پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اقتصادی
چاپ خبر
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
وام-خرید-خودرو
چتر حمایتی دولت برای ایجاد باران تقاضا
 تنفس مصنوعی دولت به صنعت خودرویی که دچار مرگ مغزی شده است!   

براستی چه کسی باور می کند، دولت برای صنعتی که هرساله به اندازه ۸ سال جنگ تحمیلی جان مردم بی گناه را می گیرد، چنین هزینه ای کند؟ چه کسی پاسخگوی خون بیش از ۲۰۰ هزار کشته در سال خواهد بود؟ شرکت خودروساز یا دولتی که بدون هرگونه توقع معقولی فقط بی دریغ از او حمایت می کند؟

ندای اصفهان- محمدرضا شیخ بهایی (حوزه علمیه اصفهان)

طرح فروش خودرو با وام دولتی به پایان رسید. بانک مرکزی اعلام کرده بود که تا ۸۰ درصد قیمت خودروهای داخلی را وام می پردازد، البته با درنظر گرفتن سقف ۲۵ میلیون تومانی برای این وام.
این بخشی از بسته رونق اقتصادی دولت است. این بسته، بندهای زیادی داشت که تحریک تقاضا را شاید بتوان شاه بیت همه آنها دانست. افزایش تقاضا یکی از راه های کاهش رکود و جلوگیری از بحران رکودی آینده است. بحرانی که مدتی پیش چهار وزیر دولت در نامه خود به رییس جمهور به آن اشاره کردند.
جلوگیری از رکود و به چرخش در آوردن «موتور تولید» راه های گوناگونی دارد، یکی از آن راه ها، افزایش تقاضا و راحت تر کردن شرایط خرید است.
این مسیر اگر توسط تولید کنندگان شکل بگیرد، می تواند باعث پویایی اقتصادی و رقابت هرچه بیشتر شود. البته دولت ها هم می توانند برای حمایت از تولید داخلی و احیاء جسم بی جان اقتصاد ملی به تولید کنندگان در این عرصه کمک نمایند، اما باید دقت کرد که این مسیر به وابستگی دولتی تبدیل نشود.

صنعت خودرو
اما غرض از این نوشتار بررسی نتیجه ی پرداخت این وام و نتایج آن است.
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که وام خرید خودرو از ۱۵ میلیون تومان به سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و متقاضیان تا ۸۰ درصد قیمت یک خودرو را می‌توانند وام دریافت کنند و ۸ ساله پس دهند. سود مشارکت این وام هم ۱۶ درصد خواهد بود.
با این توضیحات می توان وارد محاسبه شد.
اگر کسی بخواهد از حداکثر پرداختی این وام استفاده کند باید خودرویی بالای سی ملیون تومان تهیه کند.
اگر یک نفر حدود شش ملیون تومان سرمایه گذاری کند می تواند خودرویی سی ملیون تومانی تهیه کند و هر ماه حدود چهار صد و بیست و هفت هزار تومان پرداخت اقساط داشته باشد.
خوب با توجه به حداکثر سود سرمایه گذاری بانکی ۲۳.۳ در سپرده گذاری پنج ساله در صورت فروش خودرو و سرمایه گذاری مبلغ وام، شخص می تواند حدود چهارصد و هشتاد هزار تومان وجه دریافت کند.
پس شخص در صورت خرید خودرو از طریق سرمایه گذاریِ خودِ وام خودرو می تواند اقساط وام را پرداخت کند و اصل مبلغ وام را نزد خود نگه دارد و حتی ماهیانه حدود پنجاه هزار تومان اضافه دریافت داشته باشد.
این شرایط فروش مسلما باعث هجوم دلالان و حتی خود شرکت های خودروسازی برای خرید خودرو است.
اگرچه مردم هم از این رهگذر بی نصیب نخواهند بود اما این عملیات می تواند باعث افزایش فساد در این تراکنش مالی شود.
به غیر از مورد ذکر شده در این عملیات بانکی معادل ۲۷ میلیون تومان پول بدون کار تولید شده است. مبلغی که می تواند باعث افزایش تورم شود.
مسئله سومی که این سبک از فروش ایجاد می کند افزایش عرضه ی خودرو بعد از این شش ماه خواهد بود، افزایشی که باعث کاهش قیمت خودرو خواهد شد و مجددا خودروسازان را وارد بحران فروش خواهد کرد.
مسئله ای که وجود دارد این است، که چرا دولت محترم این شرایط فروش را فقط برای خودرو قرار داده است. شرایطی که می تواند باعث تورم شود و یا باعث بورس بازی های فراوان…
اگر این شرایط برای خرید خانه وضع می شد به دلیل وضعیت خاص مسکن، احتمال این قبیل مشکلات بسیار کمتر بود.
جوابی که فعلا به این سوال می توان داد شرایط خاص خودروسازان در فروش پایین و انبارهای پر آنها است، شرایطی که بیشتر به علت عملکرد غلط همین خودروسازان بوجود آمده و بدون شک این عملکرد تنها یک مُسَکن موقت برای آنها است و باعث ادامه ی این عملکرد غلط خواهد شد.
دولت بیشتر از اینکه به فکر به حرکت درآوردن بازار باشد، فکر کمک به خودروسازان و رهایی از فشار دائم آنهاست. شرایطی که کمپین نخریدن خودرو بی کیفیت داخلی برای خودروسازان ایجاد کرده است.
نکته ی مهمی که در این مورد وجود دارد این است که با کمک دولت خودروساز داخلی همچنان به تولید بی کیفیت خود ادامه خواهد داد. واقعیت این است که صنعت خودروسازی ما امروزه دچار مرگ مغزی است و بیش از کیفیت و خدمات، سودای درآمد بیشتر را در اندیشه دارد؛ بیچاره مردمی که مجبورند در قفس انحصار این دو شرکت، دست به انتخاب وسیله ی نقلیه برای خود بزنند.

***

تکمله: وام ۲۵ میلیونی خودرو، داغ ترین خبر کشور شد، مبلغ سنگینی که نشان از خالی نبودن خزانه دارد، مبلغ هنگفتی که تدبیر دولت تدبیر و امید اراده کرده آن را تنها در صنعتی خاص هزینه کند. صنعتی که همیشه بیشترین حمایت ها را از دولت دیده اما در عوض کمترین خدمات را در قبال این همه محبت ارائه کرده است.
سوال این روزهای مردم از دولت این است که دولت وامدار مردم است یا دو شرکت خودروساز بی رحم؟ چرا هیچ گاه جدیتی از سوی دولت در مقابل این شرکت ها دیده نشده است؟ چرا نیروی انتظامی و مراکز استاندارد و شماره گذاری به کرات باید به این شرکت ها اولتیماتوم دهند و با تهدید پس از مدتی طولانی آنها را مجبور به کمترین خدمات همچون ترمز abs و ایربگ کنند؟ چرا این شرکت ها همیشه پشت دیوار و دژ مستحکم حمایت دولت مخفی می شوند؟ چه کسانی در این میان سود می برند که جان مردم، بی مقدار تلقی می شود؟
دولت در عرصه ی فرهنگی و مخصوصا امر ازدواج جوانان که مهمترین عامل برچیده شدن فساد از سطح کشور است اشکِ نبودِ بودجه می ریزد و مبلغ بسیار ناچیزی به عنوان وام ازدواج به جوانان می دهد؛ وامی که عملا هیچ گرهی از مشکلات عدیده ی جوان امروز باز نمی کند؛ اما برای خودروسازانی که نام مونتاژکار برای آنها زیبنده تر است تا خودروساز، سنگ تمام می گذارد و با تمام وجود، قُوای مالی و معنوی خود را متوجه آنان می کند.

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. ماشین ساز می‌گه:

    اگه حمایت نشه درش تخته میشه و تعداد زیادی بیکار میشن و ایران در صنعت خودرو وابسته میشه و …

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق