یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگی
چاپ خبر
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
دکتر-علی-قاسم-زاده-12-210x140
 کار«فرهنگی»برای«اثر بخش» بودن باید از حالت رسمی خارج شود/ رسالت بخش فرهنگی ترویج «نقد» و «نقد پذیری»است   

معاونت فرهنگی باید در هر محله سرمایه ها و فعالان محله را شناسایی کند و بعد آن ها به کار فرهنگی در محله خودشان مشغول شوند.

به گزارش ندای اصفهان ، شاید اصلی ترین عاملی که ما را برای گفتگوی مفصل با متولی امور فرهنگی شهر بیشتر مصمم کرد، جدا از هزینه های بالایی که شهرداری در کنار فعالیت های عمرانی برای انجام کار فرهنگی در اختیار دارد فاصله زیادی بود که شهرمان این روزها با اصفهانی که زمانی پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود گرفته و سوالاتی که چگونه می توان این بودجه نسبتا کلان را مدیریت و هزینه کرد تا خروجی کار فراتر از جشنواره ها و همایش ها برای شهروندان قابل لمس باشد و چهره شهر در کنار همه طرح ها و برنامه ها رنگ و بویی از فرهنگ غنی و تمدن کم نظیر نصف جهان به خود بگیرد.

دکتر علی قاسم زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان دکتری مشاوره متولد ۱۳۴۱  از فعالان فرهنگی شهـر، موسس مرکز شهید مدرس و عضو هیات موسس کانون اندیشه و تمدن اسلامی، معلم آموزش و پرورش و مدیرعامل اسبق سازمان فرهنگی-تفریحی شهرداری؛ وی که سابقه ای طولانی در مدیریت امور فرهنگی شهری دارد؛ پاسخگوی سوالات فرهنگی ما شد :

  •  شاخص های فرهنگی در شهرداری اصفهان چیست؟
    سطح تماس شهرداری با مردم به اضافه امکانات و شرایط بهتر سطح انتظارات از این بخش را مشخص می کند. بخش هایی همچون تفریح، سلامت، گردشگری، هنری و …، مثلا در بخش سینما و تئاتر فعالیت های زیادی از سوی شهرداری صورت گرفته است اما اینکه چقدر موفق بوده ایم بحث دیگری است.

یک بحث آن نسبت توفیق این نهاد با سایر سازمان هاست. بحث دوم رضایت مردم از کارهای فرهنگی ما می باشد. مطابق نظرسنجی ها سطح رضایت ار فرهنگ شهروندی بیشتر است و نشان می دهد ارتباط مردم با شهرداری بالاست. آنها از بیش از ۹۰درصد تابلوهایی که می بینند احساس مثبتی کسب می کنند چرا که فهم مفاهیم این آثار اثرگذار و حس برانگیز است.

  •  این سطح اثرگذرای سنجیده شده است؟
    به میزان اثربخشی بوده، اگر شاخص تمیزی است مردم اصفهان با یک مجموعه مرتب و شکیل مواجه اند و شاهد ارتقاء فرهنگشان هستیم. منتهای مراتب باید کار فرهنگی و عامل اجرایی کنار هم باشند.

مثال خوب این ناهماهنگی موضوع ترافیک است که می بینیم با ناهماهنگی این دوعامل موفق عمل نکرده ایم. عامل اجرا و فرهنگ هم دوعامل متفاوت از هم هستند که خیلی با هم هماهنگ نبوده اند هر چند همکاری خوبی داشته اند.

  • دکتر علی قاسم زاده (1)
    چقدر فکر می کنید این موارد دغدغه مردم هم هست و آیا این مسائل حسب نیاز مردم دنبال شده است؟
    دقیقا بر روی همه مواردی که دنبال شده مطالعه شده است. در معاونت پژوهش شهرداری مرتب این موضوعات مطرح می شود. نیازها اولویت بندی و مشخص می شوند. مثلا فرهنگسراها در هر ترم یک فهرستی ارائه می کنند.

همان انتخاب مردم که چه کلاسی را بیشتر استقبال می کنند اولویت ها را مشخص می کند. هم اکنون این اولویت در بخش مهارت های زندگی بوِیژه در جامعه زنان مشاهده می شود، دوره های زناشویی، فرزندپروری، خیاطی و …

  •  این به نوعی موازی کاری بامثلا مراکز فنی و حرفه ای و… نیست؟
    نه، اگر بعنوان مثال در حیطه گردشگری شهرداری کاری می کند این به علت شرایطی است که میراث فرهنگی نتوانسته ایجاد کند آن هم نه به علت مدیریتی بلکه به دلیل نبود امکانات یا اعتبارات کافی که باز بسته به شرایط فرق می کند.

ما همیشه و قبل از هر اقدامی با نهادهای مربوط به همان فعالیت هماهنگی می کنیم. مثلا در ورزش با اداره ورزش و جوانان ارتباط داریم و در کارمان مکمل هم دیگر هستیم. یک نمونه خوب در این رابطه ورزش همگانی است که اجرای ان به ما سپرده شده یا در بخش کتابخانه ها شهرداری ۷۶ کتابخانه تاسیس کرده است.

می شد بگوییم این وظیفه ما نیست و همان تعداد محدود کتابخانه نهاد کتابخانه های عمومی هم کفایت می کند. در بخش ورزش هم حدو ۳۰ تا ۴۰ ورزشگاه ساخته شده نه با هدف تداخل وظائف بلکه با هدف اینکه مردم بهره ببرند و متضرر نشوند. ضمن اینکه این آمادگی را داریم که هر نهادی هم که خواستار این شد که خودش کاری را دنبال کند ما دخالتی نکنیم یا کار را به خودشان واگذاریم.

  • در یکی از نشست ها شهردار اصفهان گفتند که ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه بخش فرهنگی شهرداری است. صرف این اعتبار به چه شکل است؟
    دست کم ۸۰درصد این اعتبار صرف طرح های عمرانی مثل ساخت فرهنگسرا و کتابخانه و مراکز فرهنگی دیگر می شود. در واقع ۵۰۰ میلیارد ریال از این بودجه برنامه ای است.در این حوزه نیز به دو صورت حمایتی و مشارکتی وارد شده ایم. همکاری با مساجد و موسسات فرهنگی فعال یک بخش این کار است.

امسال غیر از کمک های ما ردیفی هم تحت عنوان مشارکت باز کرده ایم. نقاط محروم شهر را شناسایی کرده ایم علاوه بر مساعدت های معمولی از افرادی هم که بصورت خاص در بخش های محروم سرمایه گذاری کنند حمایت ویژه خواهیم کرد.

  • تغییرات مدیریتی از جنس مهدی بقایی ها! با چه توجیهی صورت گرفت؟ آیا وزنه سازمان رفاهی تفریحی از زیباسازی بالاتر بود که این اتفاق افتاد؟
    ببینید، ما یک مدل جامع فرهنگی تعریف کردیم، دو بال از فرهنگ دو اولویت ماست. اول هویت شهری و دوم سبک و روش زندگی. هویت باید به جایی برسد که شهر ما از بقیه شهرها متمایز و مشخص باشد.

مهدی بقایی در یک تصمیم جمعی که خودش هم پیشنهاد دهنده بود به سازمان زیباسازی رفت تا در آنجا این بخش سخت افزاری فرهنگ و هویت شهری را عملیاتی کند.

چون نگاه نگاه درستی بود سرمایه سوزی هم نشد. پیشنهاد خودش هم بود و ایده های خوبی هم داشت. یک بخش کار المان ها و نمادهایی است که مشخص می کند اصفهان یک شهر مذهبی و انقلابی است.

تا قبل از اتمام سال جاری نشانه ها و آثار این فعالیت های آقای بقایی در سطح شهر را لمس خواهید کرد.

  • دکتر علی قاسم زاده (10)
    خروجی میراث ناملموس و نتیجه چنین جشنواره ای چه بود؟ آیا المان اسلامی در آن مراعات شد؟
    رهبر معظم انقلاب فرمودند که شهر باید هویت داشته باشد. معاونت های عمرانی و حمل و نقل نیز در بخش پیوست فرهنگی فعالند.
    ما الان در میدان انقلاب یا شهدا نشانه ای مبنی بر نام این دو میدان نداریم، اینها به تدریج باید عملیاتی و محقق شوند. معماری شهری مهم و اثربخش است.

در خیابان کهندژ سردخانه ای داشت که پیکر تعداد زیاد از شهدا در آن غسل داده شده بود و به بازار مبل بدل شد. شهرداری ورود کرده و ان را تملک کرد تا بعنوان نشان شهری ماندگار بماند.امروز می بینیم بقایی به جبهه و عرصه ای دیگر رفته و مشغول خدمت است.

درباره مهمای هم باید بگویم که نیاز به تجدید نظر داریم. مثلا در موشک باران اصفهان در دوران جنگ ایران و عراق شاهد موشک خوردن ۴۰ نقطه اصفهان بودیم. حالا اگر به نوعی با نماد یا به هر شکلی این نقاط مشخص باشند در حفظ هویت شهر موثر است.

  • این رویکرد تقلید از تهران نیست؟
    تقلید اگر خوب و مثبت باشد اشکالی ندارد. ما یک بعد اساسی در این بخش داریم. این هویت شهری است که در معماری، ادبیات، پوشش عامه مردم و …هویداست. اینها مشخص می کند اینجا تهران، شیراز، کرمان یا اصفهان است. یعنی قدم زدن یک مسافر و حس و حال او در این وضعیت به او می فهماند در اصفهان است یا کردستان یا جای دیگر.
  • سابق بر این در این زمینه کارهایی شده و الان از آنها اثری مشخص نیست، نظر شما چیست؟
    پیشنهاد می کنم این بحث در رسانه به بحث و تبادل نظر گذاشته شود. نقش نماد در فرهنگ شهر بررسی شود. یکی از عناصر فرهنگی نمادها هستند.

میراث ناملموس همان آئین ها هستند. برخی هم مثل مسجد و ماذنه و کلیسا و …ملموسند.اینکه می بینیم وهابیت همه نمادها را تخریب می کنند برای نابودی فرهنگ است.

  • سوال بعدی درباره هزینه ۸۰۰ نفر نیروی فرهنگی شهرداری های اصفهان است. آیا این با چابک سازی سازمان منافات ندارد؟ اینکه گفته می شود پنج میلیون تومان حقوق به پرسنل یک فرهنگسرا در ماه می دهید اما یک میلیون تومان کار می شود. آیا این موضوع را قبول دارید؟
    این را باید از زاویه دیگری نگاه کرد. این به نوعی تولید ارزش افزوده است. آموزش و پرورش هم متهم است هزینه جاری آن بالاست. آنهایی که در کتابخانه ها و فرهنگسراها کار می کنید کار فرهنگی می کنند. حقوقشان در کنار کار فرهنگی تعریف می شود.
  • این صرف هزینه با خروجی مورد انتظار مناسب است؟
    نه، این را می پذیرم که نیست. ولی می توانیم با کاهش هزینه ها، تصدی گری ها و اینکه شهرداری مجری نباشد و نقش حمایت و نظارت داشته باشد به نوعی این روند اصلاح می شود.
    مهم این است که کار فرهنگی اگر از مردم گرفته شده و به دولت سپرده شود ما ضرر کرده ایم. کار فرهنگی را برای اثر بخش بودن و ماندگاری باید از حالت رسمی خارج شود.
  • در تغییر معاونت های فرهنگی تفکر و تدبیر خاصی حاکم بود؟

نوع کار این معاونت ها بستگی به مامویت آنها دارد. ما تصدی گری را کاهش می دهیم و از طرف دیگر باید امکان مشارکت را فعال کنیم. معاونت فرهنگی باید در هر محله سرمایه ها و فعالان محله را شناسایی کند و بعد آن ها به کار فرهنگی در محله خودشان مشغول شوند. معاونت ها ماموریت ندارند خودشان جشن و مراسم بگیرند. باید کمک بدهند و مساعدت کنند.

  • دکتر علی قاسم زاده (13)
    اینکه ثبات در بخش فرهنگی شهرداری نداریم را قبول دارید بویژه در بخش سازمان ورزش که مدام شاهد تغییرات مدیریتی بوده ایم؟
    من این موضوع را تنها در بخش ورزش غیر طبیعی می بینم که در یک بازه زمانی سه مدیر تغییر کرد. آن هم بیشتر تحت تاثیر رخدادهای سیاسی شورا و شهرداری وقت بود اما در جاهایی مثل سازمان فرهنگی اینگونه و به این شکل نبوده است.

همین تغییر بقایی  مثل همان تعویض در زمین فوتبال است که مربی انجام می دهد.در زمان حاضر هم نگاه در ورزش دراز مدت است و امیدواریم عملکرد خوب و مثبتی را شاهد باشیم.

  • شما از رسانه های شهرداری رضایت دارید؟
    دو انتظار هست، یکی اینکه ایمنا و اصفهان زیبا باید انعکاس دهنده فعالیت های شهرداری باشند و انتظار دوم از  این دو رسانه در نگاه مردم به عنوان رسانه شهری و فرابخشی عمل کنند که من حامی نگاه دوم هستم.

این دو رسانه باید رسانه شهری و نه شهرداری باشند. نگاه باید نگاه رسانه ای باشد نه اینکه بولتن نویسی کنند. اگر نگاه حرفه ای شد جاهایی هم که باید نقد شود نقد می شود. شهردار جدید هم این نظر را دارد. در اصفهان زیبا نگاه به سمت انتخاب سردبیر مستعد برای کار بود.

  • کسی که تمام وقت در اختیار روزنامه و رسانه نباشد می تواند موفق باشد؟
    آقای شاهمرادی ساختار را تغییر داده است. ساختاری به سمت استقلال و حرفه ای شدن. دست کم یکسال طول می کشد به نقطه مطلوب و مورد انتظار برسیم.

ما در بخش رسانه نیازمند یک صدای رسا و ملی هستیم. خبرگزاری ایمنا سرعت خوبی گرفته اما هنوز در شعاع ملی خیلی خیلی جای کار دارد. ایمنا در رقابت با اصفهان زیبا و همچنین رقابت با دیگر رسانه ها رشد می کند و این ترقی و رشد لازمه اش تلاش بیشتر و رصد بهتر مسائل کشور و استان است.

ضمن اینکه سردبیر جدید روزنامه اصفهان زیبا هم روی مسائل خوبی دست گذاشته است که آب و زاینده رود و دیگر بخش های مهم و کلان از آن جمله است.

  • شهردارینقد در رسانه های شهرداری اصفهان چه جایگاهی دارد؟
    رسانه باید مثل آینه تخت عمل کند. نه بزرگ نمایی کند و نه کوچک نمایی داشته باشد. نقد هم به نفع یک مسوول است، خاصیت نقد رفع عیوب و نواقص است. گاهی ما مسوولان به قدری مست مسوولیت و میزمان می شویم که یادمان می رود اشکالی هم هست. بخش فرهنگی شهرداری یک رسالتش نقد و نقد پذیری را ترویج دادن است.

انتهای پیام/

منبع : صاحب نیوز

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق