شنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳

ترجمه اختصاصی/

ترفندهای مسیحیت تبشیری (میسیولوژیکالی): الگویی برای ساخت یک کلیسای فرهنگی از مسلمانان

این مقاله از مقالات معتبر میسیولوژی به­ بیان مدل کلیسای فرهنگی مسلمان می ­پردازد؛ تا مسجد عیسی را در مناطق مسلمانان ایجاد کند و حتی اذانی ساختگی برای این مسجد مسیحی پیشنهاد می دهد. «بریزلن» از صاحب­ نظران و رهبر تیم میسیونری بوده است.

به گزارش ندای اصفهان، متن زیر برگرفته از فصل نهم کتاب «میسیولوژی» است(+) که توسط نویسنده و مترجم محترم سید جعفر هاتف الحسینی در اختیار ما قرار گرفته است.

استراتژی میسیولوژیکالی: الگویی برای یک کلیسای فرهنگی مسلمان

این مقاله از مقالات معتبر میسیولوژی به­ بیان مدل کلیسای فرهنگی مسلمان می ­پردازد، تا مسجد عیسی را در مناطق مسلمانان ایجاد کند. “بریزلن” از صاحب­ نظران و رهبر تیم میسیونری بوده است. این مقاله در سال 1996.م به چاپ رسیده است و متن زبان اصلی آن را می توانید از اینجا دانلود کنید.

در پایان ترجمه به نقد مختصری از این مقاله نیز پرداخته ایم.

الگویی برای یک کلیسای فرهنگی مسلمان

DR. MIKE BRISLEN

مایک بریزلن در سال 1988.م از دانشگاه دینی منونیت شرقی فارغ ­التحصیل شد. او و خانواده ­اش پنج سال در یک منطقه مسلمان آفریقایی مشغول خدمت بودند. مسئولیت ­های اصلی وی آموزش انگلیسی و رهبری تیم بوده است.

A Model for a Muslim-Culture Church, Missiology

An International Review, Vol. XXIV, No.3, July 1996, pp 365-375

کلیسایی متشکل از افراد با پیشینه­ مسلمانی باید در محیط اسلامی متمرکز شود. این زمینه ­مند­سازی باید عمیق­ تر از شکل عبادی با فرهنگ تطبیق یابد. باید سطح عاطفی، روانشناختی و کلامی جهان­ بینی را لمس کرد. کلیساها در این زمینه از فرهنگ مسلمان، باید نیازهای مؤمنان را برآورده سازند. کلیسا باید جامعه را در یک زمینه مسلمان شاهد پادشاهی خدا باشد. این مقاله یکی از چنین دیدگاه ­ها و مدل­هایی را ارائه می­ دهد. این مدل سعی دارد هم انجیل و هم فرهنگ را به طور مساوی با یکدیگر تطبیق دهد. همان­طور که از کلمات بر می­ آید، این مقاله نشان دهنده­ یک آغاز است نه نهایت.

در استراسبورگ فرانسه کلیسای جامع گوتیک وجود دارد که برج­های آن چند صد پا به سمت آسمان امتداد دارند. استراسبورگ در امتداد رودخانه­ راین در درّه راین واقع ­شده است. این دره پهن و بسیار مسطح با شیب کمی به سمت رودخانه است. با حرکت به استراسبورگ، شخص می­تواند این کلیسای جامع را ببیند که از چند مایل قبل از ورود به شهر به سمت بهشت ​​می­رسد. تصور کنید که باید مانند قرن­ها پیش بوده باشد؛ در یک سفر یک­روزه می­توان از فاصله­ دور کوه­های آن را دید. آن روز هیجان­ انگیز است و حتماً باید بیشتر به آن­جا مسافرت کنید، قبل از اینکه مسافت­های کوتاه را شروع کنید. باید به مکان دلا کاتدریل در مرکز استراسبورگ برای قدردانی از این شگفتی معماری گوتیک کامل آن بروید. باید با دقت به ­کارهای سنگی پیچیده و حجاری­ های زیبا نگاه کرد. فرد باید وارد کلیسای جامع شود تا به سقف­های طاق نگاه کند و هوای خنک را حس کند.

اما چه اتفاقی می ­افتد برای این کلیسای جامع زیبا؟ به­ معنای واقعی کلمه در حال نشست کردن در زمین است. استراسبورگ در طول کانال گسترده­ یک مرداب ساخته­ شده است. این کلیسای جامع به­ خودی خود در حال فروپاشی است. اما نباید نگران باشیم، فناوری مدرن در حال تلاش است که زیر بنای جدید را که در زمین فرورفته است، محکم کند.

امروز، ما هنوز یک سفر طولانی از یک کلیسای فرهنگ مسلمان داریم. با ادامه­ حرکت به سمت کلیسای متمرکز در بین مسلمانان آفرینش جدید، چه دیدگاهی را می­ بینیم؟ مطمئناً دیدگاه­های معتبر دیگری نیز وجود دارد. اما این بینش که به سمت آسمان امتداد دارد، بسیاری از افکار و اهداف من را القا می­کند. صدای عیسی  در مناره بلند می­شود و مؤمنان را به دعا در یکی از مساجد عیسی فرا می­ خواند.

Allaahu Akbar, Allaahu Akbar                            الله اکبر، الله اکبر

God is greater, God is greater                               خدا بزرگ است؛ خدا بزرگ است

I bear witness that there is                                      من شاهد هستم که وجود دارد

nothing worthy of worship but God.                  هیچ­ چیز شایسته­ عبادت نیست جز خدا

I bear witness that Isa is the Word of God        من شاهد هستم که عیسی کلام خدا است

Who sends forth the Spirit                                      چه کسی روح را می­فرستد

Proceeding from the command of my Lord.    براساس دستور پروردگار من.

Isa the Messiah, His Word                                      کلام او، عیسی مسیح

The ransom of all Ibrahim’s heirs                         فدیه همه، وارث ابراهیم

and our momentous sacrifice                                 و فداکاری مهم ما

Raised to Allah                                                            بلند شده به سوی الله

As a warning of the day of meeting                     به ­عنوان هشدار دهنده­ روز ملاقات

That He might put away our evil-prone flesh   گوشت مستعد شر ما را دور کنید

and bring a new creation;                                           و برای ایجاد جدید

Even righteousness by faith alone.                        عدالت فقط با ایمان

Hasten to prayer                                                        به نماز بشتابید

Hasten to real success                                             عجله به موفقیت واقعی

Prayer is ready                                                            نماز آماده است

Prayer is ready                                                            نماز آماده است

Allah is greater                                                           خداوند بزرگتر است

Allaahu Akbar                                                             الله اکبر

Laa ilaaha ill Allah                                                     لا اله الا الله

(متن اذان مسلمان مسیحی.)

از آنجا که کلیسای جامع در استراسبورگ در حال فرو رفتن در زمین است و به­ دلیل نداشتن پایه مناسب، به ­واسطه­ وزن برج­های بلند خود به زمین رانده می­شود، در می­ یابیم که برای حمایت از دیده ای برجسته­ ما به یک بنیاد محکم نیز احتیاج داریم.

 بنیاد ما چیست؟

آیا این 2000 سال تاریخ و فرهنگ مسیحی، به­ ویژه از انواع اروپایی / آمریکایی است؟ آیا بنیاد ما مسیحیت انجیلی است؟ یا آیا این سنت فرقه ­ای ماست؟ با پولس می­توانیم بگوییم، “هیچ کس نمی­تواند بنیادی به­ جز آن­چه که قبلاً گذاشته­ شده است، که همان عیسی مسیح است” قرار دهد (اول قرنتیان 3:11). بنیادی که می­تواند از دیدگاه­های ما پشتیبانی کند، بنیادی که می­توانیم کلیسایی با فرهنگ مسلمانان بسازیم، عیسی مسیح است. پروردگار و ناجی ما، و او تنها است. تاریخ، الهیات و سنن ما بی­ ربط نیستند اما پایه و اساس نیستند. از نظر عملی این بدان معنی است که ما خودمان باید درک روشنی از اینکه عیسی مسیح کیست، داشته باشیم. در عین­ حال، ما نمی­توانیم به­ خودمان اجازه دهیم فراموش کنیم که او را در اختیار نداریم؛ او ما را در اختیار دارد. ما پروردگار او نیستیم؛ او پروردگار ما است!

میسیونرها، مقدسین مسن، متکلمان برجسته و متکلمان درخشان و مسلمانان با فرهنگ جدید مسلمانان به­ همان اندازه سوژه­ های او، فرد ساکن در پادشاهی خدا هستند. ما در حال ساختن پایه ­هایی هستیم که خودمان آن را بنا نکرده ­ایم. استوار و محکم بر پایه و اساس محکم ما، مسیح خداوند و آرمان به سمت چشم انداز بزرگ ما، کلیسا را ​​می­سازیم و می سازیم.

با این­حال، حتی در اینجا تنها ما نیستیم که کلیسا را ​​بنا می­کنیم، بلکه روح ­القدس معمار واقعی است. این “ساختمان کلیسا” است که هسته­ ی اصلی این مقاله را تشکیل می­دهد.

لوئیس جی. لوزبتاک اظهار داشت که ما کلیسا را ​​با سه نوع سنگ بنا می­کنیم: یکی کتاب مقدس، راهنمای معتبر ما است. دوم میراث مسیحی ما است. ما نمی ­توانیم 2000 بار از تاریخ و سنت مسیحیان هر بار که وارد یک فرهنگ جدید یا نسل جدید می­شویم، آن را کنار بگذاریم. سنگ سوم فرهنگِ محلی است که به کلیسای جدید رویکرد خاص می­دهد. در حالی­ که ما کلیسا را ​​می­سازیم، این سه سنگ به سه قسمت مجزا از کلیسا تقسیم نمی­شوند تا بتوان گفت: “در اینجا ما کتاب مقدس داریم، در حالی­ که سنت مسیحی را می­توان در اینجا مشاهده کرد و رنگ محلی کمی ما وجود دارد.

“اما این سه سنگ به طرز ماهرانه ­ای ساخته­ شده ­اند تا یک بنای منحصر به فرد را به ­جلال خدا بسازند. در درجه­ ی اول این “سنگ سوم” است که من به آن خواهم پرداخت. من از نظر ضرورت کار در بین مردم مسلمان آفریقا می­نویسم.

کلیسا

من کلیسا را ​​به­ عنوان یک جامعه ­ی پرستش پادشاهی تعریف می­کنم. در حالی­ که اعمال عبادی اسلامی نسبتاً استاندارد است، اما اعمال مسیحی بسیار متفاوت است. در سراسر جهان می­توان شیوه ­های پرستشگری کاریزماتیک، مذهبی، غیررسمی و ساکت را در بین مسیحیان پیدا کرد. همان­طور که دیوید شنک می­گوید: “شکل­ها و اعمال عبادت ما از روحی که در آن عبادت می­کنیم اهمیت کمتری دارند.” علاوه بر پرستش با هم، ما به یکدیگر وابسته می­شویم؛ ما با هم یاری می­کنیم. جامعه به ما پشتیبانی می­کند و ما از دیگران پشتیبانی می­کنیم. ما با هم اشتراک می­کنیم تا نیازهای هرکدام را تأمین کنیم.

این جامعه­ ی پرستش نیز نماینده ­ی پادشاهی خدا است. این ارزش­های وارونه پادشاهی را در مرکز خود دارد. این جامعه ­ی اطاعت در غلبه بر گناه است. این جامعه ­ای است که به ­دنبال صلح و عدالت است و شاهد این موارد در جهان است و این جامعه ­ای است که می­خواهند زندگی جدید خود را با دیگران به ­اشتراک بگذارند. اغلب مباحث مربوط به زمینه­ مندسازی، بر پرستش تأکید می­کند، اما کلیسا هر سه جنبه را نشان می­دهد: عبادت، اجتماع و پادشاهی.

اسلام

من می­خواهم به سه نهاد در اسلام بپردازم که مربوط به جنبه ­های عبادت، اجتماع و پادشاهی کلیساست. این مؤسسات مسجد، طریق و امت هستند. مسجد محل نماز است. نماز عمل و پرستشی اصلی در اسلام است. وقتی مسلمانان می­ پرسند: “آیا نماز می­خوانی؟” اغلب به ­معنی” آیا شما خدا را پرستش می­کنید؟” است. مسجد مکان اصلی عبادت در اسلام است. این مسجد هم­چنین ممکن است یک جایگاه اصلی در جامعه داشته باشد. مردم برای دیدار با دوستان به ­مسجد می­روند. مردم در مسجد غذا می­خورند و مسافران در آن­جا می ­خوابند. افراد جامعه در مسجد تجربه دارند. اما بر خلاف مسیحیان و کلیسا، یک مسلمان برای نماز خواندن به هر مسجدی و اغلب به نزدیک­ترین آن­ها می­رود. جمعه­ ها در هنگام نماز و سخنرانی ظهر، بیشتر مسلمانان مسجد مورد علاقه­ ی خود را برای حضور پیدا می­کنند و به­ سخنان یک شیخ ترجیح می­دهند که گوش دهند، اما مسلمان متعلق به مسجدی خاص نیست.

طریق

یک فرقه، پیروان یا مریدان یک صوفی یا شیخ شناخته ­شده اند.

Baraka در اصل به معنای برکت است، با این حال در تفکر عامه، قدرت معنوی را منتقل می­کند. شاگردان، آموزه­ های شیخ ، روش­ها و اعمال او را دنبال می­کنند. این افراد اغلب به­ خوبی مورد احترام قرار می­گیرند و به ­عنوان مسلمانانِ مؤمن شناخته می­شوند. آن­ها خودشان را با بعضی از برکت­ها مشغول می­کنند. آن­ها اغلب با هم و به ­طور معمول با استفاده از برخی تکنیک­های صوفی مانند ذکر، عبادت می­کنند. آن­ها غالباً لباس خاصی دارند.

طریق یک انجمن داوطلبانه، از افراد پیرو رهبر شناخته ­شده است. پیروان تشویق می­شوند که در یک طریق حضور یابند و شرکت کنند. رفتن از یک شیخ به دیگری باعث دلسردی است. سطح مورد انتظار تعهد بالاست. این یک جامعه­ ی محلی و قابل تحقق از مسلمانان صادق است. امت، “دارالاسلام”/ خانه­ ی اسلام است.

بدروكاترگگا و دیوید شنك می­گویند: جامعه­ مسلمانان “امت” خوانده می­شوند. امت با هر جامعه­ دیگری متفاوت است. این مرکز متشکل از قبیله، ملیت، نژاد یا گروه بندی زبانی نیست. امت نام خود را از بنیانگذار یا رویداد نمی­گیرد. امت جامعه خداست. او حقیقت مطلق جامعه است که زندگی و هستی است. زندگی و فعالیت­ های امت همه تحت هدایت قانونگذاریِ وی است. به­ همان­ اندازه، زندگی اعضای فردی امت، چه خصوصی و چه عمومی، تحت دستور قانونی خداوند است. این قانون خداوند است که باید در امت عالی باشد. آن­چه خداوند برای جامعه مطلوب توصیف ­کرده است، باید همیشه خوب باشد و آنچه که او از آن نهی­ کرده است همیشه رد می­شود. امت نمی­تواند نفی، حذف یا لغو قانون الهی و نقشه­ های عالیه الله را مجاز سازد.

امت یک نهاد دینی، سیاسی و اجتماعی است. امت نیز از یک فرهنگ مشترک اسلامی تشکیل­ شده است. من فکر می­کنم با این­که نمونه­ ی خوبی از جامعه­ ی اسلامی است، می­توان گفت که این یک مفهوم اسلامی از پادشاهی خدا را نشان می­دهد. شریعت (قانون مسلمانان) و اساس هدایت این جامعه، تحت هدایت خداوند است. لهجه بیشتر بر بیان محلی آن، بر جهانی بودن امت دلالت دارد.

نیازهای مؤمنان

انسان ­شناسی کاربردی، تحت تأثیرِ بحث­ های مربوط به زمینه ­مند­سازی، حداقل در محافل انجیلی و بیشتر در شکل­های عبادت متمرکز است. ما باید فراتر از پدیده ­های سطحی از اشکال، به­ عمق بیشتری برسیم. از مقاله­ “مشاوره و راهنمایی معنوی در سراسر فرهنگ (1986.م)”  از کتاب دیوید دبلیو آگسبورگر استفاده خواهم کرد: «درک خوب از ابعاد روانشناختی فرهنگ، منجر به نزدیک ­شدن به سطح جهان­بینی می ­شود.» در این بخش، جنبه­ های جامعه کلیسا را در یک جامعه­ مسلمان آفریقایی بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار می ­دهیم.

نیاز به امنیت و آرامش

اکثر جوامع آفریقایی، از جمله مسلمانان آفریقایی، تحت کنترل اضطراب هستند. این بدان معناست که مرزهای اجتماعی و کنترل رفتار از طریق تحریم (جسمی یا معنوی) و ترس است. اسلام عناصر اضطراب را در جامعه­ مسلمانان آفریقا تقویت می­کند. نیاز متناظر به امنیت جسمی و معنوی نیز وجود دارد. در جامعه­ اسلامی برکت در میان پیروان عادی، محوری است. بیل مسک می­گوید: کلمه­ برکت در اصل از موقعیت یک شتر زانو زده در می ­آید و استراحت را تعیین می­کند. این استراحت نیاز و هدف مسلمانان عادی است. “در دنیای فعالیت، استرس و آشفته، بسیاری از موجودات و قدرت آن­ها به نعمت­هایی نیاز دارند که صلح را به ­ارمغان ­آورد.”

بسیاری از دانشجویان مسلمان آفریقایی قبل از امتحان اصلی، پیش یک شیخ می­روند. آن­ها هم­چنین در وقت امتحان در انجام نماز روزانه خود وفادارتر می­شوند. آن­ها در زمان­ امتحان­ اضطراب زیادی را تجربه می­کنند و افزایش فعالیت دینی آن­ها کسب رضایت خداوند است.

در چنین شرایطی، امنیت، راحتی و استراحت، پیام اصلی ماست. عیسی می­گوید، “بیایید نزد من ای تمام زحمت­کشان و گرانباران و من شما را آرامش خواهم بخشید. یوغ مرا بر خود گیرید و از من تعلیم یابید زیرا که حلیم و افتاده دل می‌باشم و در نفوس خود آرامش خواهید یافت؛ زیرا یوغ من خفیف است و بار من سبک.”(متی 11: 28-30). كلیسای با فرهنگ اسلامی باید این امنیت را ارائه دهد و به ­روشی، كاملاً آرامش ایجاد کند. در چنین فرهنگی مخالفت شدید با انجیل، اضطراب بیشتری بر زندگی مسلمانان آفرینش تازه ایجاد می ­کند. امنیت و استراحت ممکن است در رشد کلامی جامعه مهم باشد. مهم­تر از همه، کلیسا باید یک جامعه­ آرام باشد، نه یک جامعه تولیدکننده­ اضطراب.

 نیاز به هویت و احساس ارزش

اوگستبرگر هم­چنین به ­این می­ پردازد که چگونه هویت و ارزش خود را می یابیم؟ آیا ارزش من در کسی که هستم ذاتی است؟ یا آیا احساس ارزشمند و قابل توجهی از طرف دیگران به­ من داده ­شده است؟ آیا من هویت یا هویت گروهی دارم؟ در جوامع آمریکایی و اروپایی، ارزش و هویت درونی ما، از کسی یا از کاری است که انجام می­دهیم. اما در جوامع آفریقایی، ارزش و هویت از خانواده یا قبیله سرچشمه می­گیرد. همان­طور که به یک دوست مسلمان من گفته شد: “اگر همه­، خانواده، همسایگان و غیره می­گویند که شما یک دزد هستید، پس شما یک دزد هستید. اگر دزدی نکنید، مهم نیست.” اهمیت این جمله برای بحث ما از این واقعیت قابل ­مشاهده است که وی در رابطه با دیدارهای دوست من در یک اتاق مطالعه مسیحی و دوستی­ های وی با برخی مبلغان مسیحی، توسط عمویش به او گفته­ شده است.

علاوه ­براین، امت، جامعه مذهبی مسلمانان، نیز هویت فردی را در اختیار شما قرار می­دهد. چگونه کلیسا می­تواند سالكان یا مؤمنان در جامعه­ ای كه تصمیم خود را برای پیروی از عیسی رد می­كنند و هم­چنان به ­یافتن ارزش و هویت خود ادامه می­دهند؛ به آنها کمک کند تا ارزش و هویت پیدا کنند؟ هویت مؤمنان باید دو قطب داشته باشد: فرهنگ مسلمانان و ایمان آن­ها به عیسی. کلیسا باید با مسلمانان تازه کار کند تا راه­ هایی پیدا کند که آن­ها، مؤمنان، بتوانند هویت خود را حفظ کرده و ارزش مثبت خود را در فرهنگ مبدأ مسلمان خود حفظ کنند. این یکی از اهداف اکثر تلاش­ها برای زمینه ­مند­سازی در جامعه­ اسلامی است.

با این­حال، زمینه­ مند­سازی تضمین ­کننده­ پذیرش نیست. تجسم، عالی­ترین نمونه زمینه­ مندسازی است، با این­ حال عیسی چنان با قاطعیت رد شد که او را مصلوب کردند. زمینه متناسب او، ارتباطی بود که بعد از رستاخیز او هزاران نفر باور کردند. مؤمنان هم­چنین باید بتوانند حس جدیدی از هویت و ارزش را در کلیسا پیدا کنند. برای این­که مؤمنان جدید بتوانند هویت خود را حفظ کنند، باید در کلیسا اشکال فرهنگ مسلمانان حفظ شود.

فرهنگ اسلامی بستر گفتمان کلامی جامعه خواهد بود. اگر فرهنگ در جامعه کلیسا رعایت نشود، دو نتیجه­ احتمالی وجود دارد:

یک؛ تازه ­واردان، به اسلام باز خواهند گشت یا دو؛ آن­ها بیشتر و بیشتر به دنبال پیدا کردن هویت خود در فرهنگ غربی خواهند بود تا زمانی که کاملاً غربی شوند و از نظر جامعه مبدا خود بیگانه شوند. مؤمنان جدید، بسیاری از ارزش­های قدیمی خود را از دست می­دهند، زیرا توسط کسانی که احساس ارزش خود را به آنها داده­ اند رد می­شوند. بنابراین، ما باید برای این مؤمنین جدید ارزش قائل شویم. باید به آن­ها اجازه دهند تا در کلیسای فرهنگ اسلامی مشارکت کنند. آن­ها می­توانند در دریافت نقش­های جدید، ارزش جدیدی پیدا کنند. آن­ها می­توانند مطالعات کتاب مقدس را به عهده بگیرند. آن­ها می­توانند آهنگ­ها، داستان­ها یا شعرهایی را درباره­ ایمان جدید خود بنویسند. بسته به بافت فرهنگی، امکانات متنوعی وجود دارد. خود مسلمانان آفرینش جدید، هویت و ارزش خود را در جامعه­ جدیدشان بازسازی و بازتعریف می­کنند.

نیاز به پذیرش خانواده همان­طور که پیش از این نیز به اختصار ذکر شد، مؤمنان جدید اغلب توسط خانواده ­های آن­ها طرد می­شوند. این برای مردم از یک فرهنگ سنتی بسیار دشوار است. هویت و ارزش و جایگاه و نقش آن­ها توسط خانواده به آن­ها داده ­شده است. آن­ها بسیار آسیب­ پذیر هستند و بدون خانواده در معرض دید جهانیان قرار گرفته­ اند.

اوگستبرگر می­نویسد: مردم در این جوامع ریشه در خانواده­ های خود دارند. در جدول، خانواده­ مسلمان “ریشه دار” آفریقایی را نشان می ­دهد. نمودار پایین یک خانواده­ معمولی غربی را نشان می­دهد. اگر یکی از اعضای یک خانواده­ غربی با اتخاذ مذهبی متفاوت از خانواده، بینش خود را تغییر دهد، ممکن است باعث ایجاد برخی آشفتگی ها شود، اما این شخص در زیر “سقف” خانواده باقی می ­ماند. با این­ حال، اگر یک عضو خانواده “ریشه دار” آفریقایی مسلمان با تحقق یک ایمان جدید، همین فردیت را اعمال کند، این فرد از خانواده بیرون می­رود و به کل طبیعت آسیب می­رساند.

خانواده و فرد یکی هستند: از نظر روانشناختی تمایز جزئی است. چطور ممکن است یک فرد نسبت به ایمان خانواده، یک ایمان متفاوت داشته باشد؟ چگونه این فرد می­تواند به خانواده خیانت کند؟ خانواده­ ها غالباً معتقدند كه مؤمن­ جدید رشوه گرفته یا مبهوت­ شده است. چگونه­ دیگر می­توان­ این خیانت را توضیح داد؟

آیا خانواده می­تواند به­ نوعی در زندگی مؤمن جدید گنجانده شود؟ شاید جشن­ها بتواند شامل آن­ها شود. این جشن­ها باید از نظر فرهنگی دارای اهمیت باشد تا خانواده ببیند فرزند یا دخترشان به خاطر روش­های غربی آن­ها را ترک نکرده است. این می­تواند امنیت خانواده را تأمین کند. آن­ها مؤمن را رها نمی­کنند. این جشن جایی برای پیام­های انجیلی نخواهد بود، اما اجازه می­دهد این جشن غیر تهدیدآمیز باشد. آیا مؤمن می­تواند در خانواده و آداب پیوند آن شرکت کند؟ به­ عبارت­ دیگر، آیا مسلمانان آفرینش جدید، باید در آیین سالانه (تعطیلات مذهبی مسلمانان) مسلمانان شرکت کنند؟ آیا باید در ماه رمضان روزه بگیرند؟ این وقایع بیشتر از روزه­ ها و جشن­های مذهبی است؛ آن­ها همچنین برنامه­ خاص خانوادگی دارند همان­طور که ما (مسیحیان) تعطیلات ملی را جشن می­گیریم، امیدوارم بدون این­که تسلیم آیین مدنی شوند ـ­ که غالباً تبلیغی است­ ـ شرکت کنند. مؤمنان جدید ممکن است شرکت نکردن در این جشن­ها برایشان غیرممکن باشد و شرکت هم بسیار دشوار است (پارشال 1980: 212).

شاید سؤال واقعی این نباشد که مؤمنان در این جشن­ها شرکت کنند، اما چگونه می­توانند بدون به­ خطر انداختن ایمان به عیسی در این جلسات شرکت کنند؟ در اطمینان دادن به خانواده ارزش واقعی وجود دارد. مسلمانان خانواده و مردم را با تفکر جدید رها نمی­کنند.

این تغییرات اغلب به ­عنوان تغییر دین مشاهده نمی­شود؛ زیرا ممکن است آن را ببینیم، بلکه به ­عنوان تغییر “مسلک” است. خیانت خالص و ساده است. آیا می توان این ترس را تسکین داد؟ پس از اطمینان، خانواده ممکن است برای یک شاهد آرام از اعضای خانواده که به یک مسلمان تازه متولد شده تبدیل شده باشد بدون اینکه خانواده و مردم آنان را ترک کنند. آیا این امکان وجود دارد که کلیسا می­تواند یک عامل تجزیه خانواده باشد؟ عیسی این احتمال بسیار را پیش بینی کرد (لوقا 12: 52-53). با این­حال، تجزیه خانواده هدفی نیست که باید جستجو شود. اما باید در نظر داشته باشیم که بعضی اوقات ممکن است اجتناب­ ناپذیر باشد.

نیاز به قدرت برای مقابله با اضطراب­های روزمره

یکی دیگر از نیازهای مؤمن به شیوه­ های عامیانه در بین مسلمانان عادی مربوط می­شود. نیازهای آنها در حال بهبود است و راهنمایی برای آینده، بیشتر مسلمانان عام به خاطر این نیازها به شیخ یا رهبران معنوی روی می ­آورند. همین الان که این مقاله را می­نویسم، خواهر یکی از دوستان به مدت یک هفته به دلیل بیماری در رختخواب است. تاکنون او را به پزشک نفرستاده­ اند، اما قرآن در طول شب و روز در حال خواندن است و شیخ بارها بازدید­کرده است. آیا عیسی می­تواند او را شفا دهد؟ کلیسای فرهنگ اسلامی باید شفابخشی را به ­ارمغان آورد، کمک و راهنمایی از طریق روح القدس. این اعمال عامیانه بیشتر در شرایط ظلم و ستم رواج دارد.

اوگستبرگر (1986: 295) می­گوید: “شیطان­ شناسی به ­شدت در موقعیت­های اجتماعی که ساختارها سرکوبگر هستند وجود دارد، مؤسسات بی ­اثر هستند و امکانات رهایی و تغییر در دسترس نیست. “این شیوه ها غالباً نیازهای اجتماعی را برآورده می کند. به عنوان مثال فرقه زار[3] [فرقه بر مبنای جن گیری در جنوب ایران هم هستند] که در شمال شرقی آفریقا متداول است، در درجه اول زنان متاهل در این جامعه­ مردسالارانه گرفتار این جریان می­شوند. این راهی را فراهم می کند که زنان بتوانند همسر خود را الیتام کنند و نعمت ها و دارایی های مادی را با آرامش روح زار و از طریق جن­ گیری به ­دست آورند.

كلیسای فرهنگ اسلامی باید در “برخوردهای قدرت” درگیر شود. این امر با یک حضور معنوی واقعی سر و کار دارد. هم­چنین موارد اساسی ظلم و ستم وجود دارد، آزادی و عدالتی که کلیسا باید به ­آن بپردازد. دوباره با نگاه به فرقه زار، اگر روحیه زار از زن برداشته شود، مشکل اساسی زمینه­ ساز رابطه­ زن مظلوم و شوهر حل نمی­شود. در درون خود، کلیسای فرهنگ اسلامی نمی تواند اجازه ظلم به مردم (از جمله زنان) را بدهد، اما باید شاهد رهایی در مسیح باشد. كلیسا هم­چنین باید جامعه دوست داشتنی را فراهم كند كه افراد شفایافته از بیماری و از شر قدرت­های شر نیز بتوانند مراقبت و پشتیبانی لازم را دریافت كنند.

نیاز به دانش کتاب مقدس و پرستش

مسلمانان آفرینش جدید نیز به آموزه­ های كامل با فرهنگ و مرتبط با كتاب مقدس نیاز دارند. آن­ها نه تنها دانش كمی از كتاب مقدس دارند، بلكه در بیشتر زندگی آن­ها چیزهای منفی در مورد كتاب مقدس را آموخته ­اند. نیاز به ­همکاری دقیق بین مبلغان و مؤمنان است. مبلغ دارای دانش کتاب مقدس است و مؤمنان دانش فرهنگی دارند. این یک روش رساندن دانش کتاب مقدس به ذهن مؤمنان نیست، بلکه هر دو با هم کار می­کنند و با­هم خواندن کلام خدا را از منظر فرهنگی جدید یاد می­گیرند. مؤمنان نمی­ توانند تنها با مطالعه­ ی کتاب مقدس زندگی کنند. آن­ها باید عبادت واقعی خدا را از طریق عیسی تجربه کنند و با پدر آسمانی خود دعا کنند.

جستجوگرانی که به­ طور جدی کنجکاو هستند، نیاز دارند که مسیح را ببینند که از نظر فرهنگی پرستش شود. فرهنگ­های آفریقایی و مسلمانان اغلب دارای جشن هستند. به ­نظر می­رسد اغلب ما آن­ها را از جشن­های آن­ها (یعنی آی دی) غارت می­کنیم و در عوض هیچ جشن نمی­گیریم. مبلغین اغلب می­خواهند کریسمس و عید پاک را به ­عنوان جشن­های خانوادگی به­ روشی سنتی و متنی (احتمالاً هم­گرا) آمریکایی یا اروپایی ذخیره کنند. مسلمانان آفرینش جدید باید جشن خلقت جدید خود را جشن بگیرند. مؤمنان و جویندگان نیز به صبر ما احتیاج دارند (تیتر 1990: 309).

تیتر درباره تصمیم­گیری مدل آزمایشی در میان مسلمانان می­نویسد: از نظر فرهنگی، تصمیمات یک­بار و برای همیشه گرفته نمی­شود، درحال­ حاضر، همان­طور که ما تمایل به تصمیم­ گیری در مورد آن­ها داریم، این تصمیمات، آزمایشی است. ممکن است سال­ها طول بکشد تا یک مسلمان صمیمانه کاملاً نسبت به عیسی به­ عنوان خداوند و ناجی متمایل شود. شهادت شخصی توكومبو آدیرنو (1989: 228-230) تحقیقات تیتر را تأیید می­كند. ما باید آماده باشیم تا با صبر و شکیبایی با مردم کار کنیم، زیرا آن­ها سفر معنوی شروع می­کنند.

ما می­خواهیم به­ طور خلاصه نیازهای مؤمنان و سالک­ ها را خلاصه کنیم. آن­ها نیاز به امنیت و استراحت، مکانی امن برای برآورده ­شدن و یک کلامی دارند که این نیاز را برطرف می­کند. آن­ها باید در کلیسای فرهنگ اسلامی هویت و ارزش جدیدی پیدا کنند. آن­ها باید در کلیسا جامعه‌ای پذیرش و رهایی بخش پیدا کنند که بتواند قدرت تاریکی را به چالش بکشد. آن­ها به کلیسا احتیاج دارند تا در صورت امکان بتوانند با خانواده­ خود روابط خود را حفظ کنند. آن­ها هم­چنین به مطالعه­ کتاب مقدس، پرستش معنی­ دار، جشن و صبر ما نیاز دارند. این لیست نیازها، جامع نیست.

کلیسای فرهنگ مسلمان

هدف از یک مدل زمینه ­مند­سازی، تقلید از زمینه محلی نیست. کلیسا، به ­عنوان نماینده­ پادشاهی خدا، همیشه چیز جدیدی است که نظم قدیمی را می­شکند. یک کلیسای متمرکز، کلیسایی است که در آن جدید به شکلی قدیمی شکسته می­شود به گونه ­ای که خدا را در آن زمینه، جلوه می­دهد. كلیسای فرهنگ اسلامی باید مطابق این­كه چگونه پادشاهی خدا را نشان می­دهد ارزیابی شود و پروردگار خود در زمینه شاهد باشد.

اینکه چقدر کلیسای فرهنگ مسلمان از نظر یک کلیسای غربی شبیه است، بی ربط است. با این­ حساب ممکن است چندین مدل مناسب وجود داشته باشد. در مدل زیر سعی شده فرهنگ محلی، سنت مسیحی (از فرهنگ­های دیگر) و شاهد کتاب مقدس به­ همان اندازه در نظر گرفته شود. استفان بوانز (1992.م) پنج مدل از الهیات زمینه­ مندسازی را مشخص می­کند. این مدل در رویکرد محافظه ­کارانه­ خود با مدل مصنوعی او نزدیک­تر است.

 مدل کلیسای فرهنگی مسلمان

در این مدل از یک کلیسای فرهنگ اسلامی، “کلیسا” شبیه یک مسجد است. یک کلیسای خانگی به یک مسجد عیسی تبدیل می شود. تزئینات و اثاثیه ساده، شبیه به یک مسجد است. یک اتاق، نمازخانه و دیگری مربوط به یاران و عبادت غیررسمی­ تر خواهد بود. فراخوانی برای نماز (مشابه آن­چه در ابتدای مقاله) مؤمنان را به سمت نماز و عبادت فرا می­خواند. ممکن است نمازگزاران قبل از نماز، خود را به­ طور مرتب تمیز کنند. آن­ها می‌ایستند تا نماز بخوانند و برای گوش­ دادن به­ تعالیم روی زمین می‌نشینند. (برای توضیحات بیشتر در مورد این مسجد عیسی به گوبل و مناجر (1989.م) مراجعه کنید.)

پارشال (1980: 199-210) نیز شیوه ­های عبادت مشابهی را برای پیروان عیسی شرح می­دهد. اتاقی که بنا به­ رسم محلی نیز تزئین ­شده است، می­تواند “جشن عشق” را بعد از زمان عبادت برگزار کند، که در طی آن می­ توانید شام خداوند را به اشتراک بگذارید.

این می­تواند مکانی برای پرستش غیررسمی­ تر، مانند هر نوع اعمال صوفیانه یا سبک­های عبادی “محلی” باشد که مناسب باشد (مناسب بودن تصمیم مؤمنان در مشاوره با یک رهبر مبلغ یا آموزش ­دیده). عبادت اسلامی هم شرعی است و هم غیررسمی. کلیساهای فرهنگ مسلمان می­توانند به­ طور مشابه پرستش کنند، با این مراسم که براساس کتاب مقدس انجام می­شود. زبانی که باید استفاده شود باید زبان مادری مردم باشد. استفاده از عربی برای غیرعرب مفید نیست. یکی از نقاط قوت ایمان مسیحی و ماهیت آن، ترجمه­ آن است (سن 1989: 47).

رفیق اودین (1989: 268) می نویسد که: قوم­گرایی، هر یک از مردم آن­ها را به این باور سوق می­دهد که روش­های سنتی عبادت خود به­ نوعی واقعی­ تر و معتبرتر از روش­های افراد دیگر است. از آن­جا که “ایمان به مسیح تغییراتی را می­ طلبد که بیشتر در سطوح معنا و بیشتر در سطوح شکل بیرونی انجام می­شود”، زمینه‌مندسازی مربوط به عبادت متنی مرتبط هستند. پارشال (1989: 254) هم­چنین نشانگر موفقیت آزمایشی زمینه‌مندسازی متناسب با عبادت است.

پیوستن به کلیسای فرهنگ اسلامی درحال پیوستن به طریق عیسی است و خود را متعهد به پیروی از عیسی می‌کند. این است که او را به‌عنوان پروردگار و منجی قبول کنیم. مسلمانان باید به این نتیجه برسند كه كلیسای فرهنگ اسلامی نیاز به­تعهدی برابر یا فراتر از یک طریق مسلمان دارد. روش‌هایی مانند لباس ویژه برای زمان عبادت ممکن است به برقراری ارتباط این سطح از تعهد کمک کند. تمایز بین سالک‌ها و مؤمنان متعهد احتمالاً آشکار خواهد شد.

مانند بسیاری از طریق مسلمانان، طریق عیسی می‌خواهد ایمان خود را به اشتراک بگذارد، خبر خوبی که دریافت کرده است. این طریق عیسی یک فرقه اسلامی نیست و باید آموزش جهانی بودن کلیسا مورد تأکید قرار گیرد. یک کلیسا با فرهنگ مسلمان بالغ ممکن است تشویق شود که گاهی با دیگر مردم با پیشینه غیرمسلمان در کلیسا شرکت کند. آن‌ها ممکن است مایل باشند نمایندگان را به جلسات بین‌المللی مسیحیان، مانند کنوانسیون‌های لوزان یا شورای جهانی کلیساها بفرستند.

مسلمانان جدید آفرینش اکنون شهروندان پادشاهی خدا هستند. حقوق و مسئولیت‌های این شهروندی کاملاً در اختیار آن‌ها است. تعلیمات و آئین‌های مذهبی کلیسا باید به سلطنت عیسی در پادشاهی او بپردازد. نمی‌توان انتظار داشت این طریق عیسی، اقلیت اندک در یک جامعه­ی اسلامی ، ارزش‌های جامعه را وارونه جلوه دهد. بااین‌حال، کلیسای فرهنگ اسلامی همیشه باید تلاش کند تا به ارزش‌های خداوند و پادشاهی او در جامعه‌ای که خود را پیدا می‌کند، توجه کند. ممکن است بیان کلامی غیرممکن باشد. بااین‌حال، این ارزش‌های پادشاهی هنگامی‌که در میان مردم زندگی می‌کنند، بلندتر از هر مباحث کلامی هستند. التیام بخشیدن به تقسیمات قومی و بهبود بیماری‌های جسمی و روحی، برخی از شاهدان واقعیت این پادشاهی جدید است که به جان مردم می­نشیند. کلام و آداب‌ورسوم کلیسا باید تفاوت بین اطاعت برای به­دست آوردن یا شایستگی نجات خدا و اطاعتی را که از نجات و فیض بیرون می‌آید حل کند.

کلیسای فرهنگ اسلامی زندگی خود را در عیسی مسیح جشن خواهد گرفت. بزها ذبح می­شوند، كیك­ ها و چای­ ها نوشیده می­ شوند، وعده ­های غذایی نذز می­شود، آهنگ­ها خوانده می­شود، داستان­ها گفته می­شود، اشعار خوانده می­شود. این کلیسا تولد عیسی، مرگ و رستاخیز او، آمدن روح و غیره را جشن می­گیرد. نمادهای تقویم مسلمان را می­توان با معانی جدید – وقایع در زندگی مسیح یا تاریخ مربوط به کلیسا جشن گرفت. خانواده­ های مؤمنان حتی ممکن است در کنار مؤمنین جشن بگیرند و طعم واقعی جشن عیسی را به ­دست آورند و عبادت مسیحیان را تجربه کنند. امنیت و نیازهای آرامش­بخش مسلمانان آفرینش جدید باید رعایت شود. مسجد، خانه عیسی می­تواند مرکز فعالیت بشارت باشد.

خود مسلمانان آفرینش تازه شاهد در امتداد خطوط طبیعی روابط و ارتباطات بهترین بشارت­گران هستند. میسیونر خارجی باید در کلیسای فرهنگ اسلامی مسلط باشد. نقش ما را به بهترین وجه می­توان به ­عنوان یاری و راهنمایی مدیریت کنند. شاید یک آموزش شبیه آموزش الهیات با پسوند (TEE) برای مؤمنان با استعداد به ­سرعت آغاز شود (پارسال 1980: 175-180). کلیسا می­تواند مانند مسجد یک روز، در طول روز باز باشد تا مسلمانان و جویندگان جدید، مکانی برای دعا و مطالعه داشته باشند. کتاب مقدس و سایر مطالب مسیحی در دسترس است. معتقدین حتی ممکن است تصمیم بگیرند که با هم به ­طور غیررسمی غذا بخورند یا چرت بزنند. این کلیسای عیسی است.

نتیجه

ممکن است سنگ کلیسای فرهنگ مسلمانان تقریباً ریخته شود. ممکن است نیاز به شکل­ دهی و جلادادن خوب داشته باشد. این کار روح القدس است که در کلیسای فرهنگ اسلامی عمل می­کند. ریختن این سنگ فرهنگی در ساختمان کلیسا، ساختن کلیسای جامع گوتیک یا یک سالن غربی در سرزمین مساجد و مناره ­ها است. این روش پیروزی است، اما آیا راه صلیب است؟ در پایان این کارآیی نیست که ما را به جستجوی یک زمینه­ مندسازی متمرکز تبدیل کند، از لحاظ فرهنگی، کلیسایی با فرهنگ مسلمان است، اما این وفاداری به یک خدا است که پسر خود را به­ عنوان فدیه فرستاد تا بمیرد تا همه ما بتوانیم زندگی کنیم.

***

یادداشت مترجم: بررسی این مقاله، نقد و راهکارهای مقابله

1- در این مقاله قصد داشتم متذکر شوم مسیحیت تبشیری قصد نفوذ در مسجد دارد تا مساجد عیسی را جایگزین مساجد اسلامی کند و در این مساجد صدای اشهد انه عیسی کلمه الله از مناره ها جاری شود. این مقاله به توصیف مصداقی جنبش درونی پرداخته است.

2- باید با دقت اسلام که به ما ارث رسیده است به نسل بعدمان منتقل کنیم و مواظب باشیم فریب دروغ های مسیحیت تبشیری را نخوریم تا هویت مساجد اسلام را تغییر ندهند.

پی نوشت

[3]. “found in Ethiopia, Eritrea, Djibouti, Somalia, Arabia, south and south-west Iran, Egypt and the Sudan.” Natvig, Richard (1987). “Oromos, Slaves, and Zar Spirits: A Contribution to the History of the Zar Cults”. The International Journal of African Historical Studies. 20 (4): 647–668.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


مسابقه کاریزمن11: هدایت روابط دختر و پسر به ازدواج (کلیک کنید)
مسابقه کاریزمن11: هدایت روابط دختر و پسر به ازدواج (کلیک کنید)
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715