شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
مصطفی نباتی نژاد
مصطفی نباتی نژاد
 شیوع بیماری هلندی در فعالیت های فرهنگی شهر   

در این مجال با مقایسه ای بین تاثیر ورودی های مالی خرده نظامی همچون بخش برنامه ای حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان با نظام بودجه ای کلان کشور، سعی می شود که پدیده ای به نام "بیماری هلندی" و سرنوشت های ناخوشایندی که بر سر فرهنگ در ابعاد مختلف می آورد، مطرح گردد...

ندای اصفهان به نقل از مهران/

مصطفی نباتی نژاد: در این مجال با مقایسه ای تطبیقی بین تاثیر ورودی های مالی خرده نظامی همچون بخش برنامه ای حوزه فرهنگی شهرداری با نظام بودجه ای کلان کشور، سعی می شود که پدیده ای به نام “بیماری هلندی” و سرنوشت های ناخوشایندی که بر سر فرهنگ در ابعاد مختلف آن می آورد، مطرح گردد.
نکته اول:
مطابق با دیدگاه نظریه پردازان علوم فرهنگ و اقتصاد (۱)  مناسبات و فراگردهای فرهنگی در درون یک “زیست محیط اقتصادی” شکل می گیرد و می توان با تفسیری اقتصادی، فرآیندها و روندهای شکل دهنده ی آن را بررسی و تحلیل نمود.
نکته دوم:
با نگاهی به جراید، مقالات و منابع علمی این روزهای مرز و بوممان، شباهت های زیادی در مدیریت اقتصادی دولت و شهرداری های کلانشهرها یافت می شود؛ که هر دو را اقتصادی مبتنی بر یک تک محصول یدک می کشد؛ یکی را نفت و دیگری را فروش تراکم. محصولاتی تمام شدنی، غیرقابل پیش بینی از حیث تقاضا، قیمت و درآمد و کاملا متاثر از عوامل بیرونی خارج از کنترل مالک و دارنده آن.
اصل ماجرا
اصل ماجرایی که باعث شد نگارنده با نوشتن این سطور وقت خوانندگان محترم را بگیرد: در روزهایی که به تعبیر مقام معظم رهبری نمی توان مانند “بچه پولدار ملی (۲) ” کشور را  اداره نمود، قانونگذاران عرصه فرهنگ مدیریت شهری اصفهان بدون اینکه منشا افزایش بودجه قابل توجه (برنامه ای) در عرصه فرهنگ اعلام نمایند، کانون توجه رسانه ها را به سمت افزایش رقم ردیف هزینه ای بودجه های برنامه ای حوزه فرهنگ برده اند (۳)  و این شروع ماجرای نوپدیدی در حوزه فرهنگ است که نگارنده، آن را ” شیوع بیماری هلندی (۴) در حوزه فرهنگ شهر” می نامد.
متاسفانه در طول این سالها حوزه فرهنگ شهرداری اصفهان به سبب کم توجهی و غفلت مدیران و قانونگذاران عالی شورای شهر و شهرداری، همچون بخش های فرهنگی دولت، دستش در کیسه تراکم فروشی است و بدون توجه به خودکفایی در امر درآمد و ارزش آفرین کردن خدمات خود در نگاه شهروند (به گونه ای که بتواند از طریق فروش خدمات خود، به استمرار و توسعه بپردازد.) به افزایش هزینه های برنامه های خود می پردازد.
از نگاه نگارنده نیز (همچون دیگر متولیان حوزه فرهنگ)، این بخش به نسبت سرانه های تخصیصی کم بهره بوده و هست؛ و با ورود قطره آبهای تزریقی این چنینی تشنگی جامعه مخاطب آن برطرف نخواهد شد. لیکن عطف به پاراگراف اول نوشته، در اینجا تنها می خواهیم مناسبات و فراگردهای فرهنگی خلق شده توسط خودمان و ورودی ها و خروجی های آن را در یک زیست محیط اقتصادی شبیه سازی نماییم.
به طور پیش فرض، از بخش های پایدار، پویا و مترقی این انتظار می رود که ضمن داشتن چابکی، سرعت و کیفیت در غایت ماموریت خویش به دنبال بهره وری و اثربخشی کارکردی توام با کمترین پیامدهای فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و حتی زیست محیطی باشند. بهره وری نیز خود تابعی از متغیرهایی درون زا و برون زاست و هنر مدیر برای بهبود مستمر آن، تنظیم منظم منابع ورودی و عمل گرهای خروجی آن است؛ به نحوی که پویایی، پایداری و سرزندگی بطور مستمر رشد نماید و برای صیانت از این مهم عارضه یابی و پیش بینی چالش های پیش رو امری اجتناب ناپذیر است.
در این مجال با مقایسه ای تطبیقی بین تاثیر ورودی های مالی خرده نظامی همچون بخش برنامه ای حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان با نظام بودجه ای کلان کشور، سعی می شود که  پدیده ای به نام “بیماری هلندی” و سرنوشت های ناخوشایندی که بر سر فرهنگ در ابعاد مختلف آن می آورد، مطرح گردد. بدیهی است که پیامدهای مترتب از این پدیده در هر ساحت و مساحتی،  عمق و رد پایی متفاوت از خود برجای می گذارد و عطف به حرف دوم مقاله تنها بر اساس شباهت یابی اولیه در نوع ورودی های مالی (مبتنی بر فروش تک محصول) برای یک سازمان شبه دولتی این دغدغه و سوال پیش آمده است.
بیماری هلندی در اقتصاد
اما بیماری هلندی چیست؟ واژه بیماری هلندی در سال ۱۹۷۷میلادی توسط مجله اکونومیست برای توصیف رکود بخش صنعتی در هلند بعد از کشف گاز طبیعی در دهه ۱۹۶۰ به‌کار گرفته شد.  این واژه تبیین کننده یک مفهوم اقتصادی است که تلاش می کند رابطه بین بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی و رکود در بخش صنعت را توضیح دهد. در حالی که این بیماری اغلب مربوط به اکتشاف منابع طبیعی می‌شود، می‌تواند به هر فعالیت توسعه‌ای که نتیجه‌اش ورود بی‌رویه منابع بیرونی باشد مربوط شود؛ مانند نوسان شدید در منابع ورودی وکمک های اقتصادی. به زبان ساده، این عارضه زمانی رخ میدهد که درآمد یک کشور بر اثر عوامل فصلی به صورت ناگهانی افزایش مییابد و متولیان اقتصاد کلان (دولت) هم با تصور دائمی بودن این درآمد آن را در جامعه تزریق
می کنند. درآمد کشور زیاد شده و پول هم به جامعه منتقل می‌شود. اما با افزایش درآمد، تقاضا هم افزایش پیدا می‌کند. با این افزایش تقاضا، عرضه جوابگوی تقاضا نخواهد بود و تعادل عرضه و تقاضا بر هم می‌خورد، در نتیجه قیمتها افزایش مییابد. عمق فاجعه در زمانی اتفاق می افتد که به هر دلیل منابع ورودی قبلی کاهش یافته رکود تورمی به ارمغان می آید.
مقصود اصلی از یادداشت:
این یادداشت می تواند سرآغاز گفت و شنودی پیرامون ماهیت و جدیت شیوع بیماری هلندی در حوزه فرهنگی شهر و شهرداری باشد، و رد و یا اثبات مستدل اینکه آیا اساسا دغدغه های نگارنده بجاست؟ بر فرض صحت ادعای مذکور و بی توجهی به این اتفاق، پیامدهای منفی و مخرب آن به تدریج از کالبد شهرداری هم بیرون رفته و به طور طبیعی فرهنگ شهر و کشور را مقصد قرار میدهد. نگارنده بیم آن دارد که تصمیمات اتخاذ شده در حوزه فرهنگ ضمن کاهش بهره وری و اثربخشی فعالیتهای فرهنگی، کاهش انگیزه سازمانی و مهمتر از همه نارضایتی تدریجی خدمت گیرندگان را موجب می گردد.
پیشنهاد اصلی:
در پایان سطور تقدیمی تصمیم سازان و تصمیم گیران این حوزه را به مشورت جدی و علمی با صاحبنظران علم اقتصاد برای بازنگری و یا حداقل تامل پیرامون تصمیماتشان دعوت می نمایم. بدانیم که روشنایی “اتاق فرهنگ” با نورپردازی تصنعی توسط چراغ های متصل به انرژی تمام شدنی “فروش تراکم” ادامه نخواهد یافت و کاهش مستمر این وابستگی به همراه فعال نمودن ژنراتورهای داخلی برای تغذیه فعال لازم است. مهمتر اینکه به درک این موضوع رسیده باشیم: “شهروندان حاضر در این اتاق، هر کدام شمعی در دست داشته و کافیست شعله ای از حرارت را در بینشان دست بدست نماییم.” امید که به این بیداری برسیم.

 پ. ن
۱٫ دیوید تراسپی، اقتصاد و فرهنگ
۲٫  بیانات رهبر انقلاب در دیدار  با شرکت کنندگان در هشتمین همایش ملی نخبگان جوان، سی ام مهرماه ۱۳۹۳
۳٫  مصاحبه رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در خصوص افزایش قابل توجه بودجه فرهنگ، قابل دسترسی توسط:
http://shorakhabar.com/News.aspx?ID=16778455

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق