پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷

درگیر «امامت مردم»

جایگاه مردم در 30 سال مدیریت رهبر معظم انقلاب اسلامی

رابطه یک طرفه میان امام و امت که امام حکمی بکنند و مردم هم سمعا و طاعتا محققش کنند مربوط به دیروز ماست. امروز امت خود حکم‌ساز خود است. او در فرایند امامت و صدور حکم شریک است. زمینه صدور بسیاری از احکام را خودش باید فراهم کند و الا اساسا امکان رهبری در جمهوری اسلامی وجود ندارد. آیت الله خامنه‌ای به درستی متوجه این امر شده است

ندای اصفهان- یاسر مرکزی

(یادداشت ارائه شده در همایش علمی تبیینی امام اراده)

مردم‌سالاری دینی لب اللباب انقلاب اسلامی است. هر چند فی‌الحال دستاویز رد و قبول جریانات سیاسی شده است و می‌دانیم که هر چه بازیچه سیاست‌بازان شود گویی کهنه و پلاسیده شده و طبعا بحث از آن یک بحث ذهنی و انتزاعی می‌شود. سیاست در عصر توسعه نیافتگی همه چیز را پوچ و بی ارزش می‌کند. فی‌المثل همین مردم‌سالاری اگر فی حد ذاته و فارغ از جریانات سیاسی تبیین و تقریر شود آیا نمی‌توان آنرا مورد پذیرش همه کس دانست؟ اما چه کنیم و چه باید کرد از این سیاست توسعه نیافتگی؟!
اما سیاست با همه رنگ و لعاب و زیر و زبرش نمی‌تواند مانع طلوع شمس حقیقت باشد ولو اینکه برای مدتی کوتاه حجاب رقیقی بر چهره حقیقت بپوشاند. شرطش آن است که اهل تفکر که دلبستگان حقیقتند همچنان تعلق خود به آن ساحت را حفظ کرده و بار دیگر به مردم سالاری و به وضع فعلی اش بندیشند. برای بازخوانی مردم سالاری بایستی به نقطه آغازین عزیمت نمود. نقطه آغازین تمام اتفاقات مهم در عصر انقلاب اسلامی خمینی(ره) است. از همان زمانی که تشخیص داد برای حضور و بقای زندگی دینی در عصر جدید راهی به جز جمهوری اسلامی و حاکمیت مردم وجود ندارد. این خود بخود نقطه آغاز بسیاری از موارد شد. امام خمینی در اولین پیام خود به مناسبت ۱۲ فروردین ۵۸ چنین می‌نویسد:
«من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم»
امام(ره) در این جمله تعبیر عجیب «امامت امت» را استفاده کرده‌اند. او در این میان دوگانه امت و امامت را به وحدت می‌رساند. تا بوده همواره ایده‌آل ما برای نظام سیاسی ایده «امت و امامت» بوده که در لسان شهید بهشتی و امثال او زیاد شنیده شده است. امام گویا پا را از این هم فراتر می‌نهد. او امام را در امت منحل نموده و از «امامت امت» سخن می‌گوید. امام عین امتش است و امت، امام خود می‌باشد. آنچه مهم است این است که انقلاب اسلامی امت را در امامت شریک و دخیل و بلکه او را عین امامت «می بیند». نبایستی این تعبیر را متهم نمود به یک اصطلاح ذهنی محض و اینکه امکان تحقق خارجی ندارد.
در اینکه هر امتی و هر جامعه ای ناگزیر از رئیس و رهبر می باشد نمی توان خدشه نمود و طبیعتا حضرت امام در این تعبیر قصد ندارد ما را به سمت آنارشیسم سوق دهند. تصریحات ایشان در باب ولایت مطلقه فقیه اول‌الدلیل بر این امر است. همه این سخنان برای آن است که مفهوم «امامت امت» را به خوبی به فهم درآوردیم. امت اگر به آن حد از «آزادی» و «بلوغ» برسد که بتواند به مسایل خود بیندیشد می‌تواند امام خود باشد.
آزادی و اندیشه، دو قید اساسی امامت هستند. قابل ذکر است که بین این دو قید و امامت یک رابطه دیالکتیکی برقرار است و این دو در مقام تحقق ممد و موید یکدیگرند. این را برای آن گفتم که عده ای گمان نکنند ملت ما هنوز به آن حد از آزادی و اندیشه نرسیده است که بخواهد امامت کند و بعد هم عده‌ای خود را قیم آزادی و اندیشه مردم بدانند. امامت مردم ما از همان ۱۲ فروردین ۵۸ شروع شده و سیر و صیر خود را داشته است.
خود امام(ره) بهترین عملکردها را در بارآوری امامت مردم داشته است و احتمالا اگر ده سال رهبری او را با این دید بکاویم چیزی جز حرکت در همین مسیر نیابیم.
بعد از امام هم مقام معظم رهبری را می‌توان تفصیل خود امام در همین مسیر دید. اگر گاهی تعابیر و دوگانه‌های رهزنی مثل «حقیقت گرا» و «مصلحت اندیش» گفته می‌شود و اولی را در وصف امام اول و دومی را به دومین امام منتسب می‌کنند، ناشی از عدم توجه به همین نکته است.
رابطه یک طرفه میان امام و امت که امام حکمی بکنند و مردم هم سمعا و طاعتا محققش کنند مربوط به دیروز ماست. امروز امت خود حکم‌ساز خود است. او در فرایند امامت و صدور حکم شریک است. زمینه صدور بسیاری از احکام را خودش باید فراهم کند و الا اساسا امکان رهبری در جمهوری اسلامی وجود ندارد. آیت الله خامنه‌ای به درستی متوجه این امر شده است. بها دادن او به مردم و ظرفیت‌های گوناگون مردم در عرصه های مختلف، نشست و برخاست‌های گوناگون با اهل علم کشور در حوزه و دانشگاه، دیدارهای با جوانان و دانشجویان، مدارا و هم‌گامی با انتخاب های مردم در مقاطع متعدد و… را می‌توان در راستای صیرورت همان دو قید اساسی «آزادی» و «تفکر» تحلیل نمود. دوران سی ساله رهبری ایشان را می توان در همین نکته خلاصه نمود: او سی سال درگیر امامت مردم است.

یاسر مرکزی

یاسر مرکزی، پژوهشگر تاریخ

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715