دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
حجت الاسلام مهران آدرویش
فرهنگ وفاداری و امر به معروف؛
 کلان گزاره های فرهنگ عاشورا (قسمت سوم) +صوت   

در شب های قبل از مولفه های فرهنگ حسینی و فرهنگ یزیدی سخن گفتیم. ابتدا کلان گزاره توحید در فرهنگ عاشورا را مطرح کرده و سپس به سه کلان گزاره دیگر یعنی «توحید افعالی»، «فرهنگ عزت» و «ولایت و اطاعت» اشاره کردیم. حال به «فرهنگ وفاداری» و «فرهنگ امر به معروف» می پردازیم...

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، کربلا نماد پیروزی خون بر شمشیر- نماد ظلم ستیزی- نماد عزت- نماد تکلیف مداری- نماد اشدّ حباً لله- نماد اشداء علی الکفار- نماد اشک و سوز و آه و قرب الی الامام و قرب الی الله است؛ نمادی که بر سراسر تاریخ و فرهنگ تشیع سایه انداخته است و این همان لزوم آشنایی و آموختن عمیق تر فرهنگ حسینی است. متن زیر سخنرانی محقق و استاد اخلاق حجت الاسلام والمسلمین مهران آدرویش است که در هیئت یامهدی اصفهانک ایراد شده و توسط سرویس دین و اندیشه ندای اصفهان پیاده سازی شده است.

***

در شب های قبل (اینجا) و (اینجا) از مولفه های فرهنگ حسینی و فرهنگ یزیدی سخن گفتیم. ابتدا کلان گزاره توحید در فرهنگ عاشورا را مطرح کرده و سپس به سه کلان گزاره دیگر یعنی «توحید افعالی»، «فرهنگ عزت» و «ولایت و اطاعت» اشاره کردیم. حال به «فرهنگ وفاداری» و «فرهنگ امر به معروف» می پردازیم.

حرم امام حسین

فرهنگ وفاداری:

از جمله خصلت هایی که در سعادت انسان نقش کلیدی دارد وفاست. خداوند در این ارتباط فرموده است: «أَوْفُواْ بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ» (بقره ۴۰)؛ یعنی بر سر پیمانی که با خدا بسته اید وفادار باشید تا خداوند شما را اهل بهشت کند. و نیز اوصاف مومنین را با فعل مضارع که دال بر استمرار و ثبات قدم است آورده است؛ «الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوه و یوتون الزکاه…» (بقره ۳)

و نیز فرموده است: «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ» (بقره ۲۵۰)

«إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ» (فصلت ۳۰) به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.

و به قول آقا مجتبی تهرانی(ره): عظمت اولیاء خدا از آنجا بود که بر سر پیمانی که می بستند می ایستادند و نمونه بارز آن اباعبدالله (علیه السلام) است.

یعقوب بن اسحاق کندی مسلمان نبود، نشست که قرآن را مطالعه کند تا علیه قرآن کتابی بنویسد. وقتی که به آیه اول سوره مائده رسید، «یا ایهاالذین امنو اوفو بالعقود» (ای مومنان به عقد و قراردادها پایبند باشید) تا به این آیه رسید، از کتاب نوشتن علیه قرآن دست برداشت و خودش هم مسلمان شد و یک کتاب نوشت فقط درباره اینکه قرآن می گوید مسلمانان باید به یکدیگر احترام بگذارند و به قوانینی که در میانشان وجود دارد احترام بگذارند.

لذا برخی از عرفا گفته اند عرفان چهار خصلت است: صفا و وفا، فناء و بقاء. سخت ترین بخش کار هم همین وفادار ماندن است. کسانی بودند که با امام حسین (علیه السلام) تا کربلا و تا روز عاشورا آمدند اما سر بزنگاه و در بحبوحه کار وفا نکردند و امام را ترک گفتند. اما آنها که ماندند از سوی امام (علیه السلام) با وصف وفا ستوده شدند؛ انِّى لا اَعلم اصحابا خیرا و لا اَوفَى مِن اصحابى؛ من اصحابى از اصحاب خودم بهتر و باوفاتر سراغ ندارم.

از جمله وفاداران جَون است؛

جَون ابن حویّ: وی غلام ابوذر غفاری است. او اهل نوبه و از شیعیان است. وی پیوسته بعد از اباذر با اهل بیت (علیه السلام) بوده است و امام حسین را از مدینه تا کربلا همراهی نمود.

جون در ساخت سلاح جنگ مهارت داشت، در شب عاشورا اسلحه سپاه امام را تعمیر کرد. امام (علیه السلام) به او اذن میدان نمی داد لذا او زینب (سلام الله علیها) را واسطه قرار داد و به پای امام افتاد و می گفت: ای فرزند رسول خدا! من خود می دانم که بوی خوشی ندارم رنگم سیاه و نسبم پست است اما به خدا از شما جدا نخواهم شد تا خونم با خون شما مخلوط گردد.

امام شفاعت زینب (سلام الله علیها) و التماس های او را پذیرفت و او وارد میدان نبرد شد. او ۲۵نفر را کشت و در آخرین لحظات عمرش اباعبدالله بالای سر او رفت و فرمود: اللهم بیّض وَجهَه و طیّب ریحَه و احشُر مع الابرار و عرِّف بینَه و بین محمّد و آلِ محمد. امام سجاد (علیه السلام) می فرماید: بعد از سه روز که برای دفن اجساد آمدیم بوی خوشی از او متصاعد بود (مراجعه به کتاب یاران شیدایی امام حسین).
فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر یعنی؛ دعوت به خوبی ها و نهی از زشتی ها؛ یعنی در برابر دشمن مشترک قسم خورده (شیطان)، هوای همدیگر را داشتن. یعنی فراهم کردن بستری امن برای رشد. یعنی عمل به کلکم راع و کلکم مسئول.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر از زیباترین و پیشرفته ترین احکام اسلام است؛ چرا که بنا بر آن پائین ترین قشر جامعه حق دارد عالی ترین مقام حکومت را امر به معروف و نهی از منکر کند و این به قدری مهم است که خداوند متعال آن را شاخصه الگو قرار گرفتن امت ها قرار داده است؛

«کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»: شما بهترین امتی بودید که به سود انسان ها آفریده شده اند؛ (چه اینکه) امر به معروف و نهی از منکر می کنید (آل عمران ۱۱۰) و نیز آن را از گزاره های اصلی حکومت نیکان برشمرده است؛ «الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر. همان کسانیکه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا میدارند، و زکات می دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می کنند. (حج ۴۱)

و امام علی(علیه السلام) فرموده: غایه الدین الامر بالمعروف و نهی عن المنکر و اقامه الحدود. (غرر الحکم ۶۳۷۳)

مراحل امر به معروف و نهی از منکر:

امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله دارد؛ قلبی، لسانی و عملی. البته در حکومت اسلامی مردم با رعایت شرایط، موظف به مرحله اول و دوم هستند و به هیچ وجه موظف به مرحله سوم نیستند مگر در موارد بسیار ضروری و فوری مثل مانع شدن از قتل و تجاوز به نوامیس.

در امر به معروف و نهی از منکر لسانی نیز رعایت شیوه های موثر لازم است و استفاده از شیوه های غلط می تواند منجر به نابسامانی و هرج و مرج اجتماعی شود.

مبارزه با حاکم ظالم بالاترین امر به معروف و نهی از منکر:

بنا بر روایات، بالاترین امر به معروف و نهی از منکر ایستادن در مقابل حاکم جائر است. اَفضَلُ الجَهاد کَلِمهُ عَدل عَند امام جائر (غررالحکم، ج۲، ص۶۱۱، ح ۳۶۴۸ ) که بحمدلله ملت شجاع ایران به پیروی و الگوگیری از امام حسین و یاران با وفایش علیهم السلام با مبارزه با استکبار جهانی به بالاترین وجه امر به معروف و نهی از منکر عامل است.

امام حسین در وصیت نامه اش به محمد حنفیه محور حرکت خود را امر به معروف و نهی از منکر معرفی می کند:

وَ اِنّی لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فِی اُمَّهِ جَدّی صلی الله علیه و آله اُریْدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اَسیْرُ بِسیرَهِ جَدّی وَ اَبی علی بن ابی طالِبٍ علیه السلام؛ من برای سرکشی و خوشگذرانی و فساد و ستم خارج نشدم؛ بلکه فقط برای دنبال کردن اصلاح امّت جدّم خارج شدم و تصمیم گرفته ام که امر به معروف و نهی از منکر نمایم و سیره جدّم و پدرم علی بن ابی طالب علیه السلام را دنبال نمایم (مجموعه ورام ج ۲ ص ۱۱)

در جامعه ای که یزید به حکومت رسیده و از دین جز قطره ای باقی نمانده و رسالت رسول خدا علنا انکار می شد وَ علی الاِسلام والسلام؛ لذا امام حسین (علیه السلام) می ایستد و همه چیزش را در راه حفظ شریعت قربانی می کند. آری! سیدالشهداء رفت تا دین بماند و برای همیشه خدا نامی آشنا باشد.

دریافت فایل صوتی ۱۰ شب سخنرانی حجت الاسلام مهران آدرویش با موضوع کلان گزاره های فرهنگ عاشورا

شب اول: دانلود

شب دوم: دانلود

شب سوم: دانلود

شب چهارم: دانلود

شب پنجم: دانلود

شب ششم: دانلود

شب هفتم: دانلود

شب هشتم: دانلود

شب نهم: دانلود

شب دهم: دانلود

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق