سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
مجید پوستین دوز
گذری در تاریخ/
 عوام گناهکارتر از خواص   

هر جریانی که اتفاق می افتد، یک عده جریان ساز دارد و عده ای پیرو، تا در سطح جامعه تاثیر بگذارد. هر کدام از این دو دسته هم ویژگی هایی دارند. جریان سازان کسانی هستند که از روی فکر و آگاهی، تصمیم گیری و حرکت می کنند...

ندای اصفهان- مجید پوستین دوز/

با دو نگاه می توان به تاریخ نگریست. افرادی هستند که به تاریخ همان نگاهی را می کنند که به رمان های خیالی و داستان های غیر واقعی دارند و فقط به مطالعه می پردازند و البته از آن هم لذت می برند ولی غیر از این بهره ی دیگری عاید آنها نمی شود.

در نگاه دوم، عده ای علاوه بر اینکه از این سود بهره مند می شوند، فواید و اثرات بسیاری برای آنها دارد. در این نگاه، نحوه ی نگریستن به تاریخ به این شکل است که، تاریخ را چراغ راه آینده خود می دانند و با مطالعه ی دقیق آن تجربه ی هزاران سال را همراه خود می کنند و عقیده دارند که فرد بزرگسالی که تاریخ نخوانده، مانند کودک چند ساله است؛ زیرا دیگر خود را در طول تاریخ می بیند و می سنجد، نه در طول زندگی خود که در مقابل تاریخ گذشته قطره ای است در مقابل دریا.

اما آیا می توان تمام اتفاقات گذشته را فراگرفت؟! و یا اصلا فراگرفتن تمام اتفاقات می تواند به ما کمک کند؟! جواب هر دو سوال برای همگان مشخص است.

در ادوار گذشته ی تاریخ دوره هایی است که لحظه به لحظه ی آن می تواند درس های آموزنده برای کسانی که می خواهند بهره ای ببرند باشد.

هر کس در زمینه ای که برایش مهم است سراغ تاریخ می رود؛ زیرا همان طور که گذشت می خواهد از تاریخ چراغی بسازد برای روشن ساختن آینده خود.

دوره ای که در این نوشتار کوتاه بررسی می شود، یک اتفاق در صدر اسلام است، واقعه عاشورا.

هر جریانی که اتفاق می افتد، یک عده جریان ساز دارد و عده ای پیرو، تا در سطح جامعه تاثیر بگذارد. هر کدام از این دو دسته هم ویژگی هایی دارند. جریان سازان کسانی هستند که از روی فکر و آگاهی، تصمیم گیری و حرکت می کنند. این افراد هر کاری انجام می دهند از روی تحلیل است. این عده را اصطلاحا خواص می نامند.

در مقابل کسانی هستند که تاثیر پذیرند و توانایی تجزیه و تحلیل ندارند و آنها بر اساس عملکرد خواص، ارزش ها و عملکرد خود را تنظیم می کنند. این گروه که نسبت به خواص بسیار وسیع تر است را عوام می نامند. حرکت خواص طبعا به دنبال خود، حرکت عوام را می آورد، اما عوام حرکتی را انجام می دهند که از نیت واقعی آن بی خبرند. اگر خواص حرکتی را انجام بدهند که به نفع جامعه باشد، جامعه اصلاح خواهد شد و اگر بخواهند منفعت شخص خود را ببینند، جامعه را به لجن زار تبدیل می کنند و محل عبرتی برای دیگران.

خواص اقسامی دارد که در این نوشتار توضیح آن نمی گنجد؛ یک قسم آن که در موردش توضیحاتی به عرض می کنیم، خواص طرفدار حق است که در سختی ها، در ناملایمتی ها و در یک کلام مقابل دنیا نمی توانند بایستند. این افراد کارشان به جایی می رسد که حاضرند از همه چیز و همه کس بگذرند تا به دنیای خود برسند.

در کوفه ی آن زمان کاملا این مشخص است. بعضی عقیده دارند که کوفیان تغییر موضع دادند، طرفدار امام حسین (ع) بودند و یک شبه به جبهه ی مقابل رفتند، اما به نظر نگارنده خواص اهل کوفه اکثرا هیچ تغییر موضعی نداشتند. به خاطر یک هدفی که به دنبال رسیدن به آن بودند به امام حسین (ع) نامه نوشتند و ایشان را دعوت به کوفه و قیام کردند و برای رسیدن به همان هدف مسلم را تنها گذاشتند و در کربلا حاضر شدند اما در سپاه عمر سعد.

آن هدف چه بود که نه تنها حاضر شدند امام زمان خویش را تنها بگذارند بلکه در مقابل آن صف آرایی کردند و اهل بیت او را به اسارت کشیدند!؟

آری، در طول تاریخ که نگاه کنید برخی از خواصی که در دایره حق تعریف می شدند، زمانی که منافع خودشان به خطر می افتاد از همه چیز و همه کس گذشتند و برای دنیای خویش، اندوخته ی گذشته ی خود را به آتش کشیدند.

عده ی دیگری هم بودند که بدتر از آنها برای کارهایشان توجیه دینی و شرعی هم می آوردند. تنها نکته ای که می توانم بگویم برای عاقبت به شر شدن این ها دیدن خود و ترجیح دادن نظر خود در مقابل نص و نظر امام زمانشان بود.

سلیمان بن صرد خزاعی ها هر زمان هستند و با نظرات به ظاهر دینی خود، امام زمان خویش را تنها می گذارند و بدتر از آن این را حکم شرع می خوانند و افرادی ساده لوحانه از آن ها پیروی می کنند، نقش سیاهی لشکر ایفا می کنند و برای این خواص بی بصیرت مایه دلگرمی می شوند.

و تنها کاری که برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات می توان کرد، تجزیه و تحلیل رفتارها، تصمیم گیری با فکر و درک و در یک کلام از جرگه عوامان خارج شدن است.

برای توضیح بیشتر شما را به خواندن سخنرانی تاریخی مقام معظم رهبری درباره عوام و خواص دعوت می کنم.

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق