یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
احسان شریف احمدیان
آشنایی با مراکز فرهنگی شهر اصفهان
 مرکز فرهنگی شهید مدرس؛   

در ادامه معرفی مراکز شهر اصفهان، اکنون به معرفی مؤسسه و مرکز فرهنگی شهید آیت الله مدرس می پردازیم…

به گزارش ندای اصفهان به نقل از صاحب نیوز: در دنیای امروز، وقتی یک پدیده فرهنگی اتفاق می‌افتد، اگر تأثیرگذار و منشأ اثر گردد، تبدیل به یک سوژه پژوهشی و تحقیقاتی می‌شود. سال‌‌هاست در کشور اسلامی ما، نهادی فرهنگی به نام «مراکز فرهنگی» شکل گرفته و تقریباً هیچ محققی این پدیده را مورد بررسی قرار نداده است. سال‌هاست که هیئت‌های مذهبی، خیریه‌ها و مراکز فرهنگی در کشور ما فعالند اما ما مدام به دنبال پدیده‌های غربی همچون ngoها رفته ایم و به جایگاه مدل‌های کارتشکیلاتی خویش به خوبی واقف نگردیده ایم. در ادامه معرفی مراکز شهر اصفهان، اکنون به معرفی مؤسسه و مرکز فرهنگی شهید آیت الله مدرس می پردازیم. توضیح آنکه: مراکز فرهنگی شهر اصفهان توانسته اند با استفاده از سرمایه های فرهنگی و سرمایه های انسانی خود تبدیل به الگویی نمونه در کشور شوند و می توان آنها را با اتکا به این ارزش ها، کانونی از قدرت و ثروت دانست.

***

احسان شریف احمدیان- مرکز فرهنگی شهید آیت الله مدرس، رسماً فعالیت خود را از تیرماه سال ۶۶ با توکل به خدا و توجهات حضرت ولی عصر(عج) آغاز نمود و بعدا تبدیل به مؤسسه ای چند منظوره شد.

هیئت مؤسس:

مرحوم آیت الله سید اسماعیل هاشمی؛ حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک؛ دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد.

هیئت امنا:

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی، حجت الاسلام و المسلمین سالک؛ دکتر سقائیان نژاد، سردارصبوری، مهندس عباس حاج‌رسولی‌ها، مهندس امیر منصور زمانی و اساتید بزرگوار جناب آقایان منوچهر براتی، احمد زمانی، علی قاسم زاده، احمدرضا مصور، محمد اژه‌ای و مجتبی ابوالقاسمی.

درراستای تحقق اهداف تعیین شده در مرکز، هیئت مدیره مرکز، فعالیت‌های مجموعه را در ۳ بخش کلان به شرح ذیل برنامه‌ریزی و سازماندهی نموده است.

الف) مرکز فرهنگی آیت الله مدرس

ب) مجتمع آموزشی صالحین

ج) انتشارات مرکز فرهنگی شهید مدرس

شرح مختصری از اهداف و فعالیت هر بخش عبارت است از:

الف) مرکز فرهنگی شهید مدرس:

اندیشه‌ی تأسیس این بخش از مؤسسه، ریشه در تجارب موفق قبل از انقلاب در جذب و هدایت نسل جوان دارد. تشکیل جلسات محفلی و مسجدی به صورت گروه‌های کوچک و انجام گفت‌و‌گوهای چهره به چهره در موضوعات دینی با حضور استاد راهنما، روشی بود که قبل از انقلاب مورد توجه و استفاده‌ی بسیاری از نیروهای مذهبی قرار داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلایلی چند، این روند نیروسازی در بین متدینین و انقلابیون دچار اختلال و رکود شد.

اهم این دلایل را می ‌توان در دو مورد ذیل خلاصه کرد:

۱٫ اکثر نیروهایی که قبل از پیروزی انقلاب در این‌گونه مواضع مشغول تبلیغ و خدمت بودند به اقتضای زمان و نیاز انقلاب، درگیر امور اجرایی کشور شده و عملاً از پرداختن به این مهم بازماندند.

۲٫ پیروزی انقلاب اسلامی و در اختیار گرفتن مصادر و مجاری امور، بویژه آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و…، این تصور را ایجاد کرد که با وجود این نهادهای رسمی، دیگر نیاز به روش‌های قبلی برای جذب و هدایت نسل جوان وجود ندارد. گذشت یک دهه از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که علیرغم همه‌ی تحولی که در اثر انقلاب در ساختار نهادهای فرهنگی کشور، مانند آموزش پرورش و دانشگاه‌ها و… ایجاد شده، به علت انبوه مشکلات و نوع ساختار، این نهادها هیچ‌گاه نتوانستند انتظارات و آرمان‌های جمهوری اسلامی را درعرصه‌ی انسان سازی و تربیت نیروهای متخصص و متعهد پاسخگو باشد. این‌جا بود که عده‌ای احساس خطر کرده و برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین نسل انقلاب و نسل جدید و برای غنی سازی منابع انسانی حکومت اسلامی به فکر چاره‌جویی افتاده و از میان راه‌حل‌های مختلف، تجربه‌ی موفق قبل انقلاب را به عنوان یک حرکت خودجوش مردمی، چاره‌ای مفید برای رفع این معضل یافتند.

مرکز فرهنگی مرکز فرهنگی شهید آیت الله مدرس (ره)، در این راستا، در سه حوزه فعالیت‌های خویش را تعریف و سازماندهی کرده است:

الف- مرکز فرهنگی برادران   ب- مرکزفرهنگی خواهران   ج- مرکزخانواده

مرکز خواهران و برادران دارای۲ شاخه‌ی کلی زیر می‌باشد:

۱٫ شاخه دانش‌آموزی:

از آنجایی که رسالت اصلی مؤسسه بنا برآنچه که اساس‌نامه و هیئت امنا محترم تعیین نموده است، کوشش جهت غنی سازی منابع انسانی نظام از نیروهای کیفی می‌باشد؛ همه ساله مرکز از میان شرکت کنندگان در کلاس‌های عمومی خود، به علت محدودیت امکانات حداکثر تا ۴۰ نفر دانش‌آموز پایه‌ی اول دبیرستان را که دارای استعداد و زمینه بیشتر برای سرمایه گذاری در راستای تحقق رسالت مؤسسه می‌باشند، انتخاب و در نظام آموزشی خاصی که جهت این امر تدوین شده است، به آموزش‌ و‌ پرورش ویژه‌ی آن‌ها می پردازد.

۲٫ شاخه دانشجویی:

مخاطب این شاخه، اعضای دانشجوی مجموعه که قبلاً دوره چهارساله عضویت در شاخه دانش‌آموزی راگذرانده اند، می باشند. شاخه‌ی دانشجویی مرکز با بیش از ۳۰۰ عضو، معمولاً در سه قالب ارائه خدمات می‌نماید:

۱) جلسات هفتگی (تحت عنوان کارگروه‌های تخصصی)

۲) نشست‌های ماهیانه‌ی فرهنگی و اجتماعی

۳) اردوهای کوتاه مدت آموزشی (تحت عنوان تکاپوی اندیشه)

در این اردوها که معمولاً ۴۸ یا۷۲ ساعت به طول می انجامد، دانشجویان در حضور اساتید کارشناس به صورت متمرکز در یک موضوع مشخص به بحث و بررسی و مداقه‌ی علمی می‌پردازند.

الف) مرکز فرهنگی برادران

فعالیت‌های این مرکز به طور کلی به دو دسته قابل تقسیم است:

دسته اول) برنامه های عمومی:

به آن دسته از برنامه‌هایی گفته می شود که در سطح منطقه ای و شهری و با دعوت از عموم مردم شکل می‌گیرد. اهم این برنامه‌ها عبارتند از:

– کلاس‌های کمک آموزشی: این کلاس‌ها اغلب توسط شاخه دانش‌آموزی و در تعطیلات تابستان برگزار می گردد. تاکنون بیش از ده هزار دانش‌آموز از این کلاس‌ها استفاده کرده اند.

– جلسات سخنرانی، روضه‌خوانی و عزاداری: این جلسات در اعیاد و همچنین ایام شهادت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار می‌گردد. مهم‌ترین و پر شورترین این مراسم‌ها، در دو دهه محرم و فاطمیه و با حضور هزاران علاقه‌مند برگزار می گردد.

– کلاس‌های فرهنگی و برگزاری مسابقات فرهنگی

دسته دوم) برنامه ویژه اعضاء

افراد منتخب مجموعه، ابتدا وارد شاخه دانش‌آموزی شده، پس از گذراندن دوره چهار ساله مقطع دبیرستان و ورود به دانشگاه به جمع  شاخه دانشجویی مرکز پیوسته و از برنامه‌های آموزشی این شاخه بهره مند می شوند. ارتباط با شاخه دانشجویی ادامه خواهد داشت تا زمانی که فرد اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده نماید. پس از آن، وی درصورت تمایل ارتباط خود را با مرکز از طریق عضویت و حضور در برنامه‌های مرکز خانواده تداوم خواهد بخشید.

افراد خاصی که جهت سرمایه داری فرهنگی انتخاب می شوند، تحت برنامه آموزش ۴ ساله‌ای به شرح ذیل قرار می‌گیرند:

– هرسال یک دوره‌ی آموزشی محسوب می‌شود.

– در هر دوره آموزشی عضو موظف به گذراندن سه واحد عقیدتی- علمی و مهارتی می‌باشد.

در زمینه عقیدتی، واحدهای ارائه شده که اکثراً برگرفته از آثار متفکر شهید آیت الله مطهری می‌باشد، به گونه‌ای تدوین و تنظیم گشته است که دانش‌آموز پس از طی دوره‌های فوق الذکر به یک چهارچوب اعتقادی و به یک شناخت اجمالی از اسلام نایل آید.

– دروس عقیدتی توسط مربیان شناخته شده و در قالب جلسات ۸ الی ۱۵ نفره ارائه می‌گردد.

– در زمینه علمی، واحدهای ارائه شده در درجه اول در جهت تقویت بنیه علمی دانش‌آموز در چهارچوب کتب درسی و مدرسه‌ای خود و پس از آن گسترش و تعمیق  اطلاعات علمی آن‌ها در زمینه‌های دیگر می‌باشد.

– مهارت‌های فردی و اجتماعی، آن دسته از اموری هستند که یک فرد نسبت به اقتضای سنی خود باید نسبت به انجام آن توانمند باشد تا بتواند نیازهای فردی و اجتماعی خود را بدون اتکا به دیگران برآورده سازد.

 در طول بیش از۲۵ سال تاکنون بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز به طور کامل موفق به گذراندن دوره‌های آموزشی خاص مرکز شده اند. از این تعداد بیش از ۳۰۰ نفر پس از اتمام دوره‌ دانش‌آموزی با عضویت در شاخه دانشجویی ارتباط خود را با مرکز تداوم بخشیده اند. اعضایی که به عللی قادر به ادامه ارتباط منظم با شاخه دانشجویی نیستند معمولاً در برنامه های عمومی مرکز حضور به هم می رسانند.

در کنار فعالیت دوشاخه  دانش آموزی و دانشجویی واحدهایی نیز به شرح ذیل به صورت مستمر مشغول سرویس‌دهی به این دوشاخه می‌باشد:

واحد فوق برنامه:

مرکز جهت پرنمودن اوقات فراغت اعضاء خود و همچنین ایجاد زمینه جهت بروز استعدادها و کمک به شکل گیری شخصیت فردی، اجتماعی آنان، برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی و اجراء می نمایند که اهم آن‌‌ها عبارت است از:

– برگزاری اردوهای مختلف:

برنامه‌های اردویی نقش به سزایی در تکوین شخصیت فردی، اجتماعی متربی دارد. مرکز مدرس در این راستا، اقدام به برگزاری بیش از بیست‌هزار نفر روز اردوی در مدت فعالیت خویش نموده است. برنامه‌های این اردوها را نیز، جلسات آموزشی، مسابقات ورزشی، مسابقات هنری، دیدار با شخصیت‌ها، دیدار از مراکز تفریحی- تاریخی و زیارت اماکن متبرکه تشکیل می‌دهد.

– برنامه‌های ورزشی:

در این زمینه مرکز اقدام به برپایی کلاس‌های آموزشی و تفریحی شنا، فوتبال، پینگ‌پنگ، والیبال و کوهنوردی ویژه‌ی اعضاء نموده است. ضمناً مرکز در حدود بیست سال است که در شهریور ماه  اقدام به برگزاری دوره‌ی مسابقات فوتبال میان گروه‌های آموزشی مرکز نموده است. در پایان این دوره‌ها نیز به تیم‌های منتخب جوایزی اهداء می‌گردد.

– واحد سمعی و بصری:

فعالیت‌های هنری و تولید فراورده‌های صوتی و تصویری از جمله‌ی برنامه‌های این واحد است.

– برگزاری مراسمات و نمایشگاه‌ها:

از جمله فعالیت‌های واحد فوق‌برنامه، برگزاری نمایشگاه و برگزاری اعیاد اسلامی و ملی در مناسبت‌های مختلفی از جمله دهه مبارک فجر می‌باشد.

واحد نیروی انسانی:

این واحد برای تمامی کارگزاران مجموعه (مسئولین واحدها و..)، به صورت ویژه دوره‌های آموزشی برگزار می‌نماید. دوره‌هایی مانند خلاقیت و…

واحد روابط عمومی:

تمامی امور رسانه ای مرکز از جمله کار تبلیغات برنامه‌ها، نشریه، خبرنامه مرکز و سایت مجموعه توسط این واحد سازماندهی می‌شود. این واحد یک کار ویژه نیز دارد و آن هم مدیریت داخلی مجموعه است. کارهایی نظیر امور اجرایی و جاری مرکز برعهده‌ی این واحد می‌باشد.

واحد علمی:

مأموریت واحد علمی، ارائه‌ی خدمات آموزشی و پژوهشی جهت تقویت بنیه‌ی اعضاء می‌باشد. این مأموریت از طریق برگزاری کلاس‌های کمک آموزشی، تجهیز و روزآمد نگهداشتن کتابخانه مرکز، تشکیل کارگاه‌های آموزشی، تجهیز و روزآمد نگه داشتن کتابخانه‌ی مرکز، تشکیل کارگاه‌های آموزشی و ارائه‌ی مشاوره‌ی تحصیلی پیگیری می‌شود.

واحد هیئت:

 با توجه به ضرورت ارتباط و انس با اهل بیت (ع)، مرکز از بدو تأسیس همواره در مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری برنامه و مراسم در این ارتباط نموده است. برگزاری جشن در دهه مهدویت، برگزاری روضه در دهه‌های فاطمیه و مرم و همچنین برگزاری پیوسته‌ی جلسات هیئت به صورت دوهفته‌ یک بار در منزل اعضای مرکز از جمله‌ی برنامه‌های این واحد می‌باشد.

واحد مشاوره:

مرکز به طور متوسط برای هر ۸ دانش‌آموزی که به عضویت مرکز پذیرفته می شوند، از میان دانشجویان کارآزموده و مجرب خود، یک نفر را به عنوان رابط و راهنما در نظر می‌گیرد. دانش‌آموزان در طول عضویت خود، می‌توانند در مسیر رشد در هر زمینه که با مشکل و ابهام مواجه شدند، از راهنما و مشاور خود کمک گرفته، مانع رشد و کمال خویش را برطرف سازند.

مشکلاتی که به هر علت توسط راهنمای گروه قابل حل نباشد به کمسیون مشاوره‌ی مرکز که متشکل از  مشاورین متخصص و افراد کارآزموده است ارجاع و در آن‌جا مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد. در طول بیست سال فعالیت، تاکنون بیش از ۱۴۰۰۰ مورد مشاوره در زمینه‌های گوناگون از جمله تحصیلی، ازدواج، خانواده، شغلی، اعتقادی و فردی به اعضای دانش‌آموز، دانشجو و خانواده‌های آن‌ها ارائه شده است. ازآن‌جایی که تربیت و هدایت فرد در هماهنگی و همکاری با خانواده‌ی وی راحت‌تر و سریع تر صورت می‌پذیرد، همواره سعی مرکز بر این بوده است که با خانواده‌ی اعضاء در ارتباط بوده، آن‌ها را از چگونگی برنامه‌های مرکز مطلع و در مقابل تجارب و نقطه نظرات آن‌ها استفاده نماید. در این رابطه علاوه بر تماس‌های فردی متقابل بین مرکز و خانواده‌ی اعضاء، تاکنون حدود ۴۰ نشست مشترک نیز بین اولیاء و مسئولین مرکز تشکیل گردیده است.

شورای مرکزی:

در کنار واحدهای مختلف، اتاق فکری در رأس این واحدها قرار دارد. این شورا شامل مسئولین شاخه‌ها و مسئولین مرکز به اضافه‌ی چند نفر از اعضای باتجربه مرکز می باشد. این چند نفر مسئولیت حقوقی ندارند و به صورت عملیاتی وقت گذاری نمی کنند بلکه در مرحله‌ی طرح و ایده و فکر به مجموعه یاری می‌رسانند.

ب) مرکز فرهنگی خواهران

در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی مرکز فرهنگی خواهران در هیئت امناء مؤسسه به تصویب رسید. در تابستان سال ۱۳۸۱ این مرکز فعالیت خود را رسماً در محل مدرسه‌ی راهنمایی صالحین و با عضوگیری از دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان آغاز کرد.

چهارچوب و روال کار مرکز خواهران، دقیقاً مشابه مرکز برادران بوده و هم‌اکنون در حدود ده سال فعالیت پیوسته و رو به رشد خود، دارای بیش از ۲۰۰ عضو دانش‌آموز و صد عضو دانشجو می‌باشد. محل فعالیت‌های این مرکز همچنان مدرسه‌ی راهنمایی صالحین (در تابستان‌ها هفته ای ۳ روز صبح و در طول سال هفته ای دو روز بعد از ظهرها) می‌باشد.

ورودی دانش‌آموزان در واحد خواهران از پایه اول راهنمایی می‌باشد.

مرکز فرهنگی خواهران مؤسسه شهید مدرس، با همان ساختار و تشکیلات برادران، آغاز فعالیت نموده و به سرعت نیز پیشرفت نموده است. نقطه اتصال آن‌ها با مجموعه نیز از طریق مدیرعامل است.

 ج) واحد خانواده:

این بخش با هدف تغذیه‌ی فرهنگی خانواده‌های اعضای مرکز که موفق به ازدواج و تشکیل خانواده شده اند، تشکیل گردیده است. برخی برنامه‌های این مرکز عبارتند از:

– جلسات ماهیانه

– ارسال بسته‌های فرهنگی

– اردوها و برنامه‌های فوق برنامه

 – ارائه خدمان مشاوره و…

ب) مجتمع آموزشی صالحین:

مرکز مدرس اغلب ساعات محدودی از متربیان را در اختیار دارد. ساعات بعداز ظهر، پنج‌شنبه و جمعه که اغلب هم با کارها و برنامه‌های بسیاری تلاقی می‌کند. با وجود مدارس، این قابلیت از صبح تا بعد از ظهر گسترش می‌یابد و کار فرهنگی مجموعه گسترش می‌یابد. البته کار فرهنگی در مدارس، متفاوت از فعالیت مرکز فرهنگی می‌باشد و از طرفی نیز، در حدود ۵۰ درصد جذب مرکز از مجموعه مدارس وابسته است اما عضو مدارس مؤسسه بودن، برای متربی و در مرحله جذب، پارامتر مهم و مزیت خاصی محسوب نمی‌شود. بلکه در مرحله‌ی جذب بیشتر به پارامتر محل سکونت و خانواده و معدل و رفتار فرد، توجه می‌گردد.

این مجتمع آموزشی در حال حاضر از ۳ مدرسه‌ی آموزشی غیر انتفاعی تشکیل گردیده است:

– مدرسه راهنمایی صالحین: این مدرسه در سال ۷۶  و در ۱۰ کلاس آموزشی در خیابان جهاد شروع به فعالیت نمود.

– مدرسه‌ی راهنمایی مرحوم مهندس نجفی: این مدرسه در سال ۸۴ و در ۱۲ کلاس درسی در خیابان لاله شروع به فعالیت نمود.

– دبیرستان صالحین: این مرکز در سال ۷۹  و در ۱۲ کلاس درسی در خیابان آیت الله اشرفی شروع به فعالیت نمود.

ج) انتشارات:

مؤسسه شهید مدرس، از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را به حوزه انتشار کتاب و فرهنگ عمومی گسترش داد و در این ‌راستا مرکز انتشارات موسسه فرهنگی شهید آیت الله مدرس راه اندازی گردید. این مرکز تا کنون کتاب‌های بسیاری در حوزه‌ی تربیتی، فرهنگی، دینی و… منتشر نموده است.

د) تأمین مالی مرکز مدرس:

عمده‌ی درآمدهای مجموعه شهید مدرس از منابع زیر تأمین می‌گردد:

  1. حق عضویت دانش‌آموزان
  2.  کمک‌های خیرین که درک و فهم این نوع کارها را دارند
  3.  تدابیری که خود مجموعه اندیشیده است. مانند تأسیس مدارس، انتشارات و…
  4. بودجه های تعریف شده در سیستم های دولتی و شهرداری (که البته مجموعه های اصفهان چندان وابستگی و نیازی به این قضیه ندارد)

مرکز اولین فعالیت اقتصادی خود را از انتشارات شروع کرد. یک کتابفروشی در حدود سال‌های ۶۷-۶۸، راه اندازی نمود و سپس یک دفتر فنی تأسیس نمود که بعد‌ها به علت مشکلاتی این شرکت از پیکره مجموعه جدا شد چراکه کار اقتصادی مستقیم عوارض خاص خود را داشت. سپس پروژه مدارس غیر انتفاعی زیر مجموعه مرکز، راه‌اندازی گردید. این مدارس از لحاظ مالی کاملاً خودکفا هستند و هم خودشان را اداره می‌کنند و هم مرکز را پشتیبانی می‌کنند. در آموزش و پرورش، براساس آئین نامه‌ی مدارس غیر انتفاعی، مقداری از سود مدارس به دست هیئت مؤسس می‌رسد. در مرکز شهید مدرس، این سود صرف هزینه‌های فرهنگی مجموعه می‌شود.

بعضی مواقع که مجموعه در تنگنای مالی قرار می‌گیرد، قدیمی‌های مرکز دعوت می‌شوند، جلسه ای متشکل از کسانی‌ که خود دانش آموز و یا دانشجوی مرکز بوده اند تشکیل می گردد و مشکل مالی مطرح و با مساعدت افراد حل می‌شد.

ه) آسیب شناسی و ارتقای کیفی مرکز شهید آیت الله مدرس:

این سبک تربیتی، به جرأت ماندگارترین سبک تربیتی است. بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی، از تحولات تاریخی ناله می‌کنند اما این مدل دچار تغییرات و آسیب‌های چندانی نشده است. زیرا این سبک تربیتی، با ویژگی‌های درونی افراد و اشخاص کار می‌کند. اما با همه این مزیت‌ها و ویژگی‌ها، مرکز مدرس دچار کمبودها و نقاط ضعفی نیز بوده است. برخی از نقاط ضعف عبارتند از:

۱٫ مجموعه مدرس بر اساس کمبود بودجه، نتوانسته است امکانات خود را بر اساس شرایط زمانه، به روز کند. بالاخره در مرحله‌ی انگیزه‌های جنبی، امکانات و مزایای مرکز به روی متربی تأثیر می‌گذارد.

۲٫ یکی از پاشنه آشیل‌های این مدل تربیتی، رابط‌ین گروه‌ها هستند. انتخاب، نظارت و پشتیبانی از رابط بسیار مهم است. وقتی به خروجی مجموعه در طی سال‌های مختلف و کیفیت این نیروها بنگریم، به اهمیت رابط پی خواهیم برد. البته به جز نقاط ضعف ‌رابط، یکی از مشکلات دیگر این است که در مجموعه، گاهی انتخاب اعضای گروه و چینش آنان در یک حلقه مناسب نبوده است و به اصطلاح گروه چفت نشده است. در بعضی موارد مرکز جهت حل این مسائل اقدام به ادغام گروه‌ها با یکدیگر نموده است.

۳٫ کمبود وقت گذاری سرگروه‌ها یکی از مشکلات این دوره‌هاست. در دوره‌های جدید بر خلاف گذشته امور تربیتی و آموزشی اعتقادی تنها برعهده‌ی رابط نمی‌باشد. به علت این‌که به دلیل گذر زمان میزان نیازهای روزمره بچه‌ها گسترش یافته و لذا امور آموزشی توسط مدرس ارائه می گردد و رابط نیز به روی مشکلات رفتاری متربیان و امور فوق برنامه‌ای سرمایه‌گذاری می‌نماید.

۴٫ در مدل تربیتی دانش‌آموزی، مجموعه ها مدام به متربی خوراک می دهند. اما نمی‌گویند چه باید کرد. دانش‌آموز درگیر موضوعات مطرح شده، نمی‌شود. زیرا مدام اعتقادات و مطالب دینی دریافت می‌کند اما این مطالب را جذب نمی کند. هیچگاه مسائل عملیاتی مبتلا به او نبوده، برای او شبهه مطرح نشده  و لذا درگیر مطالب نمی‌گردد. مقام معظم رهبری در تعبیری می‌فرمودند: وقتی متربی مثلاً به صورت عملیاتی به اردوی جهادی می‌رود، وقتی یک دانه خرما می‌خورد، به دل او می‌چسبد. چرا چون با مسئله به صورت عملیاتی روبرو می گردد و خود مسئله را حل می‌کند.

۵٫ فضای کار فرهنگی دانش‌آموزی استرلیزه شده است. همه چیز در حالت ایده آل قرار دارد. وقتی دانش‌آموز وارد فضای جامعه، دانشگاه و محیط کار و زندگی می‌شود، دچار تناقض می شود. زیرا وقتی از محیط دبیرستان وارد دریای بزرگ دانشگاه می‌شود، با انواع و اقسام انتخاب‌ها روبرو می‌گردد . شبهات و مسائل بسیای برای آنان مطرح می‌گردد به طوری که فرد حس می کند که در برابر این فضا هیچ چیزی در چنته ندارد و مجموعه فرهنگی خود را مسئول این کمبودها می‌بیند. و در مجموعه ها نیز صعه صدر نیست که چنین فردی مورد پذیرش واقع گردد. آن‌هایی که فعالیت در مرکز را برمی‌گزینند نیز، امکانات و بودجه و فضای رشد می‌خواهد تا کار کند و اغلب نگاه کمی و عملیاتی دارد. در دوره‌ی دانشجویی و بالاتر، مدل پارتیزانی جواب می‌دهد. دانش‌آموز طالب نظم و مقررات است اما دانشجو دیگر در قالب نظم و مقررات و قانون نمی‌گنجد. نباید احساس کند که برای او برنامه ریزی می شود.

۶٫ اقتضائات زمانی مدل کار فرهنگی را دچار تغیراتی کرده است. دیگر به جای میز تنیس و فوتبال دستی باید ورزشگاه کرایه کرد. باید پایگاه‌های متمرکز و حساب شده ای برای جذب تعریف کرد. مدارس وابسته به مرکز، سطح تماس مرکز با سطح جامعه را گسترش می‌دهد و علاوه برکار کیفی مجموعه از نظر کمی نیز مجموعه را ارتقاء می‌بخشد. امروز نیروهای مرکز نیز مانند گذشته با کار پاره‌وقت و جنبی به سامان نمی‌رسد. با وجود این همه جذابیت‌های رنگارنگ و متنوع، باید ستاد منسجم و با نیروهایی متخصص و تمام وقت تشکیل داد. در دنیای تکنیکی امروز ما گاهی برای یک دستگاه، نیروی متخصص تعریف می‌نماییم. واضح است برای آدم‌سازی و تربیت نیرو، با کار فوق برنامه‌ای نمی‌توان به سامانی دست ‌یافت.

منابع:

–        مصاحبه با جناب آقای علی قاسم زاده، عضو هیئت امنا و از مؤسسین مرکز شهید مدرس

–        مصاحبه با جناب آقای سلطان‌زاده، مدیر مرکز فرهنگی مؤسسه شهید مدرس

–        مصاحبه با جناب آقای مهندس امیر کمیلی، مدیر سابق مرکز فرهنگی مؤسسه شهید مدرس

–        مصاحبه با مهندس هادی نصیری، عضوشورای مرکز فرهنگی شهید مدرس

–        مصاحبه با مهندس علی زادهوش، مسئول سابق شاخه دانشجویی و رابط مرکز مدرس

–        بهره‌گیری از آرشیو مرکز

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق