شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اقتصادی
چاپ خبر
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
139402141313252165232214
 “خودروسازان” دادِ “خودروفروشان” را درآوردند   

نمایشگاه‌داران خودرو طرح فروش خودرو با وام ۲۵میلیون تومانی را به باد انتقاد گرفته این طرح را به‌ضرر خریداران و سود خودروسازان ارزیابی و پیش‌بینی کردند رکود در بازار خودرو بیشتر شود.

به گزارش ندای اصفهان، در حالی که قرار بود فروش اقساطی خودرو در قالب تسهیلات ۲۵میلیون تومانی به تحریک تقاضا و خروج از رکود کمک کند، فعالان بازار خودرو از تشدید رکود در بازار خبر می‌دهند و می‌گویند با اجرای این طرح تنها بخشی از تقاضای موجود در بازار به‌سمت خودروهای انبارشده در پارکینگ خودروسازان رفت و در مقابل، رکود خرید و فروش خودرو در بازار تشدید شده است.

یک فعال بازار خودرو به خبرنگار ما گفت: خودروساز پژو ۴۰۵ را به‌قیمت ۳۰ میلیون تومان با شرایط و ۲۹‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان به‌صورت نقدی عرضه می‌کند در حالی که ما آن را ۲۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان می‌فروشیم.

این فعال بازار خودرو گفت: خودروی ۲۸میلیون تومانی در طرح فروش اقساطی حدود ۴۰میلیون تومان برای مشتری تمام می‌شود و مردم از روی اطلاعات ناکافی اقدام به خرید در این طرح می‌کنند و به نزدیکان خود خرید نقدی را پیشنهاد می‌کنم.

یکی از فعالان بازار خودرو هم می‌گوید: این روزها بازار خودرو بیشتر از قبل راکد شده است زیرا مردم به‌جای ما فقط از نمایندگی‌ها خرید می‌کنند و این نمایندگی‌ها هستند که برد کردند زیرا هر کدام چندین سهمیه خودرو گرفتند و با قیمت بالاتر می‌فروشند.

وی گفت: خودروسازان خودروهایی را که خریدار نداشت در این طرح به فروش رساندند و انبارهای خود را خالی کردند.

این فعال بازار خودرو گفت: اگر دقیق حساب کنیم خودروها را خیلی گرانتر به مردم فروختند اما از آنجا خرید با پیش‌قسط کم معروف شده و مردم نقدینگی کامل ندارند، اقدام به خرید در این طرح کردند.

وی در پاسخ به این پرسش “چرا به‌جای خودروسازان اقدام به فروش اقساطی و تحریک بازار نکردید؟” هم گفت: سرمایه و نقدینگی ما به‌اندازه دولت و خودروسازان نیست و خودروسازان با ۴ تا ۵ میلیون تومان پول پیش‌دریافت، پراید را در اختیار مردم قرار می‌دهند در حالی که قدرت ما دریافت ۱۴میلیون تومان به‌صورت پیش‌قسط و بقیه به‌صورت اقساطی است.

این فعال بازار با بیان اینکه قیمت خودروها در بازار تغییری نکرده است، گفت: پیش‌بینی ما این است وضع رکودی در بازار خودرو تشدید و بدتر از قبل شود زیرا همین تعدادی که قصد خرید داشتند به‌سمت خرید اقساطی از خودروسازان تشویق شدند.

دیگر فعال بازار خودرو گفت: طرح فروش خودرو با وام ۲۵میلیون تومانی با هدف رفع رکود از بازار اجرایی شده است اما شاهد کاهش تقاضا در بازار خودرو هستیم و روند خرید و فروش خودرو در بازار مختل شده است.

وی افزود: با اجرای طرح، کاری کردند که پارکینگ خودروسازان خالی شود و خودروهایشان به فروش برسد یعنی هم سود گرفتند و هم انبارها را خالی کردند در حالی که هیچ نفعی برای راه‌اندازی بازار نداشت.

وی گفت: اگر مردم همچنان اقدام به خرید خودرو نمی‌کردند در قیمت و کیفیت خودروها، بهبود را مشاهده می‌کردیم اما اکنون خودروها در حالی به فروش رفته که نه کیفیت افزایش و نه قیمت کاهش یافته بلکه فقط خودروهای با کیفیت قبلی از انبارها خالی شده است.

این فعال بازار خودرو گفت: اگر خودروسازان به خواست مردم توجه می‌کردند و قیمت را قدری کاهش و کیفیت را افزایش می‌دادند، مشکلی ایجاد نمی‌شد زیرا با این کیفیت، قیمت خودروها گران است.

دیگر فعال بازار خودرو گفت: بازار کنونی خودرو در تعطیلات به سر می‌برد زیرا با فروش اقساطی که به‌نفع نمایندگی‌های خودروسازان راه افتاده است، مردم با حدود ۴میلیون تومان صاحب خودرو می‌شوند و دیگر رغبتی ندارند که ۲۰میلیون تومان برای پراید به‌صورت نقدی پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه با ادامه روند فعلی، قیمت خودروها کاهش خواهد یافت، گفت: قیمت خودروی پراید در این شرایط باید حدود ۲میلیون تومان کاهش یابد و اگر این کاهش اتفاق نیفتد مردم خودرو را نخواهند خرید.

این فعال بازار خودرو گفت: خودروسازان برای رونق بازار باید خودروها را به‌روز کنند و به‌طور نمونه خودروی پراید از سال ۱۳۷۲ و وانت و سواری سالها به‌شکل ثابت در ایران تولید می‌شود و در حالی که خودروسازان خارجی تولید یک مدل را بیشتر از دوسال ادامه نمی‌دهند و با تغییر اتاق‌ها و آپشن‌ها، مشتریان جهانی دارند خودروی پراید با همان شکل و سبک و فقط با اضافه کردن ایربگ تولید می‌شود.

وی گفت: مردم از روی ناچاری خودروی اقساطی می‌خرند زیرا این استدلال را دارند که با مقداری پول پیش و روزانه ۱۵هزار تومان قسط، صاحب خودرو می‌شوند.

فعال دیگر بازار خودرو گفت: فروش اقساطی خودرو در طرح جدید تغییری در رکود حاکم بر بازار خودرو ایجاد نکرد و همچنان نمی‌توانیم خودرویی بفروشیم.

وی افزود: متأسفانه در کشور اگر صفی برای خرید شکل بگیرد، استقبال زیادتر می‌شود وگرنه فروش اقساطی خودرو چیزی خاص نیست و در نهایت هم به‌نفع خریدار تمام نمی‌شود.

فعالی نیز گفت: بازار خودرو راکد است و کار ما این است که از صبح در نمایشگاه تا شب بنشینیم و بدون اینکه خودرویی بفروشیم به خانه برگردیم.

دیگر فعال بازار خودرو با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: درب خودروی پراید صفرکیلومتر به‌راحتی بسته نمی‌شود در حالی که دربهای خودروی تولید ۴۴ سال قبل به‌راحتی باز و بسته می‌شود.

بسته خروج از رکود که دولتی‌ها آن را ترویج کردند، پنج هدف اصلی شامل «خرید دین واحدهای تولیدی»، «عرضه خودرو با تسهیلات بانکی»، «عرضه کالاهای بادوام تولید داخل با وام بانکی»، «افزایش ارزش اوراق خرید مسکن به ۶۰میلیون تومان» و «کاهش نرخ سود بانکی» را در بر می‌گرفت.

با گذشت یک ماه از رونمایی بسته خروج از رکود، به‌جز فروش اقساطی خودرو هیچ‌یک از مصوبات این بسته اجرایی نشده است.

در ظاهر اولویت اجرای این بسته به فروش خودروهای انباشت شده در پارکینگ خودروسازان محدود شده است و شاید بتوان آن را «بسته خروج خودروسازان از رکود» نامید.

اجرای این بسته باعث شد دولت منابع مالی را بابت اعتمادی را که به‌واسطه پایین بودن کیفیت خودروها و بالا بودن قیمت‌شان از میان مردم سلب شده بود به صنعت خودرو تزریق کند و در عین حال، سایر صنایع نیز در چنین حمایت‌های مستقیمی نادیده گرفته شدند.

در مقابل، نام تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در فهرست کالاهای مشمول خرید با تسهیلات ۱۰میلیون تومانی قرار گرفت اما این بخش از بسته دولت هم هنوز اجرایی نشده است.

برخی کارشناسان معتقدند: پرداخت تسهیلات دولتی بابت فروش تولیدات خودروسازان در شرایطی صورت گرفته که هیچ تعهدی برای بهبود کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل از خودروسازان گرفته نشده و قرار است خودروسازان همچنان با روند قبلی خود به تولید ادامه دهند.

قرار بود پرداخت تسهیلات ۲۵میلیون تومانی خرید خودرو با دوره بازپرداخت ۷ساله باشد اما چند روز پس از اعلام این خبر، خودروسازان در اجرای طرح به‌خلاف اعلام دولتی‌ها عمل کردند و مدت زمان دریافت اقساط خودروها را از ۷ سال به ۴ سال کاهش دادند و مدیران بانک مرکزی در واکنش به ابهامات ایجاد شده برای مردم، اعلام کردند که بانکها فقط می‌توانند به‌مدت ۴ سال اقساط وام خودرو را تضمین کنند و تقسیط این وام برای بیشتر از ۴ سال به‌دلخواه خودروسازان قابل انجام است.

 

منبع:تسنیم

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق