سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
سلمان هاشمیان
آشنایی با مراکز فرهنگی شهر اصفهان
 مرکز فرهنگی شهید آیت الله دکتر بهشتی   

در ادامه معرفی مجموعه فرهنگی های شهر اصفهان اکنون به معرفی مختصر از مرکز فرهنگی شهید آیت الله دکتر بهشتی می پردازدیم…

ندای اصفهان به نقل از صاحب نیوز/ سلمان هاشمیان: دغدغه کار تشکیلاتی منسجم و تربیت نیروهای متعهد و متخصص، با توان مدیریت و سازماندهی بالا هیچگاه از ذهن دست اندر کاران تشکل های انقلابی خارج نمی شود. از طرفی حجم گسترده تشکل های مردمی و عدم بازدهی ایده ال آنها در جهت اولویت های نظام اسلامی لزوم توجه جدی تر به دو عنصر فکر و تشکیلات را به صورت همزمان در این طیف نمایان می سازد. بدیهی است مبانی فکری صحیح بدون وجود سازماندهی مناسب از اثر بخشی لازم برخوردار نمی شوند و گسترش سازمان بدون آرمان نیز، غلبه پوشالینی از فرم بر محتواست و مشکلی را حل نمی کند که چه بسا مشکل آفرین است.

به لطف الهی شهر اصفهان از دیرباز دارای مجموعه فرهنگی های دانش آموزی- دانشجویی پرتوانی بوده است که در طول سالیان موفق شده اند به تجربیات ارزشمندی دست یابند که می توانند به عنوان جبهه ای برای پایداری در ارزش های انقلابی و معرفتی محسوب شوند. تیم رصد صاحب نیوز در ادامه معرفی مجموعه فرهنگی های شهر اصفهان اکنون به معرفی مختصر از مرکز فرهنگی شهید آیت الله دکتر بهشتی می پردازد.

***

معرفی مجموعه

مرکز فرهنگی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی، یکی از بخش‌های وابسته به موسسه خیریه فرهنگی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی می باشد. مرکز از سال ۱۳۶۸ تاسیس شده و نشانی فعلی آن نیز،  استان اصفهان، شهرستان اصفهان، خیابان شهید دکتر بهشتی، مسجد لنبان می باشد. از هیئت امنا و هیئت مؤسس مجموعه می توان به اسامی یازده نفر اشاره نمود:

حجت الاسلام سید محمد علی بهشتی نژاد، سید رضا سیدین نیا، محمد اژه ای، علی رضا گلبازخانیان، سید مهدی سیدین نیا، حمیدرضا بدیهی، علی کاظمی، مجید نادر الاصلی، محمد نادرالاصلی، علی رضا نادرالاصلی، حمیدرضا نادرالاصلی

فرایند تربیتی شاخه دانش آموزی:

بر اساس پژوهش‌های مرکز بهشتی،  دوره گذار روحی نوجوانان و گرایش از خانواده به گروه همسالان،  از دوم راهنمایی به سوم راهنمایی می‌باشد. لذا این مرکز جامعه هدف خود را دانش آموزان مقطع دوم راهنمایی و بالاتر قرار داده است.

مرکز از اول مهرماه سال دوم راهنمایی به سراغ جامعه هدف خود می رود و از میان ده مدرسه برجسته علمی شهر اصفهان (مانند اژه ای، سادات، شیخ بهایی و…) اقدام به جذب نیرو می کند.

مسئول تشکیلات شاخه دانش آموزی بخش برادران به همراهی چند نفر از اعضای مجموعه، به سراغ مدارس تعیین شده رفته و پس از هماهنگی با مدیریت مدارس و اغلب با همکاری معلمان پرورشی مدارس،  نیروها را شناسایی می کنند و لیستی از این افراد، معمولاً توسط معلم پرورشی معرفی می‌شوند.

دانش آموزان جامعه هدف، بر اساس ملاک‌های درسی، اخلاقی و اعتقادی، انتخاب می‌شوند و طی یک جلسه‌ی توجیهی که اغلب در مدرسه برگزار می شود، مرکز فرهنگی شهید بهشتی برای دانش آموزان معرفی می گردد (در معرفی اولیه سعی می‌شود بیشتر بر جنبه‌های جذاب فعالیت‌های مجموعه تاکید گردد. من‌جمله جشن‌ها، اردوها، برنامه‌های تفریحی و فرهنگی و…)

در طی ۹ ماه (فاصله مهر ماه تا تابستان)، چندین برنامه برای این دانش آموزان تدارک دیده می شود. برخی از این برنامه‌ها عبارتند از:

– معرفی مجموعه فرهنگی توسط اعضای تشکیلات

– ارسال یک بسته پستی با محتوای جذاب و فرهنگی به آدرس منزل دانش آموزان

– درگیر کردن دانش آموزان با برنامه‌های هیئت مجموعه در ایام محرم (به علت گستردگی و شور و عظمت هیئات مرکز فرهنگی شهید بهشتی،  اوج هیجان و جذب در این مرحله برای دانش آموزان شکل می گیرد).

– جلسه‌ی توجیهی ویژه‌ی اولیاء و مربیان بچه‌ها: در این جلسه،  توسط یکی از اعضای خوش‌بیان و قوی مجموعه،  کنه و بنه فعالیت‌های مجموعه و ویژگی‌های کار تربیتی ویژه‌ی فرزندان آنان، برای والدین تشریح می گردد.

نکته قابل توجه در این مرحله این است که معمولاً پس از این جلسه، میزان حضور بچه ها در مجموعه، تقریباً به دو برابر افزایش می یابد. این تجربه مرکز شهید بهشتی گویای این نکته است که خانواده‌ها در موفقیت کار فرهنگی به روی نوجوانان، بسیار موثر می‌باشند.

– ارسال یک بسته فرهنگی- هنری  پستی در ایام الله دهه فجر.

– در ابتدای تابستان، دوره‌ی مسابقات ورزشی و فوتبال، ویژه‌ی این دانش‌آموزان برگزار می گردد.

–  یک اردوی یک روزه قم، ویژه‌ی این افراد برگزار می گردد.

در اردو‌‌ها سعی بر این است که ۷۰- ۸۰ درصد بچه‌های فعال مجموعه با اردوها همراه باشند تا در طول سفر،  نیروهای مستعد را شناسایی نمایند. (در طول سفر بین مسئولین و اعضای فعال مجموعه فرم‌هایی درباره‌ی ارزیابی تک تک این دانش‌آموزان قرار گرفته و شاخصه‌های هر فرد در این فرم‌ها تکمیل می گردد).

–  فراخوان دانش آموزان جهت ثبت نام و مصاحبه در کانون

معمولاً از ۲۰۰ نفر فراخوان اولیه، حدود پنجاه درصد (۱۰۰ نفر) جهت ثبت نام به مرکز مراجعه می کنند. در مرحله‌ی بعد از این افراد دو مصاحبه صورت می پذیرد. مصاحبه‌ی روان شناسی و اجتماعی و مصاحبه‌ی اعتقادی و سیاسی. بر اساس مصاحبه‌ها به افراد نمره داده می شود و اعضاء بر این اساس رتبه بندی می شوند .

گروه‌ها:

معمولاً سالیانه در حدود ۳ الی ۴ گروه ۸ – ۱۲ نفری از اعضای نهایی در هر مقطع تحصیلی در کانون تشکیل می شود. البته تجربه مجموعه شهید بهشتی نشان داده است که اگر تعداد افراد گرو‌ها از حد نرمال ۱۲ نفر افزایش یابد، به ازای هر فرد اضافه شده در گروه، تمرکز رابط به روی اعضای گروه به نسبت بسیار زیادی کاهش می‌یابد. اما با این نگاه که در سال اول،  قطعاً درصدی از ریزش در مجموعه وجود خواهد داشت، تعداد اعضای گروه‌ها ۱۴ نفر در نظر گرفته می‌شود.

شروع مرحله‌ی رشد و تربیت اعضاء:

اعضای هرگروه پس از قطعی شدن عضویت در مجموعه، در طول ۴ سال با همراهی یک رابط در قالب گروه،  فرایند تربیتی را طی می نمایند.

منظور از رابط، فردی است که جهت بر قراری ارتباط و جهت دهی اعضا برای استفاده از برنامه‌های مدون مرکز و نیز ارتباط عاطفی و همدلی با آنان برگزیده می‌شود. منظور ازگروه نیز،  مجموعه ای از اعضای شاخه ی دانش آموزی است که دارای نام مشخص هستند که این نام توسط اعضاء و با راهنمایی رابط مشخص می‌گردد و تعداد این گروه حداقل ۷ نفر و حداکثر ۱۲ نفر می باشد.

فرایند رشد در دو شاخه مباحث آموزشی و تئوریک از یک طرف و هیئت و برنامه‌های فرهنگی و فوق برنامه ای از طرف دیگر، پیگیری می گردد.

رکن مهم کارتربیتی در کانون جلسات گروهی است:

اعضاء گروه طی چهار سال و هر سال در سه ترم (ترم اول و دوم هر کدام ۱۲ جلسه و ترم تابستان شامل ۸ جلسه)، دوره مباحث آموزشی را می گذرانند (البته در سال چهارم حجم برنامه‌ها به علت شرایط کنکور،  سبک تر می باشد).

روز برگزاری جلسات براساس توافق دانش آموزان هرگروه انجام می پذیرد.

زمان هر جلسه به دو قسمت تقسیم می گردد. حدود یک ساعت سرفصل‌های مشخص شده برای هر ترم، با سرفصل‌ها و منابع مشخص، توسط سرگرو‌ها و یا مدرسین مربوطه ارائه می گردد و سپس بحث ۲۰ دقیقه ای جانبی نیز توسط سرگروه ارائه می گردد.

مباحث جانبی شامل موضوعات آموزش احکام، تجوید و روخوانی قرآن، تمثیلات و داستان‌های قرآنی و… می‌باشد (بعضی از موضوعات دیگر نیز براساس علایق متربیان و نیازهای روز تعریف می گردد).

مباحث اصلی جلسات گروهی بر اساس شیوه نامه تربیتی تدریس و ارائه می‌گردد. انتخاب موضوعات اصلی به ۲ شیوه انتخاب می‌گردد.

 الف- نیازهایی که متربیان دارند (آموزش‌ها و مباحث تئوریک اعتقادی و فرهنگی که یک دانش آموز مذهبی انقلابی به آن‌ها نیاز دارد)

ب- شبهاتی که در فضای اجتماع شایع است (مسائلی که اغلب ریشه ای نیستند اما هر از چندگاهی به مسئله روز و داغ جامعه تبدیل می شوند)

شیوه‌ی ارزیابی:

شرکت در جلسات گروهی برای اعضای شاخه دانش آموزی الزامی است و زمان و مکان جلسات به پیشنهاد رابط و نظر اکثریت اعضاء تعیین می گردد. تعداد غیبت‌های غیر مجاز در هرترم،  به تعداد یک چهارم کل جلسات ترم است. شیوه‌ی ارزیابی ترم نیز بدین گونه است که در پایان هر دوره از همان مباحث، آزمون به عمل آمده و بر اساس نمره و میزان حضور و غیاب و قسمتی از امتحان که به صورت شفاهی و عملیاتی صورت می پذیرد، دانش آموزان مورد ارزیابی واقع می گردند.

 فرایند جذب و تثبیت شاخه دانشجویی:

پذیرش شاخه دانشجویی در دو بخش پذیرش اعضای داخلی و خارجی انجام می‌گیرد که تعریف این اعضا به شرح زیر است:

–  اعضای داخلی: افرادی که مقطعی از دوره متوسطه را عضو شاخه‌ی دانش آموزی مرکز بوده اند.

–  اعضای خارجی: افرادی که در طول چهار سال دوره دانش آموزی عضو مرکز نبوده اند و از بیرون مجموعه مرکز عضو شده اند.

پس از پذیرش افراد متقاضی، بر اساس گروه‌بندی‌های تشکیلاتی شاخه دانشجویی در یکی از گروه‌های زیر قرارمی گیرند:

گروه فعال: این گروه، آن دسته از اعضایی هستند که در برنامه‌های مرکز حضور منظم داشته یا در یکی از مجموعه‌های مرکز مشغول به فعالیت بوده و مسئولیت داشته باشند. کلیه برنامه‌ها و سرویس دهی‌های مرکز به این گروه اطلاع رسانی می شود و امتیازات و برنامه‌های ویژه ای برای آنها در نظر گرفته می شود.

حضور منظم به عضویت در گروه جرعه نوشان و یا حضور در ۳/۲ برنامه‌های مرکز اطلاق می‌شود. امتیازات ویژه شامل حضور در اردوها، اعطای وام و حضور در برنامه‌های ویژه مرکز  است.

گروه نیمه فعال: این گروه، آن دسته از اعضایی هستند، که در برنامه‌های مرکز حضور منظم نداشته و مسئولیتی درهیچ کدام از مجموعه‌های مرکز ندارند. کلیه برنامه‌ها و سرویس دهی‌های مرکز به این گروه اطلاع رسانی می شود.

گروه مرتبط: این گروه، آن دسته از افرادی هستند که در بعضی از برنامه‌های خاص حضور پیدا می کنند و در صورت لزوم بنا به صلاحدید مسئولین برای شرکت در بعضی از برنامه‌های خاص، از آنها دعوت به عمل می آید. این گروه شامل دو دسته اعضای غیر فعال و اعضای قدیمی مرکز می شود.

پذیرش اعضای خارجی:

در صورت وجود افراد متقاضی در هر مقطعی از ایام سال، پس از تشخیص معاونت فرهنگی مرکز و بنا به شرایط موجود مرکز پذیرش انجام می شود. هم چنین در مقطع برگزاری مراسم محرم هر سال تبلیغات برنامه پذیرش شاخه دانشجویی در زیرمجموعه ستاد برگزاری محرم قرار می گیرد و این تبلیغات اعم از چگونگی مراجعه متقاضیان، معرفی شاخه دانشجویی مرکز و… به طور مشخص در پوسترها و بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر، مساجد،  نهادهای فرهنگی و دانشگاه‌ها، بروشور و نشریات دانشجویی، دعوت نامه‌ها، ارتباط با مسئولین فرهنگی دانشگاه‌ها و… در تبلیغات مراسم محرم انجام می گیرد. در این مقطع زمانی تکمیل فرم‌های پذیرش و آشنایی با مرکز در طول برگزاری مراسم محرم انجام شده و زمان مراحل بعدی ثبت نام متعاقباً به متقاضیان اعلام می گردد.

پذیرش اعضای داخلی:

  پذیرش این دسته از افراد هر ساله در ایام تابستان و مصادف شدن با نتایج آزمون ورودی دانشگاه ها انجام می گیرد.

پذیرش متقاضیان طی روزهای متوالی در ایام تابستان انجام می پذیرد و پس از تکمیل فرم‌های ثبت نام توسط متقاضیان زمان سه مرحله مصاحبه (همچون گروه قبل) به آنها اعلام می شود و سپس در طول دوره پذیرش، فرایندی مانند گروه قبل برای آنان طی می شود.

 برخی برنامه‌های شاخه دانشجویی

–   جرعه نوشان:

این برنامه ای با اولویت اول در مجموعه ی شاخه دانشجویی می باشد. برنامه ی اصلی جرعه نوشان، سیر مطالعاتی استاد مطهری می‌باشد. حضور اعضای جدید الورود در گروه جرعه نوشان امری الزامی می باشد. در پایان هر ترم از مباحث مطرح شده آزمونی به عمل می آید.

–  هیئت:

این برنامه توسط هیئت دانش آموزی دانشجویی انصار الحسین انجام می شود.

–  برنامه‌های آموزشی شاخه:

متولی اجرای این امر واحد آموزش شاخه دانشجویی می باشد.

–  برنامه‌های فرهنگی و تفریحی  و اردوهای جهادی:

این برنامه‌ها برنامه‌هایی می باشد که توسط واحد فوق برنامه‌ها به عنوان برنامه‌های فرهنگی وتفریحی شاخه می باشد.

 معاونت فرهنگی

مهم ترین بخش مرکز، معاونت فرهنگی می باشد که شامل شاخه‌های دانش آموزی و دانشجویی است.

 مسئولین این شاخه‌ها هرکدام وظایفی دارند. برخی وظایف این شاخه‌ها عبارت اند از: هماهنگی و تنظیم برنامه‌های واحد‌ها، تربیت مدیران در سطح جزء به کل، اداره جلسات شاخه دانش آموزی و دانشجویی و مسئولیت کلیه اموالی که در شاخه قرار داده می‌شود.

مرکز فرهنگی شهید بهشتی

مرکز فرهنگی شهید بهشتیمنابع:

–        مصاحبه با مدیرعامل سابق موسسه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی، حاج رضا نادرالاصلی

–        مصاحبه با عضو شورای مرکز فرهنگی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی، دکترمحمدرضا کجباف

–        بهره‌گیری از آرشیو مرکز و…

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق