شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
مصطفی رفیعی
آشنایی با مراکز فرهنگی شهر اصفهان
 کانون فرهنگی قدس؛ اینجا دخترها را راه نمی دهند!   

هسته اولیه کانون فرهنگی قدس در سال ۱۳۶۴، اصولی بنیادین را برای خودش برگزید و امیدوار است که تا پایان بتواند بر عهد خویش استوار بماند:…

ندای اصفهان- مصطفی رفیعی/ هسته اولیه کانون فرهنگی قدس در اردیبهشت ماه ۱۳۶۴ مصادف با بعثت رسول اکرم(ص) توسط شهید شمالی، حجت الاسلام آ کوچکیان، دکتر نیلفروشان، دکتر بهشتی و دکتر ارباب شیرانی پایه گذاری شد تا شاید بتواند سهمی در بعثت اندیشه ها، قلوب و رشد مکارم اخلاق در میان نسل انقلاب داشته باشد.

این مجموعه بعد از یک دوره فعالیت حدود سال ۱۳۷۶ به دلایلی به حالت نیمه تعطیل در می آید تا آنکه توسط دکنر نقش، امیر نقش، مسعود مصیبی، طرفه نژاد، محمد نقش، محسن مؤذنی و دکتر پیام نجفی مجددا احیا می گردد و اکنون یکی از موفق ترین مجموعه های فرهنگی شهر اصفهان محسوب می گردد.

هسته اولیه کانون فرهنگی قدس، اصولی بنیادین را برای خودش برگزید و امیدوار است که تا پایان بتواند بر عهد خویش استوار بماند:
یکی آن که تربیت نسل انقلاب بر مبنای اسلام ناب محمدی (ص) و اندیشه های متعالی امام خمینی (ره) اندیشه آرمانی آن باشد.
دیگر آنکه همیشه به این اصل وفادار باشد که نهال تلاش فرهنگی همچون دانه ای است که پیوسته خود را می شکافد و جوانه می زند و ستبر شده و آنگاه بر پای خویش می ایستد. از این رو نهال چون با حقیقت طلبی باید عجین باشد، لاجرم باید مستقل بوده و بر آزادی اندیشه و خردگرایی و نیز بر عقل جمعی تکیه کند.
و دیگر آنکه باید راهبردی ترین اصل فرهنگ دینی را همواره پیش رو داشت:
اینکه باید در هر شرایط بچه ها را دور خدا جمع کرد و نه دور خود. باید از هرگونه مرید و مراد بازی و اصالت دادن به گروه پرهیز کنیم که ناقض اصل توحید و فعالیت فرهنگی مقرون به توفیق است. و نیز فهم زمان و نیازهای انسان معاصر و درک پرسش ها و تسهیل در پاسخگویی مناسب به آنها، برخی از اصول برگزیده است.
در این زمان در قلمرو فکر دینی، مساله ما یکی خلوص و دیگری توانمندی آن برای حضور در حوزه تربیت انسانی و مدیریت اجتماعی عصر است و بنابراین ایجاد و حفظ نهادهای فرهنگی می تواند سهم به سزایی در این فرایند ایفا کند.
عمل فرهنگی چون با حقیقت گرایی در اندیشه و حق گرایی درعمل و نیز با صداقت، تقوی، خودآگاهی و صمیمیت و استقلال همراه گردد، زمینه های دستیابی به خلوص و توانمندی لازم را در حوزه ی مورد نظر خود، پیش رو خواهد داشت.
مسجد و کتابخانه و کانون فرهنگی یک مدرسه است که باید به کار تربیت و ایجاد رشد و تعالی بچه های مسجد بپردازد. از این رو هر عاملی که ناقض این ویژگی اصیل باشد، عمل فرهنگی را به بن بست می کشاند. مسجد خانه خداست، مبادا و هرگز مبادا که به خانه دنیای دیگران تبدیل شود. از اینرو کانون فرهنگی قدس به انگیزه تحقق راهبردهای توسعه فرهنگی و با تکیه بر اصول بنیادین فوق و اهداف ذیل فعالیت خویش را ادامه داده است.
فرآیند تربیتی
کانون فرهنگی قدس در این خصوص نیز نسبت به تدوین یک فرآیند مشخص تربیتی برای افراد عضو اقدام نموده و در این فرآیند، مخاطبین خود را به ۳ بخش تقسیم نموده است:
۱) دانش آموزان دبستان و اول و دوم راهنمایی
در این مرحله، فرآیند جذب به صورت تخصصی از سوم دبستان و به روش های زیر صورت می گیرد:
مراجعه به مدارس (کلاس های درس و مراسم صبحگاه)، ارتباط پستی، تبلیغات محلی، گروه های دوست یابی، تبلیغات خانوادگی.
فعالیت های تربیتی در این بخش سنی، از دو طریق یعنی دارالقرآن (با محوریت مباحث تخصصی قرآن) و هیئت دانش آموزی (با محوریت انس با مسجد و تثبیت نیروهای محلی) و در قالب برگزاری سه ترم سه ماهه در طول سال، اقامه هیئت عزاداری در محرم وکلاس های قرآن ماه مبارک رمضان آغاز می شود. اعضا با گذراندن این برنامه ها در کانون تثبیت شده و با مسجد ارتباطی قوی برقرار می کنند.
برای رشد معنوی اعضا در این بخش سنی، کلاس های مفاهیم موضوعی قرآن، کلاس های احکام، عقاید، تفسیر، قصص قرآن، گروه¬های صوت و حفظ قرآن و کارگروه هایی با محوریت هنرهای اسلامی، تفریحات هدفمند ورزشی، اردوهای زیارتی و علمی، سرود و تواشیح و کارگاه های مطالعه و اندیشه در نظر گرفته شده است.
۲) دانش آموزان سوم راهنمایی و دبیرستان
کار در این مرحله با تحویل گرفتن دو گروه ۱۵ نفره در مقطع سوم راهنمایی از واجدین شرایط واحد دبستان و راهنمایی- با هماهنگی شوراهای تربیتی و مربیان- آغاز می شود. در کنار این اعضا (با نظر شورای تربیتی و اولیای مدارس) به صورت محدود و موردی از میان دانش آموزان مستعد سوم راهنمایی، اول و یا نهایتاً دوم دبیرستان مدارس فعال، افراد دیگری نیز جذب کانون می شوند.
تشکیل جلسات فرهنگی با حضور یک نفر مربی و همچنین مشارکت نیروها در فعالیت های اجرایی کانون و پذیرش مسئولیت های مختلف (با در نظر گرفتن دیدگاه های تربیت، نیازها و اقتضائات فردی و سنی) مرحله ای است که هدف از آن سعی بر تثبیت اعضاء می باشد. جلسات فرهنگی با طرح مباحث فکری و معنوی و بر مبنای هدفنامه جلسات فرهنگی کانون، بستر مناسبی برای رشد اعضا است و در کنار این جلسات، حضور در طرح های مطالعاتی مستمر و اردوهای تفریحی، فعالیت در وب سایت کانون، حضور در فعالیت های فکری، پژوهشی و اجرایی و نیز در مراسم و محافل مذهبی هدفمند، دیگر فعالیت هایی است که برای رشد معنوی اعضا پیش بینی شده است.
۳) دانشجویان
بلافاصله بعد از کنکور برای اعضای دانش آموز سال چهارم دبیرستان، کارگاه بصیرت برگزار گشته و از طریق آن با در نظر گرفتن اقتضائات سنی و تربیتی و نیازهای اجرایی کانون  (با مشورت شورای تربیتی دانشجویی) تعداد محدودی از اعضای بخش دانش آموزی برای بخش دانشجویی جذب می شوند.
طرح کارگاه بصیرت، موقعیت مناسبی است تا دانشجویان، سطح معرفتی خود را بر حسب نیازها و علایق شخصی خویش و با همراهی اساتید مختلف ارتقاء دهند.
در این طرح که هر ساله برای دانشجویان سال اول کانون فرهنگی قدس اجرا می گردد، برای دوستان در دو راستای طرح پایان نامه جلسات فرهنگی و نیز جلسات سطح ۲ بر حسب علایق و نیازهای شخصی و همچنین نیازهای کانون، فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی تعریف می گردد و نهایتا نتایج به صورت مدون و کلاسه بندی شده در فرمت های مختلف بایگانی می گردد تا در آینده مورد استفاده خود دوستان، مربیان و همچنین دیگر دانشجویان کانون قرار گیرد.
جلسات سطح ۲ به منظور ارتقاء سطح معرفتی دانشجویان فارغ التحصیل شده از جلسات فرهنگی کانون فرهنگی قدس برگزار می گردد. این جلسات که به نوعی تکمیل کننده مباحث ارائه شده در جلسات فرهنگی می باشد در دو راستای مباحث نظری و مباحث کاربردی ارائه می گردد.
مباحث نظری به منظور ارتقاء مبنای اعتقادی- فکری و تحلیلی دانشجویان و تقویت قدرت استدلالی- معرفتی ایشان ارائه می گردد. تفاوت اصلی این جلسات با جلسات فرهنگی در نوع فعالیت ها و سطح مطالعاتی اعضا و همچنین تقسیم بندی موضوعات بر حسب علایق و نیازهای شخصی و همچنین راهبردهای کانون فرهنگی می باشد.
مباحث کاربردی، ابزارها و روش های صحیح زندگی دانشجویی و همچنین زندگی فرهنگی را در اختیار ما قرار می دهند. این مبحث تلاش می کند تا با ایجاد دیدگاه های منطقی نسبت به فضای پیش رو، ایجاد قدرت برنامه ریزی و مدیریت وقت نیروها را در راستای اهداف ارائه کند.
با ادامه روند پذیرش مسئولیت در مجموعه کانون از دبستان تا دبیرستان و حضور در مسئولیت های بالاتر بر اساس نیازهای فرد و مجموعه و پذیرش مسئولیت در ارکان مختلف مدیریتی و اجرایی مجموعه دانشجویی افراد در کانون تثبیت می¬شوند.
بسته به توانایی های فردی و رشد فکری- اعتقادی اعضا در این بخش سنی، برخی از آنها به مربی گری جلسات فرهنگی دبیرستان و جلسات قرآن واحد دبستان و راهنمایی پرداخته و از این طریق رشد خود را پی می گیرند. برخی دیگر نیز با حضور در جلساتی که دوهفته یک بار با تأکید بر رکن عمل صالح برگزار می گردد، شرکت می جویند.
ارکان کانون
برای نیل به هدف ها، سازماندهی گامی ضروری است و به کمک این فعالیت است که هدف اصلی سازمان در قالب هدف های جزئی تر و وظایف واحدها شکسته شده و تحقق آن میسر می شود. در سازماندهی، وظایف، اختیارات و مسئولیت های واحدها و پست ها مشخص و نحوه هماهنگی و ارتباط بین آنها معین می شود. سازماندهی، فعالیتی مستمر و مداوم است که مدیر همواره با آن روبه روست و منحصر به طراحی سازمان در ابتدای آن نمی شود. کانون فرهنگی قدس برای فعالیت های خود تلفیقی از سازماندهی بر مبنای وظیفه و گروه مخاطب را انتخاب نموده است.

چارت تشکیلاتی

این مرکز فرهنگی برنامه ها و اردوهای فوق برنامه زیادی در گروه‌های مختلف سنی برگزار می‌کند. به عنوان نمونه برخی از برنامه‌ها و اردوهای این مرکز در رده سنی نوجوانان عبارتند از:
برخی کلاس های برگزار شده:
ورزشی: استخر، ورزش آزاد در زمین ورزش، پینگ پنگ در طی سال تحصیلی، فوتبال و ورزش های رزمی، مسابقات ورزشی داخلی (بین متربیان واحد) و مسابقات ورزشی خارجی (با مساجد و مراکز فرهنگی دیگر و …)
هنری: خطاطی، نقاشی، کارگاه ماکت سازی، تواشیح، سرود، عکاسی، کاردستی (کاردستی با کاغذ کارگاه چوبکاری و …)
علمی: کلاس های درسی (به خصوص ریاضی به جهت جذب، برگزاری کلاس های تقویتی درسی در ایام امتحانات برای متربیان دائمی و …)، آزمون های درسی دوره ای، کامپیوتر، کارگاه الکترونیک، شگفتی های علمی (آزمایشات فیزیک و شیمی و شگفتی های آفرینش که فیلم و سی دی آن موجود است)، تندخوانی، تقویت حافظه، کارگاه مطالعه و اندیشه، اطلاعات عمومی و کاربردی (آشنایی با وسایل خانگی و نکات ایمنی آن ها، کمک های اولیه و امدادگری و …)
فعالیت گروهی: ایستگاه نشریه، تابلو اعلانات، گروه های کاری نیمه شعبان و…
برخی اردوهای برگزارشده:
– اردوهای زیارتی چند روزه برای متربیان بخش تثبیت: قم و جمکران و …
– اردوهای تفریحی یک روزی:
– اردوگاه دارالقرآن اصفهانک، اردوگاه شیخ بهایی، اردوگاه باغ ابریشم، اردوگاه سپاه درچه، باغ های شخصی طبیعت (آبشار شالورا، ابیانه و …)
– اردوهای تفریحی نیم روزی:
– شهربازی، سینما، کوهپیمایی، نمایش فیلم (فیلم ویدئویی و سی دی)، باغ پرندگان و…
– بازدیدهای علمی و فرهنگی:
– مکان های علمی و تحقیقاتی و تولیدی:
– کارخانه زمزم، تصفیه خانه، دانشگاه انجمن نجوم، آسمان نما، کتابخانه های مهم شهر و…
– مکان های مذهبی:
– گلستان شهدا، تخت فولاد (مزار عرفا وعلما)، موزه ی جنگ، مساجد مهم اصفهان (مسجد سید، مسجد لنبان و …)
– مکان های تاریخی و هنری:
– آثار باستانی، موزه، گالری های نقاشی و…
– مکان های ویژه:
– آسایشگاه های جانبازان، بیمارستان ها، بیماران خاص (کلیوی) و …
هدفنامه تربیتی و روش های کاربردی کانون فرهنگی قدس

مرکز قدس

 منبع: صاحب نیوز

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. محسن نقش می‌گه:

    سلام علیکم
    متأسفانه این مطلب فاقد اعتبار است و این را خواهشاً پاک کنید یا حداقل ایمیل بزنید تا درست کنیم

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق