پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
آموزش سنتی
مدیریت دانش (قسمت دوم)
 آموزش مبتنی بر وب   

در سیستم‌های آموزشی سنتی، اطلاعات به صورت بسته‌های آماده در اختیار افراد قرار می ­گیرند و به مرور زمان راندمان و بازده كاری خود را از دست می­ دهند و چون سیستم از نظر تغذیه اطلاعاتی، مجرا و ورودی خاصی ندارد درنتیجه با گذشت زمان اطلاعات آن كهنه شده و صحت علمی مورد تردید قرار می­ گیرد...

به گزارش ندای اصفهان، متن زیر فصل دوم از کتاب «روش نوین آموزش و یادگیری همراه با مدیریت دانش» به قلم نویسندگان «پروین سنجری»، «کیوان کاوه» و «ناصر نوروزی» است که به طور اختصاصی در اختیار پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان قرار گرفته است. این کتاب توسط انتشارات «یاقوت سپاهان» به چاپ رسیده است و با منطق ریاضی و دسته بندی زیبا به عنوان یک راهنمای عمل به خوبی قابل استفاده است.

در قسمت قبل (اینجا) با تعاریف مدیریت دانش و برخی تکنیک ها آشنا شدیم؛ حال در فصل دوم به تعریف یادگیری مبتنی بر وب می پردازیم.

وب

شکل ۲۰: یادگیری مبتنی بر وب

۲-۱- تعریف یادگیری مبتنی بر وب

 دوستان عزیز ابتدا تعریفی ساده از یادگیری داشته باشیم. یادگیری یعنی تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه فرد که بر اثر تجربه بوجود می‌آید (سیف، ۱۳۸۷). یادگیری مبتنی بر وب، فرایند یادگیری فراهم شده به وسیله اینترنت است. همچنین یادگیری مبتنی بر وب که ارتباط چندرسانه‌ای[۱]، انتقال دانش و آموزش مبتنی بروب را به منظور پشتیبانی از یادگیری فعال یادگیرندگان بدون موانع زمانی، مکانی بهینه می‌کند نیز تعریف می‌شود. در این تعریف، یادگیری فعال روش تعلیمی‌ است که به واسطه لزوم انجام فعالیت‌های یادگیری با معنا بوسیله دانشجویان آنها در فرایند یادگیری درگیر می‌کند.

سیستم‌های یادگیری مبتنی بر وب یا محیط‌های یادگیری مجازی[۲]، سکوهای ارتباطات مبتنی بر وب هستند که به دانشجویان اجازه می‌دهند تا بدون محدودیت زمانی، مکانی به ابزارهای مختلف یادگیری از قبیل محتوای دوره[۳]، مساعدت اساتید، صفحات بحث[۴]، سیستم‌های تسهیم اسناد[۵] و منابع یادگیری دسترسی پیدا کنند. به این ترتیب دانشجویان در سراسر دنیا می‌توانند به ابزارهای یادگیری از قبیل اتاق‌های گفتگو[۶]، صفحات بحث مدیریت محتوای دوره دسترسی پیدا کنند. بسیاری ازمؤسسات آموزش عالی این سیستم‌های یادگیری مبتنی بر وب را برای دوره‌های یادگیری الکترونیکی خود به کار می‌برند. اینترنت به عنوان منبعی برای توسعه آموزش و پاسخ به نیازهای افراد به شمار می ­رود. مسئله قابل توجه در‌ این زمینه‌ این است که حتی کسانی که به طراحی یادگیری مبتنی بر وب مشغول هستند با سوالاتی نظیر ‌این که یادگیری مبتنی بر وب چیست و یا‌ اینکه به چند نوع یا چندگونه تقسیم می­ شود نیز مواجه هستند. استفاده از فناوری‌های مختلف به منظور مدیریت فرایندهای یادگیری، آموزشی را یادگیری مبتنی بر وب گویند. (خاموشی،۱۳۹۱)

۲-۲- تاریخچه آموزش مبتنی بر وب

آموزش وب

شکل ۲۱: تاریخچه

آموزش از راه دور سابقه‌ای تقریباً طولانی دارد. تقریباً در اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی نخستین مدارس مکاتبه‌ای در اروپا به وجود آمد. ‌این شیوه آموزشی رفته ‌رفته و همپای دیگر علوم و فناوری‌ها پیشرفت کرد و هم اکنون تا حد استفاده از انواع فناوری‌ها و محصولات چندرسانه‌ای و مخابراتی و شبکه‌ای قوی گسترش یافته و به آموزش مبتنی بر وب منجر شده است. تاریخچه آموزش مبتنی بر وب در ‌ایران به زمان بهره­گیری از ابزارهای کمک آموزشی سمعی- بصری شامل نمایش اسلاید و فیلم‌های آموزشی در کلاس درس باز می گردد. پس از آن تلویزیون به عنوان رسانه آموزشی مورد توجه قرار گرفت و تلویزیون آموزش ملی ‌ایران رسما به امر آموزش همگانی از طریق ‌این رسانه در سراسر کشور پرداخت.

در پایان دهه هفتاد آموزش مجازی در دستور کار دانشگاه‌های دولتی قرار گرفت و پروژه‌های تحت ‌این عنوان آغاز شد. آموزش مبتنی بر وب در‌ایران صنعتی نو پا در تکنولوژی آموزشی و آموزش از راه دور است. علاوه بر مزیت‌هایی که آموزش مبتنی بر وب از آن برخوردار است، یکی از مهمترین دلایل ضرورت سازماندهی مراکز و موسسات آموزش مبتنی بر وب در‌ایران، تقاضای روز افزون آموزش به ویژه آموزش عالی در کشور است که با توجه به محدودیت منابع و ظرفیت آموزشی در نظام آموزشی فعلی به یک موضوع خاص و مهم اجتماعی تبدیل شده است.

۲-۳- انواع روش‌ها آموزش یادگیری مبتنی بر وب

آموزش

شکل ۲۲: یادگیری مبتنی بر وب

آموزش مبتنی بر وب مبحثی جدید و نتیجه فناوری اطلاعات است و چند سالی است که توسط دانشگاه‌ها، سازمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است. طرح‌های متعددی در ‌این زمینه پیشنهاد و عملی شده است در مجموع فناوری اطلاعات فرصت‌های جدیدی را پیش روی جوامع قرارداده است، ملت‌هایی که زودتر ‌این فرصت را شناسایی کنند می­ توانند بر عقب ماندگی خود در ‌این زمینه غلبه کنند.

روش‌های نوین در یادگیری مبتنی بر وب عبارتند از:

۱- یادگیری متحرک: از‌ این روش یادگیری اولین بار در امریکا استفاده شد که کارایی بالا و نتیجه مطلوبی در حوزه یادگیری داشته است. اروپا نیز یادگیری متحرک را آغاز کرده و در نظام آموزش خود ترکیب کرده است. البته آمار خیلی دقیقی از رشد واقعی‌ این نوع یادگیری در دسترس نیست. در توضیح ‌این وسیله باید بگوییم که یک دستگاه کوچک همراه با سیستم عامل است و در مواردی که نیاز به رایانه عادی اما قابل حمل نیز باشد کاربرد دارد.

۲- شبیه سازی: شبیه سازی به خیلی از مقوله‌های صنعت وارد شده و به پیشبرد خیلی از بخش‌های آن کمک کرده است. استفاده از فلش‌ها تقریبا عمومی شده و فعالان ‌این بخش سعی دارند الگوهای بیشتری در ‌این بخش طراحی کنند.

۳- استانداردسازی: یعنی داشتن یک مدل مرجع مبتنی بر وب برای یادگیری که قابلیت دسترسی به اجزای آموزشی از فاصله دور را داشته باشد، سازگار با نیازهای فردی و سازمانی باشد، تکرارپذیر و تعاملی باشد، همچنین توانایی هماهنگی با تغییرات فناوری را داشته باشد (خاموشی،۱۳۹۱).

۲-۴- ویژگی های کلیدی یادگیری مبتنی بر وب

 ویژگی های کلیدی

شکل ۲۳: ویژگی های کلیدی

 انعطاف پذیری: یعنی منظور از انعطاف­ پذیری آن است که خود یادگیرنده بتواند شیوه آموزش خود را انتخاب کند و بر آن کنترل داشته باشد.

انعطاف پذیری

شکل ۲۴: انعطاف پذیری

توزیع شده: یعنی در یافتن محتوای یادگیری مبتنی بر وب از تمامی منابع استفاده شود.

باز بودن: یعنی یادگیرنده با هیچ مشکلی مواجه نباشد و بتواند در شرایط مکانی و زمانی متفاوت به یادگیری بپردازد.

۲-۵- انواع فعالیت‌های آموزش مبتنی بر وب

۱- یادگیری فردی، به صورت آنلاین: به شرایطی اشاره دارد که در آن یک فراگیر به صورت فردی از طریق یک ‌اینترانت یا ‌اینترنت به محتوای آموزشی آنلاین دسترسی می ­یابد. در ‌این شیوه فراگیر می­ تواند یادگیری خود را بر حسب نیاز آهسته تر یا سریع تر پیگیری نماید. یک نمونه بارز از ‌این شیوه، فراگیری است که به تنهایی از طریق ‌اینترنت یا یک شبکه محلی به تحقیق می ­پردازد.

یادگیری آنلاین

شکل ۲۵: یادگیری فردی به صورت آنلاین

۲- یادگیری فردی، به صورت آفلاین: به شرایطی اشاره دارد که در آن یک فراگیر برای یادگیری از منابع آموزشی آفلاین، مانند یک پایگاه داده یا بسته‌های آموزشی رایانه‌ای (بدون نیاز به اتصال به ‌اینترنت یا شبکه) استفاده می ­کند.

یادگیری آفلاین

شکل ۲۶: یادگیری فردی به صورت آفلاین

۳- یادگیری گروهی به صورت هم زمان: به شیوه‌ای اشاره دارد که در آن گروه‌هایی از فراگیران به صورت هم زمان در زمان واقعی در حال تعامل از طریق‌ اینترنت یا یک شبکه محلی هستند.‌ این نوع یادگیری می تواند شامل سمینارهای نوشتاری یا ویدئو کنفرانس یک یا دو سویه باشد، به عنوان مثال، کلاسی را در نظر بگیرید که به صورت آنلاین و همزمان در حال صحبت و یادگیری از طریق ‌اینترنت هستند.

یادگیری گروهی

شکل ۲۷: یادگیری گروهی به صورت همزمان

۴- یادگیری گروهی به صورت غیر هم زمان: به شیوه‌ای اشاره دارد که در آن گروه‌هایی از فراگیران از طریق ‌اینترنت و یا یک‌ اینترانت در حال انجام فعالیت‌های مشترکی هستند. اما تمام ‌این افراد در یک زمان مشخص به شبکه متصل نیستند، تعاملات میان آن‌ها با یک تاخیر زمانی روی می‌دهد. رایج‌ترین مثال‌های ‌این دسته، انجمن‌ها و جلسات مباحثه گروهی از طریق سیستم‌ها مدیریت آموزشی می‌باشد.

۲-۶- انواع مدل های یادگیری مبتنی بر وب

۱-یادگیری مبتنی بر وب خودآموز: ‌این نوع از یادگیری همان شیوه خودخوان است. در‌ این­گونه یادگیری هیچ ارتباطی بین یادگیرنده و یاد دهنده وجود ندارد و یادگیرنده محتوای آموزشی را از طریق اطلاعاتی که از قبل تهیه شده اند دریافت می­ کند.

یادگیری خودآموز

شکل ۲۸: یادگیری خودآموز

۲-یادگیری مبتنی بر وب چهره به چهره: در‌ این روش یادگیرنده و یاددهنده به طور فیزیکی بر سر کلاس حضور دارند با‌ این تفاوت که در ‌این کلاس‌ها از ابزارهای یادگیری الکترونیکی نیز استفاده می ­شود مانند کلاس‌هایی که در آن از پاورپوینت، چند رسانه‌ای و…‌ برای انتقال محتوا استفاده می‌شود. در‌ این روش ارتباط بین افراد در محیط کلاس است‌.

یادگیری چهره به چهره

شکل ۲۹: یادگیری چهره به چهره

۳-یادگیری مبتنی بر وب غیر همزمان: زمانی که یاد دهنده محتوا را جمع­ آوری می­ کند و یادگیرنده محتوا را به دست می­ آورد. (دستیابی به محتوا) یک زمان تاخیری میان انتقال و دستیابی به محتوا وجود دارد، به همین دلیل ارتباط الکترونیکی وجود دارد، اما به طور غیر همزمان. در‌ این روش افراد می‌توانند از طریق ابزارها و فناوری‌های گوناگون با یکدیگر به تعامل بپردازند. در ‌این روش از فناوری‌هایی همچون پست الکترونیکی نیز استفاده می­ شود.

یادگیری غیر همزمان

شکل ۳۰: یادگیری غیر همزمان

۴-یادگیری مبتنی بر وب همزمان: در ‌این روش که یاددهنده و یادگیرنده در طول انتقال محتوا به صورت مجازی با یکدیگر ملاقات می‌کنند به همین دلیل حضور مجازی وجود دارد. همچنین از تمامی فناوری‌ها اعم از صوت و تصویر زنده و پیام رسانی و سایر فناوری‌های به کار رفته در یادگیری الکترونیکی همزمان استفاده می ­شود.

یادگیری همزمان

شکل ۳۱: یادگیری همزمان

۵-یادگیری مبتنی بر وب ترکیبی/دوگانه، غیرهمزمان:‌ این نوع از یادگیری الکترونیکی ترکیبی از یادگیری چهره به چهره و غیر هم زمان است. در ‌این روش محتوا هم از طریق کلاس‌های حضوری بین یاد دهنده و یادگیرنده انتقال داده می­ شود و هم از طریق فناوری‌های یادگیری الکترونیکی زمانی که افراد در یک مکان حضور فیزیکی ندارند. ارتباط الکترونیکی تنها در روش غیر همزمان ‌این مدل وجود دارد و بر عکس آن که حضور است یعنی حضور تنها در هنگامی که انتقال اطلاعات به صورت چهره به چهره است وجود دارد.

۶- یادگیری مبتنی بر وب ترکیبی/دوگانه، همزمان:‌ این نوع یادگیری نیز ترکیبی است اما با ‌این تفاوت که ترکیبی از روش چهره به چهره و هم زمان است. در ‌این روش یادگیرنده و یاد دهنده هم در کلاس‌های حضوری و هم در کلاس‌های مجازی با یکدیگر ملاقات دارند به همین دلیل حضور در تمام مدت انتقال و ارائه محتوا وجود دارد و ملاقات‌ها در زمانی یکسان و با مشارکت یادگیرنده و یاد دهنده به انجام می‌رسد. در ضمن ارتباط الکترونیکی نیز به شکلی گسترده و همزمان مورد استفاده است. (خاموشی،۱۳۹۱)

۲-۷- وبلاگ و نقش آن در آموزش

وبلاگ

شکل ۳۲: وبلاگ و نقش آن

یکی از راه‌های رشد تفکر در انسان روبه‌رو کردن او با مسأله است که او را به تفکر وا می‌دارد. جان دیویی، مربی معاصر آمریکایی، می‌گوید: یک بزرگسال که در تجربه‌ خود با هیچ مسأله‌ای روبه‌رو نیست که او را برانگیزد، آزارش دهد و آرامش وی را برهم زند، بخواهیم بیندیشد، کاری بیهوده کرده‌ایم (نقیب‌زاده، ۱۳۸۰).

وبلاگ به عنوان فناوری معاصر با فراهم کردن موقعیت‌های معماگونه و مسأله‌دار به رشد فکری انسان کمک می‌کند. وبلاگ‌نویسی فرصت اشتراک گذاشتن اندیشه‌ها در سطح جهان را فراهم می‌سازد. نظرات و بازخوردهایی که این اندیشه‌ها در سطح وب خواهد داشت، افراد را به بازنگری در تجربه وادار می‌کند و این امر هم به یادگیری عمیق و هم رشد تفکر منطقی فراگیر می‌انجامد(سویلج[۷]، ۲۰۰۶). در نظام آموزشی افراد نیاز دارند با یک فعالیت درگیر شوند و با گفت‌ وگوی ارتباطی معنی همه‌ اطلاعات جدید را یاد بگیرند و آن را در ارتباط با زندگی خود بسازند. تفکر فردی یک راهبرد آموزشی مهم برای کمک به رشد بصیرت فکری دانشجویان است، مهارت تفکر انتقادی برای درک کامل اطلاعات ضروری است (گانلی[۸]، ۲۰۰۴؛ فرنهایمر و نلسون[۹]، ۲۰۰۵).

متأسفانه بیشتر اساتید اهمیت تفکر را نادیده می‌گیرند با این تصور که خود به‌ خود اتفاق می‌افتد، اما باید توجه داشت که رشد تفکر در یک فضای بسته و منفعلانه شکل نمی‌گیرد، بلکه یک فضای پویا برای ارائه نظر و اندیشه را می‌طلبد. وبلاگ و امکانات موجود در آن شرایط لازم را برای رشد تفکر منطقی برای دانشجویان فراهم می‌کند.

دوید و واگنر[۱۰] نیز معتقدند که وبلاگ نقش بسیار زیادی در فراهم کردن زمینه یادگیری فعالانه دانشجویان دارد و به یادگیری فعال از طرق زیر کمک می‌کند:

– ساخت فعال دانش: نوشتن مطالب برای وبلاگ نیازمند سازمان‌دهی اندیشه و ساخت معنی است و کسی که وبلاگ بنویسد به ناچار خود را در مسیر ساخت دانش خواهد دید؛ دانشجویان فهم کلی از طریق تحلیل و تفسیر دانش و اطلاعات به دست می‌آورند.

دانش فعال

شکل ۳۳: ساخت فعال دانش

– یادگیری افزایشی: تمرینات وبلاگی به دانشجویان کمک می‌کند تا آنچه را که یاد گرفته‌اند، بدانند و زمینه‌هایی را که نیاز به بهبود دارند از طریق خوداندیشی اصلاح کنند.

استیلر و فیلو [۱۱] در زمینه‌ استفاده از وبلاگ به عنوان ابزاری برای بالا بردن تفکر نشان داد که عمق تفکر دانشجویان با نوشتن در وبلاگ نسبت به ترم‌های قبل به طور معناداری افزایش یافته است. نوشتن مطالب و محتوای درسی در وبلاگ نویسنده وبلاگ را مجبور می‌کند راجع به تحقیق، برنامه درسی، تکالیف و بحث‌های خود به طور انتقادی و منطقی بیندیشد. علاوه بر فرایند نوشتن و اندیشیدن، وبلاگ ارتباط و مشارکت با دوستان و اساتید را نیز افزایش می‌دهد.

ویلیامز و جاکوب[۱۲] می­ گوید وبلاگ آزادی بیشتری برای دانشجویان فراهم می‌کند. میزان یادگیری آنها از همسالان خود بیشتر از کتاب درس و اساتید می‌شود و قدرت مشارکت و ارتباط دانشجویان با هم را افزایش می‌دهد. در نهایت اینکه وبلاگ‌ها توانایی این را دارند که به طور واقعی فناوری تعاملی باشند.

۲-۸- مزایای آموزش مبتنی بر وب

 آموزش مبتنی بر وب

شکل ۳۴: آموزش مبتنی بر وب

۱- آموزش مبتنی بر وب بازخورد فکری بین اساتید و دانشجویان را افزایش می دهد،‌ این عمل باعث فهم و یادگیری بیشتر مطالب می شود.

۲- دانشجویان فرصت کافی برای یادگیری مطالب با توجه به درک و توانایی خود دارند.

۳- مهیا بودن مطالب آموزشی برای دانشجویان در هر مکان و هر زمان از شبانه روز از دیگر مزایای ‌این نوع آموزش است.

۴- هزینه‌ای که برای رفت و آمد تلف می­شد می تواند صرف خرید لوازم آموزشی شود.

۵- شوق دانشجویان برای سرچ ‌اینترنتی بیشتر شده و می‌تواند به اطلاعات مورد نیازشان از ‌این طریق دست یابد.

۶- رشد دانش با شیوه‌های مختلف آموزشی امکانپذیر می‌شود.

۷- با‌ این روش آموزشی افزایش استفاده از ‌اینترنت را خواهیم داشت.

۸- با استفاده از‌ اینترنت استاد می‌تواند فعالیت‌های آموزشی خود را تا حد وسیعی افزایش دهد.

۹- با استفاده از روش‌های بیشتر و متنوع تر، مانند تصاویر متحرک و متن با صدا، استاد می‌تواند آموزش خود را به طور موثرتر ارائه دهد که تأثیر چشم گیری در یادگیری دانشجویان دارد.

۱۰- با استفاده از‌ این روش اساتید و دانشجویان می توانند به طور موثری با یکدیگر در ارتباط باشند.

۱۱- یکی دیگر از امتیازات ‌این روش برای اساتید ‌این است که می تواند، تمرکز خود را بیشتر بر روی فعالیت‌های تحقیقاتی قرار دهند.

۱۲- امکان بحث و تبادل نظر در ‌این روش برای استاد و دانشجو به راحتی مهیاست و می توانند از تابلوهای اعلان مبتنی بر وب برای‌ این امر استفاده کنند.

۱۳- استاد می‌تواند با استفاده از دیدگاه‌های دانشجویان مطالب را آماده کند.

۲-۹- مقایسه آموزش مبتنی بر وب با آموزش سنتی

آموزش سنتی

شکل ۳۵: مقایسه آموزش مبتنی بر وب با آموزش سنتی

الف) سیستم‌های آموزشی سنتی

در ‌این گونه سیستم‌های آموزشی، اطلاعات به صورت بسته‌های آماده در اختیار افراد قرار می ­گیرند و به مرور زمان راندمان و بازده کاری خود را از دست می­ دهند و چون سیستم از نظر تغذیه اطلاعاتی، مجرا و ورودی خاصی ندارد درنتیجه با گذشت زمان اطلاعات آن کهنه شده و صحت علمی آن مورد تردید قرار می­ گیرد. در ‌این گونه سیستم‌ها هر یک از ارکان دخیل در زنجیره اطلاعات، عناصری ‌ایستا بوده و آنچه باید آموخته شود از پیش مشخص است. عنصر فعال و درگیر با یک چنین سیستمی قادر نیست در خصوص نوع اطلاعات و تکنیکهای یادگیری نظری بدهد و باید برای دریافت اطلاعات مطابق با ضوابط سیستم حرکت کند که ‌این مسئله دلیل اصلی عدم پویایی فکری و فقدان حلقه‌های تولید اطلاعات در سیستم است.

ب) سیستم‌های آموزشی پویا

اطلاعات با استفاده از ابزار و تکنولوژی‌های مختلفی تهیه و تولید شده و پس از طبقه ­بندی با توجه به سطح گروه‌های پذیرنده آموزش‌ها، در قالب‌های مختلفی به آنها انتقال پیدا می­ کند. به هنگام بودن اطلاعات، یکی از شاخص‌های ‌این گونه سیستم‌هاست و ‌این مسئله راندمان و بازدهی اطلاعات تا حد بالایی برای پذیرندگان و عناصر سیستم‌های آموزشی بالا می­ برد.‌ این سیستم‌ها از نظر سطح جذب و تغذیه اطلاعاتی، در وضعیت مطلوبی قرار دارند و با گذشت زمان اطلاعات کهنه موجود در سیستم از زنجیره توزیع اطلاعات آموزش خارج می شوند و جایگزین مناسبی خواهند داشت. در واقع سیستم‌های آموزش پویا با حرکت در روند دانش مداری، فرصت تجربه را برای عناصر خود فراهم می­ کنند و از همه مهمتر ‌اینکه ملاک‌های سنجش شاخص‌ها و کارکردهای عناصر فعال در ‌این سیستم‌ها هرگز با مقیاس‌های کمی مورد تحلیل قرار نمی‌گیرد، بلکه شاخص‌های کیفی در تعیین و درجه بندی عناصر دخیل می ­باشند.

آموزش پویا

شکل ۳۶: سیستم های آموزشی پویا

ج) تفاوت میان دانش آموختگان آموزش سنتی و آموزش مبتنی بر وب

در نهایت برای بیان تفاوت دانش آموخته سنتی با دانش آموخته جدید می­ توان چنین گفت که دانش آموخته با رویکرد سنتی، فاقد فکر خلاق و توان مدیریت اطلاعات و تولید دانش هست، ولی دانش آموخته نظام آموزش مبتنی بر وب درجامعه اطلاعات محور که فکر خلاق، مدیریت اطلاعات و تولید دانش در آن اصولی بنیادین هستند نیز کارایی دارد. (خاموشی،۱۳۹۱)

جمع بندی نهایی

بنابراین در انتهای کتاب می­ توان گفت آموزش مبتنی بر وب نسبت به روش‌های آموزشی کلاسیک به مراتب بهتر می‌باشد. یادگیری مبتنی بر وب منجر به افزایش پذیرش مدیریت دانش در دانشگاه‌ها خواهد شد. یادگیری مبتنی بر وب، نیاز به استادانی دارد که با دقت برنامه‌ای ایجاد کند که اصول یادگیری فعال، انگیزش و ارزیابی را همراه با طرح ابتکاری وب برای دانشجویان داشته باشد. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با استقرار سیستم یادگیری مبتنی بر وب برای دانشجویان و مدیریت دانش می‌توانند بهبود کیفیت علمی‌خود را تضمین کرده، حسابی ارتقا ببخشند. بنابراین دانشگاه ­ها در جهت نهادینه کردن آموزش مبتنی بر وب بهتر است از طریق مدیریت دانش اقدام نمایند. یعنی با افزایش پیاده سازی مولفه های مدیریت دانش، به همان نسبت شاهد افزایش پذیرش آموزش مبتنی بر وب خواهیم بود. ان شاالله…

پی نوشت

[۱]– Multimedia

[۲]– Virtual Learning Environments (VLE)

[۳]– Course content

[۴]– Discussion boards

[۵]– Document sharing systems

[۶]– Char rooms

[۷] -Sevelj, M.

[۸] -Ganley, B.

[۹]– Fernheimer, J.W. & Nelson, T.J.

[۱۰]-David، Wagner

[۱۱] -Stiller، PHILO

[۱۲]– Williams & Jacobs

منابع:

۱- اخوان، پ و جودی، ا. (۱۳۹۳)‌. گام های عملیاتی مدیریت دانش: نقشه‌های دانش. تهران: نشر آتی نگر.

۲- استانلی، د. (۱۳۷۶).مدیریت فرهنگ‌سازان. ترجمه‌ی ناصر میرسپاسی و پریچهر معتمد گرجی، تهران: انتشارات مروارید.

۳- جعفرى مقدم، س. (۱۳۸۱). فرآیند مدیریت دانش از یادگیرى سازمانى. مدیریت توسعه. شماره۱۲٫ ص۹۶ – ۷۹

۴- جعفری مقدم، س. (۱۳۸۵). مستندسازی تجربیات مدیران از دیدگاه مدیریت دانش. تهران: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت

۵- جعفری، م و اخوان، پ و اختری، م. (۱۳۹۰). مدیریت دانش (نگاهی جامع بر ابزارها و تکنیک‌ها). تهران: نشر رسا

۶- حسن زاده، ع و کریم زادگان، د و متقیان، م‌. (۱۳۹۱)‌. ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش سیستم­ های یادگیری مبتنی بر وب توسط اساتید دانشگاه با استفاده از یک مدل ترکیبی. نشریه فناوری اطلاعات.

۷- حسن زاده، م. (۱۳۸۶). بررسی عوامل زیرساختی مدیریت دانش در دولت.رساله دکتری. رشته مدیریت دولتی. دانشگاه فردوسی مشهد

۸- خاموشی، ف. (۱۳۹۱). مقایسه آموزش الکترونیکی با آموزش سنتی. تهران. اننتشارات تبیان

۹- خلیل، ط. (۱۳۸۱). مدیریت تکنولوژی: رمز موفقیت‌ در رقابت و خلق ثروت. ترجمه کامران باقری؛ با همکاری ماهور ملت پرست، تهران: پیام متن، ص۳۶

۱۰- رابینز، ا. (۱۳۸۵). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه فرزاد امیدواران، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر، ص۲۴۷

۱۱- سرلک، م. (۱۳۸۶). مدیریت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور

۱۲- سیف، ع. (۱۳۸۷). روانشناسی یادگیری و آموزش‌. تهران‌: انتشارات آگاه

۱۳- عدلی، ف. (۱۳۸۴). مدیریت دانش حرکت به سمت فراسوی دانش. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه

۱۴- عطاران، م. (۱۳۸۶). دانشگاه مجازی: بازخوانی روایت های موجود. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. دوره ۱۳، شماره ۱، ص۷۳-۹۶

۱۵- قربانی زاده، و و خالقی نیا، ش. (۱۳۸۸). نقش انتقال دانش ضمنی در توانمند­سازی کارکنان. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال اول، شماره ۲

۱۶- کریمی پور، م و داوودی، ر. (۱۳۸۵). مدیریت دانش و جو آزاداندیشی، نشریه اسرار، ص ۱۸۷

۱۷- لوکوک، ر. ( ۱۳۹۲). نگاشت دانش، رویکردها و روش ها. ترجمه ابوالقاسم شعبانی و ابراهیم ابراهیمی، و مجید چگینی. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی

۱۸- نقیب زاده، م. (۱۳۸۰). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. تهران، انتشارات طهوری، ویرایش سوم.

۱۹- الوانی، م. (۱۳۸۸). مدیریت عمومی. تهران: انتشارات نی

۲۰- هویدا، ر و سیادت، ع و نیکبخت، ا و مقدم، ا. (۱۳۸۹). پارادایم مدیریت دانش. تهران: نشر ارکان دانش

  1. Blom , J. (2002) A Theory of personalized Recommendations : proceedings : CHI 02 conference on Hhuman Factors in computing Systems; 540- 541 Minneapolis, Minnesota , USA , Acm press NewYork , NY , OSA
  2. Brito, , Cardoso, L. and Ramalho, C. (2010) Knowledge Management in Local Government Sector: The Role of the Quality Certification, European Conference on Intellectual Capital 2, portugal, pp. 127-166
  3. Chen, J., Z. Zhu and H. Y. Xie (2004) Measuring intellectual capital: a new model and empirical study, Journal of Intellectual Capital, 5(1): 195-212
  4. Curado, M. and Ramos, I. (2010) Knowledge Management in Organizations: A new Proposal, European Conference on Knowledge Management 11, Portugal, pp. 323-333.
  5. Daghfous, Abdelkader. (2003) How To Make Knowledge Management A Firms Core Capability, www.tlainc.com
  6. H.S., & Wagner, C. (2005) Learning with weblogs: An empirical investigation. Proceeding of the 38th Hawaii International Conference on System Siences Retrieved March 30, 2006
  7. Ferngeimer, J.W. & Nelson, T.J. (2005) Bridging the composition divide: blog pedagogy and the potential for agninistic classrooms. Retrieved March 24, 2006
  8. Ganley, B. (2004) Blogging as a dynamic, transformative medium in an American liberal arts classroom, retrieved February 7, 2006
  9. Gold, A.H., Mahlotra, A. and Segars, A.H. (2001), Knowledge management: an organizational capabilities perspective, Journal of Management Information Systems, vol. 18 No. 1, pp. 185-214
  10. Henrie, M. Hedyepeth, O. (2003) Size is Important In Knowledge Management, ww.tlainc.com
  11. Hoy, W. K, & Miskel, C. G. (2001) Educational administration: theory research, and practice. New York:, 6th (McGraw-Hill Boston, 2001)
  12. Jashapra, A. (2004). Knowledge Management: An Integrated Approach, Harlow, Essex :Prentice Hall
  13. Li, Yuan. (2009) How Entrepreneurial orientation Moderates the effects of knowledge management on innovation, systems research and behavioral science. Vol.26, Iss.6; pg.645
  14. Marquardt, M.J. (1996) Building the Learning Organization, McGraw-Hill, New York, NY
  15. Ndlela, L.T., Du Toit, A.S.A. (2001) Establishing a knowledge management programmefor competitive advantage in an enterprise, International Journal of Information Management 21, pp.151-165
  16. Nemati, M.A. (2006) knowledge management and higher education: concepts and approaches, letters of Higher Education, No. 12. (In Persian)
  17. Nonaka & Takeuchi. (1995) The Knowledge-Creating Company
  18. Nonaka, Ikujior. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization science
  19. Sevelj, M. (2006). Weblogs as dynamic learning spaces. Paper presented at the distance education association
  20. Sharifuddin,S.O.,Ikhsan,S.and Rowland,F.(2004)knowledge management in a public organization:a study on the relationship between organizational elements and the performance of knowledge transfer, Journal of knowledge Management, 8, No.2, pp. 95-111
  21. Soo, C; Midgley, W., and Devinney, D; Timothy M. (2002) The Process of Knowledge creation in organization. Available at SSRN
  22. Stiler, G.M. & Philleo, T. (2003) Blogging and BlogSpot: An alternative format for encouraging reflective practice among preservice teachers. Retrieved April 4, 2006
  23. Williams, J.B. & Jacobs, J. (2004) Exploring the use of blogs as learning spaces in the higher education sector. Australasian Journal of Educational Technology, 20 (2), 232-247

برچسب‌ها: , , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق