جمعه ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵

همراهی علم و معنویت؛

معرفی کتاب بین رشته ای «نوروفیزیولوژی و نشانه هایی از او» به قلم قاسم زارعی و الهام شاهزیدی

کتاب حاضر دارای دو فصل و مملو از تشبیهات و تمثیلات معنوی می‌باشد؛ که برای کلیه دانشجویان، دانش‌آموختگان و اساتید رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، علوم اعصاب، علوم شناختی، روانشناسی و فیزیولوژی مورد استفاده خواهد بود

به گزارش ندای اصفهان، کتاب «نوروفیزیولوژی و نشانه هایی از او» به قلم دکتر قاسم زارعی و الهام شاهزیدی در 150 صفحه توسط نشر هرمان در سال 1400 به زیور طبع آراسته شده است.

در کتاب حاضر سعی شده برخی مکانیسم‌ها، عملکرد‌ها و اتفاقاتی را که در سلول و مغز می‌افتد، ابتدا به صورت نکته های مختصر و مفید بیان نموده و سپس در قالب تمثیل یک نکته معنوی از آن ها استفاده شود. به بیانی دیگر این تمثیل ها نوعی عبرت آموزی است از اتفاقاتی که در این بافت های عجیب و غریب می افتد. از مکانیسم ها عبرت بگیریم که اطاعت محض از خالق همانطور که در این سلول ها وجود دارد، در ما انسان ها هم باید وجود داشته باشد.

کتاب حاضر دارای دو فصل و مملو از تشبیهات و تمثیلات معنوی می‌باشد؛ که برای کلیه دانشجویان، دانش‌آموختگان و اساتید رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، علوم اعصاب، علوم شناختی، روانشناسی و فیزیولوژی مورد استفاده خواهد بود. به لطف الهی کتاب حاضر مقدمه‌ای باشد برای انجام کارهای بزرگتر در راستای «بیان موضوعات معنوی در غالب کتب علمی». برای اینکه همراهی علم و معنویت در همه علوم، دانشکده‌ها و دانشسراها با جدیت اجرا شود مستلزم همکاری و همیاری خالصانه کلیه دانشجویان، اساتید و دانشمندان در سرتاسر کشور می‌باشد.

علاقه مندان می توانند جهت تهیه کتاب ««نوروفیزیولوژی و نشانه هایی از او» » با شماره 09132244836 تماس حاصل فرمایند.

در ادامه قسمتی از مقدمه این کتاب را مطالعه می کنیم.

علم و شناخت پیدا کردن به نفس، توانایی ها، نقاط ضعف و قوت، ابزارهای شقاوت و سعادت، و بررسی سوابق اعمال یک وظایف انسان برای رسیدن به مقامات کمال انسانی است. «اِعْرِفْ نَفْسَکَ أَیُّهَا اَلْإِنْسَانُ تَعْرِفْ رَبَّکَ؛‌ ای انسان! خود را بشناس تا خدای خویش را بشناسی» و این نزدیک ترین راه رسیدن به خداست.

خودشناسی انگیزه حرکت به سوی مقصد را پدید می‌آورد. اگر آدمی، حقیقت واقعی خود، هدف خلقت، رابطه خود با خدا، موقعیت خود در نظام هستی، تأثیر زندگی دنیوی بر آخرت، نقش اخلاق نیکو و برخورد مناسب با دیگران، سهم ثروت در کیفیت زندگی و نقش مصیبت‌ها و خوشی‌ها را در زندگی بداند، بسیاری از مشکلات او به راحتی حل خواهد شد…

مایه سعادت ابدی انسان، کسب ملکات و فضائل اخلاقی است که مناسب با خداشناسی و یگانه پرستی و بندگی پروردگار باشد و چنانچه انسان پایه زندگانی اش را بر فراموش کردن توحید و غفلت از خدا قرار دهد و حق و حقیقت را پشت سر اندازد، بدون شک در نابود کردن حقیقت خویش کوشیده، و به سوی هلاکت انسانیت قدم برداشته است.

خداوند متعال به منزلت و ارزش علم، جوینده و آموزگار آن عنایت خاصی مبذول داشته است. احادیث و روایات بسیار فراوانی هم درباره اهمیت علم، علماء، متعلّمان و سوق دادن مسلمانان به سمت کسب علم وجود دارد؛ تا جایی که علم‌جویی بر یک انسان مسلمان و خدا‌شناس واجب است.

اماّ سؤال مهم و قابل تحقیق برای ما این است که؛ آیا همه‌ی مطالبی که در کتب خوانده ایم، می خوانیم، همان «علم» بوده که خدا، قرآن و ائمه اطهار به آن توصیه نموده اند؟ آیا ارزشمند بوده اند یا خیر؟ آیا فیزیک و شیمی و ریاضی و پزشکی و الهیات و… همه علم محسوب می‌شوند و خواندن آنها علم‌آموزی است؟ جواب آن را عالمان مطلق و هادیان صادق و معصوم برای ما مشخص کرده اند؛

امام علی (علیه السلام)فرمودند: میوه دانش پرستش است.[1]

امام علی (علیه السلام) فرمودند: میوه دانش، خالص گردانیدن عمل (برای خدا) است.[2]

امام علی (علیه السلام) فرمودند: علم بدون عمل‌ وزر و وبال است، و عمل بدون علم گمراهی است[3].

امام علی (علیه السلام) فرمودند: دانشمند پرده‌در و عابد نادان، پشت مرا شکستند زیرا نادان با عبادت خود مردم را فریب می‌دهد و دانشمند با تبه‌کاری‌های خود آنان را فراری می‌دهد[4].

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بدانید بدترین بد، علمای بدند و خوب‌ترین خوب علمای خوبند[5].

امام علی (علیه السلام) فرمودند: بهترین دانش‌ها، دانشی است که تو را اصلاح کند[6].

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: اگر به شرق و غرب بروید، هرگز دانش درستی را نخواهید یافت، مگر همان چیزی که از ما خاندان صادر شود[7].

امروزه در جوامع بشری، بسیار ضروری است که کتاب‌هایی نوشته شود که «علم واقعی» را مورد بحث و توجه قرار دهند. بدیهی است که ثمره‌ی چنین علمی پاک و مطهر شدن متعلم، و سیر الی الله خواهد بود و این اتفاق مبارک باید در سطح کلیه کتاب‌ها در کل دانشگاه های کشور انجام گیرد، تا از کپی‌برداری‌های کتاب‌های خارجی فاصله بگیریم و مستقلاً تولید علم کنیم.

راه‌های مختلفی وجود دارد تا بتوانیم در کتابهای دانشگاهی موضوعات معنوی را به نحوی دقیق و درست و شیرین بگنجانیم. برای مثال؛ می‌توان در ابتدای هر فصل یک یا چند آیه قرآن یا حدیث درباره آن موضوعی که در فصل مربوطه بحث می‌شود بیان کنیم. یا اینکه در داخل مطالب علمی موضوعاتی که در احادیث و روایات و آیات درباره آن مطلب بیان شده است را مطرح کنیم، و یا اینکه از مبحث علمی مطرح شده یک تشبیه یا تمثیلی بیاوریم که به واسطه آن مثال علمی، یک موضوع معنوی را به شیرینی مطرح کنیم… در این کتاب سعی شده راه سوم مورد استفاده قرار گیرد….

با ارسال نظرات و پیشنهادات به yamahdi123@gmail.com ما را در این امر یاری نمائید.

پی نوشت:

[1]. غرر الحکم، 4600.

[2]. غرر الحکم حدیث 4642.

[3]. غرر الحکم، حدیث 1587.

[4]. میزان الحکمه، حدیث 4554.

[5]. میزان الحکمه ، حدیث 4564.

[6]. میزان الحکمه، حدیث 4578.

[7]. بحار الانوار، ج 2، ص 92.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


پایگاه خبری علیرضا ملک پور: مهارت در کار ضامن اشتغال پایدار
پایگاه خبری علیرضا ملک پور: مهارت در کار ضامن اشتغال پایدار
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715