چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴

اختصاصی/

سیر مطالعاتی کتاب سواد رسانه و فضای مجازی (ویرایش اول)

در ادامه سیر مطالعاتی سواد رسانه و فضای مجازی برای علاقه‌مندان ارائه می‌شود. در انتخاب این سیر از هرم سواد رسانه سازمان فضای مجازی بسیج پیروی شده است و شامل مباحث روبرو می‌باشد: ۱- رسانه شناسی ۲- جریان شناسی رسانه‌ها ۳- تفکر انتقادی ۴- آداب مصرف ۵- تولید و مهارت‌ها

ندای اصفهان- محمدجواد جلوانی

(مسئول نسرا استان اصفهان- سازمان فضای مجازی بسیج)

«سیر مطالعاتی» یک عنوان خاص برای برنامه‌ مطالعاتی‌ای است که در یک موضوع واحد، دارای آغاز، انجام و ترتیب است. همان گونه که از عنوان این مفهوم مشخص است، سیر مطالعاتی، مسیر خواندن را مشخص می‌کند و ممکن است براساس کتاب یا مقاله ارایه شود اما به طور معمول، سیر مطالعاتی براساس کتاب طراحی می‌گردد. این سیر به مخاطب کمک می‌کند با صرف کم‌ترین هزینه‌ی زمانی و مالی، بیش‌ترین حجم دانش را بیاموزد. به بیان دیگر، تجربه و هزینه‌ کرد یک سازمان یا یک گروه، به کمک او می‌آید تا بهترین مسیر مطالعه را انتخاب کند.

در ادامه سیر مطالعاتی سواد رسانه و فضای مجازی برای علاقه‌مندان ارائه می‌شود. در انتخاب این سیر از هرم سواد رسانه سازمان فضای مجازی بسیج پیروی شده است و شامل مباحث ذیل می‌باشد:

1- رسانه شناسی 2- جریان شناسی رسانه‌ها 3- تفکر انتقادی 4- آداب مصرف 5- تولید و مهارت‌ها

همچنین این سیر در دو سطح ارائه شده است که خواندن سطح 1 به طور الزامی است و خواندن سطح 2 برای مباحث تکمیلی در نظر گرفته شده است.

سطح یک

الف) رسانه شناسی

 1- «تفکر و سواد رسانه» (ویژه پایه دهم دورۀ دوم متوسطه). دفتر تألیف کتاب‌های درسی

(توضیح: این کتاب به عنوان یک سند رسمی آموزشی در جمهوری اسلامی ایران که در یونسکو هم به ثبت رسیده است، حاصل تلاش خوب تیم نویسندگان متخصص است که به عنوان یک منبع مطالعاتی پایه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. PDF این کتاب و پاورپوینت‌های مرتبط با آن از روی اینترنت قابل دانلود است.)

2- «صد و پنجاه هشتگ»، نهضت سواد رسانه؛ سید بشیر حسینی، حسین حق پناه

(توضیح: کتابی مبنایی و عامه پسند که با توجه به اسم دکتر سید بشیر حسینی خواندن آن حتما توصیه می‌شود.)

3- ده جلد کتابچه «سواد رسانه»؛ به کوشش حمیدرضا آیت اللهی. موسسه میزان (مفاهیم و کلیات- تبلیغات- بازی‌های رایانه‌ای- موبایل- اینترنت- شبکه اجتماعی- رادیو- تلویزیون و ماهواره- مطبوعات- خبرگزاری‌ها)

(توضیح: از امتیاز ویژه این کتابچه‌ها جامعیت و طراحی جالب آنها به همراه تمرین، برای تدریس در مدارس است.)

4- «زندگی در عیش مردن در خوشی» (زوال فرهنگ در بستر عشرت در عصر رسانه‌های تصویری)، نیل پستمن، ترجمه صادق طباطبایی. انتشارات اطلاعات

(توضیح: سرگرمی زدگی مردم توسط رسانه‌ها تا حد مرگ! نیل پستمن استاد جامعه شناسی دانشگاه‌های آمریکا بود که در این کتاب نشان می‌دهد چگونه با ظهور تلویزیون آمار مطالعه کتاب به شدت کاهش یافته است و در این کتاب فریاد می‌زند که: تلویزیون مردم ما را احمق کرده است!

در این کتاب به مبحث «ذات تکنولوژی» و «ذات رسانه» اشاره می‌شود و مدعی است هر تکنولوژی دارای یک ذات است که نمی‌توان آن را گرفت و فرهنگ آن را نگرفت! درحقیقت به جبر تکنولوژی معتقد است. بنابراین ذات سینما با تلویزیون متفاوت است و تماشای یک فیلم واحد در آنها اثرات متفاوت خواهد داشت. ذات کتاب با روزنامه متفاوت است و…)

5- «زوال دوران کودکی» (از مجموعه شبیخون فرهنگی؛ ابزارها و میدان‌ها)؛ نیل پستمن، ترجمه صادق طباطبایی. انتشارات اطلاعات

(توضیح: فرزندان ما با چیزهایی که در رسانه‌ها می‌بینند دیگر فرصت کودکی کردن ندارند و سریع وارد دنیای بزرگسالان می‌شوند که ظلمی آشکار در حق آنها است. از سوی دیگر رسانه‌ها بلوغ فکری بزرگسالان را هم گرفته‌اند و طرز فکر بسیاری از آنها بچگانه است.)

6- «برای درک رسانه‌ها»؛ مارشال مک لوهان

(توضیح: مارشال مک لوهان واضع اصطلاح «دهکده جهانی است». او نیز مانند نیل پستمن معتقد به جبر تکنولوژی است اما برخلاف پستمن به رسانه‌ها با دیده مثبت می‌نگرد. او به سه کهکشان رسانه‌ای و اثرات متفاوت آنها بر جوامع بشری اشاره می‌کند: کهشکشان شفاهی، کهشکشان گوتنبرگ (چاپ)، کهکشان مارکنی (رادیو و تلویزیون). اما زمانه و عمر او کفاف نداد که درباره کهکشان چهارم یعنی فضای مجازی سخن بگوید.)

 

ب- جریان شناسی رسانه‌ها

7- «شبکه عنکبوتی» (روش‌های جذب، نفوذ و تأثیرگذاری در فضای مجازی)؛ محمد کهوند.

(توضیح: از ویژگی‌های کتاب این است که فضای مجازی و بسیاری از جدیدترین محصولات فناوری و ابزارهای ارتباطی را معرفی کرده است تا مخاطب با آخرین مسائل دنیای فناوری اطلاعات و شیوه‌های نفوذ دشمن آشنا باشد و از طرف دیگر به وظایف ما در برخورد با جنبه‌های اجتماعی فضای مجازی پرداخته است.)

8- «جنگ نرم»؛ احمدحسین شریفی

(توضیح: این کتاب به صورت کلاسیک به تعاریف مختلف جنگ نرم و چگونگی ترفندهای آن پرداخته است.)

9- «هالیوود و فرجام جهان»؛ سید ابوالحسن علوی طباطبایی، انتشارات هلال

(توضیح: این اثر کتابی است که به بررسی سیاست‌های آمریکا در صنعت سینما در طی ۱۰۰ ساله اخیر می‌پردازد. این کتاب همزمان با بررسی مسائل تاریخی معاصر در عرصه سیاست و قدرت، به نشان دادن هم‌سویی سیاست‌گذاری‌های هالیوود با مسائل جهانی و چگونگی ترویج تفکر حاکم بر سیاست آمریکا پرداخته است.)

10- «اسطوره‌های صهیونیستی در سینما»؛ محمدحسین فرج نژاد، ناشر: موعود عصر

(توضیح: امروز بخش عظیمی از خوراک فکری نوجوانان و جوانان کشور ما توسط کمپانی‌های رؤیاپردازی هالیوود تأمین می‌شود، این درحالی است که نباید به چشم سرگرمی به این جریان رسانه‌ای نگاه کرد و نسبت به پیام‌های پنهان آنها بی‌توجه بود. حساسیت کار آنجا زیاد می‌شود که بیشتر این کمپانی‌ها یا دارای مالکین یهودی یا همسو با سیاست‌های صهیونیستی اداره می‌شوند.)

11- «انحصار نوین رسانه‌ای»؛ بن بگدکیان

(توضیح: این کتاب در شناخت قدرت اقتصادی و انحصارگری امپراطوری های رسانه‌ای دنیا است و به طور خاص به معرفی 5 قدرت برتر رسانه‌ای می‌پردازد. نسخه قدیمی این کتاب با عنوان «انحصار رسانه‌ها» چاپ شده بود و خلاصه‌ای از آن با جستجو در اینترنت یافت می‌شود اما نویسنده که خود روزنامه نگاری آمریکایی است اطلاعات کتاب قبلی خود را ناقص و از آمار عجیب انحصار و سلطه رسانه‌ای توسط سرمایه داران محدود خبر می‌دهد.)

12- «مبانی ارتباطات جمعی»؛ سید محمد دادگران

(توضیح: درباره نظریه‌های ارتباطات و نظریه‌های قدرت رسانه کتاب‌های مفصل زیادی موجود است، اما خواندن این کتاب دانشگاهی با حجم کم و بیان ساده، برای مخاطبین راحت‌تر است.)

ج) تفکر انتقادی (تفکر نقاد) و تحلیل پیام

13- «آموزش شناخت انتقادی»؛ پائولو فریره

(توضیح: این کتاب هرچند قدیمی به نظر می‌رسد اما پائولو فریره از اولین پیشگامان آموزش تفکر انتقادی برای بی‌سوادان است که خواندن این کتاب آشنایی با زحمات او و نوعی ادای دِین است.)

14- «اندیشه آینه‌ای زلال»؛ مهدی نیلی پور

(توضیح: در این کتاب پس از تعریف اصطلاحات تفکر، تعقل، ذکر و… تمرین‌های خوبی برای تفکر و تقویت ذهن بر اساس مبانی دینی پیشنهاد شده است.)

15- «روش‌های تحلیل رسانه‌ها»؛ آرتور آسابرگر، ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها

(توضیح: نویسنده در این کتاب گاه ذهن مخاطب را به بازی می‌گیرد و به او نشان می‌دهد که چقدر تحلیل‌های ذهنی ما در مقابل رسانه‌ها ضعیف است. زیبایی این کتاب ارائه مثال‌های عملی و مطالعات موردی نویسنده در کلاس‌های درس او با دانشجویانش است.)

16- «افکار عمومی و معیارهای سنجش آن»؛ سید محمد دادگران

(توضیح: از آنجا که پیام‌های رسانه‌ای به دنبال تأثیرگذاری بر افکار عمومی است، پس شناخت نظریه‌های افکار عمومی الزامی است. این کتاب دانشگاهی با زبان ساده به مطالعه نظریه‌های افکار عمومی پرداخته است.)

17- «تبلیغات و اقناع»؛ ویکتوریا ادانل و گارث جاوت، ناشر: همشهری

(توضیح: هدف نهایی ارتباطات اقناع و قانع کردن مخاطب است. تکنیک‌های اقناع هم در تجارت و هم در سیاست و هم در امور اجتماعی فرهنگی مورد استفاده است و لازم است چند کتاب در این زمینه خوانده شود.)

18- «گذرگاه‌های تبلیغات بازرگانی»؛ ناصر باهنر و محمدهادی همایون. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

(توضیح: این کتاب حجیم از قبل از اسلام تا به امروز مبحث تبلیغات را مطرح کرده است، پس نظریه‌های رسانه و تبلیغات فقط محدود به عصر مدرن امروز نیست. PDF این کتاب در اینترنت موجود است.)

19- «تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر»، احمد قدیری ابیانه

(توضیح: به نظر می‌رسد پاشنه آشیل جمهوری اسلامی حوزه خبر است که متأسفانه مردم ما در مواجهه با تکنیک‌های جنگ نرم دشمن در جریان سازی خبری دارای ضعف سواد رسانه می‌باشند. نویسنده با آوردن مثال‌های واقعی از BBC و سایر رسانه‌های معاند به دسته بندی تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه خبر می‌پردازد.)

20- «مغالطات»؛ علی اصغر خندان

(توضیح: هر شغل و رشته‌ای که داشته باشید خواندن کتاب منطق برای شما لازم است. منطق علم صیانت فکر از خطا است که فلاسفه در طول تاریخ قبل از هر چیز به تدوین علم منطق اهتمام داشته‌اند. یکی از مباحث علم منطق «مغالطات» است که ذهن انسان را به غلط می‌اندازد و این کتاب با مثال‌های جذاب و واقعی سعی دارد ذهن ما را از دچار شدن به آسیب حفظ کند.)

21- جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران؛ رسول جعفریان. ناشر: علم

(توضیح: این کتاب به جریان‌های فکری سیاسی پیش از انقلاب اسلامی پرداخته است. از آنجا که سواد رسانه و فضای مجازی یک علم بین رشته‌ای است، لازم است فعال رسانه‌ای علوم متعددی را مطالعه و بر آن احاطه داشته باشد. یکی از این موارد آشنایی با جریان‌های فکری و سیاسی است که ریشه خیلی از اتفاقات و دیالوگ‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی است.)

22- جریان شناسی سیاسی در ایران؛ علی دارابی، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

(توضیح: این کتاب به شرح و تبیین جریان‌ها و اتفاقات سیاسی بعد از انقلاب اسلامی تا دولت محمود احمدی نژاد پرداخته است و خواندن آن می‌تواند به بصیرت و تحلیل سیاسی کمک کند.)

23- «جریان شناسی ضد فرهنگ‌ها»؛ عبدالحسین خسروپناه. ناشر: تعلیم و تربیت اسلامی

(توضیح: نگارنده در جریان شناسی ضد فرهنگ‌ها تلاش می‌کند تا با معرفی مهم‌ترین جریان‌های ضدفرهنگی معاصر ایران و بیان مؤلفه‌های تاریخی (مانند: بنیان‌گذار، سال تأسیس، چگونگی شکل گیری، اساسنامه و غیره)، اصول و مبانی اندیشه، شخصیت‌های اصلی و تأثیرگذار، محتوای جریان و نقد آسیب شناسی آنها، گامی اندک برای مهندسی فرهنگی کشور بردارد.)

24- «منشور رسانه: اهداف، سیاست‌ها و مسئولیت‌های رسانه ملی از منظر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای». انتشارات سروش

(توضیح: هرچقدر هم اهل مطالعه در میان متون سواد رسانه‌ای باشیم، باز هم نیازمند یک دیده‌بان حکیم و راهنمای راه هستیم که مطالبات ما از رسانه‌ها و مرزبندی‌های فکری ما را مشخص کند. وقت گذاشتن برای خواندن این کتاب همانند یک نخ تسبیح است که اطلاعات پراکنده ذهن ما را به هم متصل می‌کند.)

 

د) آداب مصرف رسانه (رژیم مصرف رسانه)

25- «رسانه یا والدین دیگر»؛ ابراهیم مهرانی، انتشارات میزان

(توضیح: این کتاب پرفروش حاوی توصیه‌هایی برای خانواده‌ها برای تربیت فرزند در عصر رسانه است و نشان می‌دهد که چگونه رسانه‌ها جایگزین والدین در این عصر شده‌اند.)

26- «فرزند پروری در عصر رسانه»، گلوریا دی گاتانو، انتشارات همشهری

(توضیح: این کتاب نسبتا جدید بوده و شناخت خوبی از عصر رسانه‌ای امروز در اختیار قرار می‌دهد.)

27- «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟ (کم عمق‌ها)»؛ نیکلاس کار- نشر گمانه

(توضیح: نیکلاس کار در این کتاب به اختراعات متعددی که بر شیوه تفکر انسان تأثیر گذاشته می‌پردازد و سیر تاریخی آنها را بررسی می‌کند. از اختراع خط و الفبا تا اختراع دستگاه چاپ و کتاب‌خوان‌های الکترونیک. در ابتدا این ما هستیم که برای بهتر کردن زندگی‌مان و رفع نیازهایمان، ابزاری را اختراع می‌کنیم، اما به مرور این ابزار جدید، شرایط جدیدی را هم خلق می‌کند و بر شیوه تفکر و در نتیجه سبک زندگی ما تأثیر خواهد گذاشت.)

28- «لطفا زامبی نباشید (وسوسه مقاومت ناپذیر فضای مجازی)»؛ آدام آلتر. ناشر: پیام امروز.

(توضیح: کتابی برای همه کسانی که گوشی هوشمند دارند، از اینترنت استفاده می‌‌نمایند، با گیم‌های ویدیویی بازی می‌کنند یا به هر نحو با فضای مجازی سر و کار دارند. در عصری به سر می‌بریم که می‌توان آن را به اعتباری دوران اعتیاد رفتاری نام نهاد. عصری که در کشورهای جهان، بخش عمده‌ای از جمعیت، دست‌کم به یک نوع از اعتیاد رفتاری مبتلا هستند.)

29- «پرنده‌های در قفس و کودکی‌های نارس» (نقش آزادی در تربیت کودکان)- از مجموعه من دیگر ما؛ محسن عباسی ولدی

(توضیح: این کتاب با استفاده از مبانی دینی و احادیث اهل بیت علیهم السلام و تجربه‌های مشاوره نویسنده منبع خوبی برای تربیت صحیح فرزند است.)

30- «بشقاب‌های سفره پشت بام»؛ محسن عباسی ولدی

(توضیح: این کتاب از اولین و تأثیرگذارترین کتاب‌ها در حوزه نقد برنامه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای بوده است.)

31- «مدیریت زمان» (3 جلد)؛ مهدی نیلی پور

(توضیح: مدیریت زمان یا مدیریت عمر از دستورات مورد توجه دین اسلام است که در عصر فضای مجازی و تغییر و تحولات سریع تکنولوژی آموختن آن بیش از قبل احساس می‌شود. در این 3 جلد کم حجم با تمرین‌های خوبی برای مدیریت زمان آشنا می‌شویم.)

32- «بیم موج» (اخلاق در فضای مجازی)؛ علی رهبر

(توضیح: اخلاق در فضای مجازی گمشده دنیای امروز اطلاعات است. نویسنده کتاب که هم از علما و مبلغین حوزه علمیه است و هم خود فعال فضای مجازی است به خوبی توانسته است مفاهیم اخلاقی مورد نظر را به مخاطب منتقل کند.)

33- «سواد رسانه»؛ محمد محمدی. انتشارات سوچا

(توضیح: این کتاب به صورت رسمی به تعریف و شرح سواد رسانه پرداخته است. برای آنکه با مفاهیم سواد رسانه به طور صحیح آشنا شویم و از مطالب بعضا غلط کتاب‌های نامعتبر دوری کنیم لازم است به امثال این کتاب‌های شناخته شده مراجعه کنیم.)

34- «کودکان و رسانه‌هاي جمعي: تحقيقي در باب گفتمان برنامه‌هاي کودک در تلويزيون»؛ باقر ساروخاني- تهران: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران

(توضیح: نویسنده این کتاب که استاد پیشکسوت علوم ارتباطات در ایران است با دقت به تحلیل برنامه‌های کودک در تلویزیون پرداخته است. با خواندن این کتاب با مفاهیم تحلیل گفتمان هم آشنا می‌شویم. PDF این کتاب در اینترنت موجود است.)

ه) تولید پیام و مهارت‌ها

35- «روزنامه نگاری نوین»، حسین قندی، نعیم بدیعی؛ ناشر: دانشگاه علامه طباطبایی

(توضیح: خبرنگاری امروز به عنوان شغلی مخصوص یک صنف خاص شناخته نمی‌شود و با آمدن رسانه‌های کوچک نوین، همه مردم در دستان خود صاحب یک رسانه هستند. مفاهیمی مانند «شهروند خبرنگار» یا «خبرنگاری کوله‌پشتی» به همین دلیل به وجود آمده‌اند. آموختن نحوه خبرنویسی، گزارش و یادداشت نویسی، سوژه یابی، تیتر زنی و غیره از مهارت‌های مورد نیاز یک فعال رسانه‌ای است.)

36- «مدیریت چشم مخاطب (چگونه نشانه‌های تصویری را سازماندهی کنیم)»؛ محمدحسین نیرومند

(توضیح: این کتاب در حوزه سواد بصری و سواد تصویر است که حاوی اطلاعات دست اولی برای  مخاطب می‌باشد. هنرمندان حرفه‌ای از هزار سال پیش هم با توجه به این اصول همواره مخاطب را تحت تأثیر قرار داده‌اند.)

37- «دستورالعمل‌های فیل آبی برای ایده یابی»؛ محمدحسین نیرومند. انتشارات فرهنگسرای میردشتی

(توضیح: دستورالعمل‌های ایده‌یابی و پرورش به مسیرهای ایده‌یابی و اینکه نشانه چیست و مراحل قابل رؤیت افکار چیست، پرداخته است و همچنین در دو فصل به ایده‌پروری و قاعده‌‌ها، قاعده تلفیق، قاعده همجواری، قاعده جانشینی و اصل بزرگنمایی و قاعده حذف و تمامی قواعد و اصل‌هایی که ما را به ایده‌پروری نزدیک می‌کند را معرفی کرده است.)

38- «مبادی سواد بصری»؛ دُنیس داندیس. انتشارات سروش دانش

(توضیح: از کتاب‌های رفرنس مبحث سواد بصری است که کمتر توسط مدرسین سواد رسانه برای مردم بیان شده است.)

39- «هنر سینما»؛ دیوید بوردول، کریستین تامسون. نشر مرکز

(توضیح: با خواندن این کتاب مرجع، با بسیاری از مفاهیم کارگردانی سینما و اصلاحات و اصول آن آشنا می‌شوید و بهتر به فهم تکنیک‌های سینما نائل می‌شویم.)

40- «تکنیک‌های عکاسی»؛

(توضیح: کتاب‌های مختلفی در اینباره موجود است که حداقل یکی باید مطالعه شود تا دقت نظر و سواد بصری مخاطب بالا رود.)

41- «چگونه عکس ببینیم»؛ ژاك لو

(توضیح: نام مجموعه کتاب‌هایی است که با گردآوری عکس‌های مشهور جهان و عکس‌های برتر عکاسان جهان به نقد و نظر پیرامون آنها پرداخته است و به قدرت درک تصویر و سواد بصری مخاطب کمک می‌کند.)

42- «امپراطوری اَپ»، چاد مورتا

(توضیح: آشنایی با استارت آپ ها و ایده‌های ساخت اپلیکیشن ها- کسب و کارهای نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات. یک کارآفرین موفق سعی کرده تجربیات خود را به عنوان فرمول‌های موفقیت در اختیار دیگران قرار بدهد)

43- «آیین سخنوری»؛ دیل کارنگی

(توضیح: از کتاب‌های معروف قدیمی درباره فن سخنوری و تدریس است. یک فعال سواد رسانه و فضای مجازی باید از مهارت‌های مختلفی برای مواجه شدن با مخاطب برخوردار باشد.)

44- «روش سخنرانی دینی»؛ مؤسسه تخصصی تبلیغی امیر بیان

(توضیح: مجموعه 12 جلدی است. موسسه تبلیغی امیر بیان در سال‌های گذشته با فعالیت‌های تبلیغی خود بسیار خوش درخشیده است.)

45- «هنر از دیدگاه مقام معظم رهبري حضرت آیت الله خامنه‌ای»؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامي

(توضیح: قبل از ورود به مرحله عمل تا آنجا که می‌توان باید از لحاظ مبانی نظری خود را تقویت کنیم تا گل به خودی نزنیم و بیشتر بتوانیم مؤثر واقع شویم.)

46- «چیستی هنر»؛ به کوشش عباس نبوی. نشر معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

(توضیح: کتاب حاضر شامل مجموعه مقالاتی است در باب هنر از جمله: «چیستی و فلسفه هنر/ نادر ابراهیمی»؛ «هنر و فلسفه/ مرتضی اخوان»؛ «هنر و ایدئولوژی/ حسن رحیم‌پور ازغدی»؛ «معرفت‌شناسی هنر/ امید اسفندیاری»؛ «هنر و عرفان/ عباس ایزدپناه»؛ «هنر در قرآن/ احمد تمیم‌داری»؛ «هنر و ارتباطات/ محمدرضا خاکی»؛ «هنر و حقیقت/ محمد رجبی» و «هنر و دین/ علی‌اکبر صادقی رشاد».)

47- «به توان تشکیلات، (تصاعد هندسی در فعالیت‌های فرهنگی انقلابی)»؛ جواد جلوانی، سلمان هاشمیان. انتشارات حدیث راه عشق

(توضیح: امروزه جریان سازی در فضای مجازی به صورت انفرادی به هیچ عنوان امکان پذیر و قابل انجام نیست. به همین دلیل باید جبهه تشکیل دهیم و با رعایت اصول کار تشکیلاتی و کار گروهی توان خود را مضاعف کنیم.)

 

سطح دو (تکمیلی)

48- «نظریه‌های رسانه؛ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی»؛ سیدمحمد مهدی زاده

49- «الفبای سواد رسانه‌ای (خلاصه کتب)»؛ موسسه پژوهشی، رسانه‌ای و آموزشی مسیر. ناشر کتاب رواق اندیشه

(توضیح: عناوین کتب خلاصه شده از این قرار است:

–  بازشناسی رسانه‌های جمعی با رویکرد سواد رسانه‌ای / دبلیو جیمز پاتر

–  رویکردهایی به سواد رسانه‌ای/ آرت سیلور بلات، جین فری، باربارا فینان

–  سواد رسانه‌ای، درآمدی بر شیوه یادگیری و سنجش/ علی طلوعی

–  خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال/ سید محسن میربهرسی، محمدصادق افراسیابی

– خشونت رسانه‌ای در پرتو سواد رسانه‌ای/ مریم همتی آهویی)

50- «جامعه شناسی ارتباطات»؛ باقر ساروخانی

(توضیح: پروفسور ساروخانی پدر جامعه‌شناسی ارتباطات کشور)

51- «موج سوم»؛ آلوین تافلر

(توضیح: ظهور تکنولوژی‌های دیجیتال مدرن در موج سوم زندگی بشری به زعم آلوین تافلر، زندگی بشری را هر چه بیشتر تحت تأثیر خود قرار داده است. تکنولوژی‌ها از لحاظ تیپولوژی و ریخت شناسی متفاوت، اما از لحاظ کارکرد بسیار شبیه به یکدیگرند چرا که از یک خاستگاه مشترک برخاسته و ریشه در یک سنت مشترک دارند، که همان سنت مدرن است.

هرچند این کتاب امروز قدیمی به نظر می‌رسد چراکه ما امروز موج سوم را هم پشت سر گذاشته‌ایم اما کتابی صاحب ایده در زمینه آینده پژوهی است.)

52- «آینده پژوهی و تحلیل سناریو»؛

(توضیح: کتاب‌های مختلفی در این زمینه نوشته شده است)

53- «دنیای قشنگ نو»، آلدوس هاکسلی

(توضیح: رمانی جذاب که توضیح می‌دهد چگونه رسانه‌ها با قدرت سرگرمی قدرت فکر کردن را از مردم گرفته‌اند و آنها را برده خود کرده‌اند.)

54- «لایک ممنوع»؛ سید بشیر حسینی

55- «جاناتان مرغ دریایی»؛ ریچارد باخ

(توضیح: رمان کوچک با هدف رشد و مسئولیت پذیری اجتماعی. هرچند نویسنده آلمانی این اثر مسلمان نبوده است اما به دلیل حقایقی که از فطرت پاک خود فهمیده است با مبانی دین اسلامی به خوبی سازگاری دارد.)

56- «تکنوپولی (تسلیم فرهنگ به تکنولوژی)»؛ نیل پستمن، ترجمه صادق طباطبایی. انتشارات اطلاعات

57- «عصر اطلاعات (سه جلد: جامعه شبکه‌ای، قدرت هویت، پایان هزاره)»؛ مانوئل کاستلز. انتشارات طرح نو

58- «منطق کاربردی»؛ علی اصغر خندان، انتشارات سمت

59- «تاریخ سینما»؛ دیوید بوردول، کریستین تامسون. نشر مرکز

60- «تنها کنار هم (چرا از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم)»؛ شری تورکل. ناشر: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

61- «هنر جنگ»؛ سون تزو

(توضیح: این کتاب با 2000 سال قدمت یکی از میراث‌های ماندگار بشری است که به قلم یک ژنرال چین باستان نوشته شده است و قدیمی‌ترین کتاب در حوزه فنون جنگ‌های استراتژیک شناخته می‌شود. این کتاب بارها توسط انتشارات مختلف به چاپ رسیده و با الهام از آن فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی مانند «صخره سرخ» و «افسانه سه برادر» ساخته شده است.)

62- «آنگاه که فعالیت‌های فرهنگی پوچ می‌شود»؛ اصغر طاهرزاده، انتشارات لب المیزان

(توضیح: برای برخی بهتر است توصیه شود که از انجام فعالیت‌های فرهنگی خودداری کنند زیرا بیشتر فعالیت‌های آنها به دلیل نداشتن عمق فکری ضدجریان و بر ضد خود است.)

63- «الفبای قصه‌نویسی»؛ محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)

64- «آینه جادو (3 جلد)»؛ شهید سید مرتضی آوینی. نشر واحه

(توضیح: نقدهای سینمایی شهید مرتضی آوینی است که طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ در مطبوعات منتشر شده است. نویسنده در این مقالات به نقد و بررسی فیلم‌های ایرانی در طول ۵ دوره جشنواره فیلم فجر (۷۱-۱۳۶۷) و نیز چند مورد آثار به نمایش درآمده سینماگران خارجی در ایران پرداخته است)

65- «جریان شناسی فکری و فرهنگی ایران معاصر»، عبدالحسین خسروپناه

(توضیح: فصل اول: جریان‌های عقلانیت اسلامی، سنتی، مکتب تفکیک و انجمن حجتیه، فصل دوم: جریان‌های تجدد ستیزی، سنت گرایی و روشنفکری فصل سوم: جریان‌های کثرت گرایی دینی، بهاییت و…)

66- «تحلیل گفتمان انتقادی»؛ فردوس آقاگل زاده

67- «قدرت نرم»؛ جوزف نای

68- «نقش آزادی در تربیت کودکان»؛ شهید آیت الله محمد حسینی بهشتی

69- «قورباغه را قورت بده (انجام بیشترین کار در کمترین زمان)»؛ برایان تریسی

70- «قدرت زمان»؛ برایان تریسی

71- «سنگفرش هر خیابان از طلاست (راهی به سوی موفقیت)»؛ کیم وو چونگ- بنیان‌گذار شرکت دوو

72- «مبانی سازمان و مدیریت»؛ علی رضاییان. انتشارات سمت

73- «غلط ننویسیم (فرهنگ دشواری‌های زیان فارسی)»؛ ابوالحسن نجفی

74- «روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی» (2 جلد)، نوشته ارل ببی

75- «ماهنامه ارتباطات»

76- «بولتن‌های نقد و تحلیل بازی‌های رایانه‌ای»، سازمان رسانه‌ای سراج

77- «جزوات تولیدی سازمان فضای مجازی بسیج»: آموزش توییتر، آموزش اینستاگرام، جزوه جنگ نرم و…

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715