پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
حجت الاسلام سید مرتضی حسینی اصفهانی
اختصاصی ندای اصفهان/
 حقوق اخلاقی اجتماعی در اسلام (ترجمه کتاب حقوق علامه نوری طبرسی)   

نویسنده در این نسخه شفابخش برای هر یک از توصیه‏ های اخلاقی که با عنوان حقوق از آن‏ها یاد کرده، عنوانی انتخاب و مباحث را بر اساس ترتیب الفبایی هر یک از حقوق تنظیم کرده است...

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، کتاب حقوق اخلاقی، اجتماعی در اسلام (به ضمیمه رساله حقوق پنجاه گانه امام سجاد علیه السلام) ترجمه و تدوین بخشی از کتاب «دارالسلام فیما یتعلق بالرویا و المقام» نوشته حسین نوری طبرسی از علمای قرن چهاردهم هجری قمری است. در کتاب حاضر مجموعه احادیث در باب آداب اجتماعی و رعایت حقوق دیگران و همچنین توصیه‏ های اخلاقی گردآوری شده است. نویسنده برای هر یک از توصیه‏ های اخلاقی که با عنوان حقوق از آن‏ها یاد کرده، عنوانی انتخاب کرده و مباحث را بر اساس ترتیب الفبایی هر یک از حقوق تنظیم کرده است.

مترجم کتاب (حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی حسینی اصفهانی- عکس فوق) متن عربی احادیث را در پاورقی آورده و رساله حقوق امام سجاد (ع) را نیز به پایان کتاب اضافه کرده است.

متن این کتاب به طور اختصاصی در اختیار پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان قرار گرفته است.

دریافت متن کامل کتاب (۵۸۴ صفحه): دانلود

کتاب سیدمرتضی حسینی

نویسنده در مقدمه کتاب می نویسد:

همواره و مدام شکر و حمد خداى را سزد که پیوسته از رحمت واسعه در قوالب مختلف اشکال وجود نهد و از افق رفیع و کبریائى خود به هر موجودى راه رشد و تکامل به تناسب قابلیت و پذیرش آن از رفعت و صعود تا رسیدن به قلّه رفیع معرفت قدرت پرواز دهد. آرى انسان موجود از خاک با هنر تجرید توان رسیدن به قله رفیع افلاک و با بریدن از همه چیز قدرت رسیدن به او (همه چیز) را دارد، چرا که چنین پدیده‏ اى جایگاه تحقّق و تشخص و عظمت را ندارد، مگر آنکه از افق خلیفه ‏اللهى، موقعیت خود را در زیر چتر هزاران علل و اسباب و عوامل که سوق دهنده رحمت از سوى صاحب بر سر اویند را بشناسد و آنگاه از این مجموعه که آیات و نشانه‏ هاى اویند با نظر فروتنى و خضوع و خشوع سر به روى خاک گذارد
و در مقابل کبریائى صاحب اسباب که مسبّب و وسیله‏ ساز همه آنها بوده با جان و نفس خود در مقابل ذات او به خاک نشیند و به هنرى بزرگ و عظیمى که کار هر کسى نیست افتخار کند و آن افتخار و مباهات به بندگى به درگاه معبود است.

بنده و عبد نه بلکه همه چیز چون شیئیتى ندارد مگر آنکه از افق لطف در مشار او قرار گیرد، و مشیّت او به وجود آن تعلّق نمى‏ گیرد به جز اینکه در محدوده بندگى خضوع و خشوع را در مقابل معبود از خود نشان دهد؛ آرى انسان در سایه نسیان و نوسان در تزلزل است، و بقایى ندارد به جز اینکه وابسته به «حق» باشد چرا که مجموعه گیتى، ظل و سایه و نمودى از اوست، و او استوار و پابرجا و ثابت است، چون از جمله اسماى حسناى الهى «حق» است، و آن نشانه‏ ى جاودانى و همیشگى اوست که هر چه به عقب برگردیم او «اول» و هر چه به آخر، پیش رویم او «آخر» و در کلام علما و عرفا و متکلّمان از او به عنوان «ازل» و «ابد» یاد شده، چرا که وجود مبارک و کبریائیش «قهّار» و مافوق قوانین و سنن جارى در نظام است. و به همین جهت مشمول قوانین پیچیده عالم نبوده و نخواهد بود و بدین جهت هرگز پیرى و سستى و ضعف و نقص وکم وکسر در ذات اقدس ‏او راه‏ ندارد، چرا که ‏او «حق»است.

امّا همان گونه که در توحید نظرى از هوهویت «او» و تنهایى او در عالم اذهان سخن از ایده و اعتقاد و آرمان به زبان مى‏ آید و در توحید عملى سخن از همان «هو» است، ولى در قالب کثرات و مظهر اسماء حسناى الهى سر از نام‏ها و نشانه ‏ها و آیات و اسماء حسناء درمى‏ آورد «حق» نیز چنین است در عالم نظر، وحدت صفات با ذات، و در عالم «عمل» سر از کثرات و حقوق به موازات مجموعه انسانها گسترش مى‏ یابد، و جمله حقوق بشریت در همه شؤن به «حق» واحد برمى‏ گردد، چرا که فرمود: «همه امور به پروردگارت منتهى مى ‏گردد»[۱].

«عالم جلیل و محدّث خبیر حاج میرزا حسین نورى طبرسى» متوفّاى ۱۳۳۰ کتابى به عنوان «دارالسلام فیما یتعلّق بالرؤا والمقام» در چهار مجلّد نوشته و بخشى از آن را به حقوق اخلاقى و اجتماعى به ترتیب حروف «الفبا» اختصاص داده ‏اند که پس از مطالعه و پى بردن به عظمت و بلندى آن و پس از تشخیص در اینکه نسخه شفابخشى در مورد تعدّى‏ ها و تجاوزها و خلاف اخلاق که جامعه کنونى به آن مبتلا شده مى ‏باشد، به طور کامل ترجمه شده است.

البته ناگفته نماند که دو گونه تصرّف اصلاحى در آن صورت گرفته شد، یکى اینکه نظمى که به ترتیب حروف تحقّق یافته بود، ناقص بوده؛ و به طور دقیق‏تر منظّم و مرتّب شده و دیگر این که مستندات عناوین در بسیارى موارد کم بوده که از آیات و روایات زیادى به مستندات آن افزوده شده است.

و سوم اینکه به تناسب موضوع برخى مباحث هماهنگ با کتاب به آن افزوده شده است.

خداوند از آن عامل جلیل ‏القدر که زحمت تألیف آن را برعهده داشته و از بنده‏ ى حقیر که بر ترجمه و تکمیل آن بذل رحمت و منّت نهاده، قبول بفرماید، و جمله ما را به رعایت از حقوق الهى و اولیاء مکرّمش و حقوق نوعى مردم از گذشتگان و آیندگان موفّق بفرماید. امید است اهل علم و فضل آن را مورد مطالعه قرار داده و بنده‏ى حقیر را در رفع عیوب و نواقصى که مورد نظر عالمانه‏ ى آنها قرار مى‏ گیرد در یادآورى و تذکّر مدد و دستگیرى بفرمایند. والسلام علیکم ورحمه اللّه‏ وبرکاته.

[۱]ـ «وَأَنَّ إِلَى رَبِّکَ الْمُنتَهَى» نجم: ۴۲٫

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. ناشناس می‌گه:

    این کتاب را از کجا میشه تهیه کرد؟ مطالعه از روی صفحه نمایش حال نمیده.

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق