پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس:
چاپ خبر
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
شیخ نمر
تصویری که دولت آل سعود از آن وحشت دارد!
 خط سرخ شهادت شیخ نمر با ساخت فیلم سینمایی زندگی او جهانی می شود   

آیت الله شیخ نمر باقر النمر پس از چندسال تحمل زندان و شکنجه آل سعود وهابی در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۴ به شهادت رسید تا بار دیگر یکی از شاگردان مکتب خمینی (ره) به نمادی برای مبارزه و قیام بر ضد طاغوت تبدیل شود...

ندای اصفهان- تحریریه/

حتما هر یک از شما تا به حال صفحه های هک شده ی سایت های مختلف را دیده اید. در بسیاری از تصاویر صفحه های هک شده یک ماسک دیده می شود.

ماسکی شبیه به این عکس

ماسک

نام این ماسک، گای فوکس است.

در طول تظاهرات سال ۲۰۱۱ ویسکانسین، و سپس در جنبش اشغال وال استریت این ماسک استفاده شد.

در اکتبر ۲۰۱۱، مبارزجویان آسانژ با حضور در جنبش اشغال بورس اوراق بهادار لندن، از این ماسک استفاده کردند.

در ژانویه ۲۰۱۲، این ماسک توسط معترضان لهستانی استفاده شد.

در بمبئی، هند، در ۱۰ ژوئن سال ۲۰۱۲، یک گروه از ۱۰۰ فرد ناشناس برای اعتراض، همه ماسک گای فاکس سیاه و سفید را پوشیدند.

ماسک2

ماسک 3

ماسک5

این ماسک در بین معترضان بحرینی هم استفاده شده است؛ بنابراین دولت واردات این ماسک را ممنوع کرد.

وزارت صنعت و تجارت بحرین اعلام کرد که ممنوعیت واردات در مورد این ماسک، که آن را به عنوان «ماسک انقلاب» می نامند به دلیل نگرانی های «امنیت عمومی» بوده است.

استفاده از این ماسک در اعتراضات تایلند، مصر و… مشاهده شده است.

دولت عربستان سعودی واردات این ماسک را از مه ۲۰۱۳ ممنوع کرد، و اعلام کرد در هرجا به فروش برسد مصادره خواهد شد.

همچنین وزیر امور اسلامی عربستان اظهار داشت که ماسک «نمادی از شورشیان و انتقام است و موجب تحریک جوانان برای بی ثبات کردن امنیت و گسترش هرج و مرج شود».

در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳، پلیس عربستان پوشیدن ماسک گای فاکس را ممنوع کرد. این روز قبل از روز ملی عربستان سعودی است.

***

اما محبوبیت و شیوع استفاده از این ماسک در اعتراضات کشورهای مختلف به خاطر فیلم (v for vendetta) یا به ترجمه ی فارسی «الف انتقام» است.

داستان سیاسی این فیلم و شخصی که از این ماسک استفاده می کند آن را به یک نماد مقابله و مبارزه تبدیل کرده است.

فیلم به شب ۵ نوامبر سال ۱۶۰۵ اشاره می کند که گای فاوکس در مقابله با زورگویی و استبداد جیمز اول ـ پادشاه انگلستان ـ برای منفجر کردن ساختمان پارلمان و ترور وی طرح ریزی کرد اما شکست خورد.

گای فاوکس و همراهانش دستگیر و به جرم خیانت محاکمه و اعدام شدند، اما میراث وی تا به امروز یعنی چهارصد سال بعد همچون سایه ای باقی مانده است.

در این فیلم حکومت بریتانیا به حکومتی خشک مبدل شده است و جامعه با مشت آهنین ترس اداره می شود و همچنین ابراز عقیده سانسور می شود. اقلیت ها و به صورت کلی (بر اساس دیالوگ های فیلم) «افراد متفاوت» به کمپ های بازداشت فرستاده می شوند و شبها حکومت نظامی در شهر برقرار است. در چنین فضای تاریکی است که “V” قیام می کند و مردم را نیز با خود همراه می سازد.

***

همانطور که مشاهده می کنید، این فیلم آنچنان در عرصه ی فرهنگی مؤثر عمل کرده، که خود ماسک نماد یک مبارزه شده است.

اما توجه به این نکته هم اهمیت دارد که حکومت مد نظر این فیلم -به عنوان یک اصل مقدس- حکومتی لیبرالیستی است که در طول فیلم از آن صحبت می شود و به طور مکرر نیز می بینیم که از حقوق همجنس بازان سخن می گویند.

نماد مبارزه واقعی کیست؟!

شیعه همان مذهبی است که در دامان آموزه های اسلام ناب مکتب اهل بیت علیهم السلام پرورش یافته و به دلیل داشتن دو بال سرخ شهادت حسینی و بال سبز انتظار مهدوی هیچگاه سر سازش با حکومت های جور و طاغوت را نداشته است. شیعه به دلیل آرمانهایی که در ذهن داشته همواره در طول تاریخ نماد قیام و رهبری انقلاب بر ضد ظلم و شیاطین کوچک و بزرگ بوده است.

آیت الله شیخ نمر باقر النمر پس از چندسال تحمل زندان و شکنجه آل سعود وهابی در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۴ به شهادت رسید تا بار دیگر یکی از شاگردان مکتب خمینی (ره) به نمادی برای مبارزه و قیام بر ضد طاغوت تبدیل شود.

باتوجه به ظرفیت و قابلیت های نمادسازی رسانه ها، ساخت فیلم سینمایی زندگی این شهید بزرگوار می تواند راه سرخ زندگی پر فراز و نشیب آرمانی او را جهانی کند و به عنوان یک نماد واقعی اصیل -و نه خیالی- به مردم جهان بشناساند.

شیخ باقر النمر

شهادت شیخ نمر

آیت الله شیخ نمر باقر النمر کیست؟

 

شیخ نمر باقر النمر در سال ۱۳۷۹ هجری و مصادف با سال ۱۹۶۸ میلادی در استان قطیف در شرق عربستان سعودی به دنیا آمد.

وی در سال ۱۴۰۰ هجری برای انجام تحصیلات حوزوی به ایران آمد و در حوزه علمیه قائم (عجل الله فرجه) در تهران به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و پس از ۱۰ سال عازم سوریه شد و مدتی را نیز در حوزه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها) به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.

وی پس از اخذ درجه اجتهاد در کنار اقدامات روشنگرانه خود به تدریس علوم دینی در مراکز دینی شرق عربستان پرداخت.

این عالم برجسته عربستانی پیوسته در سخنرانی های خود خواهان ایجاد تغییرات سیاسی و به رسمیت شناختن آزادی های عمومی و به رسمیت شناختن حقوق اقلیت ها و کنار گذاشتن تبعیض طایفه ای در عربستان بوده است.

وی برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ بازداشت شد. اولین بازداشت وی در حالی صورت گرفت که از کنفرانس بین المللی که در بحرین برگزار شده بود بازگشت و دلیل بازداشت وی نیز ارائه درخواستی از دولت عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع و به رسمیت شناختن مذهب تشیع بود.

وی در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز به دلیل انتقاداتی که از رژیم آل سعود کرده بود مجدد بازداشت شد.

اما در سال ۲۰۱۲ پس از انتقاد از یکی از اعضای رژیم آل سعود توسط حمله مسلحانه نظامیان آل سعود زخمی و سپس بازداشت شد.

شیخ نمر همواره در خطابه ‌‌هایش رژیم سعودی را به اعمال سیاست‌‌ های تبعیض ‌آمیز طایفه‌ ای سازمان یافته و منظم به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه “الاحساء” و “القطیف” متهم می‌ کرد که حدود یک قرن است، بر این مناطق حاکمیت دارد.

وی همواره و بارها تأکید داشته که از گفتن کلام حق، بیم و واهمه‌ ای ندارد حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجه ‌ها و آزارها و اذیت ‌ها تا سرحد شهادت قرار گیرد.

شیخ نمر توهین به کرامت شهروندان عربستانی به ویژه شهروندان شیعی را که از دید رژیم سعودی شهروندان درجه دو این کشور به شمار می‌‌آیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، رد و تاکید می‌کرد که از کرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد کرد.

وی بارها در این ارتباط تأکید کرده بود که در خط اول رویارویی با ظلم و جور رژیم سعودی قرار می‌‌ گیرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نمی‌ توان به حقوق مورد نظر خود دست یافت و عدالتی در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمی‌‌ توانند آزاد زندگی کنند.

وی همواره در خطبه‌ های نمازجمعه و خطابه ‌هایش نه تنها از آل سعود انتقاد می‌ کرد بلکه از منتقدان سرسخت برخی از رژیم‌ های عربی حوزه خلیج فارس از جمله آل خلیفه بود.

پس از دستگیری شیخ نمر اعتراضات مردمی زیادی در مناطق شرق عربستان انجام شد. شیعیان بلافاصله به خیابان‌ ها ریختند و نیروهای امنیتی رژیم سعودی به‌ شدت آنها را سرکوب کردند.

این روحانی شیعه سرشناس عربستانی از سوی رژیم سعودی به اتهاماتی از قبیل «فتنه انگیزی» متهم شده بود که صبح دیروز در زندان آل سعود به شهادت رسید.

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. ناشناس می‌گه:

    ال سعود اگه تا حالا حمایت غرب را نداشت صد در صد سقوط میکرد

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق