت موجب جذب افراد به ویژه صدمه‌دیدگان از وضعیت روزافزون مشكلات زندگی شهری و تمدن به اصطلاح پیشرفته صنعتی گردیده است.

عرفان های کاذب

امیرالمؤمنین علی علیه السلام:

هرگز نمی توانید راه رشد را بیابید، مگر آنکه راه انحراف را هم نشان دهید. ( خطبه 147 نهج البلاغه)

در دنیای پرهیاهو و آشفته که در آن ارزش های اسلامی به شدت رنگ باخته و قدرت و ثروت هدف نهایی جلوه داده می شود، افرادی جهت کسب شهرت و آوازه و ثروت نامشروع و بعضا در پاسخ به عقده حقارت درونی با اهداف فردی یا گروهی با شگردهای مختلف درصدد جذب مرید با روش های سازمانی و تعیین سرگروه و حلقه های ارتباطی می باشند و در این راه از هیچ ادعایی گزاف و دروغ پردازی بزرگ مثل داشتن کرامت، داشتن اسرار و رموز هستی، کشف اسرار، تسلط بر علوم غریبه، دانستن خواص حروف و اعداد و جداول ابایی نداشته و با خواب سازی و با استفاده از سخنوری و سوءاستفاده از قدرت بیان برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

از تفسیر به رای قرآن و منابع مذهبی تا بدعت در مناسک دینی، از صدور فتواهای بی اساس تا ادعای شفاعت گناهان و شفای امراض صعب العلاج، از نفوذ در NGOها با وعده کمک های مادی و دستگیری معنوی و انتقال حس شخصیت کاذب به مریدان مانند دادن ماموریت خاص به هر مرید و ارضای نفسانیات و اداره آنچه که مقصودشان است در بسیاری مواقع به تشکیل شبکه های فساد اخلاقی، باندهای توزیع مواد مخدر و ایجاد گروه های ضد اجتماعی و تسویه حساب های شخصی و گروهی اقدام نموده اند.

گاهی نیز با سازماندهی اعضاء در شبکه های سیاسی، امنیتی برای ایجاد اغتشاش و انجام عملیات خرابکارانه در کشور با هدایت و حمایت دشمنان نظام فعالیت می کنند. مبنای شرعیت را با تشخیص خودشان می گذارند و از رجوع به مراجع تقلید جهت کسب تکالیف دینی دوری می کنند.

ذکر این نکته ضروری می باشد که ریشه خرافات در نادانی و کم خردی بشر در شناخت خود و حقایق عالم است و در کلام معصوم داریم: «من عرف نفسه فقد عرف ربه». وقتی گرایش های متعالی انسان هدایت نشود و با توهم تلقین گردد خرافات پدید می آید. در این افراد خرافه جایگزین یک حقیقت گمشده در زندگی گشته است که همان معنویت می باشد که توسط خالق هستی در خلقت اشرف مخلوقات «انسان» به عنوان خلیفه الله به ودیعه نهاده است.

دعوت جوانان تحت عناوین کلاسهای رزمی، جلسات عرفانی، مذهبی، فرهنگی و… به دلیل جذب این عناوین است. در حالی که در این جلسات به مرور زمان شرکت کنندگان را به لاقیدی دعوت می کنند که در این بین به تفکر آموزه های پرزرق و برق معروف به عرفان های نوپدید مدرن بپردازند.

برخی ازفرقه های عرفانی کاذب فعال در ایران

۱ سای بابا
بنیانگذار این مکتب، «باگوان شری ساتیای بابا» یا «سو آمی ساتیا سای بابا» بود. وی در سن چهارده سالگی مدعی شد از سوی خداوند برای هدایت همة آدمیان برگزیده شده است سپس ادعای خدایی کرده است. از آنجا که نماز مهمترین عامل ذکر الهی است و نماز و ذکر قرین یکدیگرند، اما نزد سای بابا نماز و شریعت وحیانی و الهی جایگاهی ندارد. او تصوری روشن از خدا ندارد: گاهی قائل به حلول است، گاهی قائل به پانتئیسم یا همه خدایی و گاه خدا را از سنخ انرژی می داند، اما خدایی که قرآن و اسلام به شریعت معرفی کرده است هیچکدام از اینها نیست. او ۱۱سال زودتر از پيش‌بيني خود، طعم مرگ را چشيد تا يك خداي دروغين ديگر رسوا شود.

۲– رام الله
رهبر این آیین در ایران شخصی به نام «پیمان الهی» است. وی ادعا داشت از غیب خبر دارد و بر تمام علوم باطنی تسلط دارد و در عین ناباوری مریدان در خرداد سال ۸۶ در حین دستگیری به جای ناپدید شدن، از دیوار حیاط همسایه فرار کرد. این دستگیری فرصتی شد تا چهره ی پوشالی اش آشکار شود. وی چندین بار به دلیل ترویج عقاید خرافی و انحرافی و فریب مردم ـ به ویژه جوانان ـ به همراه گروهی از اطرافیانش بازداشت شده است.

۳ اوشو
اوشو در سال ۱۹۳۱ میلادی در روستای کوچک «کوچ وادا» کشور هند به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۰ در سن ۵۹ سالگی از دنیا رفت. اوشو در ایالت اوریگان آمریکا، شهری به نام راجینش پورام را به عنوان مرکز آیین خود قرار داد، اما به دلیل فسادهای اخلاقی و جنسی بی حد و حصر اوشو و مریدانش ، در سال ۱۹۸۶ از آمریکا اخراج شد. اوشو دو جلد کتاب به نام تعلیمات تانترا (عرفان سکس) دارد و تنها راه تکامل و تعالی را گذر از سکس آزاد میداند. اصل دیگر از اصول او اصل طغیان است که اوج آن را در شیطان گرایی می توان دید! اوشو با نگاهی تحقیرآمیز به مفهوم خانواده می گوید: آنچه انسان را اسیر کرده است خانواده است.

اوشو

۴ اکنکار
پائول توئیچیل، رهبر و بنیانگذار این طریقه بود که بسياري از تعاليمش تنها متكي بر تلقينات توهم آميز و رويايي از حضور استاد زنده اک در پشت همه درها و صداهاست. از تبعات عضويت در اين فرقه، پشيماني زودرسي است كه اعضا را با پوچي روبرو كرده و در اثر فشارهاي ناشي از اين موضوع، برخي از آنها دست به خودكشي زده و پيروان اين مكتب مدعي اند كه از طريق رويا بيني، خود را تا مقام « همكار خداوند » ارتقا مي دهند و معتقدند پیامبران و کلیه مذاهب و ادیان، دروغی بیش نیستند!

۵ عرفان سرخ پوستی
بنیانگذار این نوع عرفان ، «کارلوس کاستاندا » است. کاستاندا این نوع عرفان را آیین ساحری یا جادوگری می نامد. استفاده از گیاهان روانگردان به هدف تحصیل معرفت و خودداری از آمیزش جنسی و عقل ستیزی از شاخصه های این نوع معنویت کاذب می باشد.

۶ پائلو کوئیلیو
پائلو کوئیلیو در سال ۱۹۴۷ میلادی در کشور برزیل به دنیا آمد. در سنین نوجوانی و جوانی احساسات ضد مذهبی شدیدی داشت. از هفده سالگی به بعد سه بار در بیمارستان روانی بستری شد. مدت های مدیدی از دارو های اعصاب و روان استفاده می کرد و سپس به استفاده از مواد مخدر روی آورد. پیشینه اخلاقی و اجتماعی بسیار منفی و تاریکی داشت. او می گوید که در طول زندگی خود 20 نوع ماده مخدر را تجربه کرده است و به الکل و سیگار و ارتباط با زنان اعتیاد داشته است و چنین اظهار می دارد که زنان نقش مهمی در زندگی او داشته اند. کوئیلیو چندین بار تصمیم به خودکشی گرفت… کتابهای او بازتاب تفکراتش بوده و تا به حال به ۵۶ زبان دنیا ترجمه شده اند.

۷ دالایی لاما
“تنزین گیاتسو” که براساس باورهای سنتی تبتیان تجسم دوبارة دالایی لامای سیزدهم (که در سال ۱۹۳۲ از دنیا رفته بود) پنداشته شده ادعای معنویت خواهی و صلح طلبی داشته طوری که وی با اعدام صدام که فردی جانی و متجاوز بوده مخالفت کرده و تاکنون بارها شیفتگي و نزديکي خود به رژيم صهيونستي را اظهار نموده است.

۸ عرفان حلقه

یکی از عرفان‌های به ظاهر بومی، عرفان «حلقه» است که به کرات به آیات قرانی هم تمسک می‌کنند اما اگر مبانی این فرقه استخراج شود هیچ کدام از اعتقادات این فرقه تناسبی با آموزه‌های اسلامی ندارد. به عبارت دیگر نه انسان‌شناسی و نه خدا‌شناسی است. بنیان گذار حلقه محمدعلی طاهری است و کتاب های اصلی این گروه هم به قلم وی است؛ در کنار طاهری در هنگام شکل گیری آقای اسماعیل منصوری لاریجانی هم نقش داشت. چرا که کتاب های طاهری با مقدمه آقای منصوری به چاپ رسید. ایشان پس از دستگیری محمدعلی طاهری از وی اظهار برائت کرد. برخی مریدان این فرقه با خلط مباحثی مانند اینکه وای بر نمازگزاران جامعه ای که در آن گرسنه و درمانده ای باشد، به توجیه عدم پایبندی خود به نماز می پردازند.

عرفان حلقه

جالب اینجاست که یکی از شگردهای محمدعلی طاهری در جلساتش خارج کردن جن از بدن اشخاصی و یا احضار روح از طریق برخی زنان بوده است که فیلم آن نیز در وبلاگها و سایت های خبری منتشر شد اما این کار بعد از مدتی تعطیل می شود. علت آن هم افزایش اعتراضات به این موضوع بوده است که اولا چرا همیشه این امر بر روی افراد مشخصی امتحان می شود و ثانیا چرا همیشه این افراد مشخص زنان هستند!
۹ معنویت های روانشناختی و فرا روانشناختی
این عنوان به
به گروههایی گفته می شود که در تلاش اند تا مشکلات روانی (مثل اضطراب، افسردگی و سایر گرفتاری‌های روان‌شناختی) پیروان خود را با نام های قانون جذب، راز، موفقیت و… برطرف کنند. اینان در سطح گسترده‌ای در خدمت نشر خرافات و ترویج توهماتی هستند که مردم را سرگرم نموده و از اندیشه‌های درست و خردورزی و کوشش و پشتکار دور کنند.

۱۰- یوگا
پاتانجلي موسس يوگاست. او معتقد است: عارف تر کسی است که به سطوح بالاتر از انرژی دست پیدا کرده باشد! ولی بر اساس آیات و ادعیه اسلامی، عارف کسی است که به خدا نزدیک تر است. در یوگا تكنیك‌هایی مطرح می‌شود و گفته می‌شود انسان از طریق آنها به آرامش عصبی یا ذهنی می‌رسد که نسبی بوده و در نهایت انسان باید برای یافتن آرامشی كه با اعتماد به قدرت و علم بی‌پایان الهی حاصل شود تلاش کند. یوگا با عرفان اسلامی متفاوت است. در یوگا نیز مانند سایر مکاتب هندی سخنی از خدا نیست. خدایی که مبدا و منتهای هستی است: «هو الاول و الاخر». در یوگا سخنی از معاد هم مطرح نیست!

11- شیطان پرستی

یکی از خطرناک ترین و منفورترین فرقی است که در کشور ما با نمادها و اشکال گوناگون ترویج می شود. برخی از باورهای انحرافی آنها به قرار زیر است:

تقابل و محاربه با خدا – رواج فرهنگ ضدیت با ادیان الهی – اشاعه فحشا و بی بند و باری و اعتیاد – شیوع فرهنگ کلامی مبتذل و ترویج فحاشی در گفتار – تحریف تاریخ انبیاء – سیاه نمایی و ترویج پوچ نمایی (نیهیلیسم) – ترویج فرهنگ خودکشی جهت رسیدن به کمال و…

شیطان پرستی

در سالهای اخیر گروه ها و فرقه های کاذب دیگری نیز شناسایی و سران آنها بازداشت شده اند که از جمله می توان به فالون دافا که معتقد به ترویج کمونیسم جنسی به بهانه (تحت عنوان) تمرینات و حرکات ورزشی شبیه کونگ فو و ووشو جذب نیرو می کردند.

یا گروه مدادرنگی که بنا را بر سفسطه در مبانی اعتقادی و تبلیغ پلورالیسم دینی و ترویج فرهنگ تسامح و تساهل بین مسلمانان گذاشته و کار روی نوجوانان با هدف ایجاد مانع در ارتباط این افراد با نخبگان و عالمان دینی را جزو برنامه های اصلی خود قرار داده بودند . و فرقه ح.پ که در منازلی تحت عنوان معبد آشرام با زاویه انحراف اخلاقی جلو رفتند اطاعت بی چون و چرا، سرسپردگی به رهبر فرقه، ضبط اعترافات پیروان برای تنبه و شکایت نکردن از یافته های حضور در این فرقه است که متاسفانه اکثر اعضای مورد سوءاستفاده قرار گرفته، خانم ها بوده اند .

12- معرفی TSM فرقه ای خطرناك و انحرافی در كشور

فرقه TSM تحت عنوان Technical Self Meditation یكی از این نوع محافل و جلسات است كه با جذب هزاران نفر از وضعیت روحی، روانی و نیز مسایل شخصی افراد سوءاستفاده و اهدافی را دنبال می‌نماید كه در ادامه به بیان جزئیاتی در این باره پرداخته می‌شود.

(توجه: اطلاعات مربوط به فعالیت های این فرقه در ایران ممکن است کمی قدیمی باشد. لطفا درصورت توان اطلاعات عینی خود را با ما مکاتبه کنید info@nedaesfahan.ir)

رهبر معنوی این فرقه در ایران خانم “نوشین . غ ” می‌باشد؛ وی بالای 50 سال سن دارد و آرشیتكت است و به لحاظ روحی وضعیت نابسامانی دارد.

نوشین قبلاً عضو فرقه آمریكایی اكنكار بوده و در حقیقت یك اكیست می‌باشد و آموزش‌های این فرقه را توسط فردی به نام “اهرپور” (فوت شده) گذرانده است. كلاس‌هایی را هم نزد ” ف.ه ” در مؤسسه “ب ” گذرانده و چند جلسه‌ای هم به كلاس‌های ایلیا رام‌ا… رفته است. او آموزش‌های TSM را در آمریكا و نزد استاد این فرقه طی كرده است.

فرقه tsm

تاریخچه مكتب TSM

برابر سوابق موجود، مكتب TSM توسط فردی به نام جمشیدرضا حاجی اشرفی، ایرانی‌الاصل مقیم آمریكا از حدوداً سال 1370 پایه‌گذاری و تشكیل شده است.

TSM كه در حقیقت دنباله (t.m (technical meditation می‌باشد با ایجاد تغییراتی به ویژه اضافه كردن كلمه self (خود) به قبل از كلمه مدیتیشن، مفهومی جدید با پرداختن و تأكید بیشتر به ” خود ” فرد و به سوی “ما ” شدن افراد شكل گرفته است.

جمشید اشرفی با استفاده از عنوان “استاد اعظم” این فرقه اقدام به آموزش افراد مختلف از ملیت‌های گوناگون و به ویژه ایرانی كرده و با القاء تفكرات و آموزه‌های انحرافی خود، افرادی را به عنوان “استاد ” انتخاب و در دیگر كشورها مخصوصاً ایران، مأمور به ایجاد كلاس، ترویج عقاید و توسعه شبكه مریدان كرده است.

فرقه tsm

بنیانگذار TSM

همانگونه كه اشاره شد، جمشیدرضا حاجی‌اشرفی كه تا سال 1368 در ایران اقامت داشته به علت ناسازگاری با انقلاب و یا مأموریت خاص ایران را ترك و سپس ساكن و مقیم كشور آمریكا شده است. اما ارتباط خود را با برخی افراد و نماینده‌های خود در ایران حفظ و از همان ابتدای خروج از كشور كلاس‌های TSM را در ایران راه‌اندازی كرده است.

وی با نوشتن مقالاتی در نشریه jewish world (دنیای یهود، چاپ آمریكا) ابتدا خود را به عنوان فردی صاحب نظر مطرح و به دنبال آن با طرح ایده جدید TSM خود را در رأس این مكتب قرار می‌دهد.

همچنین با ضبط فیلم و نوار از بیانات انحرافی خود و با ساختن ظاهری معنوی‌گرا و راهب‌گونه، شخصیتی دوست‌داشتنی، مهربان و روحانی از خود در ذهن مخاطبان و به اصطلاح رهروان ایجاد كرده تا حدی كه هنگام دیدن تصویر و یا شنیدن صدای وی، اشك شوق ریخته و عاشقانه خواستار دیدار و زیارت وی شده‌اند!

بنابر اظهارات یكی از رهروان كه با شوق زیاد جهت دیدار اشرفی به آمریكا رفته و در منزل وی ساكن شده، با دیدن وضعیت ظاهری و اخلاقی او از جمله شرب‌خمر، ارتباط با زنی یهودی و عدم رعایت مسایل اخلاقی، ماهیت استاد اعظم در نظر وی شكسته و با ناراحتی فراوان به ایران باز می‌گردد كه همین موضوع باعث خروج تعدادی از شاگردان قدیمی از (حلقه اول) TSM ایران می‌شود.

فرقه tsm

تعاریف و مبانی

این فرقه با بهره‌گیری از روش‌های مدیتیشن (مراقبه از خود) و تفكر و تمرین باعث ایجاد تمركز افراد در افكار خود شده و با بیان اصولی از بودیسم (آئین بودا و برخی مكاتب دیگر مانند هندو و زرتشت) برای خود فلسفه‌هایی از انسان و جهان ساخته است. ـ TSM اعتقاد دارد خدا در درون افراد است، خدا همان عشق است و با زندگی در عشق و سیر در درون خود، می‌توان به نور، سپیدی، عشق و خدا رسید! شعارهایشان نیز در این رابطه این گونه است:

ـ love is god عشق خدا است!

ـ live in love زندگی كن در عشق!

ـ I love my self من عاشق خودم هستم!

و همچنین شعارهایی مانند:

ـ تنها فقط یك ایمان است، ایمان به عشق

ـ تنها فقط یك زبان است، زبان قلب

ـ تنها فقط یك قانون است، قانون كارما

ـ تنها فقط یك خدا است، او درون تو است

بیانگر اعتقادات این فرقه است.

ـ بنا به بیانات استاد اشرفی، این فرقه معتقد به تناسخ ارواح، كارما و دوره دارما می‌باشد.

ـ زندگی و مرگ را توإم با رنج دانسته و سعی می‌كند بر اساس اعتقاد به كارما و قانون عمل و عكس‌العمل، افراد را ترغیب به رفتن به سوی زیبایی‌ها برای بهتر شدن حوزه بعدی زندگی (تناسخ روح در كالبد بعدی) نماید.

ـ TSM عبادت را تونلی به سوی نور دانسته كه مدیتیش عمق این تونل بوده و نماز تنها دروازه آن می‌باشد.

ـ اعتقاد به پیوند معنوی دارند و ازدواج افراد را تنها در قالب اعضاء Tsm قبول داشته و برای كسانی كه قبلاً هم ازدواج كرده‌اند، مراسم پیوند معنوی برگزار می‌نمایند كه در واقع این پیوند، پیوندی است بین چاكراهای زوج معنوی.

ـ فرزندان افراد Tsm را غسل تعمید، می‌دهد.

ـ اعتقاد به چاكراهای هفتگانه داشته و در طول آموزش‌های خود مدعی باز شدن چاكراها و رسیدن افراد به رتبه‌های مربوطه می‌باشند.

ـ از عود و پودر مقدس و برخی سمبل‌های هندو و بودایی استفاده می‌نمایند.

ـ استفاده از علائمی مانند گل نیلوفر (سمبل بودیسم، سای‌بابا، معبد بهائیان در هند) از دیگر شاخصه‌های TSM می‌باشد. كه در واقع تك شمع در مكتب سای‌بابا تبدیل به دو شمع در مكتب TSM شده و منظور آن هم درون و هم بیرون افراد این مكتب می‌باشد.

ـ لباس سفید و لفظ سفید و لفظ سفیدپوشان برای رهروان نیز نشانه دیگری از TSM است كه از مكاتب دیگر گرفته شده است به طوری كه تمامی افراد در محل خاصی از مؤسسه لباس‌های سفید خود را عوض كرده و سپیدپوش می‌شوند.

ـ استفاده از شمعدان شباهت‌هایی را در TSM به شمعدان‌های مسیحیان و نیز یهودیان ایجاد كرده است.

ـ استفاده از علائم و نشانه‌های دیگر ادیان مانند صلیب (مسیحیت)، هلتال ماه و ستاره (اسلام)، ستاره داود (یهودیت) و… بیانگر تفكر فرامذهبی و همچون ادعاهای دیگر مدعیان عرفان‌های دروغین و نیز بهائیت “دین كل ” بوده كه خود را بسیار بالاتر از ادیان دانسته و آنها را بسیار كوچك می‌دانند.

ـ استفاده از آرم درخت Tsm بر روی لباس‌ها به صورت نشان.

فرقه tsm

تشكیلات و سازماندهی

فرقه TSM در حقیقت یك تشكیلات سازماندهی شده‌ای است كه همواره در حال كادرسازی و گسترش شاخه‌های خود می‌باشد. نشانه اصلی آن سمبل “درخت ” است كه همواره از آن استفاده كرد، ریشه را استاد اعظم یعنی جمشید اشرفی، تنه درخت را نوشین . غ ، سرشاخه‌های اصلی را مشایخ (همسر نوشین) و كلیه افراد را شاخه‌های متعدد “درخت TSM ” بیان كرده‌اند. لیكن برابر آخرین موارد به دست آمده تشكیلات TSM به شرح ذیل می‌باشد:

الف) مركزیت، شامل خود استاد اشرفی و سرور حسینی (رستگار)، مستقر در آمریكا.

ب) شاخه NY (نیویورك)، به سرپررستی ایزاك (اسحاق یهودی)

ج) شاخه كانادا: در حال راه‌اندازی توسط نوشین . غ (وی اقامت دائم كانادا را به تازگی دریافت كرده)

د) شاخه تهران: به سرپرستی نوشین . غ (استاد راهبر)

ـ با توجه به عزیمت برخی از شاگردان قدیمی به دیگر كشورها از جمله كشورهای اروپایی، استاد اشرفی یادشدگان را ترغیب به راه‌اندازی كلاس و در حقیقت ایجاد شاخه‌های دیگر نموده است.

ـ برخی از شاگردان ایرانی كه به آمریكا رفته‌اند، جذب شاخه ny شده‌اند.

ـ گفته می‌شود اشرفی قصد دارد به كشور پاناما عزیمت نماید. (قابل توجه اینكه یكی از مراكز شش‌گانه مهم بهائیت ” مشرق‌الاذكار پاناما ” می‌باشد.

ـ (نوشین.غ) تلاش‌هایی در جهت گسترش شاخه‌ها در شهرهای كرمان و… داشته است.

ـ شاخه تهران طی چند سال گذشته موفق به جذب صدها نفر شده و استاد اشرفی گفته است اگر تعداد شاگردان این كلاس به پنج هزار نفر برسد، من به ایران خواهم آمد!

ـ همچنین افراد با حضور در مكتب TSM پس از گذراندن كلاس‌های پایه‌ای و پیشرفته و شركت در مراسم، اردوها و جلسات گوناگون به ترتیب به رتبه‌های ذیل رسیده و شال‌های رنگین دریافت می‌كنند:

رهرو – رهسپار- یاور- هشیار (آگاه)

انحرافات فكری و عقیدتی

تناسخ ارواح

مكتب خودخوانده TSM، معتقد به تناسخ روح و انتقال آن از كالبدی به كالبد دیگر بوده و این مطلب را در طول دوره‌های درسی به ویژه ادونس (پیشرفته) 2 بیان می‌نماید. بر این اساس موضوع “كارما” را توضیح داده و معتقد است چنانچه فردی در یك كالبد عمل خوبی داشته در دوره بعدی زندگی در كالبدی بالاتر و بهتر قرار گرفته و بالعكس چنانچه اعمال خلافی داشته باشد در دوره بعدی به كالبدی پایین‌تر و پست‌تر تعلق خواهد گرفت.

در این خصوص نمونه‌هایی مانند اینكه برخورد شاگردان در حوزه‌های قبلی در چه كالبدهایی مواردی مشاهده گردیده كه مردی را در دوره قبلی، زن، آدم پست و یا بودایی معرفی كرده‌اند. ـ با این وصف كلیه اعتقادات اسلامی، مبنی بر عالم برزخ، سؤال و جواب الهی، مجازات و پاداشی در قیامت، شفاعت و… را منتفی می‌نمایند.

فرقه tsm

عبادت

TSM اصل عبادت را مدیتیشن می‌داند. عبادت را تونلی به سوی نور دانسته و عمق را مدیتیشن می‌داند. در سؤال یكی از رهروانی كه نماز را كنار گذاشته و تنها مدیتیشن می‌نماید، استاد اشرفی می‌گوید: نماز دروازه و یا راهروی یك تونل، ولی مدیتیشن عمق و ژرفای این تونل است. لذا رهروان ایشان با رسیدن به عمق و ژرفای عبادت دیگر به نماز و دروازه آن نیازی احساس نمی‌نمایند.

ـ مدیتیشن در لغت به معنای تفكر و عبادت می‌باشد، در عرفان‌های هندی و غربی آن را راه عبادت دانسته و رهروان را ملزم به آن می‌دانند، لذا در TSM كه معنای آن ” فن خوداندیشی و مراقبه ” می‌باشد در این معنا ” فن خودعبادی ” و در حقیقت مكتب ” خودخدایی ” به شمار رفته و مانند بسیاری از مكاتب هند و…، راه رسیدن به خدا را تنها از طریق تفكر درونی و رسیدن به خدایی كه در وجود انسان است می‌دانند. شعار ایشان در این خصوص گذشت از ” من ” و رسیدن به ” ما ” می‌باشد.

ـ در این تشابهات، عرفان اسلامی و اصل ” وحدت و كثرت ” وجود دارد لكن به گونه‌ای انحرافی، شریعت و نبوت و امامت را كنار گذاشته و بدون هر گونه پایه و اساس و یا برهانی راه اتصال را تنها از درون هر فرد با خدا دانسته و در نتیجه هر گونه برداشت، نظریه و یا حكم را بر اساس برداشت فرد خواهد دانست. این همان چیزی است كه افرادی مانند بهاءالله ابتدا خود را باب سپس امام زمان بعد پیامبر و مدعی آوردن احكام و كتاب جدید و سپس خدا خواندند!!

ازدواج با پیوند معنوی

موضوع پیوند معنوی همواره مورد توجه مكاتب و فرقه‌های عرفانی بوده، برخی آن را مجاز و برخی غیرمجاز و یا محدود كرده‌اند. نكته حائز اهمیت این است كه TSM ازدواج را تنها در قالب افراد TSM دانسته و برای همه افراد حتی كسانی كه قبلاً ازدواج كرده‌اند مجدداً مراسم پیوند معنوی برگزار می‌كنند.

نكته مهم این است كه پیوندی كه بر اساس حكم الهی نبوده و بوسیله استاد TSM ایجاد شده، فقط قابل فسخ نیز از سوی استاد خواهد بود و پر واضح است كه چه فسادهایی در این موضوع مستتر می‌باشد.

انحرافات اخلاقی

خودشیفتگی

یكی از خصوصیات رهروان TSM خودشیفتگی است. از آنجا كه TSMسعی دارد با شناساندن ارزش‌های نایافته درونی افراد، آنان را از بحران‌های روحی خارج كرده و بر اوضاع زندگی مسلط گرداند، با زیاده‌روی در این امر، موجب شده افراد بیش از حد شیفته خود گشته و در این راه تنها خود را ببینند. برخلاف اینكه برای رسیدن به ” ما ” می‌بایست از “من ” بگذرند ولی در عمل، عكس این قضیه اتفاق افتاده است. به ویژه این مسئله برای نزدیكان و اطرافیان رهروان Tsm بسیار بغرنج و مشكل‌ساز شده است.

گسست پیوندهای خانوادگی

تعالیم افراطی و غلط TSM باعث دوری برخی از افراد از نزدیكان و دوستانشان شده است. تعدادی از شاگردان این مكتب ضمن اعلام شكایت در این خصوص بیان داشته‌اند، تعالیم TSM بین همسران اختلاف ایجاد كرده و حتی همسرانی كه هر دو رهرو TSM بودند، از یكدیگر جدا شده و یا در آستانه طلاق می‌باشند. علت این مسئله از یك سو، بحث افراد در پرداختن به خود و ایجاد یك نوع خودشیفتگی و از سوی دیگر روابط غلط بین زنان و مردان در كلاس‌ها و جلسات TSM بوده است. هنگامی كه در یكی از كلاس‌های پیشرفته TSM افراد باید مقابل یكدیگر نشسته و در صورت و چشمان نامحرم نگریسته و مرتباً بیان كنند، تو را دوست دارم، عاشق تو هستم و این مسئله بارها تكرار شده و همسران شاهد یكدیگر و خود نیز مجری چنین رفتاری بوده‌اند. مسایلی دیگر همچون اعتراف به گناهان، نقاشی بدن برهنه خود، نقش زن فاحشه و یا مرد هرزه را بازی كردن، مراسم تشییع جنازه و حمل بدن زن از سوی افراد، از دیگر عوامل سست شدن پیوند خانواده‌ها در TSM می‌باشد.

روابط نامحرمان

فرقه TSM با بیان اینكه هر فردی باید بتواند عاشق دیگران باشد و این موضوع را به وضوح و با صدای بلند بیان نماید، افراط را از حد گذرانده و این عشق را به نامحرمان نیز سرایت داده است. همانگونه كه اشاره شد در بسیاری از كلاس‌ها و جلسات TSM زن و مرد باید دیگر رهروان را در آغوش كشیده و به ایشان بگویند دوستشان دارند، عاشقشان هستند و…. استاد شاخه تهران نیز خود را مادر همه رهروان خوانده و همه مردان را به آغوش كشیده و ابراز علاقه نموده است. در هنگام خواندن سرود زن و مرد نامحرم دست یكدیگر را گرفته و آواز خوانده تا به شور و شوق، رسند. در مراسم تمرین مردن، زیر بدن رهرو را دیگر نامحرمان گرفته و او را به دوش خود حمل نموده و بدن وی را لمس می‌نمایند.

در اردوها حجاب را رعایت نكرده، ارتباط صمیمی داشته و به كنار دریا نیز می‌رفته‌اند و در هر صورت در Tsm چیزی به عنوان حجاب و محرم و نامحرمی وجود ندارد.

انحرافات سیاسی

انزوای سیاسی در افراد

TSM قبل از هر چیز با كشاندن افراد عضو به درون‌گرایی و انزوا و خودپردازی افراطی، نوعی انزواگرایی به ویژه در مسایل سیاسی و پیرامونی افراد ایجاد نموده است. لكن با تخریب مبانی اعتقادی آنان و سپس ایجاد مبانی انحرافی خود، نوعی بینش جدید و دلخواه سیاسی در آنان به وجود آورده است بطور مثال با دور شدن از اعتقادات عمیق اسلامی و احكام الهی، مسایلی چون جهاد و مبارزه با بی‌عدالتی و استكبار، شركت در مراسم سیاسی‌ـ عبادی در سطح اجتماع از یك طرف و از طرف دیگر ایجاد بناهایی چون گرفتاری افراد در كالبد بعدی به لحاظ اعمال هر دوره و نبودن بهشت و جهنم و عقاب و ثواب، لزوم درون‌پردازی، رسیدن به عشق، دوری از درگیری و بالاخره لزوم تحقق درد و رنج زندگی (شبیه نظرات بودا) و دیگر مسایل باعث دوری افراد از سیستم حاكمیا و عدم شركت در مسایل سیاسی می‌گردد.

یارگیری و ایجاد شعبات

فرقه TSM با گسترش فعالیت‌های خود، سعی بر یارگیری به ویژه در میان افراد دلخواه داشته است. توجه به افراد متمكن مالی، متخصص در مسایل فنی به ویژه روان‌شناسی و با بهاء دادن به افرادی خاص، سعی در ایجاد شعبات متعدد در شهرها و كشورهای مختلف داشته كه نشان از نوعی فعالیت سیستمی و تشكیلاتی TSM است و با رشد خزنده، خواهان تشكیل شجره‌ای تنومند در بدنة تشكیلاتی خود می‌باشند.

ارتباط با افراد یهودی

ارتباط استاد اشرفی با افراد یهودی نیز یكی از موارد بسیار قابل توجه دربارة TSM می‌باشد.

عرفان کاذب

آثار تخریبی عرفان های نوظهور و کاذب:

1- نشان دادن عقاید و روش های خود در طی کردن راه و سلوک عرفانی خود به عنوان عقاید و اصول و شریعت الهی.

2- ریشه کنی روح ایمان و اعتقاد به ائمه معصومین علیه السلام در افراد و جایگزینی عقاید خرافه و اندیشه های باطل به جای آنها.

3- شبهه افکنی در آیات و روایات و مطالبی که جزء واضحات و مطالب روشنی هستند. از دین مبین اسلام مانند خواندن نماز که آن را بی معنی تلقی می کنند و با رواج این اندیشه که آنها در بندگی و عرفان به درجه ای بس والا رسیده اند که نیازی به نماز خواندن نیست ، زمینه را برای فحشا و جرم جنایات اجتماعی هموار می کنند و با این کار لطمه به پیکره جامعه و اجتماع وارد می کنند که هدفی جز سلب آرامش و تخریب افکار عمومی ندارند.

4- سوء استفاده کردن از دوران عصر غیبت امام عصر علیه السلام و ادعای ارتباط با امام زمان علیه السلام و گمراه کردن مردم ، که این سرانجامی جز مختل کردن روح انتظار که مایه سر زندگی و حیات و پویایی است ندارد زیرا در جامعه ای که عقاید و افکار خرافی رواج پیدا کند سرنوشتی جز خمودگی و بی تحرکی نخواهد داشت.

5- ضدیت با دین (بدعت گذاری در دین)

ضدیت با دین، گاه جنبه انفرادی دارد و گاهی به صورت گروهی و با طرح های منسجم و از پیش تعیین شده، در جامعه پی گیری می شود. در عرفان ها و فرقه هایی که عملکرد و اندیشه های آنان در نوآوری در دین است و نام عرفان را بر آنها می گذارند هدفی جز مخدوش کردن چهره واقعی دین ندارند ، در واقع این افراد، گمگشتگان قسم خورده اسلام هستند که با ترفندهای ثابت و با هدف قرار دادن مختصات و اصول دین ، به ترویج این مسائل می پردازند و تنها در اندیشه براندازی نظام اسلام هستند.

6- شهوت طلبی و اغفال زنان و دختران جوان و تهدید بنیان های خانواده به عنوان اصلی ترین رکن جامعه

ترویج حس عدم ازدواج و بی بند و باری جنسی ، از میان بردن تام احساس مسئولیت در سه عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعی، از بین بردن حریم محرم و نامحرم ، ناکارآمد جلوه دادن فرهنگ بومی و دینی و …

7- دنیا پرستی، سودجویی و کسب درآمد از ساده ترین افراد (فریب دادن افراد ناآگاه)، که ضربه سنگینی است بر خانواده وارد می آورند و چه بسا خانواده ای مشکلاتی اعم از داشتن بیمار و … دارد و حاضر به دست زدن به هر کاری برای رفع مشکل خود باشد.
این تشکل ها و گروه ها با کارهائی که می کنند و اذکار و اورادی که تجویز می کنند (که این تنها قدم اول است) سبب افسردگی ها و بیماری ها و … می شوند و زندگی عادی افراد را مختل و در مواردی فلج می کنند و با توجه به این که اکثر طعمه های آنها جوانها هستند، در واقع نیروی عظیم و کشور ساز و آینده ساز ملت را با دست خود به سوی تباهی می کشاند.

8- توزیع مواد مخدر و قرص های روان گردان:

آثار قرص های روان گردان که امروزه در جامعه رواج یافته و مواد مخدر که دارای سابقه ای طولانی است، انکار ناپذیر است. به تازگی، عوامل توزیع این مواد، با ادعای دعا نویسی، طعمه های خود را می یابند و حشیش و هروئین و … را به عنوان جادوی مهر و محبت به خورد انسان های غافل می دهند.
هشدار رهبر انقلاب در مورد رواج عرفانهای کاذب

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید در مدارس و دانشگاه ها دائما، روحیه امید به آینده و حرکت و نشاط دمیده و از هرگونه القاء یأس و ناامیدی پرهیز شود.حضرت آیت الله خامنه ای معلمان و اساتید را به مراقبت از جوانان در مقابل رخنه ی عرفان های کاذب توصیه کردند و افزودند: معیار اسلام برای علوّ معنوی و روحی، تقوا و پاکدامنی، با تلاش برای دوری از گناهان و اهتمام به نماز و انس با قرآن است.

منابع:

– سایت راسخون

– کتاب آفتاب و سایه ها، محمدتقی فعالی، انتشارات نجم الهدی

کتاب آفتاب و سایه ها

برچسب‌ها: , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

  1. سعید گفت:

    ازاطلاعاتی که در اختیارم گذاشته اید مچکرم

  2. فرهاد گفت:

    با سلام. موسسه ای بنام کلام […] هم هست که سالها عرفانهای کاذب تدریس می کردند و این روزها تحت پوشش روانشناسی و هستی شناسی و مهارت های زندگی دارند این کار را انجام میدهند. دیگه اسمی از آن عرفان ها نمی آورند اما شالوده برخی از دوره هاشون همان عرفانها هست. خوب است رسیدگی شود. با تشکر.

  3. کوروش گفت:

    وای بر شما ، این همه چرندیات بافتید که در نهایت چه چیزی رو به اثبات برسونید ؟ هرکس هر حرفی داشت در این مملکت و خارج ازاین ممالک یک نو ظهور به پشتش بستید و هزار و یک ناروا و ناسزا بهش گفتید بدون اینکه ذره ای از بوی خرد و معرفت برده باشید شروع کردید به نشر اخباری کذب و حقیقت را در فیلترهای ذهنی خود به خورد ملت دادید تا بساط کاسبی تان بر هم نخورد … شما شیاطین زمانه هستید که گوشی برای شنیدن ، چشمی برای دیدن ندارید . فردای روز که ظهوری در کار باشد اولین کسانی هستید که در صف باطل ایستاده اید و بر تفکرات و الگوهای ذهنی مخربتان پایبند خواهید بود . خدای رحمان جهان شما را به خرد ، انسانیت ، دوستی ، معنویت اصیل وریشه دار هدایت فرماید .

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


دوره جامع آموزش خبرنگار کوله پشتی/ ثبت نام تا 30 تیر/ کلیک کنید
دوره جامع آموزش خبرنگار کوله پشتی/ ثبت نام تا 30 تیر/ کلیک کنید
 توانبخشی کوشا/ با مجهزترین امکانات 09134126065
توانبخشی کوشا/ با مجهزترین امکانات 09134126065
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715