شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
مهدی رفائی
پیدا کنید از فرهنگ و ارشاد مژدگانی بگیرید
 تعداد قابل توجهی مجوز نشریه در اصفهان گم شده است   

با بررسی حدود ۲۲۰ مجوز داده شده برای انتشار نشریه در استان اصفهان توسط وزارت ارشاد به این نتیجه رسیدیم که تعداد زیادی مجوز نشریه این میان گم شده است، کجاست؟ مال کیست؟ چاپ می شود؟ معامله می شود؟ اجاره می دهند؟ سرقفلی می کنند؟ خدا عالم است…

به گزارش ندای اصفهان به نقل از صاحب نیوز/ مهدی رفائی (روزنامه نگار): علی‌رغم اینکه در همه جای ایران اکثر مجوزهای نشریات با وساطت سیاسی و برای انجام کار سیاسی به افراد سیاسی داده می‌شود و آمارها نشان از آن دارند که تنها با اغراق حدود یک چهارم مدیرمسئولان نشریات کشور، از اهالی رسانه و صاحب قلم و دارای دغدغه فرهنگی بودند و دردآور است بدانیم که نیمی از این «مدیران» به اصطلاح «مسئول» سال و ماه در دفتر خود حضور فیزیکی ندارند! و در طرف دیگر صاحب قلمان واقعی یا وسع گرفتن مجوز و تأسیس دفتر و نشریه ندارند یا لای بوروکراسی و سنبه پر ضرب برادران و خواهران دارای بند «پ» اصل «س» گیر می‌کنند!، از این ها که بگذریم و سری داخل فضای رسانه‌ای اصفهان بکشیم، راویان اخبار دیار اصفهان این‌چنین روایت می‌کنند:

اول هر سال مدیران رسانه‌ها در تعطیلات می‌نشینند و کلی فکر می‌کنند که بالاخره سال جدید چه کار کنند که یک سر و گردن که نه یک قد و بالا از دیگران سر باشند، خوب خیلی فکرها می‌کنند و برنامه‌ها می‌دهند و احتمالا کلی هم برای رقبا رجز یا همان کرکری می‌خوانند، بی‌پرده یا در لفافه، البته اینکه چقدر از آن خواب و خیال‌ها درست از کار دربیاید، در این وانفسای گرانی کاغذ و مزد کارگر (بله درست خواندید، چون خبرنگار جماعت هم فعلاً مزدش بر اساس حقوق کارگر محاسبه می‌شود ولی خوب کارش تخصصی باید باشد) و خلاصه همه جور گرفتاری‌هایی که برای این اصحاب رسانه (که برخی مثل اصحاب کهف از قبل عید تا همین چند روز پیش در خواب بودند و خبری از چاپ و خبر جدیدشان نبود) وجود دارد، عملی کردن برنامه‌های توسعه محال می زند!

رسانه های مکتوب و تک چرخ هایی میان کوچه محلی و خیابان سراسری!

در عرصه مطبوعات و رسانه مکتوب درد ما از کمبود تحلیل و تفسیر در این رسانه‌ها است به طوری که کارکرد اصلی مطبوعات باید تحلیل و نقد و تفسیر باشد و هفته‌نامه‌ها و ماهنامه هم عمیق تر البته همین فاز را دنبال کنند که متأسفانه شاهد فراموشی کاربردها هستیم و مطبوعات اصفهان دائم به باز نشر اخبار تکراری خبرگزاری و سایت ها بدون تفسیر عمیق می‌پردازند.

یعنی جای گزارش های عمیق توصیفی و تحلیلی را گزارش های خبری و نقل‌قولی بی‌مایه در این رسانه‌ها گرفته اند.
درحالی‌که همگی میان فضای ملی و محلی تک چرخ می‌زنند، گاهی روی چرخ ملی می‌افتند و گه گاهی روی چرخ محلی، گاهی بی ترمز می روند در دل انتقاد و گاهی از تَرک ستایش می‌افتند!

خلاصه نشریات مکتوب اصفهان ما نه سراسری هستند و نه محلی و اگر بازنمی‌گویید چرا خودی ها می‌زنند باید اعتراف کنم که روزنامه‌های صبح اصفهان عبارت‌اند از ملغمه‌ای متشکل از اخبار دیروز خبرگزاری ها و گزارش‌هایی یک متری به سبک تاریخی از نشست های خبری مدیر کل خوشحال کن دیروز، به اضافه ۲ صفحه آگهی ریز دادگاه و ثبت احوال و۴ یا گاهی ۶ نیم‌صفحه از ۸ صفحه آگهی‌هایی که به زور از رقبا قاپیدند (به ارزش اون صد میزنه، من پنجاه) و گه گداری هم البته تک گزارشی خوب یا مطلبی فاخر که در هفته یک یا دو بار بیشتر اتفاق نمی‌افتد.

در این میان روزنامه نصف جهان از نظر نقد و تحلیل بر دیگران برتری یافته و اصفهان امروز از نظر سوژه‌ها و شکل ارائه ونیز سبک بیان و صفحه‌بندی و ایجاد ستون های ویژه گوی سبقت را از دیگران ربوده ولی در این میان افزایش صفحات روزنامه نسل فردا و روی آوردن این روزنامه قدیمی ۲۵ ساله به تولید محتوا قابل‌ تقدیر است که به دوستان نسل فردایی توصیه می‌شود که به تولید محتوای فاخر با تشکیل تیم حرفه‌ای روی بیاورند و برای انتشار مطالب سطحی و یا سایتی و کپی آن هم با نام برخی دوستان(!) خودداری کرده و هزینه نکنند ولی افق پیش روی نسل فردا اگر باز خراب نشود، روشن و آفتابی است.

در این میان حیفم آمد از اصفهان زیبا نگویم ولی چه بگویم که روش حزن‌آور و تکراری این روزنامه باز هم بر مدار تعریف و تمجید از شهرداری و دور از حرفه‌ای نگاری است…

گاهی با اشکالات فاحشی در این رسانه روبرو می‌شویم که جزء اصول پیش‌پا افتاده ژورنال است و نشان از عدم سردبیری و نظارت هنرمندانه و خلاق بر این رسانه دارد و روزنامه زاینده‌رود هم گویا با تغییرات مداوم عزمی برای پیشرفت ندارد و هر بار روی دور می‌افتد با اتفاقی متوقف می‌شود ولی جا دارد این ظرفیت توسط مدیران آن ارج نهاده شود و باز به جای کاهش نیرو و نزول تولید محتوا به حرفه‌ای کار کردن روی بیاورند و ایراد بزرگ دیگر زاینده‌رود نداشتن سایت، به طوری که هر از گاهی آدرسی دوباره‌ای را از سر می‌گیرد و باز نسخه آزمایشی عمل نکرده متوقف می‌شود.

رقابت موثر دو روزنامه هم قامت، نصف جهان و اصفهان امروز

امروزه داشتن سایت برای روزنامه‌ها و نشریات مکتوب هم با توجه به بروز رسانه‌های دیجیتال لازم و حتمی است، به طوری که روزنامه‌های حرفه‌ای و با اعتبار دنیا به ازای هر هزار نسخه فروش، ۱۰ هزار یا بیشتر بازدید مجازی دارند.

ولی اگر به رقابت دو روزنامه نصف جهان و اصفهان امروز بپردازیم و می‌دانم سئوال می‌کنید، پس بقیه چی؟ و من هم جواب می دهم که اصفهان زیبا در شرایط رقابت منصفانه قرار ندارد و نسل فردا و زاینده رود از لحاظ محلی کار کردن و قدمت با این ۲ روزنامه فاصله دارند ولی این دو روزنامه با دغدغه های تقریبا مثل هم، ولی در اجرا متفاوت برای میدان داری رسانه مکتوب محلی مورد اعتماد اصفهانی ها کورس بستند، صفحاتی از این دو روزنامه هم دورنگ منتشر می شود که البته نصف جهان بهتر توانسته این کمبود رنگ را با ظرفیت های خاص طراحی دو رنگ و تک رنگ پر کند.

اصفهان امروز اما در طراحی صفحات رنگی موفق عمل کرده و می‌توان گفت خوش‌فرم ترین نشریه اصفهان است و هم ستون‌بندی اش به روزنامه‌های حرفه‌ای نزدیک شده و توانسته با بضاعت کم و محدودیت برای تولید محتوای اختصاصی به خوبی از کمترین اخبار با تیترهای بهتر و کمی خلاقیت، بیش‌ترین بهره را ببرد.

سایت روزنامه اصفهان امروز هم نسبت به سایر نشریات مکتوب اصفهان پر بازدیدتر و رتبه الکسای این رسانه بالاتر از دیگر روزنامه‌هاست ولی فراموش نکنیم که اصفهان امروز کمتر از نصف جهان به تولید اختصاصی و ویژه دست می زند که این در بلندمدت و در عصری که اتکای رسانه‌های بزرگ جهان تنها بر نیروی انسانی کارآمد است، هر رسانه‌ای که به کادرسازی دست نزده باشد را با مخاطره‌های بزرگ در رقابت نفس‌گیر عصر فرا رسانه دچار می‌کند (از ما گفتن بود).

ولی برگ برنده دیگر اصفهان امروز خلاقیت های گاه و بیگاه این روزنامه است که در صورت تداوم یک سر و گردن که نه یک قد و بالا این رسانه را از دیگران بالاتر می‌نشاند، یکی از این برتری ها و خلاقیت ها، شروع چاپ ویژه‌نامه عربی و لاتین این روزنامه است که نشان از اهداف بلند و جهش راهبردی این روزنامه دارد(اینجا) و (اینجا) به واقع انتشار اولین شماره‌های این دو ضمیمه که برای اولین بار در تاریخ مطبوعات اصفهان رخ داده باعث خریدن آبروی رسانه‌ای اصفهان نزد هزاران میهمان خارجی هفته اصفهان شد، البته روزنامه نصف جهان هم با انتشار یک ویژه‌نامه نوروزی خوب با محوریت میراث تاریخی اصفهان، امتداد مسیر روشنی که سال‌هاست هر نوروز تکرار شده را ادامه داد(اینجا).

هفته نامه های بود و نبود محلی!

هفته‌نامه‌های اصفهان که این روزها خبر خاصی از آن‌ها نیست و به طور خلاصه اگرچه نزدیک ۲۲۰ مجوز انتشار در این استان فرهنگی وجود دارد ولی جز هفته‌نامه «جام» و«فرصت» و یک‌ درمیان «نگاه کویر و چهل ستون و کیاست»، چه هفته‌نامه‌های دیگری داریم تا روی میز بریزیم و درباره‌اش قضاوت کنیم؟ چی؟ «ظهور» و نوید، پیام و….، درست است و ما همه این ها را جمعاً که ۲۰ نشریه هم حساب کنیم با ۵ روزنامه، هنوز یک عدد بزرگ از نشریات اصفهان گم شده و معلوم نیست این مجوزها کجا گرد می‌خورد و بر چه مبنایی داده‌ شده، اگر از برخی نشریات نام نمی‌بریم، می‌خواهیم معیارها حرفه‌ای تر شود، وگرنه با چاپ ۵۰۰ نشریه یک ورقی، آن هم برای باطل نشدن مجوز نمی‌توان ادعای نشریه داری کرد.

از میان هفته‌نامه‌ها «جام و فرصت» از اصول حرفه‌ای بیشتر تبعیت می‌کنند ولی «فرصت» محتوای تولیدی اش بیشتر است، اگر همه افرادی که توسط «جام» به دنیای رسانه معرفی شدند، هفته‌ای ۵ خط مطلب خوب برای جام می‌نوشتند، این هفته‌نامه در کشور حرف برای گفتن داشت.

در نگاه کلی این نشریات موجود در قبای رسانه‌ای اصفهان گم می‌شوند و به چشم نمی‌آیند و قامت رسانه اصفهان را ردایی فاخرتر می باید و اصحاب رسانه را عزمی والاتر شاید، در فرصتی دیگر در آینده نیز به تحلیل دفاتر سرپرستی نشریات و روزنامه‌های سراسری در استان می‌پردازیم، زیرا ویژه‌نامه‌های همشهری و ایران و جام جم و اطلاعات و جمهوری اسلامی و کیهان و شرق و دنیای اقتصاد و گاهی ویژه‌نامه دیگر روزنامه‌ها هم به صورت هفتگی یا دو هفته یک بار در اصفهان به طبع می‌رسد.

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق