شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲

آسیب­ شناسی کتاب­های درسی دینی و قرآن در مدارس؛

آیا کتاب­های درسی مدارس باعث ترویج فرهنگ قرآنی میان دانش ­آموزان می­ شوند؟

در حال حاظر کتاب­های دینی و قرآن بیشتر از آنکه فرهنگ قرآن خواندن را ترویج دهد، بیشتر هدف سرعت در خواندن و یا توجه به نکات تجویدی است که این امر سبب خسته شدن دانش­ آموز می ­شود...

ندای اصفهان- فاطمه رضایی

یکی از راه­های آشنا شدن دانش ­آموزان با قرآن و ارزش­های قرآنی، تدریس کتاب­های دینی و قرآن در مدارس است. بخشی از مباحث کتاب در راستای تحقق مبانی ارزشی و قرآنی است و بخش دیگر به تحقق اهداف نظام آموزشی بر می­گردد. به همین خاطر بررسی تمام جنبه ­ها و اهداف این کتاب­ها از اهمیت بسزایی برخوردار می ­باشد.

طبق تحقیقاتی که برخی از پژوهشگران انجام داده­ اند،(1) به این نتیجه رسیده ­اند که کتاب­های درسی دینی و قرآن از نظر توجه متوازن به حيطه ­هاي ارزشي با هم تفاوت معناداري دارند و وضعيت فعلي آموزش ارزش­ها در كتاب هاي ديني از جامعيت و شمول مجموعه ارزش­هاي اسلامي به دور است. اين امر يكي از آسيب­هاي جدي برنامه­ هاي درسي ديني در مدارس كشور محسوب مي­ شود.

کتاب­های دینی و قرآن درسی به ­گونه­ ای تدوین شده که درواقع، به کم جاذبه ­ترین کتاب­ها تبدیل شده است. این در حالی است که در زمینه اعتقادی و حتی مباحث آموزشی آنچه یک دانش ­آموز به آن نیاز دارد، پرورش ذهن و روحیات آن است؛ یعنی ذهن دانش­ آموز با استفاده از خلاقیتی که می ­بایست در کتاب­ها وجود داشته باشد، محتویات آن را فرا می­ گیرد. اما متأسفانه کتاب­های دینی و قرآن درسی از نظر روانشناسی فاقد این هنر و خلاقیت است و دانش­ آموز به جای تشویق در این مباحث، مدتی بعد دلسرد و حتی فراگیری را با اجبار می ­آموزد.

در این زمینه نقش معلمین نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، معلم نیز بهتر است در آموزش مباحث قرآنی و دینی از شیوه ­های رسمی آموزش کمتر استفاده کند و از شیوه ­های خلاقانه، هنری و کارآمد استفاده نماید. بنابراین، محتوای کتاب­های آموزشی به همراه معلمین توانمند است که می­ تواند اثرات بهینه ­ای را برجای بگذارد. پیشنهاد می­ شود علاوه بر ابتکار معلمین در زمینه خلاقیت و هنر، می­ توانند از چندرسانه­ ای آموزشی (رنگ نوشته­ ها، صوت و موسیقی کلمات و غیره) در امر آموزش استفاده کنند. یا محتوای آموزشی کتاب­های دینی و قرآن را به این سمت تدوین نمایند.

در حال حاظر کتاب­های دینی و قرآن بیشتر از آنکه فرهنگ قرآن خواندن را ترویج دهد، بیشتر هدف سرعت در خواندن و یا توجه به نکات تجویدی است که این امر سبب خسته شدن دانش­ آموز می ­شود. بنابراین، مسئولین باید در تدوین محتوای کتاب­های درسی دینی و قرآن تجدیدنظر نمایند.

پی ­نوشت

(1)- حكيم زاده رضوان, موسوي سيدامين(1387). «آموزش ارزش ها در محتواي كتاب هاي درسي ديني دوره راهنمايي: بررسي وضعيت موجود و ارايه راهكارهايي براي وضعيت مطلوب»، مطالعات برنامه درسی، شماره 3.

انتهای پیام

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


مسابقه کاریزمن11: هدایت روابط دختر و پسر به ازدواج (کلیک کنید)
مسابقه کاریزمن11: هدایت روابط دختر و پسر به ازدواج (کلیک کنید)
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715