چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲

خراب کردن پل در تعقیب عقاب!/ اشتباه استراتژیک تعطیلی مساجد به علت تهدید کرونا

مساجد ظرفیت عظیمی است که در مواقع بحران می توان از آن برای رفع مشکلات استفاده کرد. به طور مثال بحث آموزش عمومی، جمع آوری کمک های مردمی، بسیج نیروها و امکانات مردمی و غیره. در مسجد است که می توان مباحث بهداشتی را تعلیم و نهادینه کرد...

ندای اصفهان- روح الله عباسیان جزی
مرکز امور مساجد استان اصفهان به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا طی ابلاغیه ای اقدام به تعطیلی و ممنوعیت برگزاری نماز جماعت در مساجد تا اطلاع ثانوی نموده است. همینک قریب به اتفاق مساجد استان اصفهان تعطیل شده است و حتی اذان هم پخش نمی شود!
در این یادداشت می خواهیم از جنبه های مختلف استراتژیک این اقدام را واکاوی کنیم.

1- برنامه ریزی های بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا امری اجتناب ناپذیر است. کاهش تجمعات مردمی نیز یکی از راهکارهاست ولی این راهکار باید مدیریت شده باشد و زمان آن محدود و البته همه تجمعات غیر ضرور را در بربگیرد. به طور مثال اینک مترو و اتوبوس فعال است، رستورانها دائر هستند، فروشگاه های بزرگ فعال هستند و موارد متعدد دیگر و البته احتمال انتقال ویروس در این مکانها بالاست ولی اقدامی برای تعطیلی آنها نشده است. فقط مدارس و اماکن ورزشی و سپس مساجد تعطیل شده است.

به نظر می رسد ضرورت دارد در یک دوره کوتاه در شهرهای حساس همه اجتماعات تعطیل و عبور و مرورها کنترل شود تا شیوع ویروس به حداقل برسد تا از بحران عبور کنیم. برنامه تدریجی تعطیلی اماکن عمومی اصلا روش مناسبی نیست و موجب فرسایشی و طولانی شدن موضوع خواهد شد. اگر به صورت یک مرتبه ای همه اماکن و تجمعات تعطیل می شد و سپس به تدریج تجمعات با رعایت مباحث بهداشتی آزاد می شد اقدامی موثرتر بود که متاسفانه تا کنون انجام نشده است.

2- در رابطه با مساجد کنترل بهداشتی آن از هر نظر راحت تر از اماکنی چون اتوبوس و فروشگاه های بزرگ است. اولا زمان فعالیت مسجد در حدود نیم ساعت در هر وعده است. ثانیا افراد با طهارت و وضو وارد مسجد می شوند که در کاهش آلودگی نقش دارد. ثالثا با اجباری کردن ماسک و دستکش و استفاده از مواد ضد عفونی کنده می توان آن را کنترل کرد. از خود فعالین مسجد نیز می توان در این رابطه همکاری کرده و بر آن نظارت کرد.

3- یکی از مواردی که بارها تاکید شده است، دوری از استرس و نگرانی عمومی است. سوال اینجاست تعطیلی مساجد باعث چه چیزی می شود؟ وقتی مردم با حضور در مساجد و عبادت دسته جمعی از استرس ها و مشکلات دور می شوند و معنویت باعث قوام روحیه جامعه است، آیا تعطیلی مساجد نقض غرض نیست؟!

4- یکی از برنامه های تهاجم فرهنگی دشمن دور کردن مردم و جوانان از مساجد و امور معنوی است. دشمن راهکارهای مختلفی را با بکارگیری روشهای مختلفی چون شبهه افکنی، ترویج ولنگاری و بی بندوباری و امثالهم به کار گرفته است. تا حدودی نیز موفقیت هایی داشته ولی به لطف الهی و مجاهدت های فعالین فرهنگی با وجود بی مهری مسئولین به مساجد دشمن نتوانسته به هدف خود برسد.

سوال اینجاست آیا تعطیل نمودن مساجد به بهانه خوف از شیوع یک بیماری سبب کمک به دشمن برای رسیدن به هدفش نمی شود؟ آیا موجب نمی شود تا دشمن این روش را ادامه دهد و برنامه های مشابه رعب آفرینی چه از طریق بیوتروریسم و امثالهم را برای تعطیلی فعالیت های دینی به کار گیرد؟
آیا بهتر نبود به هر شکل ممکن و با رعایت بالاترین تمهیدات بهداشتی و امنیتی برگزاری نمازهای جماعت حفظ می شد؟ مگر مساجد سنگر مقاومت ملت مسلمان نیست؟ اگر این سنگر به بهانه خوف از یک بیماری و موارد مشابه تعطیل شود به معنای نشان دادن تزلزل به دشمن و کاهش روحیه مقاومت نیست؟ آیا اگر بالفرض کرونا محو شد آیا دشمن طمع نمی کند با یک بیماری دیگر یا روشهای تهدید آفرین اجتماعات مذهبی ما را به تعطیلی بکشاند؟ آیا روحیه انفعالی چاره مقابله با امثال این تهدیدهاست؟

5- همینک روزانه دهها نفر در جاده ها به علت تصادف کشته می شوند و ده ها نفر نیز مجروح می شوند, آیا باید جاده ها را تعطیل و عبور و مرور را ممنوع اعلام کرد؟ حتی وقتی برف می آید و لغزندگی جاده ها بالاست دستور داده می شود تا خودروها زنجیر چرخ ببندند و عبور کنند. برای مباحث ایمنی مانند نبستن کمربند ایمنی و امثالهم تذکر داده می شود و جریمه در نظر گرفته می شود.

چگونه است که به راحتی به علت ترس از شیوع بیماری که تلفات آن به مراتب از حوادث رانندگی کمتر است مساجد تعطیل می شود؟ آیا تشدید تذکر موارد بهداشتی و ایمنی و تسهیل سازی رعایت آن با در دسترس قرار دادن محصولات بهداشتی مانند ماسک و دستکش و… بازده بالاتری ندارد؟

6- از وظایف حکومت مومنان اقامه نماز است. در چندین آیه قرآن کریم به این موضوع تاکید شده است. (الذین ان مکنّاهم فی الارض اقام الصلوه)
لذا تعطیل سازی مساجد قابل قیاس با تعطیل سازی ورزشگاه نیست. چون نماز و خصوصا نماز جماعت دارای برکات متعدد است که با هیچ چیز دیگر قابل قیاس نیست. ورزش و مسابقات ورزشی جنبه لهوی و سرگرمی دارد. حرکات نرمشی برای سلامت کافی است که انجام انفرادی در خانه هم ممکن و البته ارجح است. حالا اگر چند روزی تعطیل هم شد هیچ اشکالی نیست. ولی نماز جماعت جنبه لهوی و سرگرمی ندارد که بخواهیم به راحتی آن را تعطیل کنیم.

7- در موقع خطر و ترس از دشمن قرآن کریم نماز خوف را تجویز کرده است. در میدان جنگ نماز دو رکعتی خوانده می شود و عده ای از رزمندگان به رکعت اول و بقیه به رکعت دوم امام جماعت اقتدا می کنند که شرح آن در آیه سوره توبه و احکام شرعی آمده است. امام حسین (ع) در ظهر عاشورا نیز با وجود حملات دشمن نماز جماعت را ترک نکردند و عده ای از اصحاب ایشان در این راه شهید شدند. اسلام دستور می دهد در هیچ موقعی حتی در هنگام جنگ که بالاترین خوف جانی وجود دارد نماز جماعت ترک نشود و دستور نماز فرادی نمی دهد.
حال سوال اینجاست خوف از جنگ و تیر دشمن سهمگین تر و بالاتر است یا ترس از ابتلای یک بیماری که اولا با رعایت موازین بهداشتی قابل پیشگیری است و در ثانی کشندگی آن در بدترین حالت کمتر از 5 درصد است؟!


وقتی دشمنان و منافقین در مساجد بمب گذاری کردند و صدها نفر شهید شدند، مردم مقاومت کردند و مساجد از ترس احتمال بمبگذاری تعطیل نشد. حال چگونه است که به راحتی از ترس ابتلای بیماری مساجد تعطیل می شود؟

8- متاسفانه عده ای دارند در این زمینه تصمیمگیری می کنند و به امور مساجد برای تعطیلی مساجد فشار می آورند که بعضا آگاه به جوانب شرعی نیستند و بعضی هایشان روحیه دینی و جهادی ندارند. لذا تصمیم گیری اصلی باید به دست افرادی باشد که ضمن آشنایی به مباحث بهداشتی و ایمنی و اپیدمیولوژی، آگاهی به مباحث فرهنگی- دینی و البته استراتژیک داشته باشند.

سپردن امور به افراد لیبرال مسلک موجب می شود خسارت فرهنگی به جامعه اسلامی وارد شود که جبران ناپذیر است ضمن اینکه آنها توانایی مدیریت بحرانها را هیچگاه نشان نداده اند.

9- مساجد ظرفیت عظیمی است که در مواقع بحران می توان از آن برای رفع مشکلات استفاده کرد. به طور مثال بحث آموزش عمومی، جمع آوری کمک های مردمی، بسیج نیروها و امکانات مردمی و غیره. در دفاع مقدس نیز مساجد سنگر مبارزه بود. در مسجد است که می توان مباحث بهداشتی را تعلیم و نهادینه کرد و می توان از طریق آن بهداشت عمومی و جدی گرفتن نکات آن را به کل جامعه تزریق کرد.
تعطیلی مساجد در چنین شرایطی یک خطای استراتژیک است و حکومت و جامعه را از استفاده از این ظرفیت عظیم محروم می کند.
تعطیلی مساجد در هنگام بحران من را یاد داستان «عقاب و پل» انداخت.
در روستایی عقابی موجب آزار و اذیت روستاییان بود و گوسفند، مرغ و… آنها را می ربود.
روزی جلسه ای گرفتند و چاره اندیشی کردند برای مقابله با معضل عقاب چه کنند؟ یک نفر پیشنهاد داد که پل روی رودخانه را خراب کنند تا دیگر عقاب نیاید!
خلاصه پل را خراب کردند ولی باز عقاب آمد و وقتی عقاب را تعقیب کردند به پل تخریب شده رسیدند. تخریب پل به جای اینکه راه عقاب را سد کند راه خود آنها را سد کرده بود!
در اینجا هم تعطیلی مسجد کرونا را کنترل نمی کند بلکه موجب می شود از ظزفیت مسجد نتوان برای مقابله با کرونا استفاده کرد!

10- استمداد از پروردگار در هنگام بلیات جزو فرهنگ دینی ماست. بسیاری از بلیات و مشکلات به دلیل این است که خداوند از روی قائده لطف خود می خواهد مبدا هستی را به ما یادآوری کند تا ما به سوی او برگردیم و او را تنها تکیه گاه بدانیم. برای دوری از بلاها و مصائب دعاهای دسته جمعی سفارش شده است.

اینکه فکر کنیم تعطیلی نماز جماعت و ذکر و مناجات دسته جمعی موجب دور شدن بلاهاست و رعایت مسائل بهداشتی تنها راه نجات است خطایی بیش نیست. یقینا تضرع و توسل به درگاه احدیت موجب نجات است و اگر فکر کردیم با فکر خود می توانیم بلاها را دور کنیم سخت در اشتباهیم و باید به اعتقادات توحیدی خود شک کنیم. در ادعیه داریم که
یا من یشف المرضی الا هو، یا من یکشف الضر الا هو….

لذا ضرورت دارد در موارد بحران ارتباط با خداوند متعال و توسل به ذات باری تعالی را بیشتر کرد و البته خداوند مساجد را محل عبادت قرار داده است و مساجد نماد و پایگاه دینداری است. سیره بزرگان نیز اینچنین بوده است.
در روایتی از امام محمد باقر داریم:

(يَكُونُ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ قَوْمٌ يَنْبُغُ فِيهِمْ قَوْمٌ مُرَاءُونَ إِلَى أَنْ قَالَ: وَ لَوْ أَضَرَّتِ اَلصَّلاَةُ بِسَائِرِ مَا يَعْمَلُونَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَبْدَانِهِمْ لَرَفَضُوهَا كَمَا رَفَضُوا أَسْمَى اَلْفَرَائِضِ وَ أَشْرَفَهَا إِنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ اَلْفَرَائِضُ هُنَالِكَ يَتِمُّ غَضَبُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِمْ فَيَعُمُّهُمْ بِعِقَابِهِ فَيَهْلِكُ اَلْأَبْرَارُ فِي دَارِ اَلْأَشْرَارِ وَ اَلصِّغَارُ فِي دَارِ اَلْكِبَارِ إِنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ سَبِيلُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ اَلصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ اَلْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ اَلْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ اَلْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ اَلْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ اَلْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ اَلْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ اَلْأمر…)

امام محمد باقر (ع) می فرمایند در آخرالزمان افرادی خواهند آمد که اگر نماز هم برایشان ضرر مالی یا جانی داشته باشند آن را تعطیل می کنند همانطور که امر به معروف را تعطیل کردند!

پناه می بریم به خدا که از این جرگه باشیم که به خاطر ترس از ابتلای به یک بیماری نماز جماعت را تعطیل کنیم. اگر ما از این دسته باشیم رحمت و برکت الهی را که موجب دوری از مصائب است از خود دور کرده و مشمول سخط و غضب الهی خواهیم شد.

امیدواریم مسئولین مربوطه هرچه سریع تر در این تصمیم خود تجدیدنظر کنند و نمازهای جماعت با حفظ مباحث بهداشتی برقرار شده و از این ظرفیت عظیم در مقابله با کرونا استفاده شود والبته با روحیه مقاومت فرهنگی بتوانیم توطئه دشمنان را ناکام گذاشته و آنها را مایوس سازیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

  1. فضول گفت:

    سلام علیکم دهها کارشناس تخصصی نماز و مسجد نشسته اند و تصمیم گرفته اند ایشان چه تخصصی در این امور دارد که با کنار گذاشتن چند مطلب ژورنالیستی انتقاد می کند حدیث امام باقر علیه السلام موضوع ضررجانی و مالی شخصی است اما وقتی نظر اجتماع را بگیریم حج واجب هم بخاطر خطر جانی تعطیل می شود نماز جماعت که مستحب است

  2. بیژن گفت:

    تو فقط […]

  3. ناشناس گفت:

    سلام. مفاد مقاله سخن درستی است.

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شرکت قارچ یکتای سپاهان بزرگترین تولید کننده در صنعت قارچ ایران
شرکت قارچ یکتای سپاهان بزرگترین تولید کننده در صنعت قارچ ایران
موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715