دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰

شائبه بودجه ۲۰۰ میلیاردی برای ستاد پنهان انتخاباتی/ رئیس شورای شهر اصفهان از وعده‌های میلیونی به مردم محلات خبر دارد؟

شهردار اصفهان در صفحه توییتری خود وعده طرح ۲۰۰ اقدام در ۲۰۰ محله را به مردم اصفهان داد،این مسأله که مدیران شهری در روزهای منتهی به انتخابات وعده‌هایی به مردم دهند که پس از انتخابات اجرا شود و در واقع برای دوره مدیریت شهری آینده هزینه و تعهد بتراشند به نوبه خود از عجایب انتخاباتی محسوب می‌شود.

به گزارش ندای اصفهان،سه روز پیش قدرت‌اله نوروزی، شهردار اصفهان در صفحه توئیتری خود نوشت: بودجه‌ریزی مشارکتی، برای اولین بار در شهرداری اصفهان؛ قرار است با نظر شهروندان ٢٠٠ اقدام در ٢٠٠ محله ⁧‫اصفهان‬⁩ برنامه‌ریزی شود، طرح‌هایی کاملاً محله‌محور مبتنی بر اعلام نیاز ساکنان محلات که ⁧‫مشارکت‬⁩ واقعی مردم در توسعه و اداره شهر است.

شهردار اصفهان پس از ارائه این طرح آن هم درست در زمانی که چندی روزی تا پایان دوران مسؤولیتش باقی‌نمانده است، گفت که شعار مشارکت مردم در اداره شهر در این دوره مدیریت شهری به طور جدی به عمل تبدیل شده و باید به عنوان نهالی نوپا تداوم پیدا کند.

وعده میلیونی شب انتخاباتی به مردم محلات، تعهد و هزینه برای دوره مدیریت آینده

این مسأله که مدیران شهری در روزهای منتهی به انتخابات وعده‌هایی به مردم دهند که پس از انتخابات اجرا شود و در واقع برای دوره مدیریت شهری آینده هزینه و تعهد بتراشند به نوبه خود از عجایب انتخاباتی محسوب می‌شود.

محمود محمدی، کارشناس شهرسازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با انتقاد از این مسأله و لزوم‌ داشتن نظام برنامه‌ریزی، اظهار کرد: در قالب شهرداری‌ها یک برنامه بودجه سالیانه وجود دارد که قالب آن یکسری پروژه‌ها در سطوح مختلف از جمله محله، منطقه، میادین و خیابان‌های مرکز شهر و فراتر از شهر مثل جاده‌ها تعریف می‌شود و سرفصل‌های آن در چهارچوب وزارت کشور تعریف شده و برای شهرداری‌ها برحسب درآمدی که پیش‌بینی شده یکسان است و این پروژه‌ها تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: یک برنامه دیگر نیز به نام برنامه ۵ ساله است که بر این برنامه در ۲ دهه گذشته تأکید زیادی شده که شهرداری‌ها بودجه‌های سالانه‌شان را در قالب برنامه‌های ۵ ساله تعریف کنند،‌ زیرا ممکن است یک پروژه در یک‌سال تمام نشود و چند سال نیازمند تأمین اعتبار باشد، مخصوصا پروژه‌هایی که در سطح شهر و کلان‌شهر به‌عنوان پروژه‌های اساسی و شاخص شهر معرفی می‌شوند که البته این موضوع از قبل از انقلاب در قانون عمران و نوسازی شهری بوده ولی کم‌تر مورد توجه بود.

محمدی تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری‌ها و مخصوصا شهرداری‌های مستقر، باید برنامه‌هایی که دارند را در قالب برنامه‌های ۵ ساله و ۱ ساله تعریف کنند نه اینکه شب امتحانی و نزدیک به انتخابات بخواهند برنامه‌ای مثل ۲۰۰ برنامه در ۲۰۰ محله را مطرح کنند.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه مردم ما به دنبال اجرای پروژه نیستند، افزود: مردم ما به دنبال این هستند که خروجی و پیامد پروژه‌ها و اثر بخشی آن‌ها در زندگی روزمره چه در سطح محله و چه در سطح شهر چیست.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته پروژه‌های کلانی که برای آن‌ها میلیاردها تومان هزینه شده داشتیم که اثری در زندگی مردم ندارد.

بار پروژه‌های چند هزار میلیاردی کلان بر دوش شهر

محمدی افزود: مثل پروژه «سالن همایش‌های اجلاس سران» که برای آن نزدیک به هزار میلیارد هزینه شده و اگر بخواهیم به قیمت امروز محاسبه کنیم بیش از چند هزار میلیارد تومان هزینه شده است، پس از افتتاح این پروژه نیز برای نگهداری باری بر هزینه‌های شهر اضافه می‌کند.

این کارشناس شهرسازی بیان داشت: یا پروژه‌هایی مثل شهربازی و یا جشنواره فیلم کودک که هرساله برگزار می‌شود در حالی که ممکن است برای مردم پارک کوچکی در محله‌شان اثربخشی بیش‌تری داشته باشد؛ ما باید به دنبال پیامدها و چیزهایی که برای مردم سود بیش‌تری دارد باشیم؛ نه اینکه شعار بدهیم برای ۱۰۰ یا ۲۰۰ پروژه برنامه‌ریزی شده است.

ادبیات تخصصی‌مان سیاست‌زده شده است

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته ادبیات برنامه‌ریزی و ادبیات تخصصی‌مان سیاست‌زده شده و در جای درست خود به کار برده نمی‌شود برای همین اعتبارش را نزد مردم از دست داده است.

محمدی خاطرنشان کرد: باید خارج از فضای سیاست‌زده و انتخاباتی امور علمی،‌ تخصصی، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی را جدا کنیم و دست‌آویز این فعالیت‌ها نکنیم.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه آن‌چه که مردم از مدیران شهری می‌خواهند این است که عوارضی که از مردم گرفته می‌شود به شکل مناسب هزینه شود، افزود: یعنی مدیران این هزینه‌ها را با نگاه اثر بخشی بالاتر نه صرف افتتاح یک پروژه نگاه کنند چرا که در حال حاضر برخی پروژه‌ها بی اصتفاده و اثر بخشی است.

طرح‌های شب انتخاباتی جنبه تبلیغاتی دارد

وی بار دیگر خاطرنشان کرد: هر برنامه‌ریزی مقدماتی دارد و ۱ تا ۲ سال باید بر آن کار شود و اینکه شب امتحانی و در زمان انتخابات موردی مطرح می‌شود جنبه تبلیغی دارد.

محمدی گفت: در فصل انتخابات مردم باید به گروه‌ها و ائتلاف‌هایی رأی بدهند که دغدغه مسائل اصلی شهر را دارند؛ کسانی که به‌عنوان کاندید در انتخابات شؤرای شهر شرکت می‌کنند نباید شهرداری‌ را به‌عنوان یک طعمه تلقی کنند؛ همچنین مردم باید به سواق قبلی افراد نیز توجه کنند.

این کارشناس با اشاره به اینکه در این مسیر باید به نیروهای جوان‌تر نیز توجه کرد، ابراز داشت: با این که نیروهای ۷۰ و ۸۰ ساله انسان‌های قابل احترام و با تجربه هستند اما برای نیروهای اجرایی باید جا را برای جوان‌ترها باز کرد، مردم باید برای انتخاب اعضای شورای شهر به شاخصه جوان بودن و جهادی عمل کردن که تأکید مقام معظم رهبری است توجه ویژه‌ای داشته باشند.

طبیعتاً همانطور که در ابتدا بیان شد ابراز وعده چنین طرح‌هایی از سوی شهرداری که چهار سال فرصت برای خدمت و افتتاح پروژه داشت، صرفا نقش شعار انتخاباتی برای مدیریت شهری کنونی دارد و این وعده و وعیدها نتیجه‌ای جز بدهکار کردن مدیریت شهری آینده نخواهد داشت.

در چنین شرایطی شهرداری و مدیریت شهری بدهکار هم مجبور به اقداماتی خواهد شد تا جبران گذشته باشد و نهایتاً ماحصل این چرخه برای مردم و شهر، جز خسارت و زیان نخواهد بود.

جای سوال از مدیران شهری اصفهان دارد که در وضعیتی که وزارت کشور بودجه ۱۴۰۰ شهر را برگشت داده تا اصلاح شود و احتمالاً شورای شهر آینده هم مجبور به اعمال تغییراتی در آن خواهد بود، چرا چنین وعده‌های پولی به مردم داده می‌شود تا تعهد و هزینه‌ای برای مدیریت شهری آینده باشد.

از سویی برآوردهای کارشناسان این است که چنین اقدامی تبدیل به ستاد پنهان انتخاباتی برای اصلاح‌طلبان و مدیریت شهری شده و این درحالی است که رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نسبت به تبلیغات زودهنگام و عدم رعایت قانون به بسیاری از گروه‌ها انتقاد کرده است.

رئیس شورای شهر از وعده‌های میلیونی به مردم محلات خبر دارد؟

سوال اینجا است آیا علیرضا نصر، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان که بودجه‌ریزی مشارکتی و محله‌ای را نقطه عطف سال ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان می‌داند و وظیفه نظارتی هم دارد و در جلسه شورای شهر از تبلیغات زودهنگام انتقاد می‌کند و این کار را بی‌انصافی می‌داند، احساس نکرده است که این اقدامات و حرکات در یک ماه منتهی به انتخابات مستقیماً در نتیجه انتخابات اثر خواهد گذاشت؟

وعده‌ای که ۴ سال پیش برای مشارکت مردم در مدیریت شهر داده شد چرا باید شب انتخابات محقق شود و دلیل آن که طی این ۴ سال اقدامی برای اجرای چنین پروژه مشارکتی انجام نگرفته است، به ویژه دو سال اولی که شهرداری هیچ پروژه شاخص و اقدام جدی را شروع نکرده و نارضایتی از این مسأله در محلات به حداکثر رسیده بود، چیست؟

انتهای پیام/

منبع:فارس

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


لیست شورای شهر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان
لیست شورای شهر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان
ثبت نام حوزه علمیه مشکات اصفهان/ طرح تحولی ویژه دانشجویان/ کلیک کن
ثبت نام حوزه علمیه مشکات اصفهان/ طرح تحولی ویژه دانشجویان/ کلیک کن
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715