پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
n00212438-b
سکه هایی که پنجه بر رخ راننده و مسافر می کشند
 کارت نزنید؛ سامانه در حال بارگذاری است   

سالیان زیادی است که برای سکه ۲۵ تومانی که این روزها نایاب است؛ شاهد جروبحث لفظی و اساسی بین راننده تاکسی و مسافر بودیم و بدون این‌که دو طرف هم از حرف خود کوتاه بیایند با دلخوری پایان می یابد.

به گزارش ندای اصفهان ، جمله روی سامانه هوشمند جلوی تاکسی‌ها با این مضمون که اطلاعات دستگاه در حال بارگذاری است و یا ارتباط سیستم با مرکز قطع هست این روزها برای اصفهانی‌ها عادی است. دستگاهی که ۴سالی است از حرف به نصب عملیاتی شد؛ اما هنوز کارایی چندانی برای پایان دعواهای مسافر و راننده نداشته است و به‌عنوان استفاده دکوری و تزیینی در تاکسی‌های شهر خودنمایی می‌کند.
طرح سامانه هوشمند تاکسی طی بررسی‌ها و مطالعات حدود ۸ ساله بالاخره از ۱۶ فرودین ماه سال ۹۲ در تاکسی‌های شهر اصفهان پیاده شد. تاکنون ۷۵ درصد تاکسی‌های شهر اصفهان به سامانه هوشمند مجهز شده‌اند و تا پایان امسال بر روی ۲۵ درصد باقیمانده نیز این سامانه نصب می‌شود به‌طوری‌که در حال حاضر ۷۲۰۰ دستگاه تاکسی در شهر اصفهان به سیستم هوشمند پرداخت کرایه مجهز هستند.
اما این سؤال باقی است ، با توجه به این‌که بیش از نیمی از تاکسی‌های شهر به سیستم هوشمند مجهز شده‌اند چرا هنوز مشکل پول خرد و دعوای مسافر و راننده ادامه دارد و چرا کرایه‌ها در مسیرها نرخ واحدی ندارد و در برخی از مسیرها دلبخواهی است.

حسین براتی یکی از رانندگان تاکسی خط میدان قدس درباره سامانه هوشمند تاکسی می‌گوید: حدود ۳ میلیون تومان هر راننده تاکسی هزینه این دستگاه را به سازمان تاکسیرانی پرداخت کرده، اما استقبالی از سوی شهروندان نشده است.
این راننده تاکسی می‌افزاید: متأسفانه این دستگاه بلااستفاده است و رانندگان هم برای نرخ مسیرها از طریق این دستگاه ناراضی هستند به همین دلیل دستگاه تاکسی‌متر را خاموش می‌کنند.
عنایتی یکی دیگر از رانندگان تاکسی که دستگاه هوشمند تاکسی بر روی خودروی خود نصب‌کرده می‌گوید: کارایی که برای دستگاه تعریف‌شده خوب است، اما در بیشتر مواقع از مرکز قطع است و نمی‌توانم از این دستگاه استفاده کنم چون دستگاه اعلام می‌کند در حال به‌روزرسانی هست.
او اضافه می‌کند: البته برای بیشتر رانندگان تاکسی به‌صرفه نیست که دستگاه هوشمند کرایه‌ها را روشن کنند اما برای بنده برای اینکه از کابوس پول خرد راحت‌ شوم، بهتر است از این دستگاه استفاده کنم. ‌
محمد یکی از رانندگان تاکسی که هنوز سامانه هوشمند را بر روی تاکسی خود نصب نکره است، می‌گوید: هزینه نگهداری تاکسی با توجه به استهلاک موجود به‌اندازه کافی زیاد هست، از طرفی اقساط تاکسی را هم باید بپردازم و باوجود درآمدی که کفاف مخارج زنگی‌ام را نمی‌دهد فعلا در توانم نیست این کار را انجام دهم.
جواد راننده تاکسی پراید نیز نرخ تعیین‌شده برخی مسیرها توسط این دستگاه را نامطلوب ارزیابی و بیان می‌کند: این دستگاه برای برخی مسیرها نرخ را کم‌تر از کرایه‌ای که ما دریافت می‌کنیم، نشان می‌دهد.

در این میان برخی از مسافران تاکسی‌ها این‌گونه نظراتشان را درباره سامانه تاکسی هوشمند می‌گویند با این دستگاه راحت تر می توانند از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنند و بهتر می توانند به رانندگان تاکسی اعتماد نمایند.
زینب امینی یکی از مسافران تاکسی درباره سامانه هوشمند تاکسی می‌گوید: صندلی جلو را برای نشستن انتخاب می‌کنم و پیش از هر چیز نگاهم را به دستگاه سامانه هوشمند که در کارت یا پارچه پیچیده شده تا از نور آفتاب در امان بماند می‌اندازم. در بیشتر مواقع خاموش است از راننده می‌پرسم تاکسی‌متر را روشن نمی‌کنید؟ می‌گوید: هم مسیر مشخص است و هم کرایه،پس نیازی نیست.
مریم حیدری کارمند بانک نیز می‌گوید: وقتی از راننده تاکسی می‌پرسم چرا از دستگاه هوشمند استفاده نمی‌کنید می‌گوید به‌صرفه شما نیست و کرایه‌ها اضافه می‌شود.
او ادامه می‌دهد: استفاده کارت حمل‌ونقل، بسیار کارآمد است که همان مبلغ مشخص مسیر به تاکسی پرداخت می‌شود و برخی از رانندگان نمی‌توانند پول بیشتری از مردم مطالبه کنند، به‌این‌ترتیب هم راننده راحت می‌شود و هم مشکل پول خرد رفع می‌شود.
سامانه هوشمند تاکسی دارای قابلیت‌هایی همچون محاسبه خودکار کرایه، پرداخت الکترونیکی کرایه، واریز مبلغ کرایه به‌حساب راننده، هست.
کارت‌خوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این سامانه است که توسط کمپانی eb در کره جنوبی طراحی‌شده است و از طریق آن کرایه مسافر دریافت می‌شود، این کارت‌خوان قابلیت پرداخت کرایه از طریق اصفهان کارت و کارت‌های عابر بانک را دارا هست.
نمایشگر یکی دیگر از اجزای سامانه هوشمند تاکسی است که توسط کمپانی SOC در کره جنوبی طراحی‌شده و وظیفه نمایش اطلاعات مختلف همانند مسافت سفر، مبلغ کرایه و …. را بر عهده دارد.

این نمایشگر امکان نمایش نقشه اصفهان و نمایش موقعیت فعلی خودرو روی نقشه را دارا هست، بطوری که رانندگان می‌توانند با وارد نمودن مقصد سفر خود از قابلیت مسیریابی این وسیله استفاده نمایند. بلو سقفی بخشی دیگر از این سامانه را تشکیل می‌دهد که علاوه بر نماد تاکسی‌های شهری وضعیت سرویس دهی تاکسی را نیز مشخص می‌نماید و دارای دو چراغ قرمز رنگ و ۲ چراغ سبز رنگ است که روشن بودن چراغ سبز رنگ این اطلاع را به مسافرین می‌دهد که تاکسی آماده سرویس دهی هست و روشن بودن چراغ قرمز رنگ نیز به این معنا هست که تاکسی به دلیل پر بودن ظرفیت، خرابی خودرو و … آماده سرویس دهی نمی‌باشد.
اما محاسبه کرایه متناسب با مسافت و زمان سفر مسافر، حل مشکل نداشتن پول خرد، کاهش اتلاف وقت و صرف انرژی کمتر برای دریافت کرایه، امکان تقسیم دقیق سهم راننده و مالک از کرایه، مسیر یابی، افزایش میزان ایمنی، سیستم نوبت دهی و اطلاع رسانی، فروش کارت شارژ ایرانسل، اعلام خرابی خودرو و درخواست مرخصی از مزایایی است که استفاده از سامانه هوشمند تاکسی رانی به همراه دارد.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تمام رانندگان تاکسی که سامانه هوشمند بر روی تاکسی آنها نصب شده است، ملزم به استفاده از این سامانه هستند، می‌گوید: آن دسته از شهروندانی که کرایه تاکسی خود را با اصفهان کارت و از طریق سامانه هوشمند پرداخت کنند، از سوی راننده تاکسی ۵ درصد تخفیف می‌گیرند.
حسین جعفری ادامه می‌دهد: سازمان تاکسیرانی ۵ درصد کرایه تخفیف داده شده به شهروندان را پرداخت نموده و علاوه بر آن ۵ درصد نیز تشویقی استفاده از سامانه هوشمند تاکسی را به تاکسیرانان ارائه می‌کند.
وی می‌افزاید: ۵ درصد تشویقی یادشده هر ۱۵ روز یکبار به‌حساب رانندگان واریز می‌شود.
حالا هرچند به نظر می رسد متقاعد کردن ناوبران ناوگان تاکسیرانی اصفهان برای استفاده از این وسیله الکترونیکی و خط کشیدن بر روی روش سنتی دریافت کرایه مار آسانی نباشد،اما مطمئنا فراگیر کردن این دستگاه می تواند نقطه عطفی در شیوه جدید تاکسیرانی در یک کلانشهر توریستی تلقی شود.

انتهای پیام/

منبع : ایمنا

برچسب‌ها: , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق