دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
امام حسن عسکری
 انقلاب اسلامی گامی بلند در راستای عملیاتی شدن دیدگاه های عبادی- سیاسی امام حسن عسکری علیه السلام   

نظام جمهوری اسلامی ایران، یک صاعقه نیست که از آسمان آمده باشد و نیروهای آن نیز ملائک آسمانی نیستند، بلکه خود ما هستیم، بد یا خوب، ضعیف یا قوی، بصیر یا کوته‌بین - نظام یک ساندویچ هم نیست که خریداری و خورده شود، بلکه یک هدف والا و اهدافی در راستای آن است و یک چارچوب است هدفدار است...

ندای اصفهان- مهران آدرویش/

وجود مبارک امام عسکری علیه السلام در روز جمعه هشتم ربیع الثانی و یا بیست و چهارم ربیع الاول سال ۲۳۲ ه.ق در مدینه منوره به دنیا آمد. و در سال ۲۳۴ به همراه پدر بزرگوارش به سامراء تبعید شد.

مادرش سلیل و یا سوسن و حُدیثه نام داشت او را جدّه (جده حضرت مهدی عج) می خواندند.

کنیه آن حضرت ابومحمد و القابش ابن الرضا، عسکری و سراج بوده است.

دوران امامت آن حضرت حدود شش سال است (۲۵۴-۲۶۰) و در سن ۲۲ سالگی به امامت رسید و در این مدت با سه خلیفه غاصب عباسی روبرو بود:

معتز عباسی فرزند متوکل حدود یکسال

مهدی(محمد بن واثق) حدود یازده ماه و بیست و پنج روز

معتد عباسی(احمد پسر متوکل) ۲۳ سال

و قبل از امامتش با چهار خلیفه: متوکل، منتصر، مستعین و معتزّ عباسی روبرو بود.

untitled2.1

و سرانجام در جمعه هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ به واسطه سمی که معتمد عباسی به او خوراند در شهر سامرا پس از تحمل هشت روز رنج بیماری در سن ۲۸ یا ۲۹ سالگی به شهادت رسید و در کنار پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد.(مصائب الاولیاء ص ۳۶۴)

نگاهی به مبارزات سیاسی- اجتماعی حضرت با طاغوت های زمان خویش:

مواضع سیاسی معصومِ سیزدهم و امام یازدهم چنان بود که پیوسته خلفای زمانش آن حضرت را در محاصره داشتند (و اصولا ایشان از همین رو به عسکری معروف شدند) و از اینکه مردم به آن حضرت توجه می نمودند خائف بودند و لذا مانند جد بزرگوارش موسی بن جعفر لا یَزال یَنتقِل مِن سِجن الی سِجن (همواره از زندانی به زندان دیگر منتقل می شد).

مبارزات حضرت از همان آغاز نوجوانی شروع شد به طوری که در کمتر از ۱۵ سالگی سر از زندان های مخوف متوکل عباسی درآورد.

تنگناها و فشارهایی که به امام علیه السلام وارد می شد عمدتا به خاطر چند مطلب بود :

وجود میلیون ها شیعه که توجه آنها به امام بود و طاغوت ها می ترسیدند آنها قدرت را به دست بگیرند.

تلاش سیاسی امام و نامه هایی که به پیروان خود می نوشت.

اطلاع طاغوتها از تولد مهدی موعود عج از ایشان(مصائب الاولیاء ص ۳۶۵ و ص ۳۷۴)

دعوت امام حسن عسکری علیه السلام از شیعیان به تبعیت از ولایت و مرجعیت فقهای جامع الشرائط :

امام عسکرى علیه السلام: بعد از تقبیح تقلیدِ عوامِ یهود از علماى فاسقشان: اگر (مسلمانان) از چنین فقهایى تقلید کنند، مانند همان یهودیانى هستند که خداوند آنان را به سبب تقلید و پیروى از فقهاى فاسق و بدکارشان نکوهش کرده است. اما هر فقیهى که خویشتندار و نگاهبان دین خود باشد و با هواى نفْسش بستیزد و مطیع فرمان مولایش باشد، بر عوام است که از او تقلید کنند و البته این ویژگی ها را تنها برخى فقهاى شیعه دارا هستند، نه همه آنها.

نگاهی به وصیت عبادی- سیاسی امام حسن عسکری علیه السلام:

شیخ جلیل ابی محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه الحرانی از علمای قرن چهارم هجری در کتاب شریف تحف العقول از امام حسن عسکری علیه السلام نقل کرده است که خطاب به شیعیانش فرموده:
شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگىسفارش مى کنم. محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم) براى همین آمده است. در میان جماعت هاى آنان نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید. و حقوقشان را ادا نمایید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال مى سازد. تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم. در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آنکه دروغ مى گوید. زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) صلوات بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ده حسنه دارد.آنچه را به شما گفتم حفظ (وعمل) کنید و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما. (بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۷۲ ح ۱۲ و تحف العقول/۵۱۸)

دیدگاه های عبادی- سیاسی امام علیه السلام را به استناد عملکرد و وصایاشان می شود در چند بند خلاصه نمود:

الف) توصیه به محوریت قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام در زندگی اخروی و دنیوی

ب) توصیه به تقوا، معنویات و ارتباط با خدا و عترت علیهم السلام

ج) توصیه به مرجعیت فقهاء در دین و وقایع اجتماعی- سیاسی

و) توصیه به حفظ وحدت مسلمانان

ن) توصیه به مبارزه خستگی ناپذیر با طاغوت

انقلاب اسلامی نسخه عمل شده دیدگاه های عبادی- سیاسی امام حسن عسکری علیه السلام

با نگاهی به مبانی و دیدگاه ها و سیر کلی انقلاب اسلامی به وضوح می توان دید که انقلاب اسلامی نسخه عملیاتی شده دیدگاه های امام حسن عسکری و ان شاءالله مقدمه ظهور انقلاب جهانی فرزند آن بزرگوار علیهما السلام است.

گفتمان، قانون اساسی و تا حد ممکن عملکرد جمهوری اسلامی ایران مملو از نقطه نظرات سیزدهمین معصوم علیه السلام است.

اکنون به نمونه هایی از گفتمان سازی، مدون سازی و پیاده سازی نقطه نظرات امام حسن عسکری علیه السلام در انقلاب اسلامی اشاره ای مختصر خواهم نمود:

الف) توصیه به محوریت قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام در بیانات امام ره و مقام معظم رهبری(ادام الله ظله العالی):

*اگر مى‏ خواهید در جبهه امیرالمؤمنین قرار گیرید، بارزترین خصوصیت او در دوران حکومتش – که مربوط به امروز من و شما مى‏ شود – دو چیز است: یکى عدل اجتماعى و یکى زهد نسبت به دنیا. عزیزان من! این دو ارزش را ما باید مثل پرچم، در جامعه خودمان بلند کنیم. (مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای ۱۳۷۵٫۹٫۵)
*مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای: قوی کردن ارتباط با خداوند کار سختى نیست؛ راه های روشنى دارد: یکی، خواندن نماز اول وقت، با حضور قلب و حتی المقدور به جماعت است. دیگری انس با قرآن است؛ ولو خواندن یک صفحه در روز (مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای ۹۰٫۴٫۱۳)

*مقام معظم رهبری: فرمود: «حبل ممدود من السّماء» این قرآن حبل الهى است؛ ریسمان مستحکم الهى است که اگر به آن چنگ زدیم، لغزش و افتادن و گم شدن و اینها دیگر در آن نیست.

*خواندن قرآن، از اول تا آخر، یک چیز لازمى است. باید قرآن را از اول تا آخر خواند؛ باز دوباره از اول تا آخر؛ تا همه‌ى معارف قرآنى یکجا با ذهن انسان آشنا شود. اگر بتوانیم با قرآن انس بگیریم، معارف قرآن را در دل و جان خودمان نفوذ بدهیم، زندگى ما و جامعه‌ى ما قرآنى خواهد شد (بیانات امام خامنه ای در دیدار شرکت کنندگان در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم۲۴/۴/۸۹)

ب) توصیه به تقوا، معنویات و ارتباط با خدا و عترت علیهم السلام:

گناه نکردن، به اراده احتیاج دارد. اجتناب از گناه، چیزی است که مثل کوه در چشم انسان جلوه می کند؛ اما با تصمیم، مثل یک زمین هموار می شود. ماه رمضان، بهترین فرصت است تا همه این را تمرین کنند (مقام معظم رهبری امام خامنه ای۷۸٫۹٫۲۶)

* من همین‏ جا به مسئولین مربوط – در این امور اعتکاف ها – یک سفارشى بکنم: اگرچه که اجتماع هزاران نفر در جاهاى مختلف یک فرصت خوبى است و شنیده‏ ایم بعضى از مسئولین مساجد، در این فرصتها برنامه ‏هاى جمعى ‏اى میگذارند که مثلاً افراد، بیشتر استفاده بکنند؛ لکن من می خواهم عرض بکنم این برنامه‏ هاى جنبى مراکز اعتکاف، جورى نباشد که با خلوت هر کدام از معتکفین منافات پیدا کند.

این اعتکافى که جوان ها انجام می دهند، در واقع دارند با خدا خلوت می کنند. اعتکاف بیشتر یک کار فردى است؛ ایجاد یک ارتباط با خداست. جورى نشود که برنامه‏ هاى جمعى این مراکز اعتکاف، حال خلوت و حال ارتباط فردى و قلبى با خدا را در افراد ضعیف بکند یا بگیرد. مجال بدهند؛ وقت بگذارند؛ بگذارند این جوان ها قرآن بخوانند، نهج‏ البلاغه بخوانند، صحیفه‏ ى سجادیّه بخوانند. خصوص من در این ایام اعتکاف، صحیفه‏ ى سجادیه را توصیه می کنم. این صحیفه‏ ى سجادیه واقعاً کتاب معجزنشانى است (دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت على (ع) – ۲۶ / ۴ / ۱۳۸۷)

ج) توصیه به مرجعیت فقهاء در دین و وقایع اجتماعی و سیاسی:

*اصولا در نظام جمهوری اسلامی در تمام مجاری قانونی، اجرایی، نظارتی، سیاسی و اجتماعی نظر فقهاء شرط است و این مهم از طریق ولایت فقیه، مراجع معظم تقلید، شورای نگهبان، خبرگان رهبری، قوه قضائیه و … صورت می پذیرد.

*مقام معظم رهبری: نکته‌ی چهارم، معرفی درست و شایسته‌ی روحانیت است؛ که این فقط وظیفه‌ی خود روحانیون نیست. روشنفکران و آگاهان می توانند نقش روحانیت را در کشور نشان بدهند و نشان بدهند که در مقاطع حساس، روحانیت، بخصوص مراجع معظم و بزرگان حوزه‌های علمیه، از چه مشکلاتی و چه گذرگاه‌های سختی توانسته‌اند جامعه را عبور بدهند. (بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم)‌

و) توصیه به حفظ وحدت مسلمانان:

*مقام معظم رهبری(حفظه الله): ابتدا تذکر یک نکته ضروری به نظر می رسد و آن اینکه: وحدت بین مسلمین، به معنی کنار گذاشتن اعتقادت اختلافی نیست؛ بلکه مباحث علمی بین علمای مذاهب حتماً باید وجود داشته باشد؛ لکن این مباحث نباید حالت خصمانه پیدا نماید؛ بلکه همواره باید به صورت استدلالی مطرح شوند؛ و محور نیز در این گونه مباحث، باید قرآن و رسول خدا (ص) و عقل برهانی باشد. چرا که قرآن کریم دعوت به تعقّل نیز کرده است. لذا نه به بهانه وحدت می توان مباحث مذهبی را تعطیل نمود؛ نه به بهانه ی این گونه مباحث می توان وحدت را مخدوش ساخت. اگر صِرف اختلاف نظر موجب تفرقه بود، در آن صورت حتّی خانواده نیز نباید تشکیل می شد کجا رسد جامعه و جامعه ی دینی. چون حتّی افراد یک خانواده نیز باهم اختلاف نظرهایی دارند. پس وحدتی که منظور بزرگان ما است وحدت در مقابل کفار و دشمنان اسلام است نه وحدت در اعتقادات و مسائل درون مذهبی.

* امام ره: در اسلام‏ بین شیعه و سنى ابداً تفرقه نیست؛ بین شیعه و سنى نباید تفرقه باشد. باید وحدت کلمه را حفظ کنید. ائمه‌ی اطهار ما سفارش کردند به ما که بپیوندید با هم؛ و با هم اجتماعمان را حفظ کنیم. و کسى که این اجتماع را بخواهد که به هم بزند، یا جاهل است و یا مغرض. و نباید به این حرف‌ها گوش بکنند. برادران سنى ما نباید به یک تبلیغاتى که از طرف دشمنان اسلام مى‏ شود ترتیب اثر بدهند. ما با آن‌ها برادر هستیم، آن‌ها با ما برادر هستند. این مملکت مال همه ماست، مال همه‌ی ما. مال اقلیت‌هاى مذهبى، مال مذهبیون ما، مال برادران اهل سنت ما. همه ما با هم هستیم. (صحیفه امام، ج‏۶، ص۸۴)

ن) مبارزه خستگی ناپذیر با طاغوت

*امام خامنه ای: اگر مبارزه‌ی با استکبار نباشد، ما اصلاً تابع قرآن نیستیم. مبارزه‌ی با استکبار که تمام نمی شود. در مورد مصادیق استکبار، آمریکا اتمّ مصادیق استکبار است. ۱۳۹۴/۰۴/۲۰

* امام خامنه ای: مبارزه‌ی با استکبار تعطیل‌پذیر نیست، تکلیفش کاملاً روشن است و خودتان را آماده کنید برای ادامه‌ی مبارزه‌ی با استکبار. ۱۳۹۴/۰۴/۲۰

* امام خامنه ای: امروز نبرد جمهوری اسلامی با استکبار – که با انقلاب آغاز شد و همچنان با قوّت ادامه دارد – همان نبرد پیغمبران با طواغیت زمان، با شیاطین انس و جن است ۱۳۹۳/۰۴/۱۶

* امام خامنه ای: نظام اسلامی با ملّتها طرف نیست، با مردم طرف نیست، با انسانها طرف نیست، نظام اسلامی با استکبار طرف است. ۱۳۹۲/۰۸/۲۹

* امام خامنه ای: مماشات با مستکبر برای هیچ کشوری سود به ارمغان نمی‌آورد. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲

(با تورقی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قوانین مدون موارد فوق الذکر را به وفور می توانید مشاهده کنید)

 نتیجه:

مبانی، دیگاه ها و راهی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در پیش گرفته است چه در حوزه گفتمان سازی و چه در حوزه قانون و تا حد زیادی در عملکرد مبتنی بر نظرات عبادی- سیاسی قرآن و عترت علیهم السلام بوده است و لذا حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی حمایت از قرآن و عترت علیهم السلام محسوب می شده و بنا بر گفته علمای عظام از عبادات عظیم الهی است. از جمله امام ره فرمودند: من به همه شما عرض میکنم که اگر – خدای ناخواسته – اسلام در ایران سیلی بخورد، در همه دنیا سیلی خواهد خورد و بدانید که به این زودی دیگر نمی‌تواند سرش را بلند کند. این الان یک تکلیف بسیار بزرگی است که از همه تکالیف بالاتر است. حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است، اگر اسلام را می خواهیم باید این جمهوری را حفظش کنیم.(صحیفه امام ج ۱۹ ص ۱۵۳)

پاسخ به دو شبهه:

الف) بنا بر روایاتی هر پرچمی قبل از قیام مهدی عج برافراشته شود باطل است

*امام صادق (ع) به یکی از شاگردان معروفش به نام مفضل فرمود: «کل بیعه قبل ظهور القائم (ع) فبیعته کفر و نفاق و خدیعه هر بیعتی قبل از ظهور قائم (ع) انجام شود آن بیعت، کفر، نفاق و تزویر است(علامه مجلسی، بحار، ج ۵۳، ص ۸)

*امام باقر (ع) فرمود: «کل رایه ترفع قبل قیام القائم فهی طاغوت هر پرچمی که قبل از قیام قائم برافراشته شود، صاحب آن پرچم طاغوت است (شیخ حر عاملی، اثباه الهداه، ج ۷، ص ۶۵; وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۳۷)

*امام سجاد (ع) فرمود: «والله لایخرج واحد منا قبل خروج القائم الا کان مثله مثل فرخ طار من وکره قبل ان یستوی جناحاه، فاخذه الصبیان فعبثوا به سوگند به خدا قبل از قیام قائم (عج) هیچ یک از ما قیام نکند، مگر این که مثال او، همچون مثال جوجه ای است که قبل از استوار شدن و محکم گشتن پرهایش از لانه اش بیرون آید و پرواز کند، کودکان آن را می گیرند و با آن بازی می نمایند(علامه مجلسی، بحار، ج ۵۲، ص ۳۰۳; محدث کلینی، روضه الکافی، ص۲۶۴)

*امام صادق (ع) به یکی از شاگردانش به نام سدیر فرمود: «الزم بیتک و کن حلسا من احلاسه، واسکن ما سکن اللیل والنهار فاذا بلغک ان السفیانی قد خرج فارحل الینا ولو علی رجلک ملازم خانه ات باش، و همانند فرشی از فرش های خانه ات در خانه بمان، و مادامی که شب و روز ساکن است (و صیحه مخصوص آسمانی را نشنیده ای) ساکن باش، ولی هنگامی که خبر به تو رسد که سفیانی خروج نموده، به سوی ما بیا هرچند با پای پیاده باشد(همان)

روایات دیگری نیز به همین مضمون نقل شده است(شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۳۵ تا ۴۱)

این شبهه فریبنده را با توجه به چند مطلب پاسخ می دهیم:

الف) این روایات، خبر واحد محسوب می شوند. خبر واحد وقتی حجیت دارد که در برابر اصول قطعی اسلام، و دستورهای صریح قرآن قرار نگیرد، ما در اسلام دارای یک سلسله اصول قطعی هستیم که نادیده گرفتن آن ها، و رفتار برخلاف آن به طور قطع جایز نیست، مانند: امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با فساد، جهاد، دفاع از حق، جلوگیری قاطع از ظلم و . . . و روشن است که انجام کامل این گونه دستورها نیاز به قیام، اقدام، داشتن نیروهای قوی در سایه حکومت الهی دارد بنابراین آیا روا است که ما آن همه اصول و دستورهای قطعی را به خاطر چند روایت که قطعی الصدور و قطعی الدلاله نیستند رها کنیم؟ قطعا جواب منفی است.

ب) برخی از سخنان امامان (ع) در شرایط ویژه و برای اشخاص مخصوص ایراد شده است و به احتمال زیاد سخنان آن ها در برخی موارد – به خصوص در مواردی که با اصول قطعی اسلام سازگار نیست – در جو تقیه اظهار شده و آنان برای حفظ تشیع و شیعیان در شرایط خاص، این گونه سخن گفته اند.

ج)  مطابق پاره ای از روایات، امامان (ع) قیام رادمردانی; مانند قیام زید بن امام سجاد (ع)، قیام مختار، قیام آل حسن (ع) و آنان که برای کسب رضای آل محمد (ص) پرچم مخالفت با طاغوت های زمان خود را برافراشته اند، تایید نموده اند. البته در بعضی از موارد – چنان که از روایات مذکور در توضیح القای شبهه ذکر شد، نظر به این که بعضی از قیام ها، جز با به هدر دادن نیروها به نتیجه نمی رسید، منجر به شکست می شد، امام صادق (ع) به عنوان دلسوزی، نه به عنوان ناروا بودن قیام.

و) حضرت رضا (ع) فرمود: زید بن امام سجاد (ع) ادعای چیزی (یعنی امامت و استقلال در رهبری) نکرد، بلکه او به مردم می گفت: شما را به مسیر جلب رضایت آل محمد (ص) دعوت می کنم، سوگند به خدا زید از آن افرادی است که مشمول این آیه قرآن است: و جاهدوا حق جهاد حج آیه ۷۷) آن گونه که شایسته و سزاوار جهاد است، جهاد کنید(علامه مامقانی، تنقیح المقال، ج ۱، ص ۴۶۸ )

بنابراین از قیام هایی که «مستقل » باشد و جلب رضایت آل محمد (ص) و وظیفه ای را که آن ها تعیین کرده اند در برنگیرد; قبل از قیام حضرت قائم (عج) نهی شده است.

ی) در روایات متعددی، قیام های قبل از انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) تایید و تمجید شده است، به عنوان نمونه، امام کاظم (ع) در سخنی فرمود:

رجل من اهل قم یدعو الناس الی الحق یجتمع معه قوم کزبر الحدید، لاتزلهم الریاح العواصف، و لایملون من الحرب، و لایجبنون و علی الله یتوکلون (محدث قمی، سفینه البحار، ج ۲، ص ۴۴۶، واژه قم)

 مردی از اهل قم قیام می کند، مردم را به سوی حق دعوت می نماید، جمعیتی نیرومند که مانند پاره های آهن (سخت و استوار) هستند، به گرد او جمع می شوند که طوفان های حوادث آن ها را نمی لرزاند، و از جنگ با دشمن خسته نمی شوند، و ترس به آن ها راه ندارد، و توکلشان به خداست.

بنابراین، قطعا قیام و تشکیل حکومت اسلامی در زیر پرچم ولایت فقیه جامع الشرایط، از آن قیام های ناروا، جدا است، و چنین قیامی از وظایف قطعی اسلام است، نه تنها ناروا نیست، بلکه لازم و واجب است.

ب) شبهه: نظام در عملکردش اسلامی نیست؛

فلان جا دزدی شد، فلان جا پارتی بازی کردند، … لذا اطاعت و حمایت از جمهوری اسلامی واجب نیست بلکه جایز نیست.

پاسخ:

اولا نظام جمهوری اسلامی علی رغم هشت سال جنگ و ترور و کودتا و تحریم و اقسام توطئه ها به دستاوردهای بسیاری در حوزه های گوناگون اجتماعی- سیاسی – علمی- فرهنگی و … دست یافته است؛ ضمن اینکه ۳۷ سال بیشتر نیست که در شرایطی بسیار بحرانی از عمر این نظام می گذرد در عین حال پیشرفت های نظام بسیار چشمگیر بوده است از جمله پیشرفت در حوزه علمی مثل؛ کسب رتبه بیستم تولید علم جهان، کسب رتبه ۱۰ کشور برتر جهان در فناوری سلول های بنیادین، ایران در برخی تولیدات علوم پزشکی جزء سه کشور پیشرفته جهان است، ایران چهل و سومین کشور صاحب ماهواره در صنعت هوا فضا شناخته شده،کسب رتبه هفتم جهان در فناوری نانو، جایگاه سیزدهم ایران در تولید علم زیست فناوری جهان، افزایش ۱۱ برابری تعداد دانشگاه ها و ۲۷ برابری تعداد دانشجویان نسبت به قبل از انقلاب و ده ها مورد دیگر(خبرگزاری ایمنا) همه و همه نشان از مدیران سالم و خدوم در نظام است.

ثانیا در کدام کشور دنیاست که فساد نباشد؛ حتی در زمان حکومت پیامبر و اهل بیت نیز فساد وجود داشته است که در ریشه کن کردن برخی از آنان موفق بوده اند و در برخی متاسفانه به دلیل عدم همراهی مسلمانان ناکام مانده اند. آیا اگر در آن زمان هم بودیم همین حرف را می زدیم؟ و حال این که مسئولین این نظام معصوم هم نیستند و لذا به حمایت بیشتری نیاز دارند.

آری در حکومت حضرت(سلام الله علیه) نیز فقر و فساد بود؛ اگر فقر نبود پس برای چه کسانی شبانه نان و خرما می برد؟ برای چه در نهج البلاغه برخی از فرماندارانش را توبیخ و یا برکنار می سازد و آنان را به ذوالفقار هشدار می دهد؟ آیا او نیز از ظلم کارگزارانش به درگاه خدا شکایت نبرد؟ و از فساد و بی غیرتی امتش آرزوی مرگ ننمود؟ آیا در حکومت حضرت از پای دختر یهودی خلخال نربودند؟

آری مهم عمل به تکلیف در حد توان است. ملاک و معیار قضاوت، نتیجه نیست بلکه عمل به تکلیف است. علی(علیه السلام) بنا بر فرموده خودش وظیفه داشت برای استیفاء حق مظلومان حکومت را تقبل کند و لو جامعه و سبک حاکمیت در ۲۵ سال گذشته کج راه ها پیموده باشد و حل و فصل فساد موجود به یک شبه ممکن نباشد.

حضرت امیر نفرمود حالا که نمی شود یک شبه همه چیز را درست کرد پس همان بهتر که برای حفظ قداست دین از زیر بار حاکمیت شانه خالی کنم و بواسطه مشکلات پیش رو دین را منفور امت نسازم . خیر به حاکمیت ورود کرد و در حد توان و آن قدری که مسلمانان خواستند ویاری دادند حضرت با فقر و فساد و تبعیض مبارزه نمود. آری این کشتی را باید در حال حرکت تعمیر نمود.

وضعیت کنونی جمهوری اسلامی نیز همین گونه است:

۱- ملت ایران بعد از ۱۴۰۰ سال موفق به تشکیل حکومت اسلامی شیعی اثنی عشری شده و حاکمیت طاغوت را ابطال نموده و بنا بر آیه شریفه “فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی لانفصام لها” این مطلبی بسیار بسیار مهم است

۲- این حکومت در همین مدت کوتاه خدمات شایان توجه ای نموده از جمله: استقلال، آزادی، امنیت، خودباوری، کوتاه کردن دست چپاول اجانب، پیشرفت های شگرف علمی در حوزه های پزشکی، نظامی، فضایی و فناوری هسته ای و …

۳- بسیار جای امیدواری است که با تربیت نیروهای مسلمانِ ولاییِ مردمی ذیل هدایت های حکیمانه ولی امر مسلمین(ادام الله ظله) به مرور فقر و تبعیض و فساد نیز از این جامعه برطرف شود.

آری آینده از آن کسانی است که به فرموده کلام الله مجید برای خدا قیام نمودند و صبوری پیشه ساختند و در جهت تغییر وضع موجود به وضع مطلوب تلاش نمودند.

با نگاهی به وضعیت تاسف بار شیعه در طول تاریخ قدر موقعیت بدست آمده را بدانیم و اجازه ندهیم اجانب با القاء ناامیدی بار دیگر منابع این مرز و بوم را چپاول کنند و ارزش ایرانی را از سگ امریکایی کمتر کنند و از بیت المال مسلمین حق توحش بستانند.

ثالثا مهم برخوردار نظام با فساد و فقر و تبعیض است که نظام و به ویژه مقام معظم رهبری بارها از مسئولین مطالبه گری نموده اند و با پیگیری های مسئولین افراد سرشناسی را پس از اثبات جرمشان راهی زندان نموده است؛ بله البته در برخی موارد بخاطر نقص در قوانین، قدرت سیاسی متخلفین و شرایط خاص کشور و منطقه نظام قدرت لازم برای برخورد با متخلفین را نداشته است اما به هر حال نظام اسلامی نسبت به فقر و فساد و تبعیض بی تفاوت نبوده و نخواهد شد.

رابعا نظام (جمهوری اسلامی ایران)، یک صاعقه نیست که از آسمان آمده باشد و نیروهای آن نیز ملائک آسمانی نیستند، بلکه خود ما هستیم، بد یا خوب، ضعیف یا قوی، بصیر یا کوته‌بین – نظام یک ساندویچ هم نیست که خریداری و خورده شود، بلکه یک هدف والا و اهدافی در راستای آن است و یک چارچوب است، یک تشکیلات هدفدار و برنامه‌ریزی شده می‌باشد. مردم، از هر قشر و مقامی که باشند، بدنه را تشکیل می‌دهند، بدنه‌ای که تلاش می‌کند تا خود را به آن هدف برساند. در میان این بدنه همه گونه انسان یافت می‌شود، از مؤمن گرفته تا کافر و منافق – از متقی گرفته تا فاسق و فاجر. از سالم گرفته تا بیمار و افلیج …، همگان نیز طی نسل‌ها می‌آیند و می‌روند، امام خمینی رحمه الله علیه نیز می‌رود، دشمنان آشکار و پنهانش نیز رفته و خواهند رفت. اما “نظام” پابرجاست، چون اصولش درست است و مجموعه‌ی بدنه، خواهان و مدافع آن است.

خامسا وقتی یک نظامی مسئولان بلندپایه و تاثیرگذارش سالم هستند و قوانینش منطبق با شرع مقدس است و هدفش تعالی پرچم اسلام در جهان و زمینه ساز قیام جهانی است باید از سوی مسلمانان و آزادگان جهان حمایت شود و همچون کشتی که نیاز به تعمیر دارد با ادامه راهش بسوی هدف با بصیرت و انضباط و وجدان کاری و انتخاب افراد متقی، کاردان و کارآمد به رفع نواقصش همت نهاد نه اینکه رهایش کرد تا زمین بخورد.

برچسب‌ها: , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق