پنج شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲

به همت جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان برگزار شد؛

نشست «امام صادق (ع)، تربیت و اقتضائات زمان»

نشست «امام صادق (ع)، تربیت و اقتضائات زمان» سه شنبه شب ۲۱ آبان ماه به همت جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان برگزار شد. در این نشست دکتر منصوره سادات مرتضوی، حجت الاسلام فرشاد توسلی و محمود فروزبخش به ایراد سخن پرداختند...

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، نشست «امام صادق (ع)، تربیت و اقتضائات زمان» سه شنبه شب ۲۱ آبان ماه به همت جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان برگزار شد. در این نشست دکتر منصوره سادات مرتضوی، حجت الاسلام فرشاد توسلی و محمود فروزبخش به ایراد سخن پرداختند.

دکتر منصوره سادات مرتضوی در ابتدای این نشست گفت: اصل ادعای من آن است که ما همانطور که ۱۴ معصوم داریم ۱۴ الگوی تربیتی هم داریم زیرا هر کدام به اقتضای شرایطی که در آن حضور داشته اند الگوی خاص تربیتی خود را داشته اند. همانطور که در مسائل سیاسی هر کدام از معصویمن با داشتن اصلی ثابت، روشی متفاوت را در پیش گرفتند.
وی تصریح کرد: مکتب تربیتی امام صادق با داشتن ۴ هزار شاگرد در دوران فطرت سیاسی میان بنی امیه و بنی عباس اوج گرفت و حضرت به جای انقلابی سیاسی دست به انقلابی فرهنگی زدند که محور آن تربیت شاگردان بود.
این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت افزود: برای هر مکتب تربیتی دو رویکرد تربیتی فعال و منفعل را می توانیم در نظر بگیریم؛ در رویکرد منفعل تمام مطالب باید توسط استاد به شاگرد منتقل شود اما در رویکرد فعال خود شاگرد به مرحله کشف می رسد و استاد بشتر نقش تسهیلگری دارد. در مکتب امام صادق شاگرد جایگاه والایی دارد و بعضی اوقات پاسخگوی سوالات هم هست.
وی ادامه داد: در محضر امام صادق مردی از شامیان وارد شد و خواست سوالاتی بپرسد؛ او در مورد علوم مختلفی از جمله تفسیر، ادبیات، فقه و کلام سوال داشت. امام هر سوال را به یکی از شاگردانش ارجاع داد و شاگردان موفق شدند تمام سوالات را جواب دهند. آنگاه امام چنان خندید که دندان هایشان پیدا شد. این روایت دو مطلب را نشان می دهد اول آنکه در مکتب علمی امام صادق(ع) چه حد به تخصص گرایی بها داده شده است و دوم آنکه اساس بر شاگردپروری بوده است. امروز سبک ارتباط شاگرد و استادی به خصوص در شهر ما کمرنگ شده است.
مرتضوی سخنان خود را اینگونه به پایان برد: امام صادق در تربیت نیروی انسانی تنها به یک شهر محدود نمی شد و شبکه سازی این امر را به شهرهای دیگر می کشاند. امام جلسات عمومی تر را در جلسه و جلسات خاص تر را در منزل برگزار می کردند. راویانی نیز تربیت می شدند که به شهرهای دیگر روانه می شدند. ایشان به شاگردان خود میدان می دادند و بعد از مسئولیت سپاری به آنان، مردم را به آن ها رجوع می دادند.

بی تاریخی براثر بی توجهی به انقلاب اسلامی

در ادامه این نشست حجت الاسلام فرشاد توسلی گفت: هنگامی که امور، بی ارتباط با گذشته و آینده می شوند، معلّق می گردند و دیگر نمی توانند کارکرد مفیدی داشته باشند. اموری که در یک گسست واقع می شوند، نمی توانند مساله های ضروری خود را تشخیص بدهند و با دیگر امور، نسبت صحیحی برقرار کنند. برخلاف منطق انسان ۲۵۰ساله، نهاد دینی و متولیان دینی معاصر ما غالباً بی تاریخ شده اند؛ گویی در یک گسست از تاریخ خود قرار داشته باشند.
وی افزود: امام صادق (ع) وارث یک تاریخ است که پس از او نیز این تاریخ امتداد خواهد داشت، برای همین مساله اش را می داند و می تواند اقتضائات زمانه اش را بفهمد و متناسب با آن میدان مبارزه را تعریف کند و دوست و دشمن را بشناسد و نسبت خود را با آن “دوست” و آن “دشمن” و همچنین “دیگری” و نیز “مردم” تعیین کند. اما نهاد دینی امروز ما چنین نیست؛ برای همین با هرکدام از اینها یا از سر غرور مواجه می شود و یا ترس، چرا که جای خودش را درست نمی فهمد و لازمه این بی جایی ترس و توهم است. با مردم گاهی از سر تبختر برخورد می کند؛ “دشمن” خود را “دیگری” تعریف می کند.
گفت وگوی درونی خودش را از دست داده است و در یک بی مسالگی واقع شده است.
این کارشناس دینی تصریح کرد: اگر بخواهیم بی تاریخ نباشیم، باید رخداد انقلاب اسلامی را جدی بگیریم. انقلاب به نحوی، تجمیع گذشته ما و ظرف تحقق آینده ماست. بی توجهی نسبت به نهاد دین و انقلاب اسلامی، خود می تواند یکی از عوامل بروز این بی تاریخی باشد، چناچه برخی از اساتیدی که داد این بی تاریخی را سر می دهند، به دلیل بی توجهی به رخداد انقلاب اسلامی، همین فریاد را بی تاریخ کرده اند. از طرف دیگر اساتیدی هستند که تذکر به انقلاب اسلامی می دهند، اما آن را در یک افق قدسی و فراتاریخی (برخوردار از عصمت، مبتنی بر قاعده لطف) می نگرند و بنابراین، کماکان انسداد موجود را برطرف نمی کنند.

سه سطح اخلاق و تربیت
محمود فروزبخش به عنوان آخرین سخنران این نشست صحبتهای خود را این گونه شروع کرد: نظام اخلاق و تربیت در نزد ما دارای سه سطح است؛ اولین سطح آن، انسانی و فرادینی است. همان طور که امام حسین (ع) در روز عاشورا می گوید: «ای شیعیان اباسفیان! اگر دین ندارید آزاده باشید» پس مشخص است که آزادگی منطقی پیشادینی است. حضرت محمد(ص) نیز با تاکید بر آنکه من صادق و امین هستم از مردم می خواهد که رسالتش را بپذیرند که این نشان می دهد صادق بودن و امین بودن دو صفتی هستند که فهم آنان ربط به قبول داشتن دین خاصی ندارد.
وی سطح دوم اخلاق و تربیت را سطح اسلامی معرفی کرد و افزود: علاوه بر سطح اول که عام است تعالیم قرآن و سیره نبوی به عنوان منبع اصلی تربیت اسلامی شناخته می شود و خداوند لطف کرده است و در این مقطع از زمان این منابع را به صورت مضاعف در اختیار ما قرار داده است.
فروزبخش در پایان گفت: سطح سوم اخلاق و تربیت، گزاره هایی است که از معصومین به طور خاص و متناسب با مقتضیات زمان ایشان مطرح می شود. بنا بر الگوی تشکیلات سازی گزاره هایی خاص در تریت از ایشان صادر شده است و روش هایی که قابل الگوگیری است. مطابق با این روش ها عموم مردم در بلاد اسلامی توسط سیستم وکالت مورد راهنمایی و آموزش قرار می گیرند و از طرفی آموزش خصوصی برای تربیت نیروهای خاص وود دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق