پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
خبرگزاری های اصفهان
فقط ۱۷ خبرگزاری برای نصف جهان!
 خبرگزاری های استان اصفهان توسط چه کسانی سرپرستی می شوند؟   

بسیاری از خبرگزاری ها و شبکه های خبری کشور و اکثر چند هزار خبرگزاری دنیا در اصفهان فعالیتی ندارند و زمانی که به سهم انگشت‌شمار اصفهان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که چقدر برای این شهر تمدن‌آفرین در عرصه اطلاع‌رسانی کم فروشی شده است…

به گزارش ندای اصفهان به نقل از صاحب نیوز/ مهدی رفایی: با وجود استقرار ۱۷ نمایندگی از خبرگزاری های سراسری در استان اصفهان و داشتن یک خبرگزاری محلی که هر کدام نمایندگان و خبرنگارانی هم در شهرستان های استان دارند، هنوز اصفهان تا رسیدن به سهم شایسته پایتخت فرهنگی ایران اسلامی در سیطره رسانه‌ای بر فضای مجازی فاصله دارد و زیبنده است اصفهان هر روز چنان بازتابی در خبرگزاری ها داشته باشد که توجه رسانه‌های دنیا را پیوسته جلب کرده و با تمدن عظیم خود بر جهان خبری استیلا یابد.
یکی از روش‌های فعالیت رسانه‌ای و پیوستن به جرگه اهالی رسانه، گرفتن سرپرستی یا حکم مدیریت رسانه‌های کشوری برای یک استان یا منطقه محدودتر است؛ در اصفهان هم این شکل از مدیریت رسانه‌ای هم به عنوان سرپرستی نشریات و روزنامه‌های ملی و هم به عنوان نمایندگی خبرگزاری های کشوری وجود دارد و حال می خواهیم گشتی در رسانه‌های اصفهان بزنیم.

خبرگزاری ایرنا رسانه‌ای با تهدید «دولتی نامه شدن»

شاید سابقه ایرنا به قبل از پیروزی انقلاب برگردد که آژانس پارس (خبرگزاری ایرنای فعلی) با رویکرد رسانه رسمی دولتی در اصفهان نماینده داشت، البته این آژانس باسابقه در دوران طاغوت زیر نظر وزارت امور خارجه و پس از انقلاب با تغییر ماهیت و ساختار خبرگزاری رسمی دولتی شد که اکنون «محمد سلطان مرادی» مدیریت این خبرگزاری مهم در استان اصفهان را بر عهده دارد و قبل از وی «مهدی کیان» که از تهران مأمور به خدمت در نصف جهان بود، حدود ۴ سال این سمت را بر عهده داشت.

سلطان مرادی ایرنا

اگرچه ایرنا تریبون رسمی کشور در محافل خبری است و افتخارات فراوانی از جمله انعکاس اولیه برخی اخبار مهم جهان مثل دستگیری صدام را در کارنامه دارد ولی اصولاً سیستم رسمی بودن اکثر کادر باعث کاهش کارآیی آن شده زیرا در سیستم‌هایی که بر اساس ساعت کاری کار می‌کنند نه بر اصل کیفیت و کمیت فعالیت، به هر تقدیر برخی افت راندمان و محتوا ناخودآگاه پدیدار می‌شود، البته به جز کارمندان و خبرنگاران رسمی این سازمان، ایرنا با خبرنگاران به صورت خرید خبر و حق التحریر نیز در برخی موارد کار می‌کند که به هر حال روند فعالیت به خاطر دولتی بودن خالی از نقدهای شفاف و انعکاس همه نوع اخبار است، چرا که قطعاً دولتی بودن این سازمان و تریبون دولت بودن، باعث درج برخی اخبار فرمایشی و یا اجباری از محافل دولتی می‌شود.
خبرگزاری ایرنا شاید از نظر داشتن قوانین خاص و خشک و سبک خاص نگارشی که اصولاً سخت خبر است، حساسیت خاصی بر رعایت اصول نگارش حرفه‌ای و خبرنویسی بر اساس اصول آکادمیک دارد و از این نظر حرفه‌ای ترین خبرگزاری کشور است که بر رعایت و درج سابقه اخبار و قواعد تیتر و لید تاکید دارد ولی این رسانه هنوز با سبک های جدید خبری آشتی نکرده است.
با فراز و فرودهایی این رسانه در اصفهان به شکل جدی و شبانه‌روزی کار می‌کند و تنها خبرگزاری دارای شیفت شب برای انعکاس اخبار شبانه در اصفهان است. مالکیت ساختمان رسمی و امکانات مطلوب و زیرساخت های نمونه، این خبرگزاری را به وسیع‌ترین و پر امکانات ترین رسانه اصفهان تبدیل کرده، داشتن سرویس های نقلیه و قدرت و نفوذ کافی برای گرفتن هر نوع خبر از هر ارگان و محفلی، برگ برنده این رسانه دولتی است که البته در حال حاضر قوی تر از سال های گذشته در اصفهان فعالیت می کند.
خبرگزاری ایرنای اصفهان با ایجاد تغییرات جدید روی دورافتاده و فقط اگر کمی غیر جانب‌دارانه از دولت عمل کند (که البته وظیفه ذاتی اش است) می‌توان رشد محتوا و اثربخشی این رسانه را احساس کرد.

خبرگزاری مهر با فراز و فرود در کمیت و کیفیت
خبرگزاری مهر اصفهان با مشکلات هسته مرکزی خبرگزاری در تهران که با استعفای مدیرعامل قبلی (رضا مقدسی) و مشکلات مالی شروع‌ شده دست و پنجه نرم می‌کند، البته عنوان‌شده که مقدسی به سبب ناراحتی جسمی و طی دوران درمان استعفا داده است و اکنون علی عسگری مدیرعامل این خبرگزاری در تهران است که مجموعه رسانه‌ای مهر متشکل از خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز و یک موسسه افکار سنجی را اداره می‌کند. در اصفهان سرپرستی این رسانه از چند سال قبل با عباس مقتدایی (نماینده فعلی مردم اصفهان در مجلس) است که قطعاً به دلیل مشغله کاری تنها به نظارت کلی بر مجموعه‌ می‌پردازد، بنابراین سردبیری این مجموعه را چند سالی است «محمد قاسمی» (اولین خبرنگار خبرگزاری مهر در اصفهان و از اقوام نزدیک مقتدایی) بر عهده دارد. این رسانه اخیراً اقدام به ایجاد دفترمرکزی در اصفهان کرده است.

در ماه‌های اخیر کاهش سهمیه ارسال خبر شهرستان ها و حق التحریرهای کاهش‌یافته این رسانه سبب نزول کلی خبرگزاری مهر در رتبه بازدید شده و عرصه اطلاع‌رسانی این مجموعه در اصفهان هم نزول محسوسی در کمیت و کیفیت اخبار داشته است. به طوری که از تعداد گزارش های خوب و اخبار تأثیرگذار سال های قبل و سرعت انتشار و سوژه‌های خوب در این نمایندگی مهم رسانه‌ای کم شده است.

ولی به ضرس قاطع خبرگزاری مهر اگر از مشکلات فعلی به حالت قبل برگردد، از نظر اثرگذاری گاهی حرف اول را در بین خبرگزاری های کشور می زند و در برخی رشته‌ها مرجع خبری محسوب می‌شود. مهر اصفهان پروژه‌های قابل‌توجه خبری از وضع میراث و گردشگری اصفهان در سال های اخیر ارائه داده ولی در اکثر مواقع با ریزش نیرو و کمبود زیرساخت منابع انسانی روبه رو بوده به طوری که اگر امکانات و بضاعت این خبرگزاری با ایرنا مقایسه و در ترازوی کیفیت و عملکرد قرار بگیرد خبرگزاری مهر در اصفهان نمره قبولی می‌گیرد. یکی از انتقادات وارده به این نمایندگی درج بیش از حد اخبار ورزشی در صفحه اصفهان است به طوری که از گذشته تا به حال نیمی و گاهی بیش از ۵۰ درصد حجم کار به ورزش اختصاص داده‌شده که با رسالت اصلی مهر که فرهنگی عقیدتی است هم تراز نیست.
خبرگزاری تسنیم با مدیری زیر ذره‌بین آزمون و قضاوت
آن طرف خبرگزاری تسنیم هم که دوست دارد در اصفهان علی‌رغم سابقه کم به سرعت پیشرفت کند، با وجود امکانات خوب به سبب ضعف زیرساخت نیروی انسانی و مقداری هم عدم نظارت و سردبیری پویا با مشکل روبروست ولی قدم های خوبی برای پیشرفت برداشته که امیدواریم با رقابت سالم همراه باشد و داستان کهنه رقابت تخریب گرانه تسنیم و فارس تمام شده باشد و هر دو برادر باعث هم افزایی هم باشند.
تسنیم در ابعاد کلی خود سعی دارد در زمانی کوتاه به اهدافی مثل خبرگزاری اول ایران شدن و خبرگزاری اول منطقه شدن و سپس خبرگزاری تأثیرگذار بین‌المللی شدن برسد که به عقیده بسیاری از کارشناسان رسانه، اکنون این خبرگزاری بلندپرواز، ماقبل این اهداف دربرابر رسانه های مطرح در کشور ایستاده و هنوز تا خبرگزاری اول ایران شدن هم فاصله دارد.
نمایندگی خبرگزاری تسنیم را (که هنوز جشن تولد اولش را در اصفهان نگرفته)، «سعید ساکت» چهره شناخته‌شده روابط عمومی شهرداری و کارشناس رسانه‌ای شهردار و مدیر مجموعه رسانه‌ای شهرداری بر عهده دارد که همین تعدد مسئولیت های رسانه‌ای گاهی انتقاداتی را در پی داشته است. البته به نگاه حرفه‌ای طی مسیر اصلی و رسیدن به رسالت ها و اهداف و انجام کار حرفه‌ای در درجه اهمیت بیشتری قرار دارد و آینده تسنیم در مورد توانایی های رسانه‌ای ساکت قضاوت می‌کند و قطعاً خبرگزاری ایمنا (باز هم به سردبیری ساکت و مدیرمسئولی اصغر آذربایجانی) و روزنامه اصفهان زیبا در اهداف و رسالت های کلی با خبرگزاری تسنیم همگرا هستند و همگی بالندگی رسانه‌ای اصفهان و مصالح نظام و استان را دنبال می‌کنند.

امیدواریم که تسنیم اصفهان با نقد مشفقانه و فضای مردمی و دوری از شعارزدگی و حزب زدگی و دولتی نامه شدن، حتی به نقد شهرداری هم بپردازد تا ثابت شود هدف مدیر فعلی تنها جریان سازی و بالندگی رسالت رسانه‌ای اصفهان است.

در حال حاضر کمی اظهارنظر و نقد محتوا برای تسنیم اصفهان زود است و نیاز با ریشه دواندن بیشتر این رسانه دارد ولی به نظر می‌رسد، تسنیم اصفهان اگر بخواهد جای خود را باز کند باید اخبار اختصاصی و گزارش های خاص داشته باشد.
خبرگزاری ایلنا رسانه‌ای که می‌خواهد منتقد باشد
خبرگزاری ایلنای اصفهان هم در یک سال اخیر فعال تر شده ولی پرداختن زیاد به ادارات دولتی و نشست های فرمایشی یکی از ضعف های این رسانه است که سعی کرده گاهی زبان بخش خصوصی اقتصاد و طبقه کارگر باشد که باز هم ضعف نیروی انسانی و نظارت سبب شده که گاهی نزول داشته و برخی اوقات هم شاهد پویایی و برخی تک گزارش های کوتاه و گاهی اخبار اختصاصی اش باشیم.
سرپرستی این رسانه را «احمد رضا دهانی» در اصفهان بر عهده دارد و قبل از وی این خبرگزاری دفتر رسمی در اصفهان نداشت ولی یکی از خبرنگاران این رسانه نماینده ایلنا در اصفهان بود، این خبرگزاری که خبرگزاری کار ایران هم نامیده می‌شود، زیرمجموعه خانه کارگر و ارگان حزب اسلامی کار است و با روزنامه کار و کارگر نیز همگرا و همزاد است.

احمدرضا دهانی خبرگزاری ایلنا

ایلنا دغدغه‌های منتقدانه خوبی دارد و نمونه‌ای از یک خبرگزاری خصوصی است که البته در اصفهان کمتر این رسالت دنبال می‌شود. ایلنا بر خلاف خبرگزاری فارس و مهر و شاید ایرنا، سمت و سوی اصلاح‌طلبانه تری دارد و می‌شود این خبرگزاری را با ایسنا در یک گروه قرارداد.
از نظر تعداد پوشش اخبار خبرگزاری ایرنای اصفهان دست بازی دارد و گاهی بالای ۵۰ خبر هم از اصفهان ارسال می‌شود ولی قاعده خاصی ندارد و ممکن است یک روز تولیدش به ۱۰ خبر تقلیل یابد، خبرگزاری فارس بین ۲۵ تا حدود ۳۵ خبر به صورت میانگین از اصفهان انعکاس می‌دهد و خبرگزاری مهر که سال گذشته برخی اوقات ۲۰ یا ۳۰ خبر هم از اصفهان داشت، امسال از مرز ۱۵ خبر کمتر فرا رفته و میانگین ده خبر یا برخی اوقات ۷ خبر را دنبال می‌کند و نمایندگی ایلنای اصفهان هم وضعیتی حدوداً مثل خبرگزاری مهر از نظر تولید خبر و سهمیه ارسال خبر و گزارش به تهران دارد، تسنیم اصفهان هم در شروع با تعداد کمتر خبر ولی در حال حاضر برخی اوقات ۳۰ خبر به طور میانگین بر روی خروجی تهران می‌گذارد.
خبرگزاری ایسنا و دغدغه‌های آزاداندیشانه
خبرگزاری ایسنا که ارگان جهاد دانشگاهی کشور است در اصفهان نیز در همین مجموعه دفتر مرکزی دارد و حدوداً ۳ سال است که رسماً دفترش در اصفهان به عنوان یک منطقه خبری ایجاد شده ولی سال‌هاست در اصفهان نماینده و خبرنگار دارد و گاهی در بیان حقایق و انتقاد بهتر از دیگر خبرگزاری ها عمل می‌کند و بحث سانسور و برخی دروازه بانی های سلیقه‌ای کمتر در آن جا دارد.
نمایندگی خبرگزاری ایسنا در اصفهان را «فرهاد طاهریون اصفهانی» بر عهده دارد که خانم زهرا محمدی چند سالی است سردبیر این رسانه در اصفهان است. با استقرار تحریریه و انتصاب مدیر تحریریه توانمند روزانه میانگین ۲۰ خبر به تهران ارسال می‌کند که این سیر گاهی به ۳۰ خبر و گاهی هم به زیر ۲۰ خبر می‌رسد.

فرهاد طاهریون اصفهانی

ایسنا با جذب خبرنگاران جوان در فضای دانشگاهی توانسته در بخش های علمی و سلامت و کلاً بحث های اجتماعی و هنری موفق ظاهر شود ولی در برخی مواقع عدم رعایت اصول خبری و قواعد خبرگزاری ها در این رسانه مشهود است که البته از نظر آزاداندیشی در سبک ارائه اخبار و مطالب این رویکرد می‌تواند حسن مجموعه ایسنای اصفهان باشد.
خبرگزاری فارس و چند گام تا تکامل رسانه‌ای
در این میان خبرگزاری فارس صرف‌نظر از برخی اخبار غیر مهم و باارزش خبری پایین، اشراف کامل تری بر رویدادها و مناسبت ها دارد و به خصوص در گزارش ها و جریان سازی و پیگیری اخبار قبلی، از بقیه خبرگزاری ها پیشی گرفته است.
خبرگزاری فارس در اصفهان از حدود یک سال قبل سعی در ایجاد توسعه و تحول عملکردی این رسانه در اصفهان داشته تا جایگاهش در استان مهم اصفهان حفظ شود و تازه سربالایی های مهم به سمت قله را در پیش دارد، ولی برخی خطوط قرمز و برجستگی‌های فارس سبب شده تا بار محتوایی و فراغت قلم خبرگزاری ایسنای اصفهان از فارس جلو بزند، به زبان ساده‌تر، ایسنا روان تر و راحت تر و موشکافانه‌تر خبر می‌دهد، هر چند عمق اخبارش از حیث تخصصی بودن و رعایت اصول ژورنال به پای خبرگزاری فارس یا مهر نمی‌رسد.
سرپرستی خبرگزاری فارس اصفهان را «حسن قانونی» باسابقه مدیریت رسانه‌ای در شهرداری و فرهنگسرای رسانه و خبرنگاری در رسانه‌های اصفهان بر عهده دارد.

حسن قانونی

فارس البته در اصفهان جای پیشرفت بیشتری دارد و گسترش این رسانه ارزشی می تواند به تقویت رسانه های مکتوب اصفهان هم کمک کند، البته خبرگزاری فارس اصفهان نیاز به تقویت برخی سرویس های لازم جهت پوشش کامل اخباری که در سایت مرجع موجود است دارد و اکنون در بخش های فرهنگی و هنری و علمی و گاهی در مناسبت ها و اخبار ویژه و اختصاصی این کمبود در فارس اصفهان حس می شود.
این رسانه پس از ایرنا به عنوان قدیمی‌ترین خبرگزاری مستقر در اصفهان در زمینه کادرسازی و تربیت نیروهای خبری هم گام های موثری برداشته به طوری که تعداد زیادی از خبرنگاران رسانه‌های مکتوب اصفهان و نیز خبرگزاری مهر و ایسنا و تسنیم ابتدا کار خود را با فارس شروع کردند و تربیت‌یافته خبرگزاری فارس هستند، اگر چه وفادار به این رسانه نماندند، همچنین خبرگزاری فارس و ایسنا در صدر دیگر رسانه‌ها از نظر ایجاد دوره‌های آموزشی برای پرسنل خود در اصفهان هستند.
از نظر زیرساخت ها فارس اصفهان با افتتاح دفتر جدید خود در دو سال گذشته علی‌رغم عدم ثبات نیروهایش و وجود این مشکل کلی خبرگزاری ها مبنی بر عدم استخدام ثابت نیرو تنها با خرید خبری کار کردن، توانسته انسجام خود را افزایش دهد.
قدم های آخر این رسانه به سوی کمال را مردمی تر شدن و استفاده از نظرات کارشناسی بیشتر در اخبار به جای اتکا بر نظرات دولتی و نیز حذف و کاهش اخبار کم اثر تشکیل می‌دهد.
سایر خبرگزاری ها
همه خبرگزاری های ۶ گانه بالا در محافل خبری اصفهان حضور فعال دارند و این رسانه‌ها به علاوه ایمنا (که خوب زاییده اصفهان و خبرگزاری محلی است و پرداختن بدان در این مقاله که محوریتش سرپرستی خبرگزاری های کشوری است نمی‌گنجد)، فضای اصلی رسانه‌های مجازی اصفهان و منبع تغذیه افکار عمومی شهروندان از خبرگزاری ها را تشکیل می‌دهند.
سهم اندک اصفهان از تلاش ۱۷ خبرگزاری در سیطره رسانه‌ای بر کشور
البته جمعاً ۱۷ خبرگزاری در اصفهان دارای سرپرستی هستند که به دلیل دایره محدود تأثیرگذاری و فعالیت اندک این نمایندگی ها تنها به شکل کوتاه به آن‌ها می‌پردازیم.
البته جا دارد باشگاه خبرنگاران جوان را که الحق نقش سازنده‌ای در کادرسازی رسانه‌ای اصفهان و تربیت خبرنگاران جوان دارد از یاد نبریم ولی با توجه به اینکه این رسانه بیشتر همکار صدا و سیما و فعالیتش به صورت خبری و تصویری است، آن را با خبرگزاری های غیر تصویری جمع نبستیم و جا دارد این رسانه بر اساس نوع فعالیت با شبکه‌های خبری تحلیل شود ولی انجام فعالیت های مولتی‌مدیای این رسانه در اصفهان قابل تأمل است و مدیریت آن را «سید مهدی تائبی» بر عهده دارد.
در اصفهان همچنین خبرگزاری شبستان با مدیریت «حجت الاسلام رمضان علی معتمدی» با محوریت مسایل دینی و فرهنگی فعالیت دارد و دارای دفتر در مجموعه فرهنگی صائب است. خبرگزاری دانش‌آموزی پانا هم با سرپرستی «زهرا نعمتیان» در حوزه آموزش پرورش و اخبار دانش‌آموزی و تربیتی فعالیت دارد. خبرگزاری قرآنی ایکنا را هم «رضا فتوح» در اصفهان هدایت می‌کند.
خبرگزاری موج که یکی از خبرگزاری های موفق اقتصادی است در دوره قبل ریاست جمهوری در اصفهان موفق ظاهر شد و اثرگذار بود ولی در یک سال گذشته قدری از اثرگذاری و موج سازی این موج رسانه‌ای تحلیل رفته است، «سید هدا محمدی» سرپرستی این رسانه را بر عهده دارد که البته مدیرعامل آن «محمود رضا سلطانی» هم اصالتاً اصفهانی است.

به هر حال خبرگزاری موج که واقعاً خصوصی بوده و نه مثل برخی خبرگزاری ها که فقط اسمش خصوصی است، قطعاً باید برای تأمین مخارج روش‌های دشوار اقتصادی را در پیش بگیرد و تأمین مخارج یک خبرگزاری بدون بودجه دولتی کاری بسیار مشکل است ولی افتخار موج این است که تاکنون به گِرد هیچ حزبی نگشته و واقعاً سعی دارد خصوصی و مردمی بماند.
خبرگزاری برنا نیز در اصفهان توسط «محمد مسعود کریمی» و خبرگزاری دانشجو به مدیریت «رضا صفری» اداره می‌شود و در کنار این ها باشگاه خبرنگاران بسیج را هم «داوود جمشیدیان» و خبرگزاری آریا در استان اصفهان را هم سعید عمو شاهی هدایت می‌کند. همچنین اخبار دفاع مقدس اصفهان و فعالیت های این محور توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای خبرگزاری دفاع مقدس در تهران ارسال می‌شود.

محمدمسعود کریمی خبرگزاری برنا

امروزه در فضای جنگ جهانی الکترونیک و گسترش فضای تبادل اطلاعات هنوز اصفهان به سهم لایق خود در نقش‌آفرینی در خبرگزاری های کشوری نرسیده و انتظار می رود در آینده نزدیک پایتخت فرهنگی اصفهان بتواند به سیطره خوبی بر فضای رسانه‌ای مجازی کشور برسد که در این راه افزایش نمایندگی ها و انجام کار کیفی و حرفه‌ای بر پایه رسالت نقد و بیان راهکار برای پوشش کاستی ها و برطرف کردن نقایص در راستای پیش برد اهداف فرهنگی و حل مشکلات عمده فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی اصفهان ضروری به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها: , , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق