یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
images (1)
 “توپولف های زمینی” ارابه های مرگ مسافران جاده ای   

اسکانیا یا "توپولف زمینی" همچنان در جاده ها بدون ناظر، بدون چکش اضطراری و استاندارد می تازند به طوری که ارابه های مرگ در بیخ گوش مسافران وزوز می کند.

به گزارش ندای اصفهان ، تراژدی مرگبار اتوبوس های مسافربری اسکانیا از شهریورماه سال ۹۲ با کشته شدن ۴۴ نفر از مسافران آغاز شد و این داستان تلخ تا اواخر همان سال در سراسر کشور ادامه داشت به طوری که در آذر ماه همان سال سه اتوبوس اسکانیا  اول در استان اصفهان، دومی در استان ایلام در مرز مهران و سومی در شش کیلومتری رشت دچار آتش سوزی شدند و صدها مرگ دلخراش را به همراه داشتند.
سال ۹۲ برای بسیاری از مردم کشورمان سال پرحادثه و مرگبار بود،به طوری که شاهد از دست دادن بسیاری از عزیزانشان

هرساله حدود ۲۰ هزار نفر در اثر تصادفات وسایل نقلیه کشته می‌شوند وحوادث برون‌شهری زمینه‌ساز ۶۱‌درصد از کل کشته‌های حوادث رانندگی در کشورهستند

بودند و هنوز نام “اسکانیا “یا توپولف زمینی برای آنها یاد آور خاطره تلخ ِ”مرگ” است.اما با گذشت دو سال از حوادث پی درپی هنوز اتوبوس های اسکانیا معابر کشور را در سیطره قلمرو خود قرار داده اند به طوری که هیچ اتوبوس دیگری نتوانسته جایگزین مرگبارترین “توپولف زمینی” کشورمان شود.
بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هرساله حدود ۲۰ هزار نفر در اثر تصادفات وسایل نقلیه کشته می‌شوند وحوادث برون‌شهری زمینه‌ساز ۶۱‌درصد از کل کشته‌های حوادث رانندگی در کشورهستند.
با توجه به بررسی های صورت گرفته سالانه بسیاری از هموطنانمان بر اثر حواث رانندگی جان خود را از دست می دهند. این در حالی می باشد که هنوز راهکار و اقدام  جدی برای جلوگیری از این حوادث از جمله رعایت استاندارهای جهانی  صورت نگرفته است.
بنا به گفته کارشناس رسمی دادگستری دلیل آتش سوزی های بدون حادثه تصادف اتوبوس های اسکانیا استفاده نکردن از مواد استاندارد و ایمن در بدنه و صندلی های اتوبوس های اسکانیا دلیل آتش سوزی این اتوبوس ها حتی بدون هیچ سانحه و تصادفی است.
سردار محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس راه کشور پیشتر به ایسنا

حوادث مرگبار اتوبوس های اسکانیا در سال ۹۲ پی در پی به وقوع پیوست اما بعد از گذشت دو سال هنوز استانداردی برای این توپولف های زمین یا ناظر عالیه برای معاینه فنی این ارابه های مرگ وجود ندارد

گفته بود: رخداد ۳ آتش سوزی در اتوبوس های اسکانیا ظرف ۱۵ روز  در سال ۹۲ به هیچ عنوان پذیرفته نیست و بررسی های پلیس نشان داده تمامی این آتش سوزی ها به دلیل نقص فنی در موتور اتوبوس بوده است.
حوادث مرگبار اتوبوس های اسکانیا در سال ۹۲ پی در پی به وقوع پیوست اما بعد از گذشت دو سال هنوز استانداردی برای این توپولف های زمین یا ناظر عالیه برای معاینه فنی این ارابه های مرگ وجود ندارد.
علی زمانی یکی از مسافرانی که مرتب برای سفر کاری خود از اتوبوس های اسکانیا استفاده می کند گفت: هر هفته سوار این گونه اتوبوس ها به اصفهان- تهران یا بلعکس می شوم، اما هر دفعه به یاد کشته شدگان با توجه به صندلی های خراب و خراب بودن کمربند ایمنی می افتم.
این شهروند ادامه داد: متاسفانه هنگام حرکت اتوبوس ها هیچ کس صندلی ها یا کمربندهای ایمنی و لاستیک ها را بررسی و چک دقیق نمی کند.
جعفری از دیگر مسافران شرکت های مسافربری دراین باره گفت: در برخی مواقع به خصوص نیمه شب ها و در هنگام سحر رانندگان سرعت مجاز را در جاده ها در نظر نمی گیرند و با سرعت غیر مجاز در محورها تردد می کنند که منجر به اضطراب و نگرانی مسافران می شود.
مریم حنایی یکی دیگر از مسافران اتوبوس های اسکانیا افزود:میزان مقاومت بدنه اتوبوس  نسبت به جاده مسیر اصفهان- تهران با توجه به خرابی و دست اندازهای جاده ضعیف است.
این شهروند ادامه داد:

رخداد ۳ آتش سوزی در اتوبوس های اسکانیا ظرف ۱۵ روز در سال ۹۲ به هیچ عنوان پذیرفته نیست و بررسی های پلیس نشان داده تمامی این آتش سوزی ها به دلیل نقص فنی در موتور اتوبوس بوده است

قرار بود بعد از حوادث آتش سوزی دو سال پیش در اتوبوس های مسافربری چکش های اضطراری نصب شود،اما هنوز در اتوبوس ها این ابزار اضطراری وجود ندارد.
البته در همان ابتدای وقوع حوادث، چند شرکت مسافربری از جمله “همسفر” واقع در ترمینال کاوه مدتی به حالت تعلیق درآمد و تعطیل شد.اما این حوادث مرگبار برای مدت کوتاهی در اذهان مسئولان و دست اندرکاران امر باقی ماند و قول و قرارهایی برای استاندارد سازی اتوبوس های اسکانیا داده شد تا دیگر این گونه حوادث تکرار نشود؛ اما امروز بعد از گذشت کمتر از دوسال به ورطه فراموشی سپرده شد و این بیم می رود هر روز سیناریوی تلخ و مرگبار دو سال پیش تکرار شود و این بار قرعه به نام چه کسی در می آید.
اما این سئوال همچنان باقی است که آیا نصب چکش اضطراری کنار پنجره اتوبوس با ارزش تر از جان انسان هاست که شرکت های سازنده و یا بهرهب برداران از نصب آن خودداری می کنند و یا بعضا چکش های نصب شده را بر می دارندو تاسف بار تر از آن این که ناظران امر نیز بی توجه از کنار آن عبور می کنند.
با این اوصاف بهتر است هر چه سریعتر مسئولان برای جان هموطنان بر روی ارابه های نا ایمن که ارابه های بالقوه مرگ بوده و هر لحظه امکان دارد بالفعل شوند تمرکز کنند تا دیگر نیازی به واکاوی حوادث تلخ  و شناختن مقصر اصلی نباشند.
انتهای پیام/

منبع : ایمنا

 

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق