به گزارش ندای اصفهان، کتاب «دستیابی پیشرفت کار با مدیریت مشارکتی» توسط انتشارات فرهنگ پژوهان دانش در سال 1399 در 120 صفحه منتشر شده است.
مولفان این کتاب دکتر کیوان کاوه (مدرس دانشگاه)، دکتر مسعود خبیری (مدرس دانشگاه) و مهندس محمد سلمانی (مدیر کنترل کیفی) می باشند.
جهت تهیه این کتاب می توانید با شماره 09132018752 تماس حاصل فرمایید.
در مقدمه این کتاب چنین می خوانیم:
شکر و سپاس فراوان خداوند مهربان را که توفیق عنایت فرمود تا بتوانیم در حد بضاعت خویش قدمی ناچیز در عرصه وسیع علم برداریم. مطالب این کتاب با زبانی ساده، سلیس و درعین حال جامع با جدیدترین منابع در نه فصل تالیف شده است.
مدیریت مشارکتی از ایدههای تازهای است که برای هدایت کارآمدتر فعالیتهای سازمان مطرح شده است. مدیریت مشارکتی از نظر تقویت تصمیمگیری گروهی در سراسر سازمان، مفهومی متفاوت از مدیریت سنتی است. مدیریت مشاركتی دو هدف مهم را دنبال میكند: نخست، اهمیت نهادن به ارزشهای انسانی و به یاری طلبیدن افرادی كه به نوعی با سازمان در ارتباط هستند. دوم، رسیدن به هدفهای از پیش تعیین شده به كمك همین افراد كه لازمه آن در نظر گرفتن قدرت تفكر، هوش، استعداد و تجربه برای هر فرد سازمانی، اعتقاد به بهبود مستمر در كار تیمی، اعتقاد به بهبود روابط انسانی بین مدیریت و كاركنان، اعتقاد به بهبود گردش كار در سازمان و بروز خلاقیت، نوآوری در سازمان در سایه مشاركت كاركنان میباشد.
مشارکت کارکنان کمک میکند تا مدیریت از بسیاری کارهای جزئی آسوده شود و به کارهای اساسی بپردازد. همه مسئولین انگیزه بیشتری برای رسیدن به هدفهایی که در تعیین آن توافق و همکاری کرده اند نشان خواهند داد. در نتیجه از آنجا که کار از سوی همگان ارزشیابی میشود، ردههای پایین در رسیدن به هدفهای شغلی رفتارهای خــود را با محبت هماهنـــگ میکنند، نظرات سرپرست مستقیم خود در طول کار را دریافت میکنند و در صورت نیاز اصلاحات لازم را به عمل میآورند. مدیریت مشارکتی در واقع بر اصل درگیر کردن شمار بیشتری از کارکنان در فرآیندهای حیاتی سازمان، تاکید دارد.
با مشاركت دادن كاركنان در امور سازمانی میتوان نتایج و پیامدهای همه جانبهای را برای سازمان و كاركنان آن فراهم آورد. در نظام مشاركت سازمانی، مدیران و كاركنان به تبادل نظر با یكدیگر میپردازند و همین امر منجر به ایجاد محیطی دوستانه و توأم با اعتماد و اطمینان متقابل در سازمان میشود. مدیر مشارکتی باید توانایی توصیف تصویر جالب و جذابی از آیندۀ سازمان را داشته باشد و حس جهت دهی در اعضای سازمان را با ایجاد اهداف روشن، تشویق نوآوری، تغییر و برانگیختن آنان فراهم کند.
هدف از تالیف این مجموعه کمک به رفع مشکلات مدیریتی در سازمانها است. مدیران مشارکتی نقش قدرتمندی را در هدایت گروه تقبل میکنند. آنها چابکی را از راه شکلدهی و متفرق کردن فرصتهایی که میآیند و میروند، حفظ میکنند. سبک رهبری مشارکتی از طریق بهبود سلامت روانشناختی محیط کار، میتواند امنیت شغلی را افزایش دهد. هر چه مدیران دارای سبك مشاركتی بیشتر باشند خودكارآمدی آنها بالاتر است. مدیریت مشارکتی تعهد بهتری در برابر تغییر برای کارمندان با جهت گیری بالای توسعه برای مدیریت را افزایش میدهد.
امید است با ضرورت ترغیب هر چه بیشتر کارکنان به مشارکت و ارائه پیشنهادات سازنده موجبات ارتقاء بهره وری فراهم شود. این کتاب سعی بر آن بوده که مخاطبین را علاوه بر خواندن، نیز پژوهش بیشتر را ایجاد کند.
در انتها شایسته است از استادان عزیز و همکاران این عرصه و همچنین سایر عزیزانی که همواره مشوق و راهنمای ما بودند، تشکر و قدردانی فراوان بعمل آوریم. همچنین از مدیرمسئول انتشارات جناب آقای ایمان معتمدی و همکاران محترم ایشان که در مراحل مختلف چاپ زحمات زیادی را متحمل شدهاند نیز تشکر مینماییم.
پیشنهادات و انتقادات شما اساتید بزرگوار، پژوهشگران و دانشجویان عزیز میتواند ما را در ارائه هر چه بهتر این کتاب یاری نماید.
فهرست مطالب:
مقدمه 11
فصل اول: کلیات و تعاریف مدیریت مشارکتی 15
فلسفه مدیریت مشارکتی 16
1- نیاز انسان به احترام و برابری 16
2- حمایت از نظرها 16
3- جستجوی کمالجویی 17
4- توسعه نیروی انسانی 17
5- مشورت 18
6- اتخاذ بهترین تصمیم از بین نظرها 18
7- بهبود روابط انسانی بین مدیریت و کارکنان سازمان 18
8- مدیریت در تصمیمگیری به اطلاعات جامع نیاز دارد 19
9- لزوم هماهنگی با تغییرات محیط ملی و بینالمللی 19
10- ایجاد بهبود مستمر 20
11-توسعه نیروی انسانی در فرآیند مشارکت 20
12- ارتقای کیفی و کمی محصولات سازمان 21
تعاریف مدیریت مشارکتی 22
فصل دوم: انواع سبکهای مدیریتی 25
مدیریت شکوهمند 26
مدیریت تحول گرا 27
مدیریت انتصابی 28
مدیریت انتخابی 29
مدیریت آزادمنش 29
مدیریت مستبد 29
مدیریت شبکهای 30
مدیریت جامع 30
1- سبکهای مدیریتی خودکامه 31
۲- سبکهای مدیریتی برونگرا 32
۳- سبکهای مدیریتی سیاسی 34
۴- سبکهای مدیریتی اجرایی 35
۵- سبکهای مدیریتی دموکراتیک 36
۶- سبک مدیریتی آزاد 37
۷- مدیریت فرهنگی 38
فصل سوم: انواع نگرش به مدیریت مشارکتی 39
1- دیدگاه ایدئولوژیک 40
2- دیدگاه ابزاری 41
3- دیدگاه دموکراتیک 41
4- دیدگاه انسانی 41
نکته طلایی 42
الف. ساختار 42
ب. جهتگیری 42
ج. فراگرد 43
ویژگیهای مدیران مشارکتی 44
1. رقابت 44
2. دسترسی مدیران به دانش 44
3. احترام به افراد 44
4. استقبال مدیران از عامل تغییر 44
5. تعاملی بودن 45
6. انعطافپذیری 45
فصل چهارم: ویژگیهای کلیدی مدیران مشارکتی 47
1-تقسیم اطلاعات 48
2-بازخورد 49
3-سیستمهای پیشنهاد 49
تنوعی از نقشها در مدیریت مشارکتی 50
نقش مدیریت عالی 50
نقش مدیریت میانی 51
نقش مدیریت عملیاتی 52
نقش کارکنان 52
ویژگیهای کلیدی در مدیریت مشارکتی 52
۱. خوشبرخوردی 53
۲. ارتباط صحیح 54
۳. رعایت انصاف و ملاحظه 55
۴. دید وسیع 55
۵. توانمند بودن 56
فصل پنجم: انواع سبکهای رهبری مشارکتی 59
ابعاد سیستم رهبری مشارکتی 60
بعد ۱. مشارکت در تصمیمهای کاری 60
بعد ۲. مشارکت مشورتی 61
بعد ۳. مشارکت کوتاهمدت 62
بعد ۴. مشارکت غیررسمی 62
بعد ۵. مشارکت در مالکیت کارکنان 63
بعد ۶. مشارکت نمایندگان 63
فصل ششم: محاسن مدیریت مشارکتی 65
فصل هفتم: موانع مدیریت مشاركتی 75
فصل هشتم: مدیریت مشارکتی در اسلام 83
ویژگیهای مثبت مشاوران 89
۱. ایمان 89
۲. تقوا 90
۳. خردمندی 90
۴. تجربه و آزمودگی 90
۵. علم و تخصص 91
۶. رازداری 91
۷. خیرخواهی- آیندهنگر و حلم 91
ویژگیهای منفی مشاوران 92
۱. بخل 92
۲. ترس 92
۳. حرص 93
۴. دروغ 93
فصل نهم: استاندارد ایزو 10018 95
دستیابی به نتایج 98
رویكردی فرآیند محور 99
اصول هشتگانه استاندارد ایزو 10018 105
1- اصل مشتری مدار بودن سازمان 105
2- اصل راهبری 107
3- اصل درگیری تمام افراد 108
4- اصل دیدگاه فرایندی 109
5- اصل دیدگاه سیستمی به مدیریت 110
6- اصل بهبود مداوم 111
7- دیدگاه تحلیلی در تصمیم گیری ها 112
8- اعتقاد به منافع متقابل 113
منابع 115
آثار دیگر 119
انتهای پیام/