جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷

یک خاطره یک یادداشت؛

تجربه های تربیتی مرحوم استاد مجید محربی (رهپو)

سبک کاری ایشان تقویت قوی تعقل، تدبر و حل مسئله در هر فرد مخصوصا کودک و نوجوان بوسیله بازی های مختلف عمدتا فردی بود به نحوی که فرد با شناخت بی واسطه از خویشتن، روحیه می شود و می توانم را درک و لمس کنند...

ندای اصفهان- حمید گلچی (گلچین)

یکی از تجارب بنده همکاری سه ماهه در سال ۱۳۸۰ با اندیشمند گرامی مرحوم حجه الاسلام استاد مجید محربی (رهپو) متولد ۲/۳/۱۳۴۵ متوفی ۱۱/۸/۱۳۸۵ به عنوان یکی از پیشروترین افراد در امور تربیتی کودک و نوجوان که آمیخته علم و عمل بودند می باشد.

سبک کاری ایشان تقویت قوی تعقل، تدبر و حل مسئله در هر فرد مخصوصا کودک ونوجوان بوسیله بازی های مختلف عمدتا فردی بود به نحوی که فرد با شناخت بی واسطه از خویشتن، روحیه می شود و می توانم را درک و لمس کنند.

برای عملیاتی کردن این فکر اقدامات متعددی را پیگیری می کردند: در همان سالها که قشر مذهبی کاری به شهرداری نداشتند و حتی از تعامل با آن پرهیز می کردند شخصا به صورت غیرملبس در باغ غدیر و خانه جوان باغ قوشخانه اجرای برنامه داشتند. از طرف دیگر در جلسه با روحانیون موثر شهر اصفهان اهمیت بازی برای کودکان و ایجاد محیط ویژه برای کودک در کنار مراسم مذهبی و حتی مساجد و حتی سوابق تاریخی و ضرورت های آن را تبیین می کردند که همین جلسات سرمنشأ توجه عملیاتی به مقوله ضرورت بازی کودکان در کنار برنامه های مذهبی شد.

برنامه استاد محربی در بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام

در همین مقطع بواسطه معرفی ایشان توسط حجه الاسلام والمسلمین حاج آقای کشکولی معاون فرهنگی وقت بنیاد المهدی، ایشان دوره ای سه ماهه در بنیاد ارائه برنامه داشتند؛ شامل جلسه توجیهی اولیه مسئولین کانون های فرهنگی، تماس و هماهنگی مکان و زمان برای هر کانون توسط بنیاد و مخاطبین برنامه در هر کانون هم دختر و هم پسر سی تا پنجاه نفر بودند و در گستره کل شهر اجرا برنامه داشتیم.

ویژگی های برنامه استاد محربی

۱- در یک بازه زمانی دو ساعت اجرای بازی های مختلف و با استفاده از روشهای دست ورزی، فعالیت های فکری و حل مسئله، ورزش و کار گروهی و حتی امور هنری در حد نقاشی و سفال به انتخاب خود افراد بود. (البته بازی با توپ نداشتند)

۲- بنیاد برای برنامه های ایشان هزینه می کرد اما توصیه ایشان به مراکز فرهنگی دریافت هزینه از مراجعین بود چون معتقد بودند خود کار رایگان به صورت ناخواسته ارزش کار را کم می کند. به عبارتی کار باید قیمت داشته باشد هرچند بخواهیم هدیه بدهیم.

۳- در ابتدای کار یک توجیه گروهی بود و بعد تقسیم افراد به صورت مشارکت فعال توسط خود افراد در هر زمینه ای که در بین وسایل بود و دوست داشت (خیلی از برنامه های صدا وسیما و… همان تک گویی و سخنرانی است به شیوه غیر ملموس). برنامه اصلا کلاسی و نشستن و سخنرانی و تک گویی نبود.

۴- مکان برنامه هیچ الزامی به خود مسجد نداشت حتی استاد از مکان خارج مسجد و فضای عمومی استقبال بیشتری می کردند چون بازدید مردمی داشت.

۵- مخاطب سنی از چهار سال به بالا هر کس که دوست داشت می توانست بیاید و مشارکت کند فقط محدودیت وسایل داشتیم.

۶- همانجا یک هدیه به برندگان تحویل می شد؛ منتخبان که نوعا نخبگان بودند را ثبت نام می کردند و مشخصاتشان را می گرفتند که در چه زمینه ای بوده شاید می خواستند یک دور مسابقه بالاتر را ترتیب بدهند.

۷- بیانشان تعامل و رفیق شدن با افراد در حل مسئله و راهنمایی در مسابقه بود و نه نصیحت و موعظه کردن.

۸- در جلسات بسیار دیده می شد کسانی که در کلاس های متعارف اصلا دیده نمی شدند و آخر کلاسی بودند در هوش استعداد و خلاقیت این کلاس برتر و بهتر بودند. حتی به صورت منطقه ای هرچه از وسط شهر به حاشیه ها می رفتیم بچه ها خیلی بهتر کار می کردند و توانمندی خود در کار با دست و حل مسئله را نشان می دادند. حتی افراد گذری جذب معماهای بازی محور ایشان می شدند.

۹- تاکید داشتند: پدر و مادر در کارهای بچه کمک نکنند خود بچه حل مساله بکند و توانمندی خودش را بشناسد. خیلی پیش می آمد که می آمدند به جای بچه نقاشی می کردند حتی در گل بازی بچه و… اما ایشان تاکید داشتند فقط خود بچه ها با هم رقابت کنند. والدین جداگانه بودند البته مسابقات خانوادگی هم جداگانه بود.

۱۰- برنامه توسط بنیادی مذهبی و در مکانی مذهبی و متولی مذهبی بود چهره ایشان هم مذهبی بود اما ایشان شخصا تظاهری دینی و مذهبی و بیانی در مورد پیامبر و امام و صلوات و… نداشتند. البته با کارِ طلابِ کارآموزی هم که در گروه بوسیله اسباب بازی ها آموزش نماز می دادند مخالفت نمی کردند. شخصا هدف کار برای ایشان بیدار کردن عقل فطری انسان و توانمندسازی آن بود، آن هم در سالهایی که اصلا این نوع نگاه بی سابقه بود.

۱۱- اعتقادداشتند:

کسی که دارای قوه تعقل فعال باشد در برابر آسیب ها می تواند خودش را حفظ کند.

***

خوشبختانه در دوره فعلی در مقایسه با قبل، مراکز تخصصی گسترده ای ایجاد شده که جای بسی خوشحالی است. ما گروه های کودک و نوجوان به سبک استاد محمد حسن راستگو را داریم، مرکز خلاقیت کودک و نوجوان شهرداری را داریم خیلی از کانون ها امکانات مهد و ضرورت توجه به این موضوع برایشان روشن شده است اما چیزی که در اقدامات ایشان شاخص بود:

اول نداشتن اقدامات الغا محور و مظاهر دینی بود تا بتواند مهارت های پایه فرد را فعال کند و برای همه جذاب باشد.

دوم ترجیح در شیوه اجرا در محیط بیرون و عمومی و یا اگر در مسجد هست با دعوت عمومی باشد.

سوم لایه اجتماعی مخاطب طرح برای اجرا کار نیروهای مذهبی و کانون های مساجد بودند تا بتوانند برای مخاطب سنتی خودشان و نیروهایشان برنامه جدید و حتی درآمد جدیدی ارائه بدهند و از طرفی با استمرار چند جلسه ای دیگر مخاطبان غیر سنتی را هم جذب کنند و علاوه بر کارهای تقویمی و مناسبتی سالانه با اقدامات مبتنی بر برنامه خلاق و مسئله محور داشته باشند.

۱۲- ایشان می توانست این کار را در قالب آموزش به مربیان مهدکودک ها و یا تاسیس مهد کودکی با برند خودشان اقتصادی سازی و شخصا پیگیری کنند اما راهی که در آن مقطع انتخاب کرده بودند به اشتراک گذاشتن دستاوردهای تربیتی خودشان بوسیله بازی های مختلف و فارغ از گرایشات و عقاید دیگران برای تربیت نسلی نو با توانمندی بالاتر بود.

مزار استاد مجید محربی کنار تابلو قطعه ایثارگران باغ رضوان اصفهان

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

  1. بانو گفت:

    بسیار جالب و قابل تامل بود.
    امیدواریم چنین طرز فکرها و رویکردهایی در بین سایر نهادها هم مستمر گردد.

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق