پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴

«نقد»ترین صنعت دیجیتال کشور/ ظرفیت بازی های رایانه ای در ترویج قرآن

روایت های قرآنی بخشی از فرآیند ترویج است و بخش دیگر می تواند به ماجراهایی اختصاص یابد که فرد بر پایه پیام های قرآن دست به طراحی بازی های مختلف می زند. پیام هایی چون جهاد، اخلاق نیکو و دفاع از دین و ملت خود، پیام هایی که هر یک بارها در قرآن تاکید شده است

ندای اصفهان- حجت الاسلام امیر مسروی
بنا برگزارش­ های موجود به نقل از بنیاد ملی بازی های رایانه ای که وظیفه رسمی هدایت بازار رایانه ای کشور را برعهده دارد، بیش از 28 میلیون نفر در کشور از بازی های رایانه ای شامل بازی های موبایلی، رایانه ای و کنسولی استفاده می­ کنند که در نوع خود آمار بسیار جالبی است.

سهم گردش مالی این بازار در ایران نزدیک به هزار میلیارد تومان است که از این سهم 525 میلیارد تومان به سخت افزار و حدود 395 میلیارد تومان سهم نرم افزارها یا همان بازی هاست. در حقیقت جذابیت بازی های رایانه ای به حدی است که بایستگی گفت «نقد»ترین صنعت دیجیتال کشور است که از کودک تا پیرمرد را در خود جای داده است.

آمار بازی های رایانه ای به گفته مدیرعامل سابق بنیاد آقای حسن کریمی قدوسی بسیار جذاب است. اما این سوال همیشه مطرح است که چگونه می توان از بازی های رایانه ای برای فعالیت های قرآنی و ترویج فرهنگ قرانی استفاده کرد؟
امروزه بازی ها داستان های بسیاری دارند. داستان هایی که هر یک برگرفته از یک فرهنگ یا ماجرای خاصی است. از داستان های حماسی و تاریخی تا بازی های آخرالزمانی که گیمر به دنبال نجات جهان و بازگشت به زندگی عادی است! این ها، همه و همه روایت ها و خرده روایت هایی است که جهان بازی ها را برای علاقه مندانش جذاب کرده است.

اینجاست که می توان گفت ماجرای روایت های قرآنی جذابیت آن را دارد که به موضوع بازی ها تبدیل شود. موضوعی که علاوه بر جذابیت های اجتماعی، در آن گیمر با پیام های خاصی مواجه می شود که می توان از آن در زندگی استفاده کرد. فارغ از روایت های قرآنی، شأن نزول و چیستی و چرایی نزول آیات قرآن دیگر ماجرایی است که می تواند بازی‌ساز از آن استفاده کند. به طور مثال، روایت چرایی نزول آیات سوره احزاب و داستان هایی از این قبیل، از جمله موضوعات جذابی است که احتمال دارد گیمرها به آن علاقه نشان دهند.
از سوی دیگر بازی های رایانه ای سهم قابل توجهی از درآمد را به خود اختصاص دادند که اگر به فکر جذب سرمایه های نقدی هم باشیم، این بازار به نفع تولیدکنندگان است. بازی های رایانه ای از آنجا که نقش مهمی در ادراک سازی و انتقال پیام به طور مستقیم به مخاطب یعنی گیمر را دارد فضای مناسبی است تا با موضوع ترویج قرآن از آن استفاده کرد.

روایت های قرآنی بخشی از فرآیند ترویج است و بخش دیگر می تواند به ماجراهایی اختصاص یابد که فرد بر پایه پیام های قرآن دست به طراحی بازی های مختلف می زند. پیام هایی چون جهاد، اخلاق نیکو و دفاع از دین و ملت خود، پیام هایی که هر یک بارها در قرآن تاکید شده و مسلمانان به حفظ آن توصیه شده اند.

به عبارت دیگر ترجمه پیام ها، به سناریوهایی که بتواند برای گیمرها جذاب باشد، از دیگر اقداماتی است که می بایست علاقه مندان به ترویج قرآن در صنعت بازی سازی به آن توجه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شرکت قارچ یکتای سپاهان بزرگترین تولید کننده در صنعت قارچ ایران
شرکت قارچ یکتای سپاهان بزرگترین تولید کننده در صنعت قارچ ایران
موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715