یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
کتاب استرس
مبحثی از مدیریت رفتار سازمانی:
 استرس کاری و راهکارهای کاهش آن   

امروزه توجه به محیط‌هاى شغلى و شرایط کارکنان امرى است که به منظور بالا بردن کیفیت کار، حفظ سلامت و بهداشت کارکنان و به منظور بهره‌جویى بیشتر و بهتر از طول مدت سنوات کارى مورد توجه قرار گرفته است. کار جوهره مرد است اما می‌تواند منبع استرس نیز باشد...

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، کتاب «استرس کاری و راهکارهای کاهش آن» به قلم نویسندگان منور مجدزاده، مرسا آذر، کیوان کاوه و به همت انتشار یاقوت سپاهان (۱۳۹۴) در ۱۱۲ صفحه و به صورتی کاربردی به چاپ رسیده است.

جهت تهیه این کتاب با ۳۰% تخفیف می توانید با شماره ۰۹۱۳۲۰۱۸۷۵۲ (کیوان کاوه) تماس حاصل فرمایید.

در ادامه قسمت هایی از این کتاب را که به طور اختصاصی در اختیار پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان قرار گرفته است می خوانیم.

***

فصل اول: تعاریف استرس

تعاریف مختلف از واژه استرس را مرور می­ کنیم:

۱- استرس[۱]: حالتی است که در آن فرد مجبور به انجام کاری می‌شود، یعنی هنگامی که فرد نتواند فشار روانی را که بر او واقع گردیده است تحمل نماید، دچار استرس می‌شود. هرجا که تغییری در زندگی روی دهد، ما با یک استرس رو به رو می‌شویم. ترس از عدم توانایی در تحمل شرایط پیش آمده، استرس را در وجود انسان شعله ور می‌سازد. به طور کلی می‌توان گفت که استرس یک حس و حالت روحی ناخوشایند است که برای مدتی تعادل و ثبات روانی فرد را برهم می‌زند. استرس یا هیجان و دلهره، در تمامی حالات زندگی و البته باتوجه به ظرفیت و توان تحمل افراد ممکن است به وجود آید.

۲- استرس: حالتی است در درون فرد که ناشی از وارد شدن فشارهای روحی یا جسمی به فرد می‌باشد.

 استرس    

۳- استرس: نیروی مقاومتی است که در نتیجه یک نیروی وارده خارجی در بدن بوجود می‌آید.

۴- استرس: یک نیروی فیزیکی یا روانی است که به هنگام وارد شدن بر شخص باعث فرسایش یا عدم تعادل می‌شود.

۵- استرس از دیدگاه مورهد و گریفین[۲]: استرس را به عنوان عکس‌العمل فرد برای سازگاری نسبت به محرکی که الزامات فیزیکی و روانی گسترده را برای او به وجود می‌آورد تعریف کرده‌اند.

۶- استرس: به حالتی گفته می‌شود که فرد برای تطبیق با یک وضعیت خارجی غیرعادی به صورت رفتاری روانی و یا جسمانی از خود بروز می‌دهد. در این تعریف استرس عبارت از عکس العمل‌های فرد در مقابل موقعیت‌های تهدید کننده در محیط می‌باشد.

استرس1

۷- استرس از دیدگاه هانس سلیه[۳]: استرس بیانگر عکس‌العمل‌های فیزیکی، شیمیایی، ذهنی و عاطفی بدن در مقابل رویدادها، موقعیت‌های هیجان آور است. استرس حالتی قلمداد می‌شود که در آن فرد بر اثر محرک‌های خارجی از وضعیت معمول خود خارج می‌شود و می‌کوشد خود را با آن‌ها سازگار نماید.

۸- استرس یعنی: به مجموعه واکنش های عمومی انسان نسبت به عوامل ناسازگار و پیش بینی نشده داخلی و خارجی اطلاق می گردد. فشار روانی تجربه ای است همگانی و عمومی که هر کس به دفعات آن را درزندگی خود احساس کرده است برخلاف تصور فشار روانی همیشه شامل حوادث ناخوشایند نیست بلکه می‌تواند محصول موقعیت‌های مطلوب نیز باشد که سازگاری مجددی را در فرد مطالبه می کند. فشار روانی نتیجه یک تعامل بین منابع مختلف فشار و فرد است. تمامی افراد یک موقعیت واحد را استرس زا تصور نمی کنند، اختلافات فردی آنان از نظر شخصیتی و تجارب زندگی، پاسخ آنان را به فشار روانی تحت الشعاع خود قرار می دهد.

 استرس2

۹- تعریف استرس درمحیط کار: تغییر در فعالیت‌های کاری خود یا تغییر اهداف، باعث ایجاد استرس شود یا به درون ساختار سازمان راه یابد.

۱۰- استرس سازمانی[۴]: استرسی که روی سازمان‌ها و افراد موجود در آن تأثیر گذارد. تعویض زودهنگام کارکنان، ارتباط نامناسب با ارباب رجوع، کاهش میزان امنیت شغلی، عدم سلامت محیط کار، کنترل ضعیف کیفیت محصولات و… با این استرس ارتباط دارد.

استرس3

فصل دوم:نشانه‌های استرس‌کاری

 نشانه‌های استرس کاری به چهار قسمت طبقه بندی می‌کنیم:

 نشانه‌های روانی[۵]: شامل نارضایتی، افسردگی، احساس خستگی زیاد، تنش، احساس ناکامی و ناامیدی، انزوا، بیزاری و…

نشانه‌های جسمانی[۶]: شامل فشار خون یا بیماری قلبی که می‌تواند سلامت انسان را تهدید کند. علایم جسمی ضعیف تری نیز وجود دارد که از جمله می‌توان به بی خوابی، احساس خستگی، سردرد، جوش‌های صورت، اختلالات گوارشی، بی اشتهایی، گرفتگی عضلانی اشاره کرد. بیشتر این علایم گاهی اوقات بعد از یک کار استرس زا روی می‌دهد.

نشانه‌های رفتاری [۷]: شامل نشانه‌های رفتاری فردی مانند خودداری از کارکردن، رفتار ستیزه جویانه در برابر خانواده و بروز مشکلات خانوادگی. به طور کلی نشانه‌های رفتاری پیامدش به سازمان یا تشکیلات اداری بر می‌گردد، ازجمله: غیبت از کار، رهاکردن شغل، افزایش حوادث ناشی از کار و فقدان بهره‌وری.

نشانه‌های عاطفی [۸]: شامل تندخویی، یأس، عدم تمایل به شوخی و ناتوانی در تمرکز روی ساده­ ترین کارهای روزمره است. تغییرات رفتاری، کلید تشخیص میزان استرس در خود و دیگران است.

استرس4

بعضی از شایع­ترین نشانه‌های استرس کاری به قرار زیر است:

– ناتوانی در حفظ، نگهداری وقایع و مطالب و عدم تصمیم‌گیری.

– پرخاشگری بی‌جهت در مواقع درگیری .

– بی‌تفاوتی نسبت به وقایع یا فعالیت‌های مورد علاقه.

– فقدان اعتماد به نفس

– ناراحتی، احساس گناه، خستگی زیاد، بی‌حوصلگی.

استرس5

فصل سوم: عوامل‌ تاثیرگذار ایجاد استرس‌ کاری

به چند مورد از عوامل مهم تاثیرگذار در ایجاد استرس کاری اشاره می‌کنیم:

 اذیت و آزارهای شغلی[۹]: عدم رسیدگی به شکایات کارکنان، کارهای تکراری، رقابت غیر معمول بین پرسنل و نادیده گرفتن خواسته‌ها باعث کاهش روحیه پرسنل، افزایش حملات روانی و خشونت‌های شغلی می‌گردد.

تراکم کاری[۱۰]: بعضی افراد زمانی که خیلی نزدیک به دیگران کار می‌کنند احساس ناراحتی می‌کنند در حالی که اگر عده ­ای در کنار بقیه کار نکنند احساس تنهایی می‌کنند. در هر حالت تراکم کاری می‌تواند ایجاد استرس نماید.

تعارض شغلی [۱۱]: اگر شخص در محیط کار خود با وظایف یا نیازهایی مواجه شود که واقعا علاقه ای به انجام آن­ها نداشته و یا اینکه تصویری از انجام آن کارها در ذهن نداشته باشد. افرادی که به مشاغل اداری و تخصصی اشتغال دارند بیشتر از بقیه در معرض این فشار‌ها قرار داشته و آسیب پذیرترند.

تعارض نقش[۱۲]: تعارض نقش در سازمان حالتی است که اعضا در وضعیتی قرار می‌گیرند که بایستی چند وظیفه متضاد را انجام دهند.

تغییرات و جابجایی مکرر[۱۳]: می‌تواند یکی از عوامل ایجاد استرس کاری باشد. بنابراین در صورت لزوم تغییرات باید با فرهنگ سازی، پس از رفع استرس کارکنان در زمینه‌های مختلف، جلب مشارکت آنان به این تغییر و تحولات اقدام نمود.

تفریط نقش[۱۴]: هنگامی پیش می‌آید که افراد کار کمی برای انجام دادن داشته باشند یا کار آن‌ها تکراری و یکنواخت باشد عوارضی مثل پایین آمدن اعتماد به نفس، عصبانیت، شکایت و خستگی‌های جسمی دارد. تفریط نقش کمیتی یعنی فرد وقت زیادی دارد و کار کمی دارد. تفریط نقش کیفی یعنی فرد انگیزه فکری برای انجام کارهای تکراری نداشته باشد و توانایی او بیش از کارهای تکراری و یکنواختی باشد که انجام می‌دهد.

استرس6 

حقوق کم: عدم پرداخت حقوق و امکانات مناسب و اختلاف بین نتایج کار و ارزیابی عملکرد انجام گرفته می‌باشد.

روابط با مافوق[۱۵]: در شرایطی که کارکنان رئیس خود را فردی با فکر و ملاحظه کار احساس می‌کنند روابط دوستانه ای ایجاد می‌شود که بر اساس اعتماد متقابل، احترام و صمیمیت بوده، موجب عدم بروز استرس خواهد شد. کارکنانی که احساس کنند رئیس مراعات آنان را نمی‌کند و نسبت به منافع آنان بی‌تفاوت است تحت استرس ‌بوده و بیشتر در معرض اختلال روانی هستند.

 استرس7

 روابط با همکاران [۱۶]: نبودن روابط خوب بین همکاران عامل اساسی و محور بی اعتمادی، عدم صمیمیت و رقابت ناسالم یکی از عوامل مهم ایجاد استرس کاری است.

ساعت کار زیاد: استرس به پرسنل جهت کار بیشتر و اضافه کار برای کسب بهره وری بیشتر باعث شده که کارکنان کمتر به مسائل خانوادگی بپردازند و احساس می‌کنند بین کار و روابط خانوادگی می‌بایست یکی را انتخاب کنند کــه این مسئله باعث عدم رضایت آن‌ها می‌شود.

سبک مدیریت[۱۷]: تکنیک‌های قدیمی مدیریت در جهت جلوگیری از ناامیدی و عصبیت در کار بی‌اثر است و این مسئله خصوصاً در یک مدیریت سلسله مراتبی و استبدادی بیشتر نمایان می‌شود. در یک نظام سلسله مراتبی اگر نوع رفتار یا سبک مدیر با ذوق و سلیقه کارکنان انطباق داشته باشد، استرس کمتری بر آنان وارد می‌شود ولی اگر انتظارات کارکنان با سبک مدیر سازگار نباشد کارکنان به نسبت عدم سازگاری باید استرس تحمل نمایند.

استرس8

شرایط فیزیکی [۱۸]: مانند سر و صدای بیش از حد در محیط کار، گرما و سرما، وجود گازهای سمی، نور کم و ناکافی نیز می‌تواند عامل ایجاد استرس کاری برای کارکنان باشد.

شرح شغل غیر واقعی [۱۹] : یکی از عوامل استرس به کارکنان باشد. زیرا اگر شرح شغل کارکنان متناسب با کاری که انجام می‌دهند نباشد بدیهی است که استرس قابل ملاحظه را متحمل خواهند شد.

نوبت‌های کار [۲۰]: یکی از عوامل استرس در محیط کار، افزایش نوبت‌های کاری است. اخیراً تمایل به دستیابی به تولید بالا باعث شده که اکثر کارخانه‌ها ۲۴ ساعته و در سه نوبت کار کنند. این وضعیت باعث بروز خستگی، کج‌خلقی، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، عدم تمرکز و ضعف حافظه است.

عدم امنیت شغلی: در شرایط فعلی حفظ شغل و بقای آن بستگی به میزان فعالیت خود فرد دارد. ترس از تنزل مقام یا کنار گذاشته شدن در افرادی که می‌دانند به مدارج بالا در کار خود رسیده اند بسیار شدیدتر است. این افراد به پرکاری می‌پردازند تا همچنان خود را در اوج نگهدارند و در عین حال می‌کوشند عدم احساس امنیت شغلی را مخفی کنند و بدین ترتیب بیش از پیش در معرض استرس قرار می‌گیرند. استرس نوعی نیاز جسمی یا ذهنی است که در ما پاسخ‌های خاصی را بر می‌انگیزد. به ما امکان می‌دهد تا با خطر مبارزه کنیم یا از آن بگریزیم.

استرس9

عدم مشارکت کارکنان: یکی از عوامل ایجاد استرس برای کارکنان می‌باشد. اصولا مشارکت کارکنان سازمان‌ها در تصمیم گیری‌ها مزایای زیادی دارد و ضمن اینکه کارکنان را به کار ترغیب می‌کند، باعث می‌شود کارکنان سازمان به جهت احساس مهم بودن، آرامش خاطر به دست آورند.

فرایندهای سازمانی[۲۱]: هر یک از فرایندهای ناقص سازمانی می‌تواند به عنوان عامل استرس در سازمان موثر واقع شود. ارتباطات ناقص و عدم انتقال موثر اطلاعات، عدم وجود بازخورد، ارائه اطلاعات نادرست، ارزشیابی عملکرد، تعارض در اهداف و… هرکدام می‌تواند موجب استرس باشد.

فناوری[۲۲]: فناوری بسته به این که چقدر دقت و صبر و حوصله نیاز داشته باشد بر کسانی که با آن سر و کار دارند استرس وارد می‌کند. افزایش روز افزون استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی نیز منشاء استرس کاری است.

استرس10

قوانین غیرقابل انعطاف[۲۳]: می‌تواند یکی از عوامل ایجاد استرس بر کارکنان و ارباب و رجوع باشد. ممکن است برخی از ضوابط و مقررات بسیار ناقص باشند، متناسب با شرایط، نیازهای فعلی سازمان­ها نباشند. بنابراین مدیرانی که دارای مسئولیت می‌باشند، باید این قوانین را با توجه به فرهنگ، امکانات، نیاز، توان جامعه و انسان­ها مورد بازنگری قرار دهند و با انعطاف­ پذیر نمودن، تنش‌های موجود را کاهش دهند.

کنترل‌های بی­جا: کنترل‌های بی­جا بدبینی را در سازمان افزایش می‌دهد. از طرفی موجب استرس می‌شود و نتیجه آن کاهش کارایی فرد خواهد بود. باید در سازمان‌ها محیطی به وجود آید که در آن اطمینان و اعتقاد مبنای روابط متقابل بین کارکنان باشد. زیرا در محیطی سرشار از اعتماد، اعضای سازمان با آرامش بیشتر در جهت نیل به اهداف سازمانی تلاش خواهند نمود.

مسئولیت: کسانی که مسئولیت سایر افراد را بر عهده دارند نسبت به کسانی که صرفا وظایف سازمانی را انجام می‌دهند استرس بالاتری را تجربه می‌کنند.

استرس11

 فصل چهارم: راهکارهای مدیریت استرس‌کاری

راهکارهایی برای کاهش استرس کاری به شرح زیر می‌باشد:

۱- از صحبت کردن راجع به مواقعی که دچار استرس هستید نترسید.

۲- از فرصت فکر کردن برای کاهش استرس کمک بگیرید. بعضی از مواقع با فکر کردن، یادداشت کردن، بیرون ریختن افکار بیهوده از ذهن می‌توان استرس را کنترل کرد. نباید به این موضوع فکر کرد که دیگران در مورد ما چگونه فکر می‌کنند. مهم این است که کارمان را یاد بگیریم و هرگاه اشتباه کردیم، بپذیریم.

۳- اسیر بایدها نشوید، ممکن است آنچه می‌خواهید امکان پذیر نباشد.

۴- افکار نامطلوب را از ذهن خود دور کنید و روش های مثبت را برای مقابله با استرس به کار بندید.

استرس12

۵- اگر به دلیل جبر زمانه به کاری اشتغال دارید که چندان مطابق میل شما نیست روش‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم تا تبعات آن به حداقل برسد. قبل از هر چیز سعه‌صدر خود را بالا ببرید. به خود بقبولانید فعلا وضع موجود همین است، اگرچه مطلوب نیست. در مرحله بعد بهتر است همین کاری را که از آن ناراضی و متنفرید تا آنجا که می‌توانید خوب انجام دهید. به این ترتیب از ارباب رجوع و مدیران خود بازخوردهایی دریافت خواهید کرد که می‌تواند در تغییر روحیه شما موثر واقع شود.

۶- انگیزه‌ها را برای کارکنان جهت استفاده از مهارت آن‌ها فراهم آورید.

استرس13

۷- اولویت بندی زمان، شخص را قادر می‌سازد فعالیت‌های کاری و اوقات فراغت خود را مدیریت نماید و استرس ناشی از حجم کاری زیاد را به حداقل رساند.

۸- اهــد‌اف خود‌ را از نو ارزیابی و سازماند‌هی کرد‌ه، آن‌ها را مجد‌د‌اً اولویت بند‌ی کنید‌ و ببینید‌ کد‌امیک از آن‌ها برای رساند‌ن شما به هدف‌هایتان از اهمیت بیشتری برخورد‌ار هستند‌.

۹- آنچه که می‌توانید تغییر دهید را شناسایی کنید و بپذیرید که چیزهایی وجود دارند که شما هرگز نمی ­توانید تغییر دهید.

۱۰- با جشن گرفتن موفقیت‌های خود‌ و همکاران، میزان استرس موجود‌ را کاهش د‌هید‌. سعی کنید‌ معیارهای ارتباطی خود‌ را گسترش د‌هید‌، کارایی خود‌ را افزایش د‌اد‌ه، از تجربه‌های د‌یگران نیز بهره بگیرید‌.

۱۱- برای زندگی شخصی و کاری خود برنامه ریزی داشته باشید و سعی نکنید همیشه فراتر از برنامه حرکت کنید.

برای وجود‌ خود‌ وقت بگذارید‌ و اگر زمان ند‌ارید‌، سعی کنید‌ آن را به وجود‌ آورید‌ تا نیروی تازه به‌د‌ست آورد‌ه و انگیزه‌های تازه پید‌ا کنید‌.

۱۲- به اصول مدیریت زمان اهمیت داده و از افرادی که وقتتان را تلف می‌کنند دوری کنید. (برای اطلاعات بیشتر به کتاب «سبقت مدیریت در زمان» از مولفان این کتاب مراجعه نمایید.)

۱۳- به زمان حال بیشتر از سایر زمان‌ها توجه کنید.

۱۴- توانایی‌های خود‌ برای آسان‌تر کرد‌ن هرچه بیشتر مسیر رسید‌ن به خواسته‌هایتان را معین کنید‌. از د‌یگران نیز حمایت کنید‌. نیازهای انسانی تان را هر چند‌ وقت یکبار به خود‌تان یاد‌آوری کنید‌. به خاطر د‌اشته باشید‌ که حتما به زمانی برای تفریح و آرامش هم نیاز د‌ارید‌.

استرس16

۱۵- حقیقت را بگویید. ممکن است یک، دو یا سه دقیقه استرس پیدا کنید اما اشکالی ندارد.

۱۶- روابط کاری خود را با همکاران و مدیر بهبود دهید و در مورد کارها و تصمیم گیری­ هایتان با آن­ها تبادل نظر کنید.

۱۷- عوامل ایجاد کننده استرس خود را شناسایی کنید.

۱۸- لازم است افراد انتظارات و توقعات واقع بینانه ای از خود، کار، شغل و مردم اطراف خود داشته باشند.

۱۹- محدودیت‌ها و توانمندی­ های خود را بشناسید، تا آن میزان مسئولیت را قبول کنید که از حد توان شما خارج نباشد.

استرس14

۲۰- مدیران سازمان‌ها با بهره گیری از قابلیت‌های علومی مثل ارگونومی[۲۴] می‌توانند به رفع عوامل استرس زا از محیط کار کمک نمایند. چرا که علم ارگونومی عبارت است از:

مطالعه قابلیت‌ها و شرایط انسان در طراحی محیط کار. بنابراین با رعایت اصول این علم، استرس کار و خستگی‌های بی­مورد کاهش می‌یابد، در نتیجه کارایی نیز افزایش پیدا می‌کند و در نهایت می‌توان گفت با اجرای این اصول، هم منافع کارگران و هم منافع کارفرمایان تأمین می‌شود.

۲۱- مدیران سازمان‌ها نیز می‌توانند در فرایند کارمندیابی، جذب و گزینش با انجام مصاحبه‌های شغلی، عکس العمل شخص داوطلب را در خصوص میزان استرس پذیری او ثبت نمایند تا ملاکی برای تصمیم گیری در خصوص جذب و گزینش وی باشد. همچنین می‌توانند برای سایر کارکنان خود نیز با اجرای طرح‌های مختلف میزان تحمل پذیری آنان را بالا ببرند تا بتوانند عوامل منفی را خنثی کرده و کمتر با تنش و استرس روبرو شوند. افزایش توان تحمل کارکنان در مقابل استرس‌های کاری موجب صرفه جویی در وقت و افزایش بهره وری فردی و سازمانی می‌شود.

استرس15

۲۲- مطمئن شوید که حجم کار متناسب با استعدادها و توانایی‌های کارکنان است.

۲۳- مطمئن شوید‌ که شیوه زند‌گی سالمی[۲۵] ‌را د‌نبال می‌کنید‌. یک زند‌گی سالم به طور قطع باید‌ عوامل زیر را د‌ر خود‌ جای د‌هد‌: به اند‌ازه کافی بخوابید‌ و آن قد‌ر استراحت کنید‌ تا سطح انرژی بد‌ن را د‌ر حد‌ مطلوب نگه د‌ارید‌. مطمئن باشید‌ که از غذاهای سالم استفاد‌ه می‌کنید‌ و رژیم غذایی متعاد‌لی را د‌نبال می‌کنید‌. رژیم غذایی‌ناسالم باعث می‌شود‌ تا شما بیمار شد‌ه و احساس خوبی ند‌اشته باشید‌.(برای اطلاعات بیشتر به کتاب «تقویت حافظه با بکارگیری تغذیه صحیح» از مولفان این کتاب مراجعه نمایید.)

۲۴- موفقیت‌های خود را بیشتر مدنظر بگیرید و آن‌ها را برای خود بازگو کنید.

۲۵- نه گفتن را بیاموزید و نه شنیدن را قبول کنید. رک گویی ممکن است در آغاز صحبت، فردی را ناراحت کند ولی در بلندمدت اعتبار را بالا برده و استرس را کم می کند. اما نکته طلایی این است که چگونه «نه» بگوییم که دیگران را دچار استرس نکند. توضیح دادن دلایل و نحوه «نه» گفتن بسیار مهم است. همچنین ظرفیت نه شنیدن از دیگران را نیز داشته باشید.(برای اطلاعات بیشتر به کتاب «ده مهارت زندگی بسوی خوشبختی» از مولفان این کتاب مراجعه نمایید.)

۲۶- هدف عمده طراحی مجدد شغل باید افزایش آزادی عمل به نحوی باشد که کارگر خود کارش را کنترل نماید. در بسیاری از موارد افزایش کنترل کارکنان برکار خود موجب کاهش استرس و آسیب می‌شود. در صورتی که طراحی مجدد شغل امکان پذیر نباشد گردش یا چرخش شغلی می‌تواند استرس را برطرف کند.

۲۷- یاد خدا و تلاوت قرآن کریم از راهکاری خیلی موثر می‌باشد.

استرس17

جمع بندی نهایی

در پایان نویسندگان کتاب که همگی از فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت آموزشی هستند، تاکید می‌کنند مدیران در کشور ایران باید کمی بیشتر به استرس در محیط کار اهمیت دهند. آن‌ها می توانند افراد دارای استرس را شناسایی کنند و آموزش‌های لازم را بدهند. امروزه با پیشرفت «علم مدیریت» بر همه افراد روشن است که با توجه به بافت و زیربنای شخصیتی انسان ها، شغل و محیط کاری بر همگان اثر یکسانی نخواهد داشت. امیدواریم با توکل بر خدا و تلاش فردی و گروهی در مسیری قرار بگیریم که تمامی کارکنان در شرکت ها، سازمان‌های دولتی، کارخانه‌ها در شهرک‌های صنعتی، استرس خود را به حداقل برسانند و محیط کار سرشار از انرژی مثبت باشد.

پی نوشت

[۱]- Stress

[۲] – Moorhead and Griffin

[۳] – Hans Selye

[۴] – Organizational Stress

[۵] – Mental

[۶] – Physical

[۷] – Behavioural

[۸] – Emotional

[۹] – harassment Job

[۱۰] – workload

[۱۱] – Job Conflict

[۱۲] – Role Conflict

[۱۳] – changes and frequent displacement

[۱۴] -role wastage

[۱۵] – superior

[۱۶] – colleagues

[۱۷] – management style

[۱۸] – Physical

[۱۹] – job description

[۲۰] – work shifts

[۲۱] – organizational processes

[۲۲] – Technology

[۲۳] – inflexible

[۲۴] – Ergonomics

[۲۵] – Healthy Lifestyle

منابع:

  1. ال آر راس، رند، ام آلتمای، الیزابت. (۱۳۸۱ ). استرس شغلی. مترجم غلامرضا خواجه پور. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
  2. ابزری، مهدی، سرایداریان، حمید. (۱۳۷۶). سازمان، مدیریت و فشارهای روانی. تهران: انتشارات ارکان.
  3. ابطحی، سیدحسین. (۱۳۸۸). مدیریت منابع انسانی. تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
  4. آنالویی، سعید.(۱۳۸۷). بررسی علل و عوامل فشارهای روانی در کارکنان (مطالعه موردی: سازمان فاوا شهرداری اصفهان مدیریت منابع انسانی). مترجم مهدی رحمانی. مجله تدبیر.
  5. بهنودی، زهرا. (۱۳۸۴). بهداشت و استرس شغلی. تهران: انتشارات تحفه.
  6. حقیقی، محمدعلی؛ رحیمی نیک، اعظم.(۱۳۸۸). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات ترمه.
  7. حقیقی، محمدعلی.(۱۳۷۹). نظام روابط کار در سازمان. تهران: انتشارات ترمه.
  8. رضاییان، علی.(۱۳۹۴ ). مدیریت فشار روانی .تهران: انتشارات سمت .
  9. رضاییان، علی.(۱۳۹۲).مبانی سازمان مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
  10. رئیسی، پــوران.(۱۳۷۵). تاثیر استرس بر عملکرد و بهره وری مدیران بیمارستان‌ها، مترون‌های پرستاری. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  11. شاکری نیا، ایرج.(۱۳۷۶).امنیت، رضایت شغلی و بهداشت روانی. مجله تدبیر. شماره: ۷۲٫ ص ۳۲
  12. شهریاری، منصوره.(۱۳۸۶). روانشناسی عوامل انسانی (ارگونومی). تهران: انتشارات زرباف اصل.
  13. صمدی، صادق.(۱۳۸۵). اصول ارگونومی. تهران: انتشارات چهر.
  14. علوی، امین الله.( ۱۳۷۲). فشارهای عصبی و روانی در سازمان. مجله مدیریت دولتی. شماره: ۲۰٫ ص ۳۴
  15. غفاریان، وفا.(۱۳۹۰). شایستگی‌های مدیریت.‌ تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
  16. قرائی مقدم، امان اللّه.(۱۳۷۵).‌ مدیریت آموزشی. تهران: انتشارات ابجد.
  17. منکتلویا، جیمز. (۱۳۸۸). چگونه با استرس کنار بیاییم. ترجمه نازیلا رستمی. تهران: انتشارات معیار اندیشه
  18. مورهد، جی، گریفین، آر.(۱۳۹۳). رفتار سازمانی. ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده. تهران: انتشارات مروارید.
  19. میرزایی، جعفر، کرمی، غلامرضا.(۱۳۸۶). راهنمای جامع نظری و عملی در اختلال استرس. تهران: انتشارات پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان.
  20. میرسپاسی. ناصر.(۱۳۷۷). مدیریت منابع انسانی و روابط کار نگرشی راهبردی. تهران: انتشارات شروین.
  21. هرس، پال و بلانچارد، کنت.(۱۳۹۲). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی علاقه بند. تهران: انتشارات امیرکبیر.

برچسب‌ها: , , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. راندمان می‌گه:

    اگه این مشکل در ایران برطرف بشه راندمان هر ایرانی دو برابر راندمان غیر ایرانی ها می شود به خلاف اکنون که راندمان ایرانی ها برعکس است

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق