یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴

نشریه مسجد امام علی(ع) اصفهان؛

به قلم شهید علی اکبر اژه ای/ نقش سازنده شب قدر

در اینکه شب قدر دقیقاً بررسی و تحلیل نگردیده روشن است، مسلمانان همانند سایر برنامه‌های دینی روح سازنده و بیدار کنندگی آن را دریافت ننموده اند و عملاً اندیشه های آن ها پر است از یکسری برنامه هایی که باید در این شب اجرا شود بدون توجه به بازده های اصیل آن...

به گزارش ندای اصفهان، متن زیر که برای اولین بار در فضای مجازی منتشر می شود نشریه شماره ۱ مسجد امام علی (ع) با عنوان «نقش سازنده شب قدر»است که به قلم شهید علی اکبر اژه ای تنظیم و با رویکردی اجتماعی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

علاقه مندان می توانند سایر مطالب مرتبط با مسجد امام علی(ع) و شهید علی اکبر اژه ای را از اینجا بخوانند.

***

نشریه شماره ۱ مسجد امام علی (ع)

ویژه ماه مبارک رمضان

از: ع. ا.ا.

نقش سازنده شب قدر

خوشبختی یا بدبختی، سلامتی یا بیماری، پیروزی یا شکست، سازنده یا ویران کننده، جوشان یا خاموش بودن تو در طول سال بعد در شب قدر مشخص می شود!!

ادعای شگرف بالا را بارها و بارها در شب های قدر که احیاء برگزار می شود شنیده ایم، سخن در اینجا است که مگر چنین حادثه بهت آوری امکان دارد. مگر ممکن است که انسان در شبی با خدا راز و نیاز کند و یک سال خوشبخت باشد، و یا اینکه در آن شب از در سخن و راز و نیاز با خدا نیاید بدبخت گردد.

اندیشه تیزبین انسان آگاه زمان ما درباره این حادثه فقط از دو سوی می تواند به بررس و تحلیل پردازد؛ یا اینکه این ادعا را نپذیرد و به سادگی چون با اصولی ترین اندیشه های روشنگرانه همگامی و همراهی ندارد به کناری زند،

و یا اینکه بنشیند و درباره این مسأله کمی به ژرفنگری فرو رود و ببیند اگر واقعاً این مسئله تا حدودی هم درست باشد اصولاً امکان پذیرش و تحلیل آن هست یا نیست.

در اینکه باید کدام سو را برگزید به نظر نگارنده بسیار ساده است و آن اینکه به چند اصل زیر توجه نماییم و به انتخاب مسیر بپردازیم:

۱- آیا اصولاً این مسأله ریشه دیرین و اسلامی دارد یا اینکه ساخته و پرداخته دینداران کج اندیش است.

۲- اگر ریشه دینی درستی دارد آیا واقعاً همانند بقیه دستورات و برنامه های دینی در اندیشه مؤمنان به صورت انحرافی وارد شده یا اینکه چنین نیست.

۳- و بالاخره اگر به صورت انحرافی درآمده است حقیقت آن چیست و چه نقشی در بینش دینی و اجتماعی ما باید داشته باشد.

اینک به بررسی هر یک از اصول سه گانه بالا می پردازیم.

اولاً: در اینکه شب قدر ریشه دینی دارد تردیدی نیست و در قرآن که مهم ترین سند قانونگزاری اسلام است رسماً به آن اشاره می کند چنانچه می فرماید:

«انّا انزلناه فی لیله القدر، لیله القدر خیر من الف شهر، تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر، سلام هی حتی مطلع فجر.»

که این سوره (قدر) دلالت دارد بر اینکه شب قدری هست که می فرماید ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم، شب قدری که از هزار ماه برتر و با فضیلت تر است.

در این صورت اصل شب قدر مسأله ای قطعی از نظر اسلام بوده و در روایات و احادیث اسلامی برنامه هایی برای این شب بیان گردیده است که در کتب ادعیه اسلامی موجود است.

ثانیاً: در اینکه شب قدر دقیقاً بررسی و تحلیل نگردیده روشن است، مسلمانان همانند سایر برنامه‌های دینی روح سازنده و بیدار کنندگی آن را دریافت ننموده اند و عملاً اندیشه های آن ها پر است از یکسری برنامه هایی که باید در این شب اجرا شود بدون توجه به بازده های اصیل آن.

ثالثاً: اکنون که عظمت و شکوه شب قدر و نقش سازنده و بیدارکنندگی آن آنگونه که باید درک نگردیده آیا واقعاً هدف و نقش شب قدر در زندگی انسان چیست؟

کوشش نگارنده آن است که در محدوده اطلاعات خود تا آنجا که امکان دارد به بررسی این مسأله اساسی بپردازد و گوشه هایی از جلوه های خیره کننده آن را بنمایاند.

در دستوراتی که درباره شب قدر آمده می خوانیم:

در این شب آنچه باید در سال آینده بر فرد بگذرد تنظیم می شود و اگر انسان بخواهد در آینده خوشکام و خوشبخت باشد باید برنامه های خاصی را در این شب انجام دهد که اصول کلی آن عبارتست از:

۱- احیاء (شب زنده داری) در مساجد و محافل دینی و یا لااقل در منزل.

۲- مراسم خاصی را در این شب انجام دادن که اهم آن عبارت است از نمازهای مستحبی و دعاهایی که در طی یک برنامه ویژه ای انجام می پذیرد. مثلاً در هنگام دعا خواندن (دعای قرآن) در یک دعا قرآن را پیش رو قرار دادن و در دعای دیگر قرآن را بر سر نهادن و بالاخره طلب عفو و بخشش نمودن و از خداوند تقاضای کمک کردن و در پایان به نام یک یک چهارده معصوم خدای را صدا زدن.

۳- اینک سه اصل اساسی که به نظر نگارنده می تواند رهگشای مسیری نوین در تحلیل این برنامه ها باشد را بیان می داریم و در محدوده مقاله و امکانات خود به توضیح هر کدام می پردازیم:

۱- ارتباط با بی نهایت

۲- بررسی پرونده های قبل

۳- برنامه ریزی برای سال بعد و نتیجه گیری فردی و اجتماعی

اصول کلی برنامه های شب قدر که شب تعیین شدن، تنظیم کردن، مشخص شدن و شناسایی نمودن خویشتن است را اگر به دقت بررسی کنیم از سه اصلی که برشمردیم خارج نخواهد شد:

۱- ارتباط با بی نهایت در این شب باید احیاء داشته باشیم یعنی بیدار باشیم، بیدار بودن ما باید هشداری باشد بر اینکه بپاخیزیم و از خمودگی و سستی برون آییم و به سوی خداوند بشتابیم و با راز و نیاز و دعا و ثنا هر چه بیشتر ارتباط خود را با یزدان پاک برقرار سازیم.

خود این شب زنده داری با برنامه های ویژه اش عاملی در صفای روح و دوری از خواهش های مادی و گرایش به خداوند است و در نتیجه انسان باید خود را از خواب غفلت بیدار کند و الا چه بسا شب زنده دارهایی که خطرناک ترین برنامه ها را انجام می دهند.

پس اگر تاکید شده به مسجد یا محافل دینی بروید برای این است که مسیر را تشخیص دهیم، جهت بر ایمان روشن شود، که بیدار بودن یعنی شناسایی خود و آنچه در درون خود داریم و به آن جهت دادن، پس اصل اول پالایش روان از وابستگی هایی است که انسان را مادی بار می آورد و دارای ویژگی های مادیگرانه (مقام- زن- شهرت- شهوت- پول- و غیره) می نماید و با انجام نیایش های مخصوص رهائی از این حالت است و بالاخره قرار دادن قرآن در پیش رو و بر بالای سر گرایش به حقیقت داشتن و از مکتب آسمانی و حیاتبخش اسلام پیروی کردن و قرآن را همواره در پیش رو داشتن و قرآن را دائماً در اندیشه و فکر خویش قرار دادن است و این جز ارتباط با مبداء جهان و گرایش به فرآورده های دین چیز دیگری نیست.

۲- بررسی پرونده های سال های قبل:

در این شب ده بار از خداوند طلب عفو می کند، یعنی باید به فکر فرو رود، به خطاها، اشتباه‌کاری ها، کج روی ها، کج اندیشی های خود توجه کند و از خداوند تقاضا کند که او را اصلاح نماید (یعنی عملاً دست از آن ها برکشد و بازگشت به الله کند).

در این بررسی و تحلیل باید صادقانه سخن بگوید چون در تاریکی شب است و در برابر کسی قرار دارد که آگاه بر تمام اسرار اوست و دیگری نمی تواند او را فریب دهد که خود را فریب داده، دیگر جای پارتی بازی، ریاکاری فریب دادن و نیرنگ نیست چون اوست و تاریکی شب و خدای خودش.

۳- برنامه ریزی: و در پی آن بازگشت و بررسی و تحلیل برنامه های پیشین، با خدای خود سخن گوید و خدا را به چهارده نور مقدس صدا زند یعنی برنامه زندگی، جهت زندگی و حیات خود را مشخص کند.

اگر به پیامبر و به زهرا، به علی، به حسن و حسین و غیره خدا را می خواند یعنی به روش آن ها، به سیستم زندگی آن ها، به اندیشه و عمل آن ها، به رفتار و کردار آن ها گرایش پیدا کند.

آری در این لحظات است که دیگر می توان گفت هر کس سه اصل بالا را دقیقاً اجرا کرد سال آینده خوشبختی اوست، سال آینده سال نیک کامی اوست و سال تعیین مسیر او و اگر عمل نکند نیز طبیعی است چه خواهد شد.

اکنون سیری کوتاه به آثار، آرمان ها و هدف های شب قدر بیفکنید و دریابید اگر قرآن می گوید شب قدر از هزار ماه برتر است چون مثلاً هزار ماه سیاه امویان بر مردم ستم و جور کردند ولی حسین (ع) یک شب تصمیم گرفت و شب قدر اسلام را جهت داد و با قیام سازنده خود تعیین جهت کرد،

و در شب عاشورا اوج تصمیم گیری و برنامه ریزی و بررسی و تحلیل و پیوند با الله بود و روز عاشورا روز نتیجه گیری و اگر در روایت است همه زمین ها کربلا و همه روزها عاشورا است (*پاورقی: کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا) به همین معنی است که شیعه جهت دارد (و آن حسین وار بودن است) مسیر حسین که نساختن با ناروئی ها و ایستادن در برابر آن هاست.

توجه فرمایید اگر فرد فرد ملتی شب قدری داشته باشد و به برنامه ریزی بپردازد آن ملت چگونه بیدار شکوفان، آگاه، هوشیار و سازنده خواهد شد چون سالی یک بار حداقل به برنامه ریزی و جهتگیری و هدفگیری پرداخته است.

این است که قرآن در شب قدر بر پیامبر نازل شد و این شب قدر تعیین جهت برای تاریخ کرد و ملتی را از پستی و رذالت به اوج تمدن کشانید و جهانی را زیر و رو کرد و مسیری را در تاریخ باز نمود.

خلاصه هر فردی شب قدری دارد و هر ملتی شب قدر و اگر در جهان، روز به روز تحولات شگرفی می یابیم به علت آن است که شب برنامه ریزی، جهتگیری آن ها آغاز شده است منتهی مسلمانان قرن‌ها شب قدرشان شبی بود که سال بیچارگی و بدبختی را به دنبال می داشت و هم اکنون نیز کم و بیش چنین است در حالی که با داشتن این برنامه سازنده نباید چنین می‌شدند. در پایان از خداوند خواهانیم که شب قدر را قدر نهیم و آگاهانه به آن توجه نمائیم.

نقل از: کتاب ره آورد، ص ۵۶ تا ۶۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق