چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
صالحی-فارس-4-560x373
 «مافیای خبری» بلای جان رسانه های اصفهان/ تعامل و هم صدایی رسانه ای در استان شکل نگرفته است   

فضا و مدیریت رسانه های اصفهان در انحصار یک عده خاص است. این موضوع هم در بخش مدیران و هم اعضا صدق می کند، این وضع بگونه ای است که شما خیلی راحت می توانید از یک شبکه خاص این فضای رسانه ای را مدیریت کنید.

ندای اصفهان-سرویس سیاسی؛ رسانه های اصفهان سرآمد بوده اند و در روزگاری نه چندان دور در کشور حرف های زیادی برای گفتن داشتند اما سالهاست مشکلات و دغدغه های مدیران  و شاید بیش از همه خبرنگاران اجازه فعالیت مناسب یا در حد قابل قبول را از اهالی رسانه گرفته تا استان های دیگر از اصفهان پیشی بگیرند.

علی صالحی فعال فرهنگی و سیاسی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه اصفهان که از نیمه مرداد ماه امسال مدیریت و هدایت دفتر خبرگزاری فارس اصفهان را بر عهده گرفته است و فعالیت در خبرگزاری دانشجو snn و سرویس دانشگاه خبرگزاری ایمنا را در سوابق رسانه ای خود دارد. در این فرصت پاسخ های این مدیر جوان به سوالات صاحب نیوز را بخوانید.

صالحی فارس (8)

سوال – معضلات و مشکلات  رسانه ها در استان اصفهان چیست؟
ابتدا این را بگویم که حضور خودم را در فضای رسانه ای اصفهانی دائمی نمی بینم. امروز احساس تکلیف من در این عرصه بوده و برای خدمت وارد شده ام. فضای رسانه ای اصفهان هم علی رغم همه خوبی هایش دست کم در مقایسه با تعداد زیادی از استان ها مشکلاتی دارد که در چند بخش به این سوال پاسخ می دهم:

اولین مسئله رسانه های اصفهان اعضای رسانه ها هستند

اول اینکه این فضا و مدیریت آن در انحصار یک عده خاص است. این موضوع هم در بخش مدیران و هم اعضا صدق می کند، اصفهان به شدت از این معضل رنج می برد، این وضع بگونه ای است که شما خیلی راحت می توانید از یک شبکه خاص این فضای رسانه ای را مدیریت کنید. رسانه ها تحت نظارت یک عده خاص هستند. اگر خوب رصد کنیم می بینیم حدود ۴۰ نفر هستند که با تجربه و شناخته شده اند و همین دایره بسته باعث شده با وجود دارا بودن روزنامه کشوری به جایی نرسیم.

برخی هم با چند رسانه کار می کنند که این هم درست نیست، البته مشکلات مالی و حمایتی امنیت شغلی خبرنگاران زیاد است اما بحث استقلال خبرنگار بسیار حائز اهمیت است، خب این استقلال با این روند چه می شود؟ هر رسانه ای هم یک آبشخور فکری دارد و خط مشی آن مشخص است. پس چگونه یک نفر می تواند با چند رسانه کار کند و اخبار و گزارشات خوب هم تولید کند؟ بنابراین این کار، یک کار اصولی و حرفه ای نیست و نتیجه خیلی مطلوبی هم نمی دهد ضمن اینکه روی کیفیت کار هم اثر می گذارد. لازمه کار کیفی خوب رقابت است، وقتی عده ای خاص سر سفره رسانه های اصفهان نشسته اند و فعالیت می کنند طبیعی است که نسل نو و روشنفکر هم نتواند به این عرصه ورود کند. پس اول ما اگر خواهان تحول هستیم باید انحصار رسانه ای شکسته شود.

دومین مشکل سواد رسانه ای است

در اصفهان سواد آکادمیک رسانه ای نهادینه نشده است. از سوی دیگر تطبیق سواد آکادمیک با فعالیت تجربی است که اهمیت دارد. الان دکترای رسانه داریم که تجربه اش محدود است و آن طرف خبرنگاران با تجربه ای داریم که تحصیلات مرتبط رسانه ای ندارند. خب مشخص است که این عدم توازن باعث ضعف معنایی می شود. درباره مدیران رسانه اما وضع بهتر است و مدیران با تجربه خوبی داریم.
این موضوع هم که برخی خبرنگاران در حوزه مشخصی تخصص ندارند و دیدیم که در حادثه بیمارستان شهید اشرفی خمینی شهر چقدر اثرگذار و خبر دارای خطاهای بسیاری بود نمود داشت. همین عدم تخصص و تعامل دانش و تجربه باعث می شود خروجی کیفی ما خروجی مناسبی نباشد.

سومین مشکل رسانه ای در اصفهان نبود زیرساخت های مناسب و رسانه زدگی است

به نظر می رسد احساس تکلیف زیادی در بخش تعامل رسانه ای در اصفهان ملاحظه نمی شود. دوستان رسانه ای ما باید یک مجموعه قوی شکل بدهند و اجماعی داشته باشند و چه خوب بود شاید اگر این اجماع بر روی یک یا دو رسانه منسجم شکل می گرفت و اثرگذاری بیشتری هم داشت.

سوال – راهکار تحول در رسانه های اصفهان را چه می دانید؟

در بخش تحول در فضای رسانه ای استان نیاز به تغییر نگرش بسیار محسوس است یک سری تغییراتی مثل حضور صاحب نیوز در عرصه رسانه ای اتفاق افتاده و تکانی به رسانه های اصفهان داده است اما کافی نیست. عینک و نگاه رسانه ای باید تغییر کند.

یکی از دغدغه های بنده همواره این بوده که مدیران رسانه های اصفهان سر یک میز بنشینند و در جلسات طلبگی همدیگر را به چالش بکشند و نقد کنند. البته من احساس کردم در زمان حاضر فضا برای این کار آماده نیست. باید اهل گفت و گو باشیم. نیاز به نشست های هفتگی و نقد رسانه ها از یکدیگر ضرورت دارد.

نکته دیگر وجود رقبای سرسخت است که باعث تحرک و پیشرفت بهتر می شود. بنابراین نیاز جامعه رسانه ای یکی پشتیبانی سخت افزاری و دیگری حمایت فکری و اندیشه ای است.

موضوع دیگر قابل اشاره بحث حمایت در قالب تسهیلات از خبرنگاران است. این نباشد که یک مدیر و سازمان در یک جلسه به خبرنگار کارت هدیه بدهند که به نظر من اصلا درست نیست بلکه همان کمک ها در قالب حمایت به صورت متمرکز به صندوق پس انداز به استقلال مالی خبرنگاران کمک کنند. برخی کمک ها هم مرتبط با هر اداره و تخصصی است که اگر در حد رفع نیاز و کلی باشد دِینی هم برای خبرنگارها نیست.اگر بانک قرض الحسنه ای با یک ساختار قدرتمند داشتیم وضعیت هم بهتر بود.

من یکبار شنیدم که یک ارگان ۱۰۰ میلیون تومان به یک رسانه داده است یا اینکه گفته می شود ۱۰ میلیارد چرخش سالانه رپرتاژها در اصفهان است. از سوی دیگر و با نگاهی دیگر می توان اقتصاد مقاومتی را در این بخش لحاظ کرد، خود اقتصاد رسانه فی نفسه اشتغالزاست اما وقتی انحصار باشد مشکلات هم باقی می ماند.

مشکل دیگر شکل نگرفتن بلوغ رفتاری و فکری برای اسپانسرهاست، بیشترشان اعتقاد ندارند چاپ مطالبشان در رسانه اثرگذاری بیشتری از چاپ تراکت و بنر و پوستر دارد، باید این بلوغ فکری باشد، ضمن اینکه ما نیز باید اعتمادشان را جلب کنیم و این از طریق جذب مخاطب، رفتار درست و جریان سازی ممکن است. جلب اعتماد بخش اقتصادی استان اصفهان در روند کار مطبوعات و رسانه ها موثر است.

صالحی فارس (3)

سوال- وضعیت تشکل های مطبوعاتی و رسانه ای را در اصفهان چگونه می بینید؟
خانه مطبوعات یکی از این تشکل هاست که اتفاقا سابقه زیادی هم دارد اما تشکل های صنفی این چنینی  به خودی خود اگر منِ عضو به عنوان مثال فعالیت موثری نداشته باشم نتیجه ای ندارد و آن تشکل هم نمی تواند از منافع ما دفاع کند، تشکل و کار تشکیلاتی دو طرفه است، اینجا هم همان انحصار، همان غرور و یکدیگر را نپذیرفتن خوب نیست، بنابراین وقتی نتوانیم کار تشکیلاتی انجام دهیم نمی توانیم موفق باشیم. این حالت دوطرفه و باید برابر باشد، در زمان حاضر تعامل خوبی بین همکاران شاهد نیستیم.

مورد مهم دیگر زمانی است که باید برای احقاق حق خودمان بکوشیم، اینجا باید همه یکصدا باشیم، فقط روز خبرنگار که می شود می بینیم برخی یادشان به ما می افتد، امروز در اصفهان این تعامل وجود ندارد و یک صدایی شکل نگرفته است. پیشنهاد من نشست های کاربردی ۹۰ روزه با دستور کار مشخص و منظم است. گذشته از این یک نگاه راهبردی در این تشکل ها وجود ندارد، باید ساختاری برای استقلال رسانه ها تنظیم شود، تعامل با مدیران، صنایع، مسوولان سیاسی و …

سوال-خبرگزاری فارس در استان اصفهان امروز چه جایگاهی دارد؟
فارس دو دوره متفاوت را تجربه می کند، زحمات زیادی کشیده شده و فارس اصفهان جزء برترین ها بوده است. بنده در این مدت تلاش کردم تفاوت در نگرش ها ایجاد کنم، بخشی از دستورالعمل ها و رویکردهای فارس که کلان است، در اینجا هم نقاط ضعفی احساس کردم که اولویت اول ما هم رفع همین نقاط ضعف بود.

گمان می کنم در گام اول شش ماهه ۷۰ درصد اهدافمان را محقق کردیم. اولین هدف اینکه فارس جریان سازی و ضریب نفوذش را ادامه بدهد که این هم از آمار بازدیدها و کامنت ها و بازخوردها مشخص است. در بحث دوم کمیت و کیفیت مطالب بود. در گام اول تلاشمان بر این بود شاهد افت نباشیم که موفق بودیم اما تا نقطه آرمانی فاصله داریم.

سوال – آیا فارس در این مدت تعدیل نیرو داشته است؟
نه، این رفتن ها خواسته خود دوستان بود، نیروها بشدت جوان هستند، در این مدت فرصتی برای ارائه اهداف نشد، آنها هم تصمیمشان برای قطع ارتباط با تیم جدید از قبل اتخاذ شده بود، ۷۰ تا ۸۰ درصد خبرنگاران شهرستانی حفظ شدند. الان هم از ۲۰ نیروی دفتر مرکزی پنج نفرشان از نیروهای قبلی هستند. اما سومین هدف ما تربیت نیروی تراز انقلاب در رسانه بود. امروز خبرنگاری داریم کاملا حرفه ای و زیر ۲۰ سال سن که خبرش در صفحه یک ملی کار شد و مورد تشویق هم قرار گرفت.

مهم در کنار هم بودن علم و عمل است. ما در عین اینکه میدان داده ایم آموزش هم داده ایم. پس در این مدت پنج ماه این محقق شده است که البته در بخشی از کار مافیای رسانه ای اجازه نداده است.

در مجموع سه هدف مشخص بوده است؛ تاثیرگذاری و ضریب نفوذ، حفظ کمیت و کیفیت و در نهایت تزریق و تربیت نیرو فارس از حالت تشریفاتی فاصله گرفته و مردمی تر شده است.
در مرحله چهارم تعامل با رسانه ها و سپس مسوولان را دنبال کردیم، ما دولت و مسوولان را مدیران نظام و محترم می دانیم اما نقد هم داریم، اطلاع رسانی وظیفه ماست و نقد منصفانه را مهمتر از وظیفه اول می دانیم. سعی هم کرده ایم نقد را تلفنی در ابتدا اطلاع دهیم و در مراحل بعد وارد می شویم و راهکار و پاسخ می گیریم.

صالحی فارس (5)

سوال- با شنیدن این کلمات چه چیزی به ذهن شما می رسد ؟!

کارت هدیه: گاهی لازم، گاهی نباشد بهتر است

Snn: یک تحول در عرصه ارائه اخبار و اطلاعات به صورت چندرسانه ای، هوای تازه در رسانه های مسوول محور

تسنیم: رقیب قابل احترام

دکتر سلام: اتفاق جدیدی که یخ دنیای سیاست را آب کرد

خبر سوخته: اتفاقی که دقت و کیفیت را زیر سوال می برد

مافیای خبری: بلای جان رسانه های اصفهان

بیمه خبرنگاری: واجب تر از نان شب

بسیج دانشجویی: آرمان شهری که نخبگان زیادی پرورش می دهد و ما مدیون آن هستیم، رسم زندگی کردن و شاید سیب زمینی نبودن!

صدا و سیما: رسانه ملی از ابعاد صدور انقلاب است. اگر جایگاهش درک و شناخته شود ارزشمند است.

 

آخرین سوال: اصلی ترین کار امروزتان چیست؟
جدا شدن و فاصله گرفتن از مسوول محوری.

 

منبع: صاحب

برچسب‌ها: , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق