شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱

کودکان و اقتصاد مقاومتی/

بازی سازی در افق تمدن نوین اسلامی

در بازی های غربی، بازی کن گل زن بیشتر از بازیکن بازی‌ساز و یا مدافع در آن دیده می‌شود اما در نسل جدید بازی‌های گروهی علاوه بر آنکه موفقیت هر فرد متضمن کار گروه است، گروه موظف به حمایت از تک تک اعضا گروه خواهد بود....

ندای اصفهان- حمید گلچی

همانطور که در قسمت قبل این یادداشت اشاره کردیم (اینجا) در سلسله یادداشت های پیش رو قصد داریم نگاه متفاوت و محققانه ای به مبحث بازی برای کودکان داشته باشیم و آن را از زوایای مختلف و نگاه تمدنی بررسی کنیم. همچنین بهتر است یادداشت تجربه های تربیتی مرحوم مجید محربی (اینجا) مطالعه شود.

گام پنجم: بازی سازی در افق تمدن نوین اسلامی

امروزه انواع بازی به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته شده است. بازی های مجازی و غیرمجازی طبعات و فرهنگ خود را به همراه دارند؛ در این صنعت حتی شانس هم بخشی از محاسبه و برنامه ریزی قبلی است.

در بازی سازی های دویست سال اخیر فرایندهای موفقیت مبتنی بر کار گروهی بوده؛ عمدتا توپ به عنوان محور بازی و نقش کاپیتان و یا گلزن تیم بیتشر دیده شده است به صورتی که می توانیم این موارد را از ویژگی های بازی های غربی بدانیم.

در نسل جدید بازی سازی ها علاوه بر آنکه موفقیت هر فرد در گروِ کار گروهی دیده می شود گروه موظف به حمایت از تک تک اعضا خواهد بود. این شیوه پرداخت به بازی ها عمدتا در کشور ژاپن مدنظر قرار گرفته است.

مثلا بازی نشستن روی صندلی، در مدل قدیمی ده نفر با هم برای نشستن روی نه صندلی رقابت می کنند و هرکه نتواند جای مناسبی پیدا کند حذف می شود و همین طور صندلی ها به نسب افراد یکی کمتر می شود تا در نهایت که یک نفر باقی بماند. در حالیکه در مدل بازسازی شده ژاپنی، دو گروه ده نفره با هم رقابت می کنند و هر گروه موظف است از همه اعضا حمایت نموده و خود را روی همان صندلی کمتر جای بدهد و گروهی که پس از کم شدن صندلی ها اعضای آن نتوانند برای نفر باقی مانده جای مناسب فراهم کنند بازنده خواهد شد.(۱)

از دیگر بازی های تولید شده ژاپن برای بزرگسالان که برگرفته از هنرهای رزمی، راگبی و کشتی سنتی ژاپن (SUMO) است بازی بوتوچی می باشد، شرکت‌کنندگان در دو گروه ۱۵۰ نفره باید تلاش کنند تا فردی را که بالای یک ستون ۳ و نیم متری است و از سوی یاران تیمش حفاظت می‌شود، سرنگون کرده و ظرف ۹۰ ثانیه ستون را به ۱۴۰ سانتی‌متری زمین برسانند.

عرصه مهم تر دیگری که امروزه فرصت آن ایجاد شده بازی های مجازی است. براساس آمارهای ارائه شده از موسسه تحلیلی newzoo درآمد این صنعت تا آخر سال ۲۰۱۵ حدود ۹۱ میلیارد دلار است و در سال ۹۶ گردش مالی بازی‌های ایرانی یارانه‌ای حدود ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است.

یکی از نمونه بازی های جدید که همه جانبه توانسته حضور موفق داشته باشد، بازی اتللو (othello)(2) است که جزء بازیهای رده اول فکری در دنیاست و در سال ۱۹۷۱ یک مبتکر ژاپنی آن را طراحی و اجرا کرده است. در حال حاضر نمایندگان رسمی این بازی در ۶۲ کشور سالانه ۳۵۰ تورنمنت اتللو برگزار می کنند. فدراسیون جهانی اتللو World Othello Federation (W.O.F.) هر سال به میزبانی یکی از ۳۱ فدراسیون ملی مسابقات جهانی آن را اجرا می کنند و به فرد قهرمان جام اتللو اهدا می کنند. پرورش قدرت برنامه ریزی و آینده نگری، طراحی و عمل کردن استراتژی های رقابت کردن و برنده ماندن، بالا بردن توان طراحی ذهنی و عملی ساختن آن در صحنه رقابت از جمله ویژگی های لحاظ شده برای این بازی سازی است.

این بازی دارای ابزار بازی، بازی مجازی و تشکل رسمی بین المللی است. هر چند این بازی به علت طراحی قدیمی به صورت فردی است اما روش توسعه ای که در مورد این بازی اعمال شده الگویی است که طبق آن برای توسعه بازی ها بعدی می توان برنامه ریزی نمود.

برای فرهنگی که دارای ذخایر عظیم فکری و اسطوره ای است در کنار بازی و اسباب بازی سازی حقیقی، بازی سازی در فضای مجازی یک فرصت بزرگ است .صنعت اسباب بازی در دنیای امروز بعد از فروش سلاح و موادمخدر یکی از سه صنعت پول ساز است ، ورود به این عرصه می تواند یکی از راههای عبور از تحریم های اقتصادی باشد.

نگاه دانش بنیان، شکل‌گیری رشته طراحی اسباب‌بازی در دوره کارشناسی ارشد، تاسیس موسسه های پژوهش و طراحی تخصصی خصوصی پیرامون بازی با هدف ساخت بازی های ساده برای تمام خانواده که کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را در یک گستره چند ملیتی کنار یکدیگر جمع کند و برای تمامی نسل‌ها جذاب و سرگرم کننده باشد نویدبخش آینده ای بهتر است.

پی نوشت

۱- تفکر مبتنی بر این دو شیوه بازی در کل مراحل سیستم آموزشی و اداری دولتی ایران و ژاپن به شیوه های مختلف تعمیم داده شده و برقرار می باشد، این در حالی است که فرهنگ اسلامی و حتی جاری در بین عموم مردم مبتنی بر عدالت خواهی، مهربانی و دفاع از مظلوم است.

۲- نام بازی اتللو برگرفته از نمایشنامه شکسپیر نوشته شده در سال (۵-۱۶۰۴) می باشد. زمینه و رنگ متضاد مهره های بازی ناشی از شخصیت های خیر و شر در تعالیم کنفوسیوس است که خیر و شر با همدیگر یک انسان را می‌سازد. با استفاده از تشابه اسمی بازی و شخصیت این نمایشنامه شناخته شده جهانی پس از علاقمند شدن بازیکن به شناخت بیشتر از فلسفه بازی، انتقال ناخودآگاه مفاهیم کنفسیوسی به ذهن مخاطب به صورت بهتری صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715