یکشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷

نقد و نظری بر برنامه «زندگی پس از زندگی» به تهیه کنندگی عباس موزون

جا دارد کارگردان محترم در فواصل مختلف برنامه بر این نکته تاکید داشته باشد که تجربه خاص نزدیک به مرگ، یک تجربه شخصی است و برای دیگران حجت نیست ضمن اینکه جزئیات این تجربیات با یکدیگر متفاوت‌ است و تجربیاتی برای ما مورد تایید قرار می‌گیرد که از آموزه‌های دین باشد

ندای اصفهان- مرضیه رمضان‌قاسم

(عضو گروه نویسندگی صریر، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان)

بدون شک، یکی از دغدغه‌های مهم بشر کسب اطلاعات از وضعیت زندگی پس از مرگ است. به استناد آیات و روایات، مرگ نابودی و فنا نیست؛ بلکه انتقال از سرای فانی به سرای باقی است.

برای اثبات حیات پس از مرگ طرق مختلفی داریم که عبارتند از:

۱) ادله‌ی نقلی یا وحیانی

قرآن کریم در سوره‌ی صاد آیه‌ی ۲۸ در اثبات معاد می‌فرماید: أَمْ نَجْعَلُ‏ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ‏ الْمُتَّقينَ كَالْفُجَّار

آيا ما آنان را كه ايمان آورده و به اعمال نيكو پرداختند مانند مردم (بى‌ايمان) مفسد در زمين قرار مى‏دهيم؟ يا مردمان باتقوا و خداترس را مانند فاسقان بدكار قرار مى‏دهيم(و مانند آنان جزا خواهيم‌داد)

همچنین خداوند در آیه ۱۱۵ سوره مومنون نیز می‌فرماید، آیا گمان کرده‌اید که ما شما را بیهوده آفریده‌ایم و بسوی ما بازگشت نخواهید کرد!

این آیات دلالت دارد که اگر قیامت و معادی در کار نباشد زندگی دنیا عبث و بیهوده خواهد بود و از آنجایی که خداوند برتر از آن است که جهان را بیهوده و بی‌هدف بیافریند بر همین اساس زندگی دنیا هدف‌مند است؛ زیرا کسی کار بیهوده و بی‌هدف انجام می‌دهد که جاهل و عاجز باشد اما خدای متعال جامع تمام صفات کمالیه، فرمانروا، مالک همه‌ی عالم هستی و حکیم است و از حکیم نیز عبث صادر نمی‌شود.

با توجه به این آیات اگر معاد نباشد، تکلیف کردن به انجام اعمال و در نظر گرفتن پاداش و عقاب برای آن، کاری لغو و بیهوده می‌شود زیرا مقتضای عدل الهی این است که پاداش کسانی که به فرامین الهی عمل کرده‌اند را در روز قیامت بدهد.

بنابراین چنین آیاتی نشان دهنده‌ی این مطلب‌‌اند که سرای دیگری باید وجود داشته باشد تا نیکوکاران و مفسدان به نتیجه‌ی اعمال خود برسند.

۲) ادله‌ی عقلی:

براهین عقلی اثبات معاد عبارتند از:

– برهان عدالت:

یکی از براهین عقلی اثبات معاد، برهان عدالت است؛ این برهان نیاز به مقدماتی دارد از جمله اینکه انسان‌ها به مطیع و گناهکار تقسیم می‌شوند؛ آنچه مشهود است این است که اغلب اوقات این دو گروه در دنیا، نه تنها تفاوتی با هم ندارند، بلکه در اکثر مواقع شاهد بهره‌مندی افراد عاصی از تمتعات و نعمت‌های دنیوی هستیم؛ در حالیکه عقل حکم می‌کند افراد مطیع و گناهکار در برخورداری از نعمات متفاوت باشند و شخص مطیع بهره‌ی بیشتری از نعمت نصیبش شود؛ اما از آنجایی که اساساً دنیا ظرفیت برخورد با مطیع و عاصی را ندارد مثلا اگر فردی صدها نفر را بدون دلیل بُکُشد در دنیا امکان قصاص کامل او وجود ندارد، عدالت الهی ایجاب می‌کند چنین فردی در عالم دیگر عقاب شود تا به عقابی که مستحق آن است برسد که البته عکس این موضوع نیز صادق است. بنابراین عالمی که در آن به انسانها تمام و کمال ثواب یا عقاب داده می‌شود، عالم آخرت است به همین جهت عدالت الهی ایجاب می‌کند که معاد وجود داشته‌باشد.

– برهان وعد:

اگر معاد نباشد وعده‌های الهی محقق نمی‌شود و از آنجایی که خداوند حکیم است و خلف وعده از حکیم سر نمی‌زند، باید معاد وجود داشته‌باشد تا وعده‌های الهی محقق شود.

– برهان حکمت:

اگر معاد نباشد خلقت عبث است و از خدای حکیم کار عبث سر نمی‌زند پس معاد وجود دارد.

و اما تجربیات مرگ و تجربیات نزدیک به آن را نمی‌توان به عنوان ادله‌ا‌ی اصلی بر حیات پس از مرگ برشمرد بلکه آنها فقط نقش موید را ایفا می‌کنند آن هم از این جهت که اصول اساسی این‌گونه تجربیات، نظیر اثبات روح، واقعیت زندگی پس از مرگ و… مورد تأیید اسلام است.

در نتیجه این تجربیات چون مدخل خوبی برای گشوده شدن دریچه‌ای به عالم فراماده و متافیزیک‌اند و منجر به اثبات روح‌ می‌شوند تاثیر گذار و قابل اهمیت‌‌اند؛ به بیان دیگر باید گفت این تجربیات بدون پشتوانه‌ی دلائل وحیانی و عقلانی در ارائه‌ی جزئیات زندگی پس از مرگ راهگشا نخواهند بود؛ بلکه فقط طریقی است برای بیان این مطلب که حقیقت انسان تنها جسم مادی او نیست بلکه او دارای حقیقتی فراتر از بدن مادی است.

مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک

چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم

سهل‌الهضم‌ بودن، جذابیت امور تجریی و همچنین دغدغه‌مند بودن انسان نسبت به کشف اطلاع از وضعیت زندگی پس از مرگ، موجب می‌گردد تا انسان تمایل یابد خود و یا سایر هم‌نوعانش از طریق دریافت‌های تجربی به حقایق پس از مرگ دسترسی پیدا‌کنند.

محاسن و معایب برنامه زندگی پس از زندگی

برنامه‌ی «زندگی پس از زندگی» با اجرا و تهیه‌کنندگی جناب آقای عباس موزون، سومین سالی است که مهمانِ مهمانان خداست و با این وجود همچنان جذابیت خود را حفظ کرده‌ و بازتاب‌ فراوانی در فضای‌مجازی و حقیقی دارد؛ پخش این برنامه در ایام ماه مبارک رمضان بسیار بجاست زیرا در این ماه به جهت اینکه روح انسان از لطافت بیشتری برخوردار است انس او با مباحث ماورائی بیشتر شده، بنابراین تماشای چنین برنامه‌‌‌هایی تاثیر عمیق‌تری بر باور او دارد‌.

اما نکته‌ای که لازم است به آن اشاره شود این است که تجربیاتی که در این برنامه عنوان می‌شود به تعبیر علمی، تجربه‌های نزدیک به مرگ است نه تجربه‌ی خود مرگ، زیرا مرگ عبارت است از ورود به عالم برزخ كه بازگشت از آن به نحو عادی امکان‌پذیر نیست. از آنجا که همه‌ی کسانی كه تجربیات نزدیك به مرگ داشته‌اند به هرحال به زندگی دنیا بازگشته‌اند در واقع آن‌ها نمرده بودند و صرفا تجربه‌ی نزدیک به مرگ داشته‌اند چه بسا ممکن است تجربه‌ی نزدیک به مرگ در جزئیاتش تفاوتهایی با مرگ اصلی داشته‌‌باشد چرا که طبیعتا تجربه‌ی مرگ، کامل‌تر از تجربه‌ی نزدیک به مرگ است؛ گرچه اصول اساسی این‌گونه تجربیات، نظیر حقیقت روح، واقعیت زندگی پس از مرگ و… مورد تأیید اسلام است.

برخی از محاسن این برنامه عبارت‌اند از اینکه:

۱) این برنامه به دلیل توانمندی مجری در انتخاب موضوعی که تازگی دارد و دغدغه‌‌ی اکثر مخاطبان است از تکراری شدن و به تبع آن از کم‌بیننده شدن که بزرگترین آفات برنامه‌های تلویزیونی شمرده می‌شود مصون مانده‌است.

۲) برنامه‌ی زندگی پس از زندگی برخلاف برخی از برنامه‌های تلویزیونی، بدون حضور سلبریتی‌ها از عنصر جذابیت و پربیننده بودن بهره‌مند است.

۳) این برنامه به اثبات و توجه دادن به یکی از مهمترین ارکان ایمان یعنی مرگ و معاد می‌پردازد که این مسئله برای مخاطب عام تاثیرپذیری بیشتری دارد زیرا شنیدن تجربه‌ی کسانی که سکرات مرگ را دیده‌اند، تأثیر زیادی بر انسان دارد و موجب تقویت ایمان می‌‌شود.

۴) حضور کارشناسان مذهبی که با تکیه بر آیات و روایات بر این نکته تاکید دارند که برای شناخت حقایق پس از مرگ، می‌بایست به آیات و روایات رجوع شود زیرا این تجربیات نهایتاً می‌توانند به‌عنوان مؤیّدی بر اصل وجود حیاتِ پس از مرگ باشند.

یک دقت نظر:

ضمن تشکر از عوامل برنامه‌ی “زندگی پس از زندگی” که به مساله‌ی جهان پس از مرگ پرداخته‌اند تا از این طریق توجه مردم را در عمل به اخلاقیات و احکام دینی افزایش دهند اما مسئله‌ای که بهتر است سازندگان این برنامه با دقت‌نظر و ظرافت بیشتری به آن بپردازند این است که:

جا دارد کارگردان محترم در فواصل مختلف برنامه بر این نکته تاکید داشته باشد که تجربه‌ی خاص نزدیک به مرگ، یک تجربه‌ی شخصی است و برای دیگران حجت نیست ضمن اینکه جزئیات این تجربیات با یکدیگر متفاوت‌ است و تجربیاتی برای ما مورد تایید قرار می‌گیرد که از آموزه‌های دین باشد؛ بعلاوه اینکه این تجربیات هیچ حجیت شرعی ندارد مگر برای خود فردی که تجربه کرده‌است، البته برای خود فرد نیز به شرطی ایجاد یقین می‌کند که با مسلمات دینی و ادله‌ی شرعی مطابقت داشته‌باشد، در عین حالی که برای دیگران فقط نقش موید را ایفا می‌کند نه حجت.

امید است با عمل به این مهم، مسیر صحیحی که عوامل این برنامه برای رسیدن به هدف‌شان که همان افزایش باور و ایمان مردم به معاد است، دستخوش آثار سوء نگردد و خدای‌ناکرده موجب گرایش مردم به سمت و سوی خرافات، دوری از عقلانیت و پیروی از مدعیان دروغین نشود.

زیرا اسلام دین یقین است آن هم یقینی که باید از راه عقل و نقل معتبر به‌دست آید؛ بنابراین ایمانِ از راه‌های غیر معتبر را ارزشمند نمی‌داند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

  1. قدرتی گفت:

    سلام
    تشکر از نقد تدن اما هدف این این برنامه اثبات روح و عالم دیگر هست برای کسانی که موجودیت انسان رو فقط مادی می دانند
    این برنامه کاملا بیطرف به موضوع نگاه میکنه به عبارتی اعتقادات تهیه کننده ملاک نیست یا اعتقادات تجربه گر یا مخاطبملاک نیست
    هدف اثبات روح و عالم دیگر هست که تجربه گر با مشاهدات خود و نقل آن مهر تایید میزند
    نویسنده عزیز درسته که معیار پذیرفته شدن افعال چند موردی هست که بسیار در قرآن و در کلام اهلبیت از آن نام برده شده اما هدف این برنامه آن چیزی هست که در بالا گفته شد
    مخاطبین برنامه سامل مسلمان شیعه و سنی مسیحی زرتشتی کلینی و حتی افراد با رویکرد تفکرسکولاری هستند
    پس از یک زاویه به موضوع نگاه کردن فقط دافعه ایجاد میکند بهتره در روش تبلیغی و ارشادی پیامبران و ائمه بیشتر دقت کنیم نکات بسیار زیاد ی برای فعالین در عرصه فرهنگ و دین و تبلیغ و رسانه و…. هست
    پوزش به خاطر صراحتی که داشتم

    • شیرین صداقت گفت:

      سلام علیکم
      در پاسخ جناب آقا و یا سرکار خانم قدرتی خواستم عرض کنم صحبت شما متین اما با توجه به اینکه این برنامه را فقط آن طیف خاصی که شنا فرمودید مشاهده نمی‌کنند و عموم مردم جامعه شاهد این برنامه‌ی خوب و تاثیرگذار هستند به نظر می‌رسد نویسنده در پی این مطلب بوده تا کارگردان محترم را به همین امری که حضرتعالی نسبت به آن تساهل دارید متذکر کند که یک طیف خاص بیننده‌ی این برنامه نیست پس شما همینطور که قصد دارید برای آن کسانی که باور به معاد ندارند باور صحیح ایجاد کنید مواظب دیگر بینندگان هم باشید که اعتقادات آنها نیز محکم‌تر شود. به نظر می‌رسد نویسنده فقط خواسته است تذکری دوستانه داده باشد چرا که همه‌‌ی ما اجزاء یک پیکریم و باید در کنار یکدیگر رشد کنیم. موید باشید.

  2. مهدیا گفت:

    سلام به نظر میرسه نویسنده درصدد بیان این بوده که دقت نظر داشته باشیم در مبحث معاد و صرف تجربه مرگ را دلیل بر معاد ندانیم و این اصلا دافعه ای ایجاد نمیکنه یه تذکره همین!

  3. ناشناس گفت:

    ضمن تشکر از طرح نقد و نظر نویسنده ی
    و همچنین تایید نظر و دیدگاه خواننده محترم در عمومیت و شمول بحث از وجود روح و معاد در ادیان
    خدمت شما عارضم
    از محاسن این برنامه نشان دادن قدرت رسانه و فیلم و تصویر در ایجاد باورهای دینی و اعتقادی در مردم است که علی رغم حمله ها و تخریب ها هنوز هم جایگاه و توان اثر گذاری خود را حفظ کرده است.
    و متاسفانه هنوز هم برنامه ریزان دینی و فرهنگی توان تمرکز و استفاده از این مهم را نهادینه نکرده اند تا به سودهی و ثمرات ان نزدیک شوند!

    و به نظر می رسد جا دارد
    تیمی از کارشناسان مذهبی و متخصصان علوم مغز و اعصاب و روانشناسان و روانکاوان
    در کنار یکدیگر به تحقیق علمی پرداخته
    و جوهره اصلی و مشترکات این تجربیات شخصی را مشخص نموده و تطبیق با آیات و روایات در این زمینه انجام گردد؛ چرا که چنین پتانسیل هایی در گنجینه های روایی و معارفی ما دیده می شود که نیازمند حمایت های مادی و معنوی و کنکاش و جدیت در مسیر برای رسیدن به این واقعیت ها است!

  4. گل نرگس گفت:

    با سلام و احترام
    تشکر از نویسنده و خبرگزاری محترم
    موفق باشید.

  5. ووووو گفت:

    این ادله فقط برای حوزوی‌ها قابل قبوله

    • سمیه گفت:

      دلایل عقلی برای هر عاقلی قابل قبول است، و دلایل قرآنی نیز برای هر مسلمانی قابل قبول است. تجربیات نزدیک به مرگ هم که موید عقل و نقل است.

      به نظر می‌رسد دلایل شاقی در این یادداشت ذکر نشده که فقط حوزویان تحت پوشش آن قرار گیرند.

  6. ناشناس گفت:

    با عرض سلام
    منم معتقدم این برنامه کاملا بی طرف به موضوع نگاه می کند و در صدد اثبات ان برای دیگران نیست.تجربه گر تجربه نزدیک به مرگش را بیان و دیگران اعم از شیعه و سنی….می بینند و می شوند. در ضمن این برمی گردد به شخص که چه برداشتی از این برنامه دارد.

    • محمد گفت:

      سلام اما به نظر من بی‌طرفی وقتی مورد قبول است که آیات و روایات نداشته باشیم، بنابراین بهتر بود در این برنامه تجربیاتی که با آیات و روایات مطابقت نداشت مطرح نمی‌شد.

    • محمد گفت:

      به نظر حقیر می‌رسد با وجود قرآن و روایات نگاه بی‌طرفانه به قضیه داشتن درست نباشد، شاید بهتر بود تجربیات نزدیک به مرگ آنهایی که با روایات و آیات قرآن مطابقت ندارد مطرح نمی‌شد.

  7. مهری یزدان‌پناه گفت:

    با سلام مطالعه شد
    هر چند دلیل و حجیت از راه عقل ونقل حاصل می‌شود ولی این برنامه ایمانهارا تقويت می‌کند و راه نفوذ یقین را هم در شخص مخاطب قوت می‌بخشد یک لقمه آماده

    • فهیم گفت:

      سلام علیکم
      بله نویسنده نیز در قسمتی از متن به مطلب شما اشاره کرده است👇
      سهل‌الهضم‌ بودن، جذابیت امور تجریی و همچنین دغدغه‌مند بودن انسان نسبت به کشف اطلاع از وضعیت زندگی پس از مرگ، موجب می‌گردد تا انسان تمایل یابد خود و یا سایر هم‌نوعانش از طریق دریافت‌های تجربی به حقایق پس از مرگ دسترسی پیدا‌کنند.

  8. سیذ محمد گفت:

    اتفاقا من هم این برنامه را خیلی پسند نکردم چون همانطور که بیان کردین این وقایع فقط برای خود فرد اثر ندارد ولی برای دیگران معلوم نیست اثر داشته باشد واین اتفاقات براثر یک تغییر یا ضربه به مغزبوجود میاد وهیچ دلیل شرعی وعقلی بر چیزی نیست

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


مسابقه کاریزمن11: هدایت روابط دختر و پسر به ازدواج (کلیک کنید)
مسابقه کاریزمن11: هدایت روابط دختر و پسر به ازدواج (کلیک کنید)
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715