پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
سعید ساکت
به همت پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان برگزار شد؛
 کارگاه آموزش رسانه: خلاقیت و سوژه یابی/ درس گفتاری از استاد سعید ساکت   

متأسفانه تمرکز رسانه ها به سمت مدیریت شهری معطوف شده است و از دستگاه های نظارتی کسی سراغ نمی گیرد؟ خلاقیت را از دست داده ایم، مثلا اگر در مورد افتتاح یک پروژه که سال ها قبل هم یک بار افتتاح شده بود برای کسی سؤال ایجاد شود کسی پیگیری نمی کند...

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، کارگاه آموزش رسانه شهید آوینی به همت جامعه خبری تحلیلی ندای اصفهان به منظور ارتقای مهارت های خبرنگاری برگزار گردید. این کارگاه در روز پنج شنبه همزمان با روز بسیج با همکاری بسیج رسانه استان اصفهان در خانه انقلاب برگزار گردید و در آن اساتید رسانه آقایان سعید ساکت، عبدالحسین جعفری و رضا صفری به ایراد مباحث خود پرداختند. متن زیر گزارشی از جلسه آقای ساکت با موضوع خلاقیت و سوژه یابی است که منتشر می گردد.

***

به نام خدا. شادی ارواح طیبه شهدا صلوات

مبحث «خلاقیت» چندان موضوعی آکادمیک نیست و با مطالعه بوجود نمی آید بلکه باید آن را در خود «تقویت» کنیم. موضوع جلسه بسیار خوب انتخاب شده است و اینکه خلاقیت و سوژه یابی را در کنار هم قرار داده اند، وقتی نگاه می کنیم سوژه یابی خلاق یکی از نیازهای جامعه امروز ماست. متأسفانه عمده فعالیت رسانه های اصفهان متمرکز بر اخبار پوششی قابل پیش بینی از مراکز ثابت است و این یک آفت است که وقتی تحلیل و بررسی می کنیم چیزی حدود ۷۰ درصد فضای حاکم بر رسانه های اصفهان متأثر از همین رویدادهای خبر پوششی است و این اتفاق خوبی برای یک رسانه نیست. پس چه زمانی خود خبرنگار قرار است وارد میدان شود و به خلق بپردازد؟

«جریان سازی» محصول «سوژه یابی» است و سوژه موقعی می تواند مخاطب را درگیر کند که از دل خلاقیت بیرون آمده باشد. برای آنکه بتوانیم وارد بحث خلاقیت بشویم و در کنار آن به سوژه یابی هم بپردازیم باید یک باز گشت به عقب داشته باشیم و یک سری مفاهیم کلی را بررسی کنیم تا بتوانیم به جایگاه خوبی در بحث برسیم. در ابتدا به مفاهیم اساسی در خبرنویسی می پردازیم که همگی بلد هستند و سریع آنها را مطرح می کنیم و می گذریم.

مفاهیم اساسی در خبر نویسی:

این را همه اساتید خبر تأکید می کنند که:

«خبر باید درست، روشن و جامع باشد و این صفات در تمام مراحل تهیه، تنظیم و انتشار آن در نظر گرفته شود»

خبر

یکی از آفت هایی که با توجه به فضای رسانه ای شهر اصفهان و فضای رسانه ای حاکم بر آن مشاهده می کنیم و از جمله آفاتی است که همه گرفتار آن هستیم این است که در انتشار اخبار سرعت داریم که البته سرعت خوب است، اما نباید به درستی خبر غالب شود. اینکه تا اتفاقی می افتد ما به هر قیمتی بخواهیم در کمترین زمان ممکن در رسانه خودمان آن سوژه را منتشر کنیم امروز بر اصالت خبر غالب شده است و این باعث شده که جایگاه رسانه های ما مقداری تحت الشعاع سرعت قرار بگیرد مانند آنکه در اتوبان ها، آنهایی که عاشق سرعت هستند به هر قیمتی می خواهند ماشین ها را پست سر بگذارند اما در کوچکترین اشتباه با توجه به سرعتی که دارند یک سپر به سپر کوچک (که در سرعت پایین فقط یک آسیب سطحی به خودرو می زند) در سرعت بالا منجر به واژگونی خودرو می شود.

سرعت در انتشار خبر مثل راننده ای است که با سرعت بالا حرکت می کند و این باعث می شود درستی خبر زیر سؤال برود. در بسیاری از موارد ممکن است در سرعت بالا بتوانیم به سلامت عبور کنیم اما ممکن است یک دست انداز یا گارد ریل که ممکن است بیرون زدگی داشته باشد ما را واژگون کند. وقتی می گویم «دست انداز» آن را در عرصه خبر مثلا «می توان روابط عمومی ها» در نظر گرفت و وقتی می گویم از «گارد ریل» بیرون زده می توان به این مسئله با دید «منبع خبر» نگاه کنید منبعی که معتبر نیست و در سرعت بالا قطعا ما را از مسیر منحرف می کند و هم خودرو و هم راننده آسیب می بیند.

درستی خبر نباید فدای سرعت انتشار آن شود، در سرعت بالا آسیب جانی هم ممکن است داشته باشیم، سرعت انتشار خبر و دغدغه سرعت انتشار ، خلاقیت را می گیرد، سرعت انتشار یکی از اولویت هاست اما همه اولویت نیست در مباحث اقتصادی که جامعه ما مترصد یک سری آسیب ها است مردم در انتشار خبر واکنش نشان می دهند، اگر آرامش روانی مردم نسبت به یک موضوع دچار خدشه شود واکنش طبیعی نشان می دهند.

عبدالحسین جعفری

در ادامه جلسه استاد جعفری از پیشکسوتان روزنامه نگاری که در جلسه حضور داشتند درباره ماجرای قتل حجت الاسلام شمس آبادی پیش از انقلاب و مشکلاتی که سرعت انتشار در آن داستان بوجود آورد از تجربیات خود گفتند:

استاد جعفری: اول شروع کردیم در موضوع قتل آقای شمس آبادی حدود دو ماه تحقیق کردیم. در قتل آقای شمس آبادی کسی نمی دانست چه کسی این کار را انجام داده است و انگشت هم به سمت ساواک رفته بود. شخصی را به عنوان مظنون گرفته بودند و چند وقت در زندان بود و متهم به قتل شده بود. من با آن شخص مصاحبه کرده بودم و به یکی از دوستان گفتم تا ظهر وقت دارید که کپی وصیت نامه آقای شمس آبادی را برای من بیاورید و خانه حاج میرزا علی شیروانی (متهم به قتل) را پیدا کنید. بعد از مدتی زنگ زد و گفت کپی را فردا می دهم و آدرس خانه را هم داد. یادم هست که روزنامه عکس یک شخص بزرگ هیکلی را چاپ کرده بود که هرکس نگاه می کرد می گفت این خودِ قاتل است و این عکس را به عنوان میرزا علی شیروانی چاپ کرده بودند. من خانه میرزا علی شیروانی رفتم و به پسرش گفتم این عکس پدر توست؟ گفت:نه! عکس پدر من همان است که روی دیوار خانه است، گفتم: این عکس را بزنید که میرزا علی شیروانی این است. به خانمش گفتم: باورت می شود میرزا علی قاتل باشد؟ گفت: نه! اینها صیغه برادری خوانده بودند با یکدیگر. گفتم: برویم تکذبیه بزنیم، تیتر روزنامه اطلاعات فردا این شد:

«همسر و فرزند متهم قتل حجت الاسلام سکوت را شکستند» و عکس را چاپ کردیم و همین ها یک صفحه روزنامه اطلاعات شد، یک ماه زندان بود و بعد دادسرا به دنبال کارهایش آمد.

استاد ساکت ادامه داد:

در اصالت خبر هیچگاه از عباراتی مثل «یک منبع آگاه گفت»، یا «یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود» و… استفاده نکنید، این مطالب ارزش خبر را زیر سؤال می برد و در اصطلاح می گویند لباس بدقواره ای بر تن خبرتان است. مسئله بعدی ارزش های خبری است.

ارزشهای خبری:

اینها زمینه اصلی کار رسانه است : ۱- در برگیری ۲- تازگی ۳- شهرت ۴- شگفتی ۵-فراوانی ۶- برخورد ۷- مجاورت ۸- شگفتی. هر مطلبی که حداقل دو شاخصه را داشته باشد احتمال بیشتری دارد که آن مطلب ارزش خبر شدن را داشته باشد.

ارزش های خبری

اکنون به عناصر خبری می پردازیم.

عناصر خبری:

در خبر باید ارکان زیر رعایت شود:

۱- که ۲- کی ۳- کجا ۴- چه ۵- چرا ۶- چگونه و این سؤالات جواب داده شود اینها به اصطلاح پایه کار است و هنوز به مرحله نازک کاری نرسیده است.

عناصر خبر

خلاقیت و سوژه یابی:

خلاقیت و سوژه یابی مانند داستان شیر و غزال است و این یک رکن و قانون کلی در رسانه است که فرقی نمی کند که شیر باشی یا غزال، صبح که شد باید سریعتر از حریف بدوید.

امروز در اصفهان تنوع رسانه ای وجود دارد. در اصفهان قدیم همه روزی دنبال چاپ نشریه کاغذی بودند و آرزوی یک نشریه کاغذی را داشتند اما الآن رقابت در اصفهان وجود دارد. اصفهان خودش بورس خبری است و اگر کسی بخواهد خبر اصفهان را بخواند از خود اصفهان می گیرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر فقط ظاهر و ماکت کار خوب باشد مثل این است که در خیابانی مغازه ای ویترین خوبی دارد اما داخل مغازه جنس خوبی نیست، مردم فقط یکبار به آن مغازه می روند نه بیشتر.

شیر و غزال

مورد بعدی که باید به آن اشاره کرد شاخصه های سوژه یابی است.

شاخصه های سوژه یابی:

۱- اتاق فکر را فراموش نکنیم ۲- هیچ یک از ما باهوش تر از همه ما نیست ۳- از کار گروهی غافل نشویم.

ما در خبرگزاری خودمان یک اتاق به نام اتاق «نقد بی رحمانه» داشتیم و هرکس هر سوژه ای می آورد نقدش می کردیم.

در خبرگزاری ها نباید اتاق فکر را فراموش کنیم. تابلوهایی را که کمیته فرهنگ شهروندی در شهر می زند حاصل فکر ۶ یا ۷ نفر است که ظرفیت شناسی می کنند ظرفیت ها را می سنجند، این است که اول مهر پیام های ترافیکی را با لوازم التحریر می زنند. باید بدانیم از کنفرانس خبری شورای شهر یا فلان مسئول، جریان سازی در نمی آید و باید برای سوژه به داخل شهر رفت.

«جک ولش» مدیرعامل هوشمند جنرال الکتریک می گوید: «میل دارم در شرکت جنرال الکتریک همه نیروهای انسانی درگیر باشند. دنیای امروز هرچه بیشتر جهانی و فشرده می شود، تنها راه پیروزی در چنین محیطی، درگیر کردن همگانی کارکنان است.»

باید در نظر گرفت که هیچ چیز نمی تواند جایگزین انسان و فکر انسان شود.

نقش دل در خلاقیت رسانه ای:

در خلاقیت رسانه ای از دل غافل نشوید؛ ۲۰ در صد از مواردی که منجر به خلاقیت می شود از IQ (بهره هوشی) و ۸۰ درصد آن از EQ (هوش هیجانی) است.

ریسک یـا خطـرپـذیـری از ویـژگـی هـای EQ محسـوب می شود. و این همان چیزی است که رسانه می خواهد.

مهمترین چیزی که می تواند ما را به خلاقیت در رسانه برساند بحث ریسک پذیری است مردم تفاوت را خیلی دوست دارند. البته باید در این زمینه توضیح داد تا دچار مشکل نشویم..

ما می توانیم سه فرآورده از خودمان خارج کنیم:

فرآورده دل: انگیزه

فرآورده مغز: اندیشه

فرآورده جسم: کار عملیاتی و فیزیکی

بزرگترین آفت این است که صرف خلاقیت کار کنیم. البته این منجر به انگیزه می شود اما آسیب زاست؛ مثلا اگر انگیزه ما دیده شدن شد و عقلانیت نیز از بین رفت ممکن است اخلاق هم فدا شود و در مواردی که خلاقیت در آن واضح تر است می توان خطوط توهین آمیز نیز در آن دید.

مثال این نکته همان مسئله ای است که امروز در مورد پلیس فتا مطرح است اگر شخصی که این بحث را مطرح کرد فرآورده مغز را در نظر گرفته بود این اتفاق برایش نمی افتاد.

اخلاق در رسانه مهم است آنجایی که به حیطه روانی و شخصیتی افراد می رسد باید با ملایمت حرکت کرد، ما گاهی با قلم می توانیم آبروی یک شخص را ببریم.

 

هوش هیجانی (عاطفی)، توانایی برای مدیریت اضطراب و کنترل تنش ها و انگیزه، امیدواری و خوش بینی در مواجهه با موانع در راه رسیدن به هدف است.

هوش هیجانی، یک نوع مهارت اجتماعی است، همراهی با مردم، مدیریت عواطف و احساسات در روابط و توانایی ترغیب و رهبری دیگران.

عوامل احساسی مثبت (+EQ)

احساس عزت نفس، دوست داشتن، مسئولیت پذیری، آرمان داری، برنامه ریزی، مثبت اندیشی، رویاپردازی، الهام گرفتن، تغییرپذیری، خوش مشربی، ماجراجویی، بردباری و…

عوامل احساسی منفی (-EQ)

ترس از شکست، احساس ناتوانی، احساس حقارت، ترس از تنبیه، بدبینی، احساس عدم امنیت، اضطراب، فرار از پذیرش مسئولیت، احساس گناه، احساس جبر و…

در کارتون های دهه ۶۰ می دیدیم که گوی بزرگ آهنی را به پای زندانی می بستند، این گوی ها امروز در پای ما هم هست و آنها همین عوامل احساسی منفی است.

وقتی چهار خبرگزاری را در اصفهان باز می کنیم همه یکی تیتر دارند و روزنامه ها و نشریات مکتوب هم همین طور. باید تلاش کنیم (EQ) مثبت را افزایش دهیم و (EQ) منفی را کاهش البته باید گفت که تیتر مشترک گاهی یک استراتژی است. رسانه ها گاهی برای اینکه بتوانند روی ذهن مخاطب تأثیر بگذارند تیترهای زنجیروار می زنند.

کارگاه سعید ساکت

خلاقیت چیست؟

خلاقیت تحت تأثیر شخص خود شماست.

عمیق تر کندن است، دوباره نگاه کردن است، خط زدن اشتباهات است، وارد آب های عمیق شدن است، خارج شدن از پشت درب های بسته است، میل به دانستن است، آواز خواندن با نت های خویش است.

اگر در یک سوژه خبری دوبار نگاه کنیم سوژه های دیگری را به ما می دهد و می توانیم چند گزارش خوب از آن خارج کنیم. در نشست های خبری یک جزوه ای را تهیه می کنند و به خبرنگاران می دهند که در آن آمار و ارقام هست تا اجازه سؤال را از او بگیرند و خبرنگار به این جزوات راضی می شود.

متأسفانه تمرکز رسانه ها به سمت مدیریت شهری معطوف شده است و از دستگاه های نظارتی کسی سراغ نمی گیرد؟ خلاقیت را از دست داده ایم، مثلا اگر در مورد افتتاح یک پروژه که سال ها قبل هم یک بار افتتاح شده بود برای کسی سؤال ایجاد شود کسی پیگیری نمی کند مثلا نرفته ایم بپرسیم که کلاس اقتصاد مقاومتی که برای اصناف گذاشته اید چقدر تأثیر داشته است؟

در خلاقیت دو قسمت عمده وجود دارد:

۱- فرآیند دستیابی به ایده ۲- فرآیند عینی سازی ایده

ما در فرآیند دستیابی به ایده مشکل داریم، ولی خدا را شکر در زمینه «عکس» جهش داشتیم، روزی اگر یک روزنامه عکس خاصی می زد صدایش بلند می شد، امروز در میان روزنامه تیتر یک «وطن امروز» جالب است و صدایش می پیچد.

ویژگی های افراد خلاق:

پذیرنده و یادگیرنده، داشتن قوه تخیل قوی  توجه به موضوعاتی که دیگران به سادگی از کنار آنها عبور می کنند، انعطاف پذیری در موضع گیری و تفکر، عادت گریزی، کنجکاوی فراوان، پرهیز از قضاوت بدون تحقیق، رویارویی با مشکلات، توجه به افکار و آرا، عاری بودن از استبداد و خودرأیی، استقلال در قضاوت و اجتناب از همرنگ شدن با جماعت، اعتماد به نفس و ریسک پذیری، شوخ طبعی و بذله گویی (شخصیت غیر رسمی).

ما اگر بتوانیم آموزه های دینی را آموزش دهیم می بینیم که همه اینها در آن مبانی وجود دارد.

مسئولین دوست دارند که از آنها بپرسید «بودجه چقدر است؟»، «عملکردتان را بگویید» و… برای آنها راحت ترین کار پاسخ به این سوالات کلیشه ای است.

روزی در این ادارات زیر بار گفتگو و نشست خبری نمی رفتند. روزی می گفتند این حرف را پخش نکنید، اما امروز با توجه به اینکه تعداد زیاد شده است اما کارمان ضعیف شده… باید خواب و رؤیای شب کنفرانس خبری را از مسئول بگیرید.

در مسأله اسیدپاشی اصفهان سکوت مسئولان سکوت رسانه را در پی داشت و البته مسئولان و ما فکر کردیم بحران زودگذر است.

در مورد مسئله بیماری مقام معظم رهبری یکی از بهترین کارهای رسانه ای انجام شد، مرتب گزارش اول تا آخر از صدا وسیما پخش می شد، عیادت افراد مختلف باعث شد بار رسانه ای را دنبال خودشان بیاورند که خبرگزاری های غربی هم نتوانند سوء استفاده کنند و معلوم بود که مدیریت شده است.

سؤالات زیر خالق ایده های بی شمار است ، اگر می خواهید خالق ایده های بی شمار باشید باید به این شش سؤال پاسخ دهید:

WHAT? ,WHY?, WHERE? ,WHEN? ,WHO? ,HOW?

اگر می خواهید خالق ایده باشید باید به این شش سؤال پاسخ دهید (پنجW و یک H)

با زیر سؤال قراردادن پاسخ های بدست آمده حداقل تا پنج سطح متوالی، به ریشه ها و علل اصلی بروز مسئله پی ببرید.

به موضوع هایی نظیر آنچه در زیر آمده است در خبر بپردازید:

چرا این اتفاق افتاده است؟

چرا این کار را به نحوی که اجرا می شود، انجام می دهیم؟

چرا این کار را به طریق دیگری نظیر… انجام نمی دهیم؟

چرا چنین نتایجی حاصل شده است؟

با این چراهای خلاقه یک سوژه درست کنید.

از تاثیرات عوامل خاص برخلاقیت هم نباید گذشت

۱- سن

۲- جنسیت

۳- تحصیلات

۴- ارزش های اجتماعی

پیشنهادهای عملی برای افزایش خصایص مرتبط با خلاقیت به شکل زیر است:

یادداشت برداری

انتخاب زمان و مکان مناسب

تقویت توان پرسش کردن

استفاده از روابط میان افکار

تغییر شکل وضع موجود

تهیه فهرست ویژگی ها

هم اندیشی مستقیم

هم اندیشی غیر مستقیم

قراردادن خود بجای دیگران

تحلیل داده ها و بازخورد آنها

برای پیاده سازی یک گفتگوی خبری «یادداشت برداری» لازم است، اگر فقط یک نشست خبری را ضبط کنیم دیگر حوصله پیاده کردن آن را نداریم، پس یادداشت برداری به ما کمک خوبی می کند.

مسیری که شما دارید تلاش می کنید که ایده خودتان را قالب کنید یک مسیری است که من با استفاده از آن می توانم سوژه استخراج کنم و این همان استفاده از روابط میان افکار است.

راهکارهای یافتن سوژه های خبری در رسانه ها به صورت زیر است (آنها را دست کم نگیرید)

ـ‌ مدیران و کارکنان رسانه

ـ شبکه های رادیویی و تلویزیونی

ـ نشریات

ـ‌ بانک های اطلاعاتی

ـ اسناد و مدارک کتابخانه ای

ـ خبرگزاری های خارجی و داخلی

ـ سرویس های خبری

– مشاهده

– واحدهای روابط عمومی

رادیو می تواند مبنای گزارش باشد زیرا مخاطب کمتری دارد و سوژه ها ناب است و اینکه مجری و مسئول احساس راحت تری دارند و راحت تر حرف می زنند. من به همه توصیه می کنم که رادیو گوش کنند.

در مقالات و یادداشت ها هم که موارد متفاوتی دارد سوژه های خوبی به دست می آید.

در مورد مشاهده هم باید گفت که خیلی ضعیف هستیم و ناظر بر عملکرد دیگر دوستان رسانه ای هستیم.

در استفاده از شبکه های اجتماعی هم باید دقت کرد به دلیل معتبر نبودن منبع.

سبک های ارتباط برقرار کردن را هم بشناسید:

پرخاشگرایانه ۲- کوتاه آمدن ۳- حسابگراینه یا عقل گرایانه ۴- منحرف کردن توجه ۵- همسطح و یا اعتماد به نفس

دروازه‌بانی خبر

خبر از دروازه های مختلف می رود. اگر به مسئولین روابط عمومی تکیه کنید اول می گوید وقت ندارم و بعد هم که خبر می رسد دیگر زمان آن گذشته است.

و البته اخباری که این روند را طی کنند همیشه دارای کمترین ارزش خبری هستند و تنها اخباری که باید به مذاق مسئولین خوش بیاید را می نویسند.

چهار خبر فرستاده شده است،ولی در برخورد با دروازه، خبرهای یک و چهار بخت عبور نیافته‌اند و دروازه‌بان مانع عبور آنها شده است و فقط دو مقوله خبری دو و سه به مخاطب رسیده‌اند. این مدل را سال ۱۹۵۰ مطرح کردند.

دروازه بانی خبر

اما امروز مدل جدیدی داریم؛ قدرت انتخاب مخاطب بالا رفته است.

Xها رویدادها هستند و گزینشگر C دو رویداد ۲X و ۴X را درج نکرده است.

۲X به حق به دلیل بی‌ارزش بودن کنار مانده است، اما وضع ۴X چنین نبوده و لذا خواننده که چیزهایی درباره آن از طریق ارتباطات بین‌فردی شنیده است، به‌سراغ آن می‌رود تا درباره‌اش چیزی بخواند و چون آن را در روزنامه نمی‌یابد، به سایر منابع مراجعه می‌کند.

دروازه خبر

در مورد دروازه‌بانی خبری، دو گروه دروازه‌بان وجود دارد:

۱- گردآورندگان خبر ۲- پردازشگران خبر

پنج سطح عمده نیز برای تحلیل دروازه‌بانی وجود دارد:

ارتباط ‌گر به عنوان یک شخص

شیوه‌ها و رویه‌های کار مطبوعاتی

سطح سازمانی (براساس عقاید شرام)

سطح نهادی و اجتماعی

سطح نظام اجتماعی

مخاطب آنچه را که می خواهد امروز در کشور دریافت می کند و الآن گرایشات به غرب کمتر شده است. مردم ما پیوست رسانه ای شان زیاد شده است.

سعید ساکتپیشینه نویسی:

با استناد به پیشینه می توان ذهن مخاطب را در فرش باد قرار داد، یکی از مصادیق خلاقیت «پیشینه خبر» است. خبرنگاران حرفه‌ای تلاش می‌کنند تا پیشینه را در بهترین جای مطلب جا ‏دهند پیشینه را می توان در جاهای مختلف از متن آورد.

خبرنگار باید امروزه به صورت کارشناس خبرنگار باشد باید عناصر خبری را بشناسید و از پیشنه اطلاع داشته باشید تا خبر بتواند مفهوم کاملتری را منتقل کند.

توصیه هایی برای رشد خلاقیت:

مکان ها و زمان هایی را که ایده های جدیدی به ذهنتان می رسد شناسایی کرده و سعی کنید روزی یک بار در آن موقعیت قرار بگیرید. حتماً کاغذ و قلم آماده کنید. هنگام مواجهه با مشکل سعی کنید نیم ساعت بعد جای خود را عوض کرده و از هوای تازه استنشاق کنید و …

***

یکی از مشکلات فنی رسانه های الکترونیک اصفهان بحث «زیرساخت» است. ما وقتی تمرکزمان را روی تولید محتوا متمرکز می کنیم فراموش می کنیم که اتصال به آن برای مخاطب باید راحت باشد بسترسازی امروز ما ایده آل نیست.

شادی روح همه شهدا به خصوص شهدای رسانه صلوات

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. ح سهرابی می‌گه:

    خوب و عالی

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق