شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱

مستند «سرو قامتان جاودانه تاریخ»/ گفتگو با خانواده و دوستان شهید علی اکبر اژه ای

شهید حجت‌الاسلام علی‌اکبر اژه‌ای (از شهدای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی)، سومین فرزند آیت‌الله علی ‌محمد اژه‌ای در خاندانی مشهور به علم و تقوا و فقاهت مردادماه سال ۱۳۳۱ در شهر تاریخی اصفهان دیده به جهان گشود...

به گزارش ندای اصفهان، متن زیر که برای اولین بار در فضای مجازی منتشر می شود، متن پیاده سازی شده مستند «سرو قامتان جاودانه تاریخ» است که به یاد شهید حجت‌الاسلام علی‌اکبر اژه‌ای از صداوسیمای اصفهان پخش شده است.

در پیاده سازی این متن، رعایت کامل تطبیق با فایل اصلی انجام شده است.

علاقه مندان می توانند سایر مطالب مرتبط با شهید علی اکبر اژه ای را از اینجا بخوانند.

***

آیت الله خامنه‌ای: در واقعه حادثه هفت تیر، آنچه که بیش از همه اهمیت دارد این است که در این حادثه عزیزترین و برجسته‌ترین عناصر انقلاب در معرض فداکاری قرار گرفتند و فدا شدند.

راوی: و چنین است داستان کسانی که جز خدا نخواستند و جز برای خدا نکوشیدند و در راه خدا از هیچ مانعی نهراسیدند. آن‌ها در بستر زمان اهل خسران نبوده و نیستند و لحظه لحظه عمرشان به عمل صالح گذشته است و این روایت نخل بلند استقامت است. داستان اختران آسمان ایمان و نقل خیل سربداران… (تصاویر شهید علی اکبر اژه ای و گلستان شهدای اصفهان)

راوی: شهید حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر اژه‌ای سومین فرزند آیت‌الله علی ‌محمد اژه‌ای در خاندانی مشهور به علم و تقوا و فقاهت مردادماه سال ۱۳۳۱ در شهر تاریخی اصفهان دیده به جهان گشود.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مهدی اژه‌ای (برادر شهید): نام ایشان را به نام جد ما مرحوم آیت الله ملا علی‌اکبر اژه‌ای که صاحب کتاب‌های متعدد من ‌جمله «زبده المعارف» بود نام نهادند.

و پدر ما مرحوم آیت الله میرزا علی‌محمد اژه‌ای از علمای عارف، وارسته و شایسته ای بودند. و لذا ما در چنین خانواده‌ای رشد پیدا کردیم.

 راوی: و از این ‌رو شهید اژه‌ای در نوجوانی سخت تحت تأثیر روحیات، اخلاق و ملکات روحی پدرش قرار گرفت و از همان ابتدا در طریق الی‌الله مدارج کمال را یکی پس از دیگری پشت سر نهاد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی اژه‌ای (برادر شهید): یک ویژگی که ایشان داشت از همان سنین هفت- هشت سالگی علاقه وافری به امر نماز و نماز جماعت داشت و در مسجد محل شرکت می‌کرد.

راوی: آیت الله محمد علی اژه‌ای در تربیت فرزند همت فراوان به کار برد و فرزندان را آماده کسب دانش و فقه آل محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم می نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی اژه‌ای: دوران تحصیل را طبق معمول ما برادران تا کلاس سوم دبیرستان آن روز که سیکل اول می‌شد به طور مرسوم در دبیرستان طی کردیم و بعد وارد حوزه علمیه شدیم. ایشان هم همین طریق را داشت و نتیجتاً در سال حدود ۴۶-۴۷  بود که ایشان وارد حوزه علمیه شد.

راوی: شهید علی‌اکبر اژه‌ای در مدارس علمیه صدر بازار، خواجو و ملاعبدالله به فراگیری علوم و معارف حوزوی مشغول شد و هم ‌زمان به طور متفرقه با شرکت در دوره آزمون‌های دبیرستان موفق به اخذ دیپلم متوسطه گردید.

 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید حسین بهشتی‌نژاد (مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان):  روحانی فاضل، مبارز، پرحرارت و پرانرژی و از چهره‌های محبوبی بود که در سن جوانی توانست جمع بین دروس حوزوی و دروس دانشگاهی را داشته باشد.

 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مهدی اژه ای: کنکور دانشگاه شرکت کردیم در رشته روان‌شناسی، البته قصد ما این نبود که از این تحصیلات استفاده استخدامی کنیم. بلکه بیشتر بحث آشنایی با خصوصیات تعلیم و تربیت و مسائل روان‌شناسی بود که مایل بودیم با نوجوانان و جوانان که سر و کار داریم اطلاعات علمی لازم را هم داشته باشیم.

محمد اژه‌ای (برادر شهید): اصلی‌ترین تلاشی که ایشان انجام می‌دادند قبل از پیروزی انقلاب کار با دانشجو و دانش‌آموز بود و راه یافتن به دانشگاه این فضا را بازتر می‌کرد و حضور در دانشگاه به‌‌عنوان یک میدان فعالیت مناسب‌تر در ارتباط گیری با جوانان و فعالیت‌های آن‌ها به خصوص فعالیت های سیاسی که در محیط‌های دانشگاهی قابل تقدیر بود عملاً با این حضور آن فضا را شکوفاتر می‌کرد.

حجت‌الاسلام سید حسین بهشتی‌نژاد: این عزیز در آن دوران سخت و دشوار حاکمیت طاغوت توانست کانال‌هایی و راه‌هایی را برای انس با جوانان و تحکیم عقاید آن‌ها، تقویت پایگاه فکری آن‌ها، آشنایی آن‌ها با اصول اسلامی با معارف اسلامی با راه امام و نهضت امام راحلِ عظیم‌الشأن ایجاد بکند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمد زاهد نجفی: شهید علی‌اکبر اژه‌ای از دوستان بسیار صمیمی اینجانب بودند. ایشان از معدود طلابی بودند که در آن زمان علاوه بر تحصیل در علوم دینی و حوزوی دارای مدرک لیسانس فلسفه و روان‌شناسی بودند. از مبارزین متعهد و شجاع بودند، ارتباط تنگاتنگی با مرحوم شهید بهشتی داشتند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مهدی اژه ای: با شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی که سید شهیدان انقلاب اسلامی است، نسبت فامیلی نزدیک داشتیم. اخوی بزرگ‌تر ما داماد ایشان است و مادر ما دخترخاله با ایشان بودند و با پدر ما پسرعمه و پسردایی بودند، نسبت فامیلی نزدیک.

ولی در عین ‌حال شهید بزرگوار علی اکبر علاقه‌مند بود به این‌که با علمای شهرها بالخصوص علمای قم ارتباط نزدیک داشته باشد، گاهی به‌صورت مکاتبه گاهی حضوری و لذا بسیاری از علما را خدمتشان می‌رسید مثل آیت الله مطهری، شهید هاشمی‌نژاد، شهید مفتح، شهید باهنر و در گفت‌وگو با بعضی از علما از نزدیک یا مکاتبه و نتیجتاً با آقای بهشتی هم همین‌طور بود در مباحث مختلف؛ لذا هم خدمت ایشان بحث و سؤالات بود، هم راهنمایی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بود، هم جزواتی که تهیه می‌شد و به‌صورت نشریه‌ای منتشر می‌شد، خوب شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی انتشارات مسجد امام علی را به آن نظر ویژه داشتند و ایشان گاهی این‌ها را تصحیح می‌کردند و بعد از تصحیح ایشان به چاپ می‌رسید.

راوی: شهید علی‌اکبر اژه‌ای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را از سال ۱۳۴۴ شمسی با ورود به «کانون علمی و تربیتی جهان اسلام» در شهر اصفهان که نقش بسیار قابل‌توجهی در جذب جوانان داشت آغاز نمود.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین بهشتی نژاد: کانون علمی و تربیتی جهان اسلام که در آن زمان بسیار حرکت زیبایی بود که بعضی از چهره‌های ارزشمند علمی و مبارز، این محل امن و مرکز بزرگ را در خیابان آمادگاه اصفهان تأسیس کردند و شخصیت‌هایی مانند مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی، هاشمی‌نژاد، مرحوم علامه جعفری، این عزیزان را دعوت می‌کردند برای سخنرانی.

حجت الاسلام مهدی اژه ای: من و اخوی آقای علی‌اکبر اژه‌ای شهید بزرگوار و اخوی بزرگ‌تر حاج آقا جواد ابتدائاً به ‌‌عنوان همکاری وارد شدیم و کلاس‌هایی را هم شرکت می‌کردیم. کلاس‌های مختلفی بود، عقاید بود، زبان فرانسه بود، که آقای حاتم زاده تدریس می‌کردند. ابتدائاً در این کلاس‌ها بودیم ولی بعد از یکی دو سال که شد خود ما همان‌ جا مشغول ایجاد کلاس شدیم که شهید علی‌اکبر اژه‌ای کلاس‌های بسیار پررونق و موفقی داشت.

استاد احمد زمانی (استاد دانشگاه): آنجا، جایی بود که بسیاری از شخصیت‌های برجسته علمی و دینی کشور نظیر مرحوم شهید دکتر بهشتی، مرحوم علامه محمدتقی جعفری، علامه شهید مرتضی مطهری، آیت الله ناصر مکارم و بسیاری دیگر از بزرگان کشور که در اصفهان رفت ‌وآمد می‌کردند برای ارتباط با جوانان و دانشگاهیان از این کانون استفاده می‌کردند. من هم توفیق داشتم که در این کانون به ‌‌عنوان یک عضو حضور پیدا کنم و از این بزرگان و از شهید حجت‌الاسلام اژه‌ای استفاده بکنم.

راوی: پس از تعطیلی کانون در سال ۱۳۵۲ شهید اژه‌ای فعالیت‌های خود را در مسجد امام علی (ع) شهر اصفهان با برگزاری نشست‌های علمی، مذهبی و اجتماعی و روشنگری علیه رژیم پهلوی و بیدارسازی نسل جوان ادامه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اژه‌ای: بخش‌هایی از فعالیت شهید بزرگوار حجت‌الاسلام علی‌اکبر اژه‌ای در همین مسجد امام علی انجام شد. بخش مهمی از فعالیت‌ها…

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد زاهد نجفی: و آنجا واقعاً جوانان پروانه‌وار دور ایشان می‌چرخیدند. مرکز فعال علمی قرار دادند آنجا را، از مبارزین دعوت می‌کردند و می آمدند سخنرانی می‌کردند، پخش کتاب‌های مذهبی…

استاد احمد زمانی: مرحوم شهید اژه‌ای هر وقت احساس می‌کرد که در یک زمینه‌ای جوان‌های جامعه دچار کمبود و خلأ اطلاعاتی هستند سعی می‌کرد که به نحوه ساده‌‌ای این‌ها را پوشش بدهد و رفع نیاز بکند. آن موقع عناصر مارکسیست بر روی موضوع فقر در اجتماع تأکید زیاد می‌کردند، ایشان با یک جزوه‌ای تحت این عنوان سعی کرد دیدگاه‌های اسلام را برای رفع فقر و نابودی فقر در جامعه‌های مسلمان بیان بکند.

راوی: شهید اژه‌ای در این مدت جزوات پرمحتوایی را به نام «فرصت در غروب» منتشر کرد.

حجت السلام و المسلمین مهدی اژه ای: فرصت در غروب که مخصوص مقالاتی بود که بانوان فرهیخته و باسواد می نوشتند و برخی افراد غیره (غیر بانوان) مقالاتشان چاپ می‌شد. برادر بزرگترمان آقای دکتر اژه‌ای در این انتشارات فعال بود و بعد که ایشان برای ادامه تحصیل به خارج رفت شهید بزرگوار علی‌اکبر اژه‌ای چندین شماره این نشریه ها را شخصاً همت کرد و به چاپ رساند.

استاد زمانی: برخی از افراد در آن مقطع از زهد یک نگاه انحرافی داشتند، جزوه ای با این نام ایشان منتشر کرد و تلاش کرد که دیدگاه جامعه و جوان‌ها را نسبت به این مفاهیم اسلامی اصلاح کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین بهشتی‌نژاد: یا کتب دیگر و بیانیه‌هایی که درآن زمان ایشان منتشر می کرد حتی تا مرز تیراژ پنجاه هزار جزوه و نشریه ایشان به جوانان عزیز منتقل می‌کردند و می‌دانند عزیزان بیننده و شنونده که در آن شرایط تیراژ پنجاه هزار نفر نشر یک اثر معنوی و علمی و سیاسی بسیار کار دشواری بود.

حجت السلام و المسلمین مهدی اژه ای: فعالیت های ما برادران، در این مسجد علاوه بر حمایت و همراهی جوانان و افراد انقلابی محل، حمایت جدی و معنوی و پشتیبانی مرحوم آیت‌الله علی‌محمد اژه‌ای بود که در تمام این برنامه‌ها هم پشتیبانی می‌کردند و هم حمایت می‌کردند و ما یقین داریم در اثر دعای ایشان کارهای ما توفیقات خوبی می‌رسید. (تصاویر مسجد امام علی(ع) و حسینیه هارونیه)

راوی: فعالیت‌های سیاسی شهید اژه ای بسیار چشمگیر بود و انحرافات سیاسی و دیدگاه‌های انحرافی گروهک‌ها را به‌ خوبی می‌شناخت و به روشنگری علیه آنان می‌پرداخت.

قسمتی از مصاحبه تلویزیونی شهید علی‌اکبر اژه‌ای با سیمای کرمانشاه:

«…امام می‌آید موضع می‌گیرد و جداً هم موضع می گیرد چون می‌داند همه این ملی‌گراها مرضشان خلاصه، دردشان این است که نمی خواهند اسلام حاکم بشود، نمی‌خواهند قرآن حاکم بشود. آن دیگری می گوید آخوندیسم، آن دیگری می‌گوید روحانیت، آن دیگری می‌گوید ارتجاع، آن دیگری می‌گوید چی و همه، فرقی نمی‌کند، همه یک مرض دارند، یک بیماری دارند، یک درد دارند و دردشان این است که اسلام به وجود نیاید، مکتب حاکم نشود. وقتی اسلام به وجود نیامد به درونش خزیده می شود؛ [اولا] خطرش برای امپریالیسم کمتر می شود. دوما محاصره راحت‌تر می شود.»

 حجت الاسلام و المسلمین مهدی اژه ای: یکی از انتشارات دیگری که راساً خود شهید بزرگوار دنبال می‌کرد در برخوردی بود که با گروهک منافقین و گروه‌های انحرافی داشت.

احمد زمانی (استاد دانشگاه): و به‌ خصوص در سال‌های ۵۸ و ۵۹ و آغاز ۶۰ که متأسفانه با شبهه افکنی‌های بعضی گروه‌های معاند همراه بود، ایشان در آگاه‌سازی جوانان عزیز کشور ما نقش ویژه‌ و برجسته‌ای داشت.

شهید حجت الاسلام علی اکبر اژه ای (در مصاحبه با سیمای کرمانشاه):  و این توطئه را امپریالیسم چه شرقی و چه غربی اش با تمام قوا می کوبد که اگر نتوانست انقلاب را وابسته کند، اگر نتوانست رهبریش را چه کند و چه کند و چه کند یا اگر توانست رهبری را تضعیف کند، در کنارش مسئله ملیت و ناسیونالیزم را مطرح می‌کند.

کاری نداریم که برخورد اسلام با ناسیونالیزم و برخورد مارکسیزم با ناسیونالیزم دو نوع برخورد است. اگر لنین از ایجاد ناسیونالیزم می‌ترسد برای این‌که خودش می‌خواهد حاکم باشد و خودش می‌خواهد یک سلطه جدیدی ایجاد بکند. ولی اگر اسلام به ناسیونالیزم به آن معنای خطرناکش حمله می‌کند برای این‌که بشر را تفکیک ‌شده نمی‌بیند و به بشریت اعتقاد دارد، به انسانیت اعتقاد دارد، نه به خلق، خلق محدود و به ملت محدود و به قشر محدودی.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اژه ای: و با جلساتی که با استاد بزرگوار آقای پرورش داشت که ایشان سهم بزرگی در فعالیت‌های ما و به خصوص شهید بزرگوار علی‌اکبر اژه‌ای داشتند، پی به انحرافی بودن عقاید این‌ها و مارکسیستی بودن این‌ها برده بودند و لذا جزواتی چاپ شد که همه‌اش تفسیر حقیقی قرآن بود- موضوعاتی که از آنها تفسیر مادی می‌کردند- مثل بحث توکل، تقوا، ایمان، صبر، انسان، نقش شخصیت‌ها در تاریخ.

راوی: با پیروزی انقلاب اسلامی، شهید اژه‌ای به روشنگری علیه چهره‌های لیبرالیسم، فدایی، توده‌ای، و التقاطی ادامه داد و با برگزاری جلسات عقیدتی در مسجد امام علی (ع) شهر اصفهان پرده از ماهیت چهره نفاق و وابستگان به استکبار برداشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اژه ای: نسبت به پدر و مادر یک احترام و ادب ویژه‌ای داشت و بسیار عاطفی هم بود. وقتی پدر یا مادر یک مشکلی داشتند یا ناراحتی داشتند، ایشان آشکارا، نوجوان بود اما گاهی اشک در چشمانش می آمد در عواطفی که داشت.

محمد اژه‌ای (برادر شهید): از ویژگی‌های شهید اژه‌ای نظم بسیار بالا و دقت در انجام تکالیف بود، به طوری که زبانزد خاص بود و در همه اقوام و در خویشاوندان، ایشان شاخص بود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد زاهد نجفی: نسبت به دوستانشان بسیار دلسوز بودند، کار راه‌انداز بودند و اگر می فهمیدند دوستی از آن‌ها مشکلی دارد تا آنجایی‌که برایشان امکان داشت در حل مشکل او همکاری می‌کردند.

احمد زمانی (استاد دانشگاه): همین موضوع باعث شده بود که شخصیت ایشان برای افراد مختلف به خصوص جوانان و نوجوانان فوق‌العاده جذاب بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اژه ای: و بسیار فرد منظم و پاکیزه و حسابگر بود، روی وقتش حساب می‌کرد در همان زمان‌ها.

استاد زمانی: همه اصول علمی و دینی را در برخوردش با دیگران و دوستان و شاگردانش رعایت می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد زاهد نجفی: علاقه‌مند به اهل ‌بیت عصمت و طهارت بودند، گاهی ما با هم روضه می‌رفتیم، وقتی که از مجلس روضه بیرون می‌آمدیم کاملاً محسوس بود که ایشان خیلی گریه کرده اند، چشمان قرمزی داشتند و معلوم بود که علاقه شدید به حضرت آقا اباعبدالله‌الحسین سرور آزادگان داشتند.

محمد اژه ای: در مسجد محل به ‌‌عنوان یک نوجوان حاضر در صفوف اول نماز جماعت شناخته می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد زاهد نجفی: ایشان خیلی خوش‌اخلاق و خوش‌برخورد بودند و می‌توانم ادعا کنم هرگز لبخند از لبان ایشان جدا نمی‌شد. حتی اگر خودشان مشکلی داشتند، مشکل را به‌صورت ظاهر برای کسی نمایش نمی‌دادند. به مصداق همان روایتی که از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده است: «المؤمن بُشرُه فی وجه و حُزنُه فی قلب». مؤمن آن کسی است که خندان بودنش در چهره کاملاً مشخص است (خوشحال بودنش)، ولی حزن و اندوهش در دلش است.

محمد اژه‌ای: اکثر دوستانی که با ایشان مأنوس بودند چه در سفرها، چه در رفاقت ها، چه در دوران تحصیل، این شادابی را به‌‌ عنوان یک شادابی جدّی در کنار انقلابی بودن، مبارز بودن و حساسیت‌هایی که در برخورد با رژیم داشتند، که مجموعه خاطرات دوستان ایشان همه و همه از این تیزبینی و حساسیت سیاسی، شادابی و در عین ‌حال صداقت و امانتی بود که در این حرکت‌ها دیده می‌شد.

 حجت‌الاسلام محمد زاهد نجفی: شهید اژه‌ای اهل مطالعه بود و خصوصیت جالب دیگری که داشت این بود که بعضی از اوقات با بودجه شخصی خودش کتاب می‌خرید و به بچه‌ها اهدا می‌کرد و می‌گفت برو کتاب را بخوان (با پول خودش) برای این‌که جوانان را اهل مطالعه بکند و این بسیار ارزشمند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اژه‌ای: در خانواده ما همه ما این‌طور بودیم ولی ایشان خیلی از ما هم بیشتر، که علاقه‌ای به علما داشت، مثلاً در چهارم، پنجم دبستان بود یک آلبومی (که آن زمان آلبوم عکس تازه رایج شده بود) ایشان از پول عیدیش آلبومی خریده بود و عکس علما در آن بود.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد زاهد نجفی: هرچه داشت صادقانه می‌آورد و می‌گفت من این‌قدر پول دارم و خرید می‌کرد و اینکه حالا من سهمم زیاد شد و بیش از سهمم شد، این حرف‌ها اصلا برایش مطرح نبود یعنی سخاوت داشت در سفر.

استاد احمد زمانی: من بد نیست اشاره بکنم که ایشان علاوه بر اخلاق بسیار خوبی که داشت از تیزبینی سیاسی برجسته‌ای نیز برخوردار بود. ایشان هم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با شناخت دقیق از مسائل جامعه و جهان مواضع درست را اتخاذ می‌کرد.

 حجت الاسلام شهید علی اکبر اژه‌ای (در مصاحبه تلویزیونی): «انّا خلقناکم من ذکرٍ و انثی…» نه خلقنا الایرانیون، نه خلقنا مثلاً الکردیون، نه خلقنا البلوچیون، نه خلقنا الترکیون، خیر، «بشر»، «بشر» مطرح است. «یا ایّها الناس»، «یا ایّها الذین آمنوا»، خطاب به آن‌ها که در یک مکتب قرار گرفته‌اند، خطاب به کل بشر و می‌بینیم که آمریکا می‌کوشد که «ملیت» را حاکم بکند، «ملیت» که حاکم شد خیلی خطر برای آمریکا کم می‌شود، خیلی خطر برای شوروی کم می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی اژه ای: و بعد از انقلاب، چیزی که مرز او را از همه جدا می‌کرد، یعنی هر گروهی را که می‌خواست شناسایی بکند در درجه اول معیارش این بود که این‌ها نظرشان راجع به امام چه هست؟ لذا گروه‌های مختلفی که آن زمان بودند، جمع‌هایی که بودند، در مساجد بودند، انجمن حجتیه بود یا گروه‌های دیگر، البته با همه رفت ‌وآمد داشت ولیکن  به میزانی که برای این‌ها اهمیت قائل بود به میزانی بود که این‌ها نسبت به امام چه نظری داشتند.

محمد اژه ای: یکی از خاطرات خوبی که مرحوم شهید اژه ای داشتند گزارشی بود که از جبهه‌ها خدمت مقام معظم رهبری برده بودند و یک شب را در خدمت ایشان مهمان بودند و نقل ایشان این بود که وقتی که در خدمتشان بودیم، هنگامی که مقام معظم رهبری مشغول شام شدند، گزارشی از جبهه‌ها تلفنی به ایشان داده شد و حدود سه ربع ساعت این گزارش را با ‌دقت پیگیری می‌کردند و نوع تعاملی که ایشان داشتند را همیشه شهید اژه‌ای به ‌‌عنوان یکی از خاطرات زیبای خودش نقل می‌کرد.

احمد زمانی: من که در آن چند روز آخر توفیق داشتم مسافرتی را با ایشان به تهران داشته باشم، شاهد برخی از گفتگوهای ایشان با مقامات درجه اول کشور و حتی مقامات نظامی مثل مرحوم شهید صیاد شیرازی، مرحوم شهید محمدعلی رجایی که آن موقع سمت نخست وزیری را داشت که ایشان دائم در تلاش بود که امور کشور در یک جریان درستی ادامه پیدا بکند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اژه ای: حزبی را که ایشان بعد از انقلاب در آن شرکت کرد «حزب جمهوری اسلامی» بود که با تایید و تاکید امام راحل این حزب تشکیل شده بود و بنیانگذارانش علماء مورد تایید امام بودند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین بهشتی نژاد: و نهایتاً این انس و ارتباط وسیعی که از نظر بستگی و خویشاوندی بود و هم از نظر مبانی دینی و علمی و سیاسی در آن جمع صمیمی شهدای هفت تیر، این عزیز زیر آن سقف حاضر شد، در کنار شمع وجود مرحوم شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و در این فاجعه عظیم به فیض شهادت نائل شد.

راوی: این روحانی مبارز سرانجام بر اثر کینه‌توزی‌های شقی‌ترین اشقیای دوران در فاجعه ضد بشری هفتم تیرماه ۱۳۶۰ پس از سال‌ها خدمت و جلب رضایت حق، عاشقانه درحالی‌که سراسر وجودش برای اسلام، قرآن، وطن و همنوعان خود می تپید به همراه سیدالشهدای انقلاب شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و دیگر عاشقان دل‌باخته به سوی معبود شتافت و با خون سرخ خود راه را برای نیل به سعادت و نیک‌بختی آیندگان روشن نمود.

حجت الاسلام سید حسین بهشتی نژاد: روح این عزیز با دیگر شهدای هفت تیر و با شهدای کربلا و روح مقدس حضرت سید الشهدا علیه الصلاه والسلام محشور باد و سر سفره آن بزرگواران همچنان متنعم باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق