چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
خبرگزاری نسیم
پرونده ویژه از فعالیت نسیم آنلاین!
 نسیمی که آنلاین شد؛ از برخورد اقتصادی با واژه‌ها تا پرونده توافق نامه هسته ای   

شنیده ها و برخی گمانه زنی ها حکایت از این دارد که جمعی از مدیران با گرایشات فرهنگی نزدیک به شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب هیئت امنا «خبرگزاری نسیم» را حمایت مالی می کنند…

به گزارش ندای اصفهان به نقل از صاحب نیوز/ حسین اسدی: نسیم آنلاین نام یک خبرگزاری پیام کوتاه است که به طور رسمی در سال ۱۳۹۰ و با حضور جمعی از جوانان ارزشی که تا پیش از این خبرگزاری دانشجو را اداره می کردند، شروع به فعالیت کرد و به نظر می آید وجه تسمیه نسیم از حروف ابتدایی لاتین این خبرگزاری نشأت می گیرد (International News Agency Of Short Message). نکته جالب اینکه بسیاری از مردم به دلیل شباهت اسمی، نسیم را با خبرگزاری تسنیم اشتباه می گیرند. از آغاز به کار فعالیت نسیم تا کنون، سردبیری آن به عهده مهدی عرفاتی است و محمد شجاعیان زنجانی مدیر مسئول آن می باشد(+). نسیم در جلسه هیأت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورخ ۷ بهمن ۱۳۹۲ مجوز رسمی فعالیت از وزارت ارشاد دریافت کرد.
برخی شنیده ها حکایت از این دارد که، نسیم آنلاین به عنوان یکی از زیرمجموعه های مجتمع رسانه ای اطلس شناخته می شود. برخی گزارش ها نشان می دهد که اطلس شامل پایگاه ها و سایت های فعالی همچون افسران جنگ نرم، پایگاه تبیینی تحلیلی برهان، ایران هسته ای، پایگاه رصد اندیشکده های راهبردی، سفیر فیلم، به دخت و موسسه توزیع دیداری شنیداری پیام دیدار است.

به دلیل ساختار متفاوت نسیم در اطلاع رسانی به برخی ویژگی هایی خبری این خبرگزاری جوان می پردازیم.
پیرامون خبرنگاری آنلاین
روزنامه‌نگاری ‌آنلاین که از آن به عنوان روزنامه‌نگاری الکترونیکی و یا سایبر نیز یاد می‌شود، به هر نوع ژورنالیسم یا رسانه‌نگاری اطلاق می شود که به کمک ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، رایانه و تلفن همراه انجام می‌شود و هر فردی که در تولید، انتقال و انتشار اطلاعات از طریق این ابزارها عمل کند نیز ژورنالیست آنلاین نامیده می‌شود.
خبر الکترونیک به سرعت از برابر چشم و گوش عبور می‌کند و برخلاف خبر نوشتاری مطبوعات، ایستا و ثابت نیست؛ از سویی به علت سرعت گذر بیشتر، مخاطب تمرکز کمتری نسبت به خبرهای نوشتاری مطبوعات دارد. این مسئله رعایت دو نکته را مضاعف می‌کند؛ کوتاه‌نویسی و پرهیز از پیچیده‌نویسی. عدم رعایت این مطالب به فرایند انتقال معنا خدشه وارد می‌کند. طولانی‌نویسی و پیچیده‌نویسی هر دو منجر به صرف زمان بیشتر برای درک مطلب است و این در دنیای فعلی و رقابتی رسانه‌ها یک شکست تلقی می‌شود.
نسیم و خبرنگاری آنلاین
اگر آشنایی جزیی با ساز و کار «نسیم آنلاین» داشته باشید تایید می کنید که فعالیت خبری در «نسیم» از نوع فعالیت در رسانه‌های الکترونیک و آنلاین محسوب می‌شود و تا حدی از ویژگی مهم خبرهای الکترونیک پیروی می‌کند. ژورنالیسمِ «نسیم» یک ژورنالیسم سایبری، آنلاین و در لحظه است و به همین نحو خبرنگار «نسیم» باید پیوسته به دنبال عکس‌ها و صداهای بیشتر، تازه‌تر و جذاب‌تر بوده و همیشه به یک مخاطب گرفتار و در عجله می‌اندیشد. خبرنگار «نسیم» پیوسته به اصل مطلب می‌اندیشد و از تشریح پرهیز می‌کند.

خبرگزاری نسیم

بنابراین خبرنگار «نسیم»، باید علاوه بر مهارت‌های روزنامه‌نگاری چاپی به مهارت‌های دیگری، چون شکل و ساختار خبر آنلاین و تفاوت آن با خبر سنتی، سخت‌افزار و نرم‌افزار محیط وب و همچنین خبرنویسی بدون کاغذ، تسلط داشته باشد.

نسیم: ساختارشکن در قالب های متداول خبرنویسی
همانگونه که ذکر شد، اطلاع‌رسانی در کوتاه‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن به عنوان استراتژی اصلی «نسیم» تعریف شده است؛ بنابراین فعالیت با این استراتژی، چالاکی بالایی می‌طلبد. انتقال مفهوم خبری در حداقل زمان ممکن برای خواندن و درک آن به عنوان مهم‌ترین قاعده در تنظیم خبر مورد ملاحظه قرار می گیرد. به عبارتی ساده‌تر، خبرنگار نسیم باید با استفاده از حداقل واژه‌ها و عبارات، مفهوم خبری را در ذهن مخاطب نهادینه کند چراکه خبرنویسی تشریحی و تفصیلی مبتنی بر سبک‌های رایج خبرنویسی در «نسیم» جایی ندارد.
«نسیم»، برای پاسخ گویی به ذائقه رسانه‌ای مخاطبین، ارائه محصول در قالب‌های جدید به گونه‌ای که متحمل کم‌ترین زمان و اندیشه از سوی مخاطب شود را در راس برنامه ریزی های خود قرار داده است. از آنجا که تفصیل و تشریح، ویژگی رایج سبک‌های فعلی خبرنویسی است پس نمی‌توانند در «نسیم» مورد استفاده قرار گیرند. این مسئله آنجا اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که اقناع با حداقل واژه، قاعده اصلی «نسیم» را تشکیل می‌دهد. اکتفا به حداقل واژه‌ها و عبارات در سایر رسانه‌ها صرفا شامل مواردی می‌شود که سرعت انتشار خبر اهمیت مضاعف پیدا می‌کند؛ در یک کلام نسیم با ماهیت سبک‌های فعلی خبرنویسی سازگار نیست و سبک خبرنویسی «نسیم» نیز از قالب‌های رایج خبرنویسی پیروی نمی‌کند.

خبرنگار نسیم چگونه خبرهای خود را قالب بندی می کند؟!
قالب خبرنویسی «نسیم»، بازتابی از تحولات معاصر در زندگی و ازجمله ذائقه بشر مدرن است که از طبقه‌بندی‌های کلاسیک خبرنویسی بر پایه سبک هرم وارونه، سبک تاریخی به همراه سبک بازگشت به عقب، سبک تشریحی، سبک پایان شگفت‌انگیز، سبک ساعت شنی و نظایر آن نشانی ندارد و از ادبیات تازه‌ای حرف می‌زند که برخاسته از ضرورت‌های دیگر است. رقابت رسانه‌های مختلف از اصلی‌ترین عوامل تحمیل سبک‌های تازه است که اکنون با گسترش ماهواره‌های پخش مستقیم و نیز اینترنت که دار و ندار رویدادها را در کسری از ثانیه ارائه می‌کنند، این رقابت به جبر نو به نو شدن برای رسانه‌ها تبدیل شده به همین دلایل، قالب خبرنویسی در «نسیم» بر اساس سبک سنتی و فعلی رسانه‌ها صورت نمی‌گیرد.

در شیوه جدید خبرنویسی «نسیم»، ترکیب مرسوم (تیتر– لید- متن) جای خود را به عنوان نویسی داده است که تنها در صورت نیاز، مخاطب به چکیده و متن ارجاع داده می‌شود. عنوان خبری در «نسیم»، انتقال مفهوم خبری در کوتاه‌ترین عبارت ممکن با هدف انتقال حداکثر معنا به مخاطب است. عنوان خبری بیشترین اطلاعات را در کوتاه‌ترین شکل ارائه می‌کند. یک عنوان خبری، به‌طور متوسط نباید از ۲۰۰ کاراکتر تجاوز کند. مگر در موارد خاص که کوتاه شدن به محتوا خدشه وارد می‌کند. عنوان خبری حتی‌الامکان باید کوتاه بوده و در عین حال از تیترنویسی نیز پرهیز شود. «تیتر» صرفا وظیفه جذب مخاطب را بر عهده دارد اما عنوان خبری در «نسیم» در پی انتقال حداکثر معنا به مخاطب است.
روان‌شناسان و زبان شناسان نیز تایید می‌کنند که ذهن انسان برای برقراری ارتباط معنایی در جملات بیش از ۱۷ کلمه دچار مشکل می‌شود و بهتر است عناوین را کوتاه و روشن نوشت. حتی‌الامکان باید سعی داشت که جان رویداد خبری در عنوان خبر ذکر شده و کار به چکیده و متن نرسد. به عبارت ساده‌تر، در یک حالت ایده‌آل، اخبار «نسیم» باید فقط عنوان‌های خبری باشند. حذف جمله‌های معترضه، حشو و واژه‌های مترادف در نوشتن عنوان خبری می‌تواند مفید واقع شود. درک مفهوم عنوان خبر با تعداد واژه‌های آن رابطه معکوس دارد. هر چه تعداد واژه‌های عنوان خبری بیشتر باشد، درک مفهوم آن سخت‌تر خواهد بود. البته این بیان به معنای تیترنویسی نیست.
در صورتی که برخی جزئیات خبر مهم تلقی شوند که به هر دلیلی امکان ارائه آن در عنوان مقدور نباشد مخاطب باید به چکیده رجوع کند. چکیده خبری در «نسیم»، آن بخش‌هایی از عناصر خبری هستند که به هر دلیلی در عنوان ذکر نمی‌شوند. چکیده یک رویداد، بیان کوتاه و دقیق آن رویداد است بدون تفسیر اضافی و نقد آن. باید توجه کرد که اخبار «نسیم» در نهایت باید حاوی عنوان و چکیده باشند.
متن خبری در «نسیم»، بیان وجوه دیگری از خبر هستند که اولویت درجه چندم محسوب شده و ذکر آنها به هر دلیلی در عنوان و چکیده مقدور نبوده اما برای آگاهی مخاطب ضروری است. از دیگر ویژگی‌های خبر الکترونیک ایجاد فضای سفید در متن‌های طولانی بین هر پاراگراف با پاراگراف بعدی است. البته این مسئله به دلیل آنکه استراتژی «نسیم» بر کوتاه‌نویسی استوار شده است چندان مطرح نیست اما باید توجه داشت اگر ضرورت‌ها ایجاد کند که از برخی اخبار از متن‌ برخوردار باشند، خبرنگاران و تنظیم‌کننده‌های خبری باید بین هر پاراگراف با پاراگراف بعدی یک فضای خالی یا Enter اضافه ایجاد کنند. رعایت این امر باعث افزایش خوانایی متن می‌شود.

 چیستی و چرایی نسیم آنلاین؟ یا مبنای نظری شکل گیری نسیم
آنچه از شواهد و ساختار نسیم بر می آید این خبرگزاری با ملاحظه این رویکردهایی که در خصوص خبرنگاری آنلاین ذکر شد پا به عرصه نظام رسانه‌ای کشور نهاده ومی توان گفت: «نسیم» با رویکرد اطلاع‌رسانی اهم رویدادهای خبری در سریع‌ترین زمان و در کوتاه‌ترین شکل ممکن به صورت هدفمند تاسیس شده است. خبرگزاری «نسیم»، در جزوه آموزشی مخصوص خبرنگارانش، رسالت رسانه ای خود را این چنین تشریح می کند:
۱- خبرگزاری «نسیم»، چارچوب ارزشی- هنجاری خود را در دایره گفتمان ارزش‌های انقلاب اسلامی، یعنی ایمان به خدای یکتا (لااله‌الاالله) و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و امامت و رهبری مستمر بر مبنای تعاریف و منویات امام خمینی(ره) و آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (حفظه‌الله) در چارچوب نظریه ولایت فقیه تعریف می‌‌کند.
۲- خبرگزاری «نسیم»، چارچوب قانونی خود را در دایره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می‌کند.
۳- «نسیم»، حرکت در روند تکاملی انقلاب اسلامی، اشاعه فرهنگ اسلامی، بهره جستن از برخورد سالم اندیشه‌های متفاوت، عدم اشاعه و ترویج خصلت‌های تخریبی و ضد اسلامی، سرلوحه دانستن آزادی، کرامت، رشد و تکامل انسان بر مبنای تعاریف اسلامی را از وظایف خود می‌داند. تعیین مصادیق جزئی هر یک از این امور و حدود و ثغور آنها بر عهده مدیرمسئول و شورای سردبیری «نسیم» است.
۴- «نسیم»، دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی که همان آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند را در صدر وظایف و تکالیف خود تعریف می‌کند. بر همین مبنا فارغ از نام، عنوان و سابقه اشخاص، نهادها و سازمان‌هایی که در رده‌های مختلف اجرایی جمهوری اسلامی مشغول به خدمت هستند، ملاک رفتار رسانه‌ای‌ خود را با ایشان بر مبنای دوری و نزدیکی‌ اشخاص و سازمان‌ها و نهادها با چارچوب هنجاری خود تنظیم می‌کند. تعیین مصادیق جزئی هر یک از این امور و حدود و ثغور آنها بر عهده مدیرمسئول و شورای سردبیری «نسیم» است.
منابع تامین مالی نسیم
اصولا خبرگزاری های داخلی مایل به افشای منابع تامین مالی خود نیستند و منبع مالی خبرگزاری «نسیم»، مثل اکثر خبرگزاری های کشور به طور دقیق مشخص نیست. شنیده ها و برخی گمانه زنی ها حکایت از این دارد که ظاهراً جمعی از مدیران با گرایشات فرهنگی نزدیک به شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب هیئت امنا «نسیم» را حمایت مالی می کنند. این هیئت امنا با پیگیری و دریافت برخی ردیف بودجه های مازاد سالانه ارگان ها و هدایت این بودجه به سمت نسیم این خبرگزاری را اداره می کنند.

بی طرفی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم
نسیم یک خبرگزاری اصولگرا، دغدغه مند و ارزشی است و در راستای انقلاب اسلامی گام بر می دارد؛ اما بررسی پوشش اخبار و تولیدات خبرگزاری «نسیم»، نشان می دهد که این رسانه آنلاین از شخص خاص، جناح یا طیف خاص فکری حمایت نمی کند و در ایام ریاست جمهوری سال ۹۲ و روزهای حساس رقابت نامزدها از نامزد خاصی حمایت نکرد و ترجیح داد تا به رسالت ذاتی خود در جهت اطلاع رسانی و حضور پر شور اقشار جامعه در انتخابات عمل کند. کاهش غیر منتظره و عجیب تولیدات و پوشش خبری شهرستان ها در ایام پر خبر سفر نامزدها به شهرستان ها یکی از اتفاقات و اقدامات عجیب نسیم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود.
نسیم: خبرگزاری آنلاین یا…؟
بر خلاف بسیاری از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری که پسوند آنلاین را تنها در اسم با خود یدک می کشند، خبرگزاری نسیم آنلاین از سرعت خوبی در به روز کردن اخبار خود برخوردار است و مفید و مختصر بودن خبرها خود سرعت این رسانه را افزایش می دهد به گونه ای که خبرنگار نسیم آنلاین می تواند با ارسال پیامک و حتی بدون برقرای تماس تلفنی برای تحریریه در اندک مدتی خبر رسانی کند. بعد از پایان یک نشست خبری یا همایش، خبرنگار می تواند در صورت صلاحدید سردبیر و فراخور اهمیت و اعتبار خبری در چکیده خبر، به پیاده سازی پیکره اصلی و مهم خبر بپردازد.
مفید و مختصر بودن ساختار خبری در نسیم باعث می شود دبیر تحریریه به سرعت خبر را بررسی و با ویرایش خبر را بارگزاری کند و این سرعت و کیفیت خبر را دو چندان می کند. در خبرگزاری های تفصیلی مشهور که به سرعت و آنلاین بودن شهره هستند خبر بارگزاری شده بعضاً بی کیفیت و پر اشتباه و ناقص است و نسیم از این آسیب شایع دورتر است.
صفحه اصلی نسیم به طور میانگین هر ۲ دقیقه به روز می شود و مخاطب با یک بار ورود به صفحه اصلی و بدون کلیک اضافی از اهم اخبار جاری ایران و جهان مطلع می شود. مخاطب در صورت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به چکیده خبر که به آن اشاره شد مراجعه می کند.
نسیم در بسیاری از همایش ها و کنگره های مهم بین المللی به دلیل سرعت و اختصار اولین خبرگزاری در امر اطلاع رسانی می باشد. بسیار پیش آمده که نشستی تمام شده و هنوز خبرگزاری ها خبر خود را روی خروجی نفرستاده اند و نسیم از آن جلسه سه یا چند خبر روی خروجی خود فرستاده است.
نقاط قوت و برگه برنده های نسیم
گذشته از پیش گامی نسیم در خبررسانی پیامکی، سرعت و اختصار نویسی نسیم واجد برخی نقاط قوت است که به آن می پردازیم:
۱- با رشد قارچ گونه خبرگزاری ها فارغ از خط فکری سیاسی و محتوایی آن، پیشتازی و پیشگامی نسیم در اطلاع رسانی مفید و مختصر در آینده ای نزدیک می تواند برگه برنده این رسانه باشد.
۲- مراجعه مخاطب به رسانه به جای مراجعه رسانه به مخاطب!
وقتی نسیم تیتر اخبار مهم و جاری را در اسرع وقت برای مخاطب خود پیامک می کند می تواند نقش به سزایی در مراجعه به پایگاه خبری نسیم داشته باشد و مخاطب را در کلیک اول مهمان نسیم کند و این می تواند نسیم را در یک جایگاه و موقعیت برتر و ویژه نسبت به سایر خبرگزاری های آنلاین قرار دهد؛ اینکه چه تعداد از مخاطبین برای دریافت صورت کامل تر خبر به نسیم رجوع کند بستگی به ذائقه مخاطب، جذابیت، ذوق، توانایی نسیم و اهمیت خبر و … دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
۳- سوژه پروری؛ تولید و ارائه پرونده ها از فیلم رستاخیز تا توافق نامه ژنو
یک از مهارت های اصلی این خبرگزاری تمرکز بر روی یک سوژه خاص و پرداختن به آن از زوایای مختلف در قالب پرونده های تفصیلی است. به عنوان مثال در خصوص فیلم پر بحث و حاشیه «رستاخیز» نسیم ورود خوبی داشت. انتخاب سوژه فیلم “رستاخیز” سپس نقد و ارزیابی آن، نظرسنجی از مردم، مصاحبه با مداحان، اهالی سینما، شخصیت های مذهبی، تشکل های دانشجویی، مراجع عظام و … پیرامون این موضوع تا به نتیجه رساندن موضوع انتخاب شده یکی از پرونده هایی است که نسیم ورود و خروجی خوبی در آن داشت.

خبرگزاری نسیم

از نقاط اوج این خبرگزاری می توان به پوشش سریع، دقیق و پرحجم اخبار مربوط به مذاکرات ژنو اشاره کرد. البته این خبرگزاری به جهت داشتن تنوع در حوزه های ورزشی و اجتماعی که جوانان مخاطبان اصلی آن هستند نیز بسیار فعال می باشد. به عنوان مثال این خبرگزاری در جشنی با شکوه در گراند هتل تهران از افتخارآفرینی های تیم ملی والیبال ایران بعد از حضور در لیگ جهانی تقدیر ویژه ای به عمل آورد که مورد توجه اهالی ورزش و مردم ورزش دوست قرار گرفت.

۴- تولید وعرضه محصولات چندرسانه ای در حوزه جنگ نرم و مسائل روز
– برای اولین بار در کشور تولید و نشر مجموعه مستند “من مدیر جلسه ام” پیرامون جلسه رهبری با مدیران ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال ۸۸ یکی از کارهای موفق تیم رسانه ای نسیم است. این مستند به خوبی بینش و منش واقعی نامزدها را از زبان مدیران ستاد آنها نشان می دهد.
– تولید و نشر مستندهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری هم از کارهای موفق نسیم است.
۵- تولید اینفوگرافی در حوزه جنگ نرم و مسائل روز
تولید گرافیک های اطلاع رسان حکایت از وجود یک تیم گرافیکی قوی در نسیم دارد. اینفوگرافی کشف حجاب یکی از نمونه ای موفق از این نوع است. نسیم هم اکنون گرافیک اطلاع‌رسان نگاهی آماری به مستندات و منابع مستند ‘من روحانی هستم’ و لیگ قهرمانان آسیا را برای مخاطبان خود تهیه کرده است. پخش مستند ‘من روحانی هستم” هم اکنون به دلیل مخالفت روسای دانشگاه ها در کشور اکران نمی شود.

نقاط ضعف نسیم
۱- پیامک هم قوت و هم ضعف؟!
شاید یکی از چالش های بزرگی که نسیم با آن مواجه است همان نقطه قوت آن باشد و آن سامانه پیامکی است! در صورتی که در ایامی مثل انتخابات ۸۸ مخابرات به دلایل امنیتی پوشش شبکه را مختل کند، نسیم کارایی خود در دریافت و ارسال برای شبکه گسترده مخاطبان را تا حدود زیادی از دست می دهد و عملا نسیم مختل می شود. ضمن اینکه برای خبرنگاران نسیم نیز این چالش وجود دارد که مشکلات پوشش شبکه می تواند به جای افزایش سرعت رسانه به کاهش و دردسر برای رسانه و خبرنگاران مبدل شود.

۲- شبکه مخاطبین دریافت کننده پیامک
با ورود به لینک عضویت در نسیم و با عضویت در یکی از امکانات ارائه شده همچون خبرنامه، پیامک و بخش ویژه و پیام رسان باید عضو شبکه دریافت نسیم بشوید ولی این امکان برای همه مخاطبین امکان پذیر نیست و درصد زیادی از مخاطبین هم که سابقاً پیامک برای آنها ارسال می شده است بعد از مدتی از دریافت پیامک محروم می شوند. این پیامک ها روزانه برای برخی مدیران مسئولان و برخی مسئولان روابط عمومی ها، مدیران و سردبیران دفاتر استانی به طور منظم ارسال می شود.

۳- خبرنگار افتخاری
هر چند نسیم یک خبرگزاری آنلاین و به اصطلاح سرعتی است و همین موضوع مانعی برای استفاده از منبع خبری به نام خبرنگاران افتخاری و خبرهای ارسالی می شود اما نسیم از این فرصت به خوبی استفاده نمی کند. استفاده از خبرهای ارسالی به دلیل عدم آشنایی خبرگزاری با خبرنگار افتخاری و صحت و سقم خبر با ریسک زیادی همراه است و این در حالی است که بسیاری از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری بدون صرف هزینه از این منبع خبری بهره می گیرند. مشرق نیوز و یا الف و… از این فرصت خبری برای افزایش بازدید خود استفاده می کنند. نسیم لینک ارسال خبر را برای مخاطبان خود پیش بینی نموده است.

۴- دفاتر استانی نسیم
با گذشت بیش از سه سال از راه اندازی نسیم این خبرگزاری در اکثر استان های کشور فاقد دفتر خبری است. وجود دفاتر خبری در شهرستان ها امروز برای همه خبرگزاری هایی که به سرعت و صحت خبر نیاز دارند یک امر ناگزیر است. هم اکنون دفاتر نسیم در استان های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، اردبیل، گیلان، خراسان جنوبی، فارس و کرمانشاه فعال است و در بقیه استان ها نسیم فاقد دفتر خبری است. نسیم در استان های مهم و خبرخیزی مثل اصفهان و قم نیز دارای دفتر خبری بود که بنا به دلایلی این دفاتر تعطیل شده اند و با گذشت بیش از یک سال از این تعطیلی هنوز دفاتر این استان ها راه اندازی نشده است. دفاتر استان های ایلام، همدان، مرکزی و خوزستان نیز در سال ۱۳۹۲ به حال تعطیل در آمده اند. با این اوصاف نسیم آنلاین تا حدودی به رسانه پوشش دهنده اخبار پایتخت مبدل شده است و نسیم برای اخبار مهم شهرستان هایی که خبرنگار در آنها ندارد باید به اخبار بازتولیدی سایر خبرگزاری ها مراجعه کند و این وجهه و پیشوند خبرگزاری بودن نسیم را تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار می دهد. همین رجوع و اخبار باز تولیدی سرعت این رسانه را تا حدودی کاهش می دهد تا اینکه یک خبرنگار که با ساز و کار نسیم آشناست در شهرستان گزیده و چکیده اخبار را برای دبیر تحریریه شهرستهان ها بارگزاری کند؟!
۵- رتبه الکسای ضعیف
با گذشت سه سال از راه اندازی نسیم این خبرگزاری هنوز از آمار بازدید خوبی برخوردار نیست و رتبه الکسای خوبی ندارد.

خبرگزاری نسیم
با وجود سرعت بالای بارگزاری اخبار هنوز جای خود را در رسانه ها باز نکرده است. در بین سایت های ایرانی رتبه ۸۲۷ را به خود اختصاص داده و علل اصلی آن را باید در نقاظ ضعف این رسانه جست.
۶- اعصاب خرد کن بودن پیامک ها برای مشترکین
ارسال و دریافت بیش از ۲۰ پیامک از مهم ترین تیتر اخبار روز کشور و جهان روی گوشی مخاطبان می تواند بعضا اعصاب خرد کن و مختل کننده باشد.
۷- آنلاین شدن اخبار در صفحه اصلی
هر چند نسیم ۱۰ تیتر گزیده خبرهای اصلی را در سربرگ خبرگزاری نمایش و به روز می کند؛ اما اخبار به روز شده که به سرعت صفحه اصلی را اشغال می کنند در صفحه اصلی بارگزاری می شود و این باعث می شود اخبار مهم و اساسی ظرف کم تر از یک ساعت از صفحه اول حذف می شوند. بنابراین مخاطب مراجعه کننده ممکن است با ورود به سایت از مطالعه بخشی از اخبار مهم و موثر محروم شود.

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق