سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷

رژیم فستینگ یا روزه داری چیست؟

روزه داری متناوب را “محدودیت انرژی متناوب” نیز می نامند. این نوع رژیم غذایی به گونه ای است که در آن باید در روزهای خاصی از هفته یا ساعاتی از روز خیلی کم یا اصلاً غذا نخورید.

ندای اصفهان- آگهی

به نظر می رسد که همیشه یک رژیم غذایی جدید محبوبیت بیشتری پیدا می کند. روزه داری متناوب یا رژیم فستینگ یکی از رژیم های جدید است ادعا می کنند که به افراد کمک می کند وزن خود را کاهش دهند و سلامتی را بهبود ببخشند. اما آیا واقعا موثر است؟ آسیابادی در این مقاله، به بررسی «رژیم های روزه داری یا فستینگ» می‌پردازد:

روزه داری متناوب چیست؟


روزه داری متناوب را “محدودیت انرژی متناوب” نیز می نامند. این نوع رژیم غذایی به گونه ای است که در آن باید در روزهای خاصی از هفته یا ساعاتی از روز خیلی کم یا اصلاً غذا نخورید.


انواع روزه داری متناوب

۱. سیستم ۲: ۵

-با استفاده از این روش، دو روز غیر متوالی هفته را روزه می گیرید.

-در روزهای روزه داری، برنامه غذایی خود را به ۵۰۰-۶۰۰ کالری محدود کنید.

– ۵ روز دیگر برنامه غذایی عادی خود را داشته باشید.

– هر روز ۲۰ ساعت روزه بگیرید. این روزه هر شب با یک وعده غذایی بزرگ پایان می یابد.

– در طول ۲۰ ساعت دوره روزه داری، میوه های خام، سبزیجات و مقداری پروتئین بدون چربی مجاز است.

۲. روزه داری به صورت ۱۶:۸ یا ۱۴:۱۰

– به این صورت که شما در طول روز ۱۶ ساعت یا ۱۴ ساعت تنها مجاز به استفاده از آب یا نوشیدنی‌‌های بدون کالری مثل چای یا قهوه بدون شکر هستید.

– تنها طی ۸ یا ۱۰ ساعت میتوانید وعده‌های غذایی‌ خود را استفاده کنید.

– پیشنهاد ما این است که وعده صبحانه ۱۰ صبح و وعده شام ساعت ۶ عصر استفاده شود.

۳. روزه داری یک روز در میان

– در این نوع روز داری شما یک روز به صورت منظم و کالری متناسب برنامهٔ غذایی‌ خود را دنبال می‌کنید.

– و روز بعد تنها ۲۰% کالری مورد نیاز را مصرف می‌کنید.

– و این الگو را روز‌های بعدی تکرار می‌کنید.

رژیم فستینگ

مدیریت روزه های متناوب

اکنون که انواع محبوب روزه های متناوب را شناختید، ممکن است این سوال برای شما وجود داشته باشد که آیا واقعا مزایایی در چنین روزه هایی وجود دارد؟

در جواب باید اشاره کرد که در رژیم‌های روز داری بسته به نوع رژیم انتخاب شده مزایا یا خطراتی وجود دارد. البته که بعضی‌ از انواع این رژیم‌ها ادعا‌هایی‌ دارند که علم از آنها پشتیبانی‌ نمیکند.

براساس مطالعات دو سال گذشته از موسسه ملی بهداشت و آمریکا و مجله تغذیه بالینی، روزه داری اگر به طور صحیح انجام شود، می تواند فواید مثبتی داشته باشد. دانشمندان هنوز هم در حال تحقیق درباره این موضوع هستند، اما تا کنون خبرهای خوبی وجود دارد!

روزه داری متناوب با کاهش در وزن و درصد چربی بدن ارتباط دارد. در افرادی که روزه می گرفتند موارد زیر کاهش یافت:

1- کلسترول LDL

2- تری گلیسیرید

3- التهاب

4- دیابت

5- بیماری های قلبی

6- قند خون


بیشتر بدانیم: افزایش میزان تستوسترون بدن با رژیم‌غذایی


روزه داری با خستگی قابل توجه و روحی ارتباط نداشت. اختلالات غذا خوردن یا و برخلاف تصور، یک روز روزه داری منجر به پرخوری نمی شود. هر چند همه نتایج مثبت نبوده اند. روزه گرفتن یک روز در میان، یا خیلی طولانی بدون غذا خوردن، منجر به اثرات جدی مانند موارد زیر شد:

1- گرسنگی

2- آسیب به قلب

3- آسیب به سایر ارگان ها

4- از دست دادن بافت عضلات

همچنین احساس گرسنگی در افراد حتی بعد از ادامه دادن و ماندن  یک مدت در این سبک رژیم همچنان ادامه داشت.

چه روش روزه داری را انتخاب کنم؟

اکثر تحقیقات موافقند که بهترین نوع روزه داری روزه داری ۱۶:۸ یا ۱۴:۱۰  است.

رژیم فستینگ

در یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ در مورد سرطان سینه بازماندگان سرطان، کسانی که بیش از ۱۳ ساعت روزه داشتند کمتر به بازگشت یا عود سرطان مبتلا می شوند.

تحقیقات دیگر در این زمینه نشان میدهند که پخش کردن وعده های غذایی‌ و میان وعده‌ها در ۸ یا ۱۰ ساعت از روز می تواند برای بدن بسیار مفید باشد اما در این چند ساعت نباید وعده های سنگین استفاده کرد.

ایده ال‌ترین حالت این است که این ۱۴ یا ۱۶ ساعت روزه داری را برای ساعت خواب شبانه نگاه دارید و ۶ یا ۷ شب آخرین وعده غذایی‌ را میل و ۹ یا ۱۰ صبح با صبحانه شروع کنید.

نتیجه کلی‌ نشان میدهند که روز داری متناوب و محدودیت کالری نتیجه تقریبا یکسانی در کاهش وزن و سلامتی‌ دارند، در واقع محدود کردن وعده های غذایی‌ و کالری مصرفی روزانهٔ میتواند مثل رژیم‌های فستینگ اثر بخش باشد.

بنابرین، آیا تصمیم دارید روزه داری را امتحان کنید یا اینکه به سادگی‌ عادت کنید به جای پرخوری وعده های غذایی کوچکتر را انتخاب کنید؟

ویدیو: https://www.aparat.com/v/FTE76


بهترین و جدیدترین برنامه های بدنسازی، برگزاری کلاس های از راه دور با مربی بدون نیاز به حضور فیزیکی به همراه رژیم غذایی را از تیم آسیابادی دریافت نمایید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


خرید کتاب پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی (تحریم گریز و تورم ناپذیر)
خرید کتاب پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی (تحریم گریز و تورم ناپذیر)
بازی ایرانی منحصر به فرد سفیر عشق
بازی ایرانی منحصر به فرد سفیر عشق
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715