شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴

بسته پیشنهادی کتاب آذرماه: آن دختر یهودی، عمار حلب، دختران آفتاب

در این بسته پیشنهادی قصد معرفی سه کتاب را داریم که خواندن آنها در جمع های خانوادگی می تواند اثر تربیتی روی فرزندان نوجوان خانواده داشته باشد...

ندای اصفهان- محمد فاتحی

در این بسته پیشنهادی قصد معرفی سه کتاب را داریم.

«آن دختر یهودی»

«خوله حمدی» نویسنده تونسی متولد ۱۹۸۴ میلادی است. وی استاد دانشگاه فناوری اطلاعات در دانشگاه ملک سعود در ریاض است. او مدرک مهندسی صنایع و فوق لیسانس خود را از مدرسه المناجم در شهر سنت اتین فرانسه و دکترای تحقیق در عملیات خود را از دانشگاه فناوری تروای فرانسه گرفته است.

آثار او عبارتست از:

یک. این المفر

دو. غربه الیاسمین

این کتاب عاشقانه های زنی یهودی و مردی مسلمان را روایت می کند.

سه. فی قلبی انثی عبریه

این رمان در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است و برگرفته از داستانی واقعی است. این کتاب یکی از پرفروش ترین رمان های عربی است که تاکنون ۴۷ بار تجدید چاپ شده است. این کتاب در ایران با نام «آن دختر یهودی» ترجمه شده است. این رمان در بستر هم زیستی مسالمت آمیز اقلیت های دینی و حاکمیت طایفه ها در لبنان و تونس روایت می شود.

بخش هایی از این رمان را با هم می خوانیم:

«از زمان نامزدی با احمد مدام اضطراب داشت چون بین احساسات و تعلق خاطرش به آن آدم آرام و مهربان و همیشه خنده رو و قاطع و پایبندی به دین و عقیده اش گیر افتاده بود! پایبندی مرد هم به ایمان و اسلامش کمتر از او نبود! او تصمیم گرفته بود با کوشش مرد را متقاعد کند و به راهی که از نظر خودش درست تر و بهتر بود بکشاند، اما مرد نه استواری اش از او کمتر بود و نه استدلالش از او سست تر. بحث هایشان به مسیری دشوار افتاده بود و زن نمی خواست به این سادگی میدان را در اختیار حریف بگذارد!

خدا می داند ندی چقدر دوست داشت با سوال های پیچیده احمد را اذیت کند و از این کار لذت می برد چون می دید او همه جا را می گردد تا جواب قابل فهمی پیدا کند. دلش می خواست تمام مدت حتی اگر شده به واسطه دین، در زندگی احمد حضور داشته باشد! احمد هم از این مساله خوشحال بود چون به نظرش این دیدارها حکم دروازه بهشت جاودان داشت و کنار هم بودن در راه اطاعت خدا باعث می شد در دنیا و آخرت همیشه کنار هم بمانند.

در گفتگوهای داغ آن دو حضور نفر سوم از خانواده ضروری بود. احمد از همان اول برای ندی توضیح داد دین اسلام خلوت میان مرد و زن را حتی برای مباحثه علمی حرام می داند…» ص ۱۰۴

«…در اینجا ندی خواست اعتراض کند، اما اشاره احمد جلوی او را گرفت تا قوانین بازی را یادش بیاورد و ادامه داد:

روحانیان یهود حرف هایی شبیه تورات را با اضافه و سانسور و تغییر ترتیب کلمات بر زبان می آورند طوری که معنا کاملا عوض می شود. این کار مثل اتفاقی که در عهد جدید یا انجیل نصرانی ها افتاده نیست، بلکه تحریفی ریشه دار است و مردم آن را برای یکدیگر نقل کرده و خوانده اند تا بالاخره تدوین و حفظ شده. آنها حتی اگر یکی از نسخه های قدیمی که معانی اصلی داخلش بود هم پیدا می شد آن را به بهانه اینکه «بخشی از تاریخ است و احتمال دارد از بین برود.» از انظار پنهان می کردند! کاملا برعکس قرآن که در تمام نقاط زمین یک نسخه از آن وجود دارد! ضمن اینکه قرآن زود تدوین و چند سال پس از رحلت رسول خدا گردآوری شد.

حرف های احمد درباره انجیل برای جورج که در سکوت می شنید و سر تکان می داد، رضایت بخش بود.

نکته دوم این است که تورات به زبان آرامی نوشته شده و این زبان در زمان ما کم استفاده می شود. بعد از آرامی به زبان های متداول ترجمه شده و بدیهی است متن ترجمه، هر قدر هم مترجم دقیق باشد، معانی متن اصلی را امانتدارانه حفظ نمی کند؛ بنابراین متن اصلی قابل تاویل و تحلیل می ماند. شاید عبارت های متن اصلی، معانی متعدد حرفی یا مجازی یا نمادین داشته باشند، ولی متن ترجمه جامد از آب در می آید چون مترجم آن را در فضای دیدگاه و نگرش و تاویل خودش ترجمه کرده و از بین معانی متعدد نزدیک ترین معنا به فهم یا رغبت یا شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خودش را انتخاب می کند! و حتی اگر کلمه ای را طی قرن ها در معنای معینی به کار بگیرند، در عصر حاضر معنای جدیدی به خود گرفته است.

به علاوه ناقلان و مترجمان نصوص تفسیرها و تحلیل های خود را در حاشیه متن اصلی اضافه می کردند و به این ترتیب خیلی راحت احتمال داشت متن اصلی با این حواشی آمیخته شود؛ اما قرآن با نسخه اصلی اش به زبان عربی موجود است و تا امروز از همان نسخه استفاده شده و قابل فهم هم هست که باعث می شود هر کسی بتواند شخصا نسخه اصلی را ببیند و بخواند. خدا هم می فرماید: «انّا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون»

علاوه بر آن عهد قدیم شامل فقط تورات – کتاب مقدسی که به حضرت موسی نازل شد – نیست بلکه بخش های دیگری هم به آن اضافه کرده اند؛ بنابراین عهد قدیم یا تاناخ – علاوه بر تورات که شامل اسفار (یا کتب) پنجگانه به نام اسفار موسی است- ۲۱ سِفر اضافه هم دارد که این ها فقط یکسری مولفات تاریخی هستند که به دست انسان ها نوشته شده و به آنها می گویند «مکمل تورات» با این حساب چطور می توانیم بگوییم تورات از دسیسه ها و تزویرها جان سالم به در برده و سلامت مانده است؟

احمد حواسش بود که تمام حاضران یهودی این جمع زن بودند و این یعنی هیچ کدام آنها به دلیل نظریه «نجاست ابدی زن از نظر یهودیان» تا به حال کتاب مقدس را دست نگرفته! و فقط در حد متون درس های دینی آموزشی از آن اطلاع دارند. به همین جهت دلایل او در بیشتر موارد آنها را شوکه می کرد یا در ساده ترین حالت باعث رنجیدگی شان می شد.» ص ۱۰۶ و ۱۰۷

«عمار حلب»؛

سبک زندگی یک دانشجو

این کتاب به راستی می تواند روایتگر سبک زندگی یک دانشجو باشد. برای بسیاری از افراد دانشگاه اولین مرحله جدی دوری از خانواده و حضور در محیطی بیگانه است که نیاز است آموزش های اولیه مرتبط با حضور در چنین فضایی و همچنین نحوه تعامل با افراد مختلف آموزش داده شود. از سوی دیگر برای بسیاری از خانواده های مذهبی این دغدغه وجود دارد که فرزندان شان به دنبال زندگی خوابگاهی و تاثیرپذیری از افراد مختلف، دچار سستی در اعتقادات و باورهای دینی خود شوند.

مطالعه این کتاب می تواند کمک زیادی در خصوص نحوه تعامل در دوران دانشجویی نماید.

«دختران آفتاب»

این کتاب به قلم امیرحسین بانکی پور، بهزاد دانشگر و محمدرضا رضایتمند با استفاده از سبک «داستان‌مقاله» به بررسی، نقد، رد و اثبات مؤلفه‌ها و مباحث و شبهات حوزه‌ی زن و خانواده و جامعه می‌پردازد.

کتاب تحقیقی روان‌شناختی و جامعه‌شناختی و فرهنگی و دینی دربارۀ زنان در بستر داستان دارد. «دختران آفتاب» خواسته است که زن و منزلت و شخصیت و هویت او را بشناساند، به خودش، به مردش، به جامعه‌اش، و به تاریخ گذشته و سرنوشت آینده‌اش، همان‌گونه که هست و همان‌گونه که باید باشد.

مباحث در حین برگزاری یک اردوی ده‌ روزه‌ی دخترانه‌ دانشجویی از دانشگاه تهران اتفاق می‌افتد که به‌ قصد زیارت امام رضا (ع) راهی مشهد شده‌اند. به مناسبت‌های مختلف و اتفاقاتی که می‌افتد، موضوعات مطرح و بررسی می‌شوند و به نتیجه می‌انجامند.

مطالعه کتاب در جمع های خانوادگی می تواند اثر تربیتی روی فرزندان نوجوان خانواده داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق