پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
علیرضا مکاریان پور
اقتصاد، فرهنگ را به حاشیه رانده است؛
 کریسمس در سیتی سنتر اصفهان +عکس   

سیتی سنتر نماد مصرف‌گرایی در شهر اصفهان شده است که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران آن عامدانه سعی دارند با استفاده از این مجموعه به «تغییر تدریجی بافت فرهنگی» شهر اصفهان دست بزنند. این موضوع در تمامی بخش‌های مجموعه خود را نشان می‌دهد...

ندای اصفهان- علیرضا مکاریان پور/

سیتی سنتر، مجموعه تجاری‌ای که در کنار شهر اصفهان قرار دارد(۱) بحث‌های فراوانی را درباره نسبت اقتصاد و فرهنگ در اصفهان برانگیخته است. از سویی، افرادی بر هماهنگی مجموعه‌های تجاری و فرهنگ چند صد ساله اصفهان تاکید دارند؛ بر اساس این دیدگاه، یک مجموعه تجاری در شهر تاریخی اصفهان باید به لحاظ معماری، کالاهایی که ارائه می‌شود، فضاهای تفریحی و پیرامونی و… متناسب با فرهنگ ایرانی باشد. اما از سوی دیگر، عده‌ای دیگر بر جذب سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی چنین مجموعه‌هایی تاکید دارند و معتقدند اگر بخواهیم دیدگاه نخست را مدنظر قرار دهیم از رشد اقتصادی بازخواهیم ماند.

به نظر می‌رسد نوعی تعجیل و دست‌پاچگی در کسب رشد اقتصادی دیده می‌شود و برخی مسئولان می‌پندارند در صورتی که بخواهیم خود را در خصوص «پیوست فرهنگی طرح‌های اقتصادی» معطل کنیم جز ضرر و زیان و از دست دادن زمان چیزی عاید ما نخواهد شد. اما تجربه برنامه‌های اقتصادی دهه‌های اخیر(۲) خلاف آن را اثبات کرده است. در نظر نگرفتن توسعه همه جانبه و متعادل به رواج مصرف‌گرایی و سست شدن همت نسل کنونی در تلاش برای ساختن کشور انجامیده است. بنابراین حتی اگر مولفه «واقع‌بینی» را هم مد نظر داشته باشیم این روش برنامه‌ریزی در طولانی‌مدت حتی رشد اقتصادی را نیز کُند خواهد کرد؛ نسل رفاه‌زده و مصرف‌گرا تمایلی به تحمل رنج و سختی برای آبادانی کشور خود ندارد.

برگردیم به مبحث اصلی. مجموعه سیتی سنتر(۳) نماد مصرف‌گرایی در شهر اصفهان شده است که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران آن عامدانه سعی دارند با استفاده از این مجموعه به «تغییر تدریجی بافت فرهنگی» شهر اصفهان دست بزنند. این موضوع در تمامی بخش‌های مجموعه خود را نشان می‌دهد.

سیتی سنتر

سیتی سنتر2

جایگاه هویت در شهرسازی فراموش شده است

کاملا هویداست که در طراحی و ساخت این مجموعه، معماری ایرانی مد نظر نبوده است در حالی که سرمایه‌گذاران مجموعه می‌توانستند از کارشناسان و اساتید معماری در ساخت آن مشاوره بگیرند. این کار نه تنها مجموعه‌ای هم‌خوان با بافت معماری اصفهان ایجاد می‌کرد بلکه در کسب سود اقتصادی مجموعه هم خللی ایجاد نمی‌شد. گردش‌گران خارجی باید در چنین مجموعه‌هایی حال و هوای فرهنگ ایرانی و نه کپی بازارهای اروپایی یا آمریکایی را در مقابل خود ببینند. (۴)

به عنوان نمونه، می‌توان به اقتباس از معماری ایرانی در ساخت «مجموعه تجاری ابن بطوطه دوبی» اشاره کرد. در این مجموعه با توجه به غنای معماری ایرانی دوره صفوی و شیوه اصفهان، اساس کار و شیوه‌های ترسیمی از معماری این دوران الگوبرداری شده است. در سالن ایران مرکز خرید ابن بطوطه، گنبد مسجد شیخ لطف الله به عنوان نقطه عطف این سالن در نظرگرفته شده است و تزئینات آن پس از طی مراحل ترسیمی بسیار دقیق پیاده‌سازی شده است. هم‌چنین دیوارها با طرح کاشی‌های ایرانی در سبک‌های مختلف طراحی و با تکنولوژی روز تلفیق شده است. برای اطلاعات بیش‌تر مراجعه کنید به: «مسجد شیخ لطف‌الله در ‘دبی’ و غفلت تاریخی ما +تصاویر»

دبی

دبی2

در این مدتی هم که از افتتاح مجموعه می‌گذرد فعالیت‌های سیتی سنتر نشان می‌دهد «تغیر ذائقه فرهنگ مردم» چندان هم برای مسئولان مربوطه ناخوشایند نیست.(۵) نمونه آن گذاشتن دکور کریسمس در وسط یکی از طبقات و عکس یادگاری گرفتن کودکان با لباس بابانوئل است کاری که می‌تواند ذهنیت این کودکان را در همین سنین برای پذیرش فرهنگ غرب آماده کند.

کریسمس سیتی سنتر

صرف گذاشتن درخت کریسمس برای تبریک به هم‌وطنان مسیحی کاری شایسته است اما برای عکس یادگاری کودکان چرا از مظاهر فرهنگی ایرانی مانند «شب چله» استفاده نکنیم؟!

اگر چه ظاهرا دست‌اندرکاران مجموعه با رعایت ظواهر شریعت توانسته‌اند برخی مسئولان شهری را با خود همراه کنند (۶) اما اهل فرهنگ به خوبی می‌دانند پیوست فرهنگی یک چنین مجموعه‌ای بسیار فراتر از این‌گونه مسائل سطحی است و چنین مجموعه عظیمی می‌تواند در یک بازه زمانی نه چندان طولانی، سبک زندگی و ذائقه مردم اصفهان را متناسب با خواست شرکت‎های چندملیتی کند.

پی‌نوشت:

۱) در پایگاه اینترنتی این شرکت آمده است: «اولین پروژه اجرایی شرکت پرستیژ لند ایران مرکز تجاری، تفریحی، و توریستی اصفهان سیتی سنتر است که بزرگترین مرکز خرید ایران و پنجمین مرکز خرید بزرگ دنیا می باشد که باعث گردیده نام اصفهان در بین نام دیگر شهرها و کشورهای معتبر دنیا جلوه نمایی کند. هدف از احداث این مجموعه ایجاد تسهیلات جهت تامین نیازهای زندگی روزمره شهروندان در زیر یک سقف است. مجموعه اصفهان سیتی سنتر کلاً شامل ۷ طبقه می باشد. از این ۷ طبقه، دو طبقه بصورت پارکینگ مسقف با ظرفیت ۵۵۰۰ اتومبیل است. سه طبقه شامل مرکز خرید (Hyper Star) و واحدهای تجاری است و دو طبقه آخر شامل مجموعه سینمائی، سالن چند منظوره، فود کورت، سالن های مختلف.»

۲) خاتمه هشت سال جنگ و روی کار آمدن دولت سازندگی آغاز حرکت جامعه ایرانی به سمت مصرف‌گرایی محسوب می‌شود.

۳) دست‌اندرکاران حتی در حد گزینش یک نام پارسی هم به خود زحمت نداده‌اند. البته سازمان‌های ناظر بر اماکن عمومی مدت‌هاست که حساسیت خود را نسبت به اسامی خارجی و حتی استفاده از خط لاتین جایگزین خط فارسی از دست داده اند به طوری که برخی فروشگاه‌های سطح شهر اصلا نوشته‌ای به زبان پارسی ندارند! ظاهرا دوران «پارسی را پاس بداریم» از دید مسئولان به پایان رسیده است!

۴) در حالی که موضوع هویت در شهرسازی و معماری نباید مغفول واقع شود و این مهم در درجه نخست، وظیفه مسئولان شهری است. در دیگر کشورهای اسلامی به این موضوع تا حدی توجه شده است. اسپاهیچ اومر، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی مالزی در بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی ایران می گوید: از بناهای تاریخی قزوین، اصفهان و شیراز در سفرهایی بازدید کردم که واقعا می‌توان در این مکان‌ها به زیبایی تفکر اسلامی در قالب معماری پی برد. تمدن اسلامی را می‌توان در قالب معماری به همه انسا‌ن‌ها معرفی کرد بر این اساس باید احیای معماری اسلامی مورد توجه قرار گیرد تا بتوان این مهم را به خوبی محقق کرد.

وظیفه ما مطالعات هویت شهرسازی و معماری اسلامی است؛ ما باید تلاش کنیم تا این هویت را با معماری مدرن و اسلامی تطبیق دهیم تا بتوانیم در ترویج معماری اسلامی به نتایج ارزشمندی برسیم. شهرسازی و معماری توأم با فلسفه و ارزش‌های اسلامی نماد یک فرهنگ و تمدن هستند که معنویت بسیاری دارند و هر فردی با داشتن آن می‌تواند در زندگی به آرامش برسد. (به نقل از فارس)

۵) در پایگاه اینترنتی این شرکت در بخش «تأثیرات پروژه بر اصفهان» به ترتیب در بندهای ۱، ۵، ۶، ۷ و ۹ آمده است: «ایجاد محیط شاد، سالم و دلپذیر برای خانواده ها و گردشگران برای خرید و تفریح؛ جلوگیری غیر مستقیم از ورود غیر قانونی کالا به کشور با توجه به حضور مستقیم شرکتهای تولیدکننده و عرضه کننده کالاهای مختلف خارجی؛ ارائه مستقیم کالاهای مورد نیاز خارجی به دست مصرف کنندگان داخلی با قیمت و کیفیت مناسب؛ تبادل فرهنگی به صورت مستقیم و سالم با توجه به اختصاص فروشگاهها و رستورانها به شرکتهای خارجی و حضور اتباع دیگر کشورها؛ پر کردن اوقات فراغت شهروندان به ویژه جوانان به مناسبترین شکل و نیز ارتقاء سطح فرهنگی و هنری افراد جامعه با توجه به وجود سینما، آمفی تئاتر و فضاهای مشابه و…»

این موارد حاکی از آن است که مسئولان این شرکت متفطن تبعات فرهنگی فعالیت‌های خود هستند و صرف فعالیته اقتصادی مد نظر نبوده است!

۶) شگفتا که مسئولان شهری که بعضا از اقشار متدین هستند بدون توجه به این نکته که چنین پروژه‌هایی در جهت آماده‌سازی توده مردم برای پذیرش کاپیتالیسم است به رعایت اندک ظواهر شرعی و تابلوی «خواهرم حجابت را» بسنده کرده‌اند!

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. دوست می‌گه:

    به نام خدا
    چرا ما در بررسی هایمان فقط عینک بدبینی به چشم داریم !!؟؟
    چرا همیشه قسمت خالی لیوان را میبینیم !!؟؟؟
    همانطور که خود نویسنده در متن اشاره کرده است در همان کشور دبی هم از معماری کشور عزیزمان ایران هم استفاده شده است و به احتمال قریب به یقین نویسنده متن میداند که مرکز تجاری ابن بطوطه یکی از ده ها مرکز تجاری در دبی است که هر کدام به سبک ها و معماری های متفاوتی ساخته شده است !
    کماکان که میدانیم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم از معماری ایرانی استفاده شده است !!
    حال آیا میتوان به مسئولین آنها انتقاد کرد که چرا معماری ایرانی!!!!
    دوست عزیز
    اینکه سیتی سنتر از سبک معماری مدرن استفاده کرده مشکل فرهنگی ما نیست مشکل ما از فقرهای فرهنگی بیشماری است که شاید یکی از ریشه های اصلی آن همین عینک ها است .

  2. ناشناس می‌گه:

    از واقع نگذریم ، اگه یه چرخ تو محیط سیتی سنتر بزنی همه مطالب نوشته شده در بالا به ذهنت خطور میکنه

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق