جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
9دی
جنبش اشرافیت بر علیه جمهوریت؛
 ۹ دی شکستی دیگر برای جریان روشنفکری   

رمز حفظ یاد و خاطره حماسه ۹دی و فتنه۸۸ در همین نکته است که مردم و علی الخصوص نخبگان همواره متوجه نقطه ثقل درگیری ما با تمدن غرب باشند، و بدانند که انقلاب اسلامی پایگاهی است که خواهد توانست از غرب عبور کند. رهبر انقلاب بزرگترین گناه فتنه گران را امیدوار کردن دشمنان بیرونی می دانند...

ندای اصفهان- یاسر مرکزی (طلبه پایه ۴ مدرسه علمیه میرزاحسین)

اگر حماسه الهی نه دی پاسخی قاطعانه از جانب مردم به فتنه گران داخلی و خارجی در سال ۸۸ بوده بنابراین تحلیل دقیق حماسه نه دی بدون بازخوانی و تامل در فتنه ۸۸ امکان پذیر نیست. برای تحلیل فتنه ۸۸ باید نقطه ثقل درگیری و نزاع را پیدا کرد، و در واقع مساله اصلی در فتنه همین بوده و مابقی مسائل مطرح شده فرعی است.

اگر در حوادث سال ۸۸ دقت نماییم دو نقطه اساسی وجود دارد که با واکنش محکم مردم مواجه شده است؛ حادثه اول توهین به عکس حضرت امام خمینی(ره) در آذرماه بود و دیگری حوادث روز عاشورا و هتک حرمت سید الشهدا و توهین به ولایت فقیه که در نهایت منجر به حماسه نه دی شد. اما این دو حادثه چه ویژگی داشته که باید مورد تامل و دقت واقع شوند؟ چرا نقطه اصلی درگیری و نزاع را به طور مشخص باید در این حادثه جستجو کرد؟

9 دی

تأملاتی در ابعاد کمترشناخته شده ۹ دی

با این مقدمه کوتاه به ذکر نکاتی در تحلیل حماسه نه دی خواهیم پرداخت.

۱- از حدود دویست سال پیش یعنی از ابتدای بر سر کار آمدن قاجار، جامعه شیعی ایران با هجوم همه جانبه ای از جانب غرب مدرن مواجه شد. غربی که بعد از رنسانس دوران نشاط خود را سپری می نمود حالا در پی عملیاتی نمودن شعار کاذب استعمار (طلب آبادانی دنیا) به راه افتاده و در جای جای دنیا (بخصوص مناطقی که از یک طرف بازار مصرف قابل توجهی داشته و از طرف دیگر مواد خام و اولیه فراوان در خود داشته باشد) چتر سیطره خویش را پهن نموده است. از همان زمان نزاع میان عقلانیت مدرن غرب و عقلانیت شیعی ایرانیان به رهبری زعمای شیعه درگرفته است. در جنگ های ایران و روس ما تحقیر شدیم. در نهضت تنباکو ما پاسخ دندان شکنی به غرب دادیم. در مشروطه هر چند مردم و علما به دنبال عدالت و عدالتخانه بودند اما زعماء شیعه نیک می دانستند که برای مبارزه با استبداد نباید از مسیر استعمار گذشت چه اینکه این خود ظلمی مضاعف است. در انقلاب اسلامی ما تکلیف خود را با استبداد و استعمار تا حدودی تسویه کردیم؛ استبداد را به کلی نابود کرده و استعمار را هم در ظاهر طرد نمودیم. اما نباید فراموش کرد که غرب یک فرهنگ است و اگر حضور فیزیکی در جایی نداشته باشد اما این به معنای مطلق عدم حضور نیست. غرب همواره سربازان خود را از میان شیفتگان آن فرهنگ و تمدن استخدام می نماید. این نزاع همچنان ادامه دارد و هرچه جلوتر آمده ایم این تقابل عمیق تر شده است.

نقطه مقابل سکولاریزم

عقلانیت شیعی نقطه مقابل سکولاریزم است. در عقلانیت اسلامی– شیعی است که زمین به آسمان متصل می شود. تجلی خارجی این اتصال در مفهوم «ولایت» مشخص می شود. از بعد از انقلاب اسلامی ایران نقطه کانونی تهاجم ها و تقابل ها با ایران اسلامی اصل ولایت بوده است. لذا حساسیت بالای حزب الله بر مساله ولایت از این باب است. با این توضیحات و توجه مجدد به دو حادثه مهم در سال ۸۸ باید گفت که فتنه سال ۸۸ صحنه دیگری از نزاع میان عقلانیت شیعی و عقلانیت مدرن غرب بوده است. اگر این دو جریان به خوبی دیده نشوند تحلیل های سطحی (مثل اینکه بعضی می گفتند: ریشه فتنه ۸۸ در مناظره ها بوده است) هجوم آورده و ما را از دیدن مسائل اصلی باز خواهد داشت. نه دی روزی بود که بار دیگر مردم دست رد به سینه عقلانیت مدرن زدند.

۲- رمز اصرار رهبر معظم انقلاب بر حفظ یاد و خاطره حماسه نه دی و فتنه ۸۸ هم در همین نکته نهفته است که مردم و علی الخصوص خواص و نخبگان همواره متوجه نقطه ثقل درگیری ما با تمدن غرب باشند، و بدانند که انقلاب اسلامی پایگاهی است که خواهد توانست از غرب عبور کند. و در همین راستاست که ایشان بزرگترین گناه فتنه گران را امیدوار کردن دشمنان بیرونی می دانند.

۳– محور حماسه ها در نظام اسلامی مردم اند. استدام نظام اسلامی بر شور و شعور و بصیرت مردم است. این مردم بودند که در حادثه نه دی با بصیرت مثال زدنی به میدان آمدند و در حالی که بسیاری از مدعیان انقلاب و بصیرت در گِل گیر کرده بودند تشخیص دادند که انتخابات بهانه است و هدف اصلی فتنه گران خارجی و داخلی حسین بن علی علیه السلام است. هدفشان ولایت است. چرا که ولایت است که اسلام را از کنج محراب و مسجد به عرصه عریض اجتماع خواهد کشاند. مقام معظم رهبری در راستای اهمیت نقش مردم در نظام اسلامی می فرمایند:

«مسئله‌ى اصلى ما، مسئله‌ى مردم است؛ حضور مردم، میل مردم، اراده‌ى مردم، عزم راسخ مردم. این را باید عرض کنیم؛ در همه‌ى تحولات و جنبش‌هاى گوناگون اجتماعى بزرگ، نقش مردم، نقش معیار است. یعنى گسترش یک تحول، گسترش یک فکر، گسترش نفوذ یک مصلح اجتماعى، وابسته‌ى به این است که با مردم چقدر ارتباط داشته باشد. هرچه ارتباط او و آن جریان و آن جنبش و آن تحول با مردم بیشتر باشد، امکان موفقیت او بیشتر است؛ اگر از مردم منقطع شد، دیرى نخواهد پائید، کارى نخواهد کرد… در طول تاریخ ما، هیچ حادثه‌اى مثل حادثه‌ى پیروزى انقلاب اسلامى و حوادث بعد از آن نبوده است که مردم در آن، نقش مستقیم داشته باشند.

در انقلاب اسلامى مردم آمدند؛ همه‌ى مردم، همه‌ى قشرهاى مردم، از شهرى و روستائى، از زن و مرد، از پیر و جوان، از تحصیل‌کرده و بی‌سواد، همه و همه در کنار هم حضور پیدا کردند. با این‌که متکى به قدرت و زور هم نبودند، سلاح هم نداشتند، اگر هم داشتند، به کار نمی‌بردند، اما در عین حال توانستند یک رژیمِ تا دندان‌مسلحِ متکى به قدرت‌هاى استکبارى را به‌کلى از پا در بیاورند و انقلاب را پیروز کنند. منتها نکته‌ى اساسى در انقلاب ما این بود که نقش مردم با پیروزى انقلاب تمام نشد؛ و این از حکمت امام بزرگوار ما و ژرف‌نگرى آن مرد حکیم و معنوى و الهى بود. او ملت ایران را به‌درستى شناخته بود، ملت ایران را باور کرده بود، به سلامت و صداقت و عزم راسخ و توانائى‌هاى ملت ایران ایمان داشت. همان روزها بعضى‌ها بودند که می‌گفتند خیلى خوب، انقلاب پیروز شد، مردم برگردند بروند خانه‌هاشان. امام محکم ایستاد و کارها را به مردم سپرد…».

۴– مساله ریزش ها و رویش های انقلاب اسلامی را باید جدی گرفت. فتنه ۸۸ یکی دیگر از بزنگاه هایی است که شاهد این ریزش ها و رویش ها بود. راز ریزش ها به همان نزاع اصلی میان عقلانیت انقلاب اسلامی و عقلانیت مدرن بر می گردد. فرهنگ مدرنیته با مبانی خودش زمانه‌ی ما را تحلیل می‌کند ولی عقلی که انقلاب اسلامی را پدید آورد عقل قدسیِ مؤمنینی بود که ایثار و فداکاری‌های معنوی را یک نوع رجوع به واقعیت می‌دانستند، آن‌ها واقعیاتی اصیل‌تر از واقعیات مادی را می‌شناختند، عقلی که بخواهد انقلاب اسلامی را درست تحلیل کند باید عقلی باشد که به معنویات اصالت می‌دهد و در چنین فضایی می‌توان نسبت به انقلاب اسلامی فکر کرد و به تفاهم رسید. اگر با عقل غربی انقلاب اسلامی را تحلیل کنیم به همان نتیجه‌ای می‌رسیم که غرب نسبت به انقلاب اسلامی رسید. نتیجه ی اصالت‌دادن به عقل غربی است که عده‌ای تا دیروز در کنار انقلاب اسلامی بودند ولی خواسته یا ناخواسته تا براندازی نظام اسلامی پیش رفتند.

۵- اسلامیت و جمهوریت نظام پای یکدیگر ایستادند

فتنه ۸۸ جنبش اشرافیت بر علیه جمهوریت بود. اشراف کیانند؟ همان هایی که هر حرکت مردم گرایانه ای را که به نفع آنها نباشد پوپولیسم معرفی می کنند. هر نوع حرکت غیر متمولانه ای را ریاکاری می پندارند. همواره طلبکار مردم اند. اگر روزی از مردم رای بگیرند چه ها که در وصف دموکراسی نمی نویسند اما اگر روزی هم برسد که از مردم پاسخ منفی بشنوند تیغ توهین و… را به صورت مردم خواهند کشید.

به راحتی می خواستند ۲۴ میلیون رای مردم جامعه را نفی و طرد کنند. چرا؟ چون معتقدند رای مردم بالاشهر تهران با مردم جنوب تهران باید فرق داشته باشند. مردم عادی چیزی نمی فهمند این بالاشهری ها هستند که اهل فکر و فلسفه اند. در عین اینکه با مردم از سر نخوت و تفرعن برخورد می کنند خاضعانه ترین رفتارها را در برابر غرب دارند. آری این اقلیت قدرت طلب که هیچگاه به صورت علنی به صحنه نمی آید بار دیگر طبقه متوسط جامعه را مقهور شعارهای پر طمطراق اما پوچ خود نمود. آمده بودند تا جمهوریت را فدای قدرت طلبی خود نمایند اما فراموش کرده بودند که جمهوریت روی دیگر سکه اسلامیت نظام است. اینجا بود که جمهوریت و اسلامیت نظام پای یکدیگر ایستادند و جریان قدرت واشرافیت را از صحنه به در نمودند. (پر واضح است که مراد این نیست که هر کس در سال ۸۸ اعتراضی داشته از اشراف و متمولین جامعه بوده است. چه اینکه معتقدیم برخی افراد معترض در سال ۸۸ به تصور اینکه رای شان پایمال شده است در واقع فریاد عدالت سر داده بودند اما درتعیین مصداق بی عدالتی به اشتباه افتاده بودند).

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. ناشناس می‌گه:

    مردم در بحث تقلب فریب سران فتنه را خوردند و وقتی دیدند به مقدسات توهین شد سران فتنه را رها کردند

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق