شنبه ۰۲ شهریور ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱

ویژگی های نخست وزیر!/ نشریه شماره ۹ حزب جمهوری اسلامی

سیاست رئیس جمهوری تا آن لحظه که با اتکاء به نیروی این مردم جان بر کف تا مرز آزاد ساختن دانشگاه ها از چنگال خونین گروه های سیاسی پیش رفت، سیاستی مبتنی بر اصول بود ولی از آن لحظه ای که این حرکت به وسیله پاره ای به دامن ملاحظه کاری فروغلطید و به ضرر خلق و فرزندان جان بر کف خلق و به نفع گروه های مسلح حرکت کرد، راهش را از توده برید و در خلاء گم شد

به گزارش ندای اصفهان، متن زیر که برای اولین بار در فضای مجازی منتشر می شود، نوشتار شماره ۹ حزب جمهوری اسلامی است که با عنوان «ویژگی های نخست وزیر» در تیرماه ۱۳۵۹ به چاپ رسیده و با لحن خاصی از ویژگی های یک نخست وزیر در طراز انقلاب اسلامی ایران سخن می گوید.

پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان مفتخر است که توانسته است آرشیو کاملی از جزوات و نشریات حزب جمهوری اسلامی را برای علاقه مندان و پژوهشگران در فضای مجازی منتشر کند. اینجا را ببینید.

***

ویژگی های نخست وزیر

تیراژ ۲۰۰۰۰

چاپ اول ۲۵/۴/۵۹

 

بسم الله الرحمن الرحیم

[صفحه اول و دوم مفقود]

……….خواهیم کرد. هر چند تو ناشیانه دستت را روکنی و برای از میدان به در کردن ما، ما را فرصت طلب بخوانی، ما که با هوچی گری مرتجع و فرصت طلب و قدرت طلب و معلوم الحال معرفی می شویم، هم اکنون می خواهیم نظرات خود را درباره ویژگی هایی که یک نخست وزیر در دوران انقلاب اسلامی باید داشته باشد بیان کنیم تا تو ظرف ۴۸ ساعت آینده برچسب مناسبی را برای لجن مال کردن ما انتخاب کنی و به جای کار کردن و به درد مردم رسیدن به این طرف و آن طرف بزنی و با سخنرانی و مقاله نویسی و هوچی گری ما را و جریان حق انقلاب را هماهنگ با دو قدرت فائقه جهانی زیر بمباران تبلیغاتی خودت قرار بدهی و ما امیدواریم در راه انقلاب و در راه خدای بزرگ از جان و مال و نام خود بگذریم. چنین باد!

***

تا آنجایی که الآن به نظرم می رسد، ویژگی های یک نخست وزیر ایده آل را به اشاره مورد توجه قرار می دهم، البته به ترتیبی که به ذهنم خطور کند ذکر خواهم کرد و خواننده می تواند بر اساس اولویت هایی که آن خصوصیات دارند آن ها را یک و دو کند و تنظیم نماید. بشماریم:

۱- اصل اعتقاد به مکتب

۲- اصل عمل به مکتب و عدم سوء سابقه ضدمکتبی و یا غیرمکتبی

۳- اصل اعتقاد به رهبری امام

۴- نخست وزیر در این شرایط بحرانی باید وابسته به یک جریان فکری مشخص باشد تا کابینه ای که ترتیب می دهد از انسجام کافی برخوردار باشد نه این که کابینه اش کلکسیونی از مشاهیر ناهماهنگ و نادم ساز باشد.

۵- نخست وزیر باید جوان و فعال باشد، متعلق به نسلی باشد که انقلاب کرده است.

۶- نخست وزیر باید فرنگی مآب نباشد. غرب زاده نباشد. اصلاً مجلس باید توجه کند نخست وزیر ایران حتی المقدور تحصیل کرده غرب نباشد و چشم و دلش به دست و دامن فرنگ مآب ها بسته نشده باشد.

۷- نخست وزیر باید ابتکار عمل داشته باشد. به شکل سایه ای از سایر شخصیت ها و قدرت ها در نیاید.

۸- نخست وزیر باید خط سیاسی امام را دقیقاً بشناسد و بداند که خط امام را باید در زاغه نشین ها و حلبی آبادها بررسی کرد نه در کوچه باغ های صفحات شمال!

۹- نخست وزیر باید از شجاعت و شهامت کافی برخوردار باشد. از جنگ با دشمن هیچ گونه هراسی نداشته باشد و در عین حال بداند که چه زمانی باید جنگید و چه زمانی باید صلح کرد.

۱۰- نخست وزیر باید هیچ گونه گرایشی به خط ارتباط با غرب نداشته باشد.

۱۱- نخست وزیر باید بداند دشمنی ما با آمریکا یک دشمنی بنیادی است و در عین حال اگر بلوک شرق بخواهند با ما از در دشمنی وارد شوند ما در لزوم مقابله به مثل تردیدی نخواهیم کرد، هر چند در همه حال صلح و دوستی را دوست داریم.

۱۲- نخست وزیر باید جغرافیای سیاسی جهان امروز را دقیقاً بشناسد. ما اگر دشمنان فراوانی داریم ولی می توانیم دوستانی نیز داشته باشیم، مثلاً در بلوک شرق ما می توانیم با کشورهایی نظیر یمن جنوبی بیشتر رابطه برقرار کنیم و تنگه باب المندب را به صورت طنابِ دارِ امپریالیزم درآوریم و بین کشورهای جهان سوم می توانیم به روی همکاری متقابل اقتصادی ایران و هند محاسبه کنیم و در بین کشورهای طرفدار غرب، زمینه هایی برای همکاری ایران و ترکیه در حدود معقول قابل پیش بینی است.

۱۳- نخست وزیر باید ریشه های مکتبی این انقلاب خون بار را بشناسد، نه این که مانند منحرفین و کمونیست ها و خط ارتباط با غرب از آن ها تحلیل های نیم بند به دست دهد.

۱۴- نخست وزیر باید نمونه اخلاق اسلامی باشد، کیش شخصیت نداشته باشد، هر چند دم از ضرورت مبارزه با آن بزند.

۱۵- نخست وزیر باید ساخت های اجتماعی، سیاسی فرهنگی جامعه کنونی را به دقت بشناسد و منابع انرژی زای آن را بتواند به درستی کشف نماید.

۱۶- نخست وزیر باید اسلامی فکر کند و عمیقاً توطئه هایی که در کمین انقلاب است را بتواند تشخیص دهد، مثلاً بتواند دینامیسم جریان سازی سازمان سیا در ایران را تشخیص دهد و بفهمد.

۱۷- نخست وزیر باید شمای نسبتاً دقیقی از مسیر حوادث در خاورمیانه و به طور کلی در سراسر جهان داشته باشد، مثلاً باید بداند که اگر اوضاع عراق هم چنان رو به وخامت برود اشتهای اسرائیل برای اشغال رودخانه لیطانی تیزتر خواهد شد.

۱۸- نخست وزیر باید مواضع ابرقدرت ها را در مقابل انقلاب اسلامی ایران به خوبی درک کند و فرق شیاطین ریز و درشت با یکدیگر را تشخیص دهد.

۱۹- نخست وزیر باید راه حل مناسبی برای مقابله با سیستم اداری موجود داشته باشد مثلاً باید بداند که در شرایط ایران بهترین راه حل برای مقابله با عوارض بوروکراسی سیستم مضاعف است. (در این باره توضیح خواهیم داد)

۲۰- نخست وزیر باید ضرورت انسجام قوای مملکتی وقوف داشته باشد و با رئیس جمهور کمال همکاری را بنماید.

۲۱- قدرت درک مواضع و ساخت نیروها و گروه های سیاسی متفاوت را داشته باشد و به اصطلاح همه را با یک چوب نراند؛ مثلاً در غائله کردستان چندین گروه سیاسی، نظامی فعالیت می کنند که مواضع و ساخت و ماهیت هر یک از آن ها با دیگری همانند و مشابه نیست، هر چند همه آن ها در مقابل انقلاب اسلامی ایران جبهه مشترکی را به وجود آورده اند. مثلاً گروه کومله که در کردستان فعالیت می کند و دست به جنایت هولناکی از قبیل زنده به گور کردن دسته جمعی مسلمانان و زنده زنده مثله کردن دختران و پسران جوان کرده است اساساً یک سازمان آمریکایی است و دقیقاً زیر نظر سیا و موساد اداره می شود و صلاح الدین مهتدی یکی از رهبران آن از مزدوران مستقیم سازمان سیاست که روابط نزدیکی نیز با شیخ عزالدین حسینی دارد در حالی که حزب دموکرات در کردستان ریشه های مردمی نیز دارد هر چند رهبری آن از مردم کرد بریده و به بیگانه پیوسته است.

اصولاً گروه های موجود در سطح مملکت را به سه دسته می توان تقسیم کرد؛ شرق‌گرا همچون مجاهدین خلق، غرب‌گرا هم چون جبهه ملی، خودجوش مثل سازمان های متنوع سیاسی و نظامی که هماهنگ با انقلاب از درون خلق جوشید، و همراه خلق رشد کرده و سرنوشتشان به سرنوشت خلق پیوند خورده است همچون سازمان فجر اسلام و خود این سازمان ها نیز از نظر زیرساخت درونی باید مورد دقت قرار بگیرد:

رهبری سازمان ها نوعاً آسیب پذیرتر از بدنه آن می باشد، به عنوان مثال سازمان چریک های فدائی خلق اساساً یک سازمان ضدامپریالیستی است که ممکن است امپریالیزم در راس آن و در رهبری آن نفوذ کرده باشد کما اینکه کابینه بازرگان یک کابینه ملی بود اما امریکا توانسته بود به وسیله امیر انتظام در داخل آن نفوذ کند.

نخست وزیر دوران انقلاب باید ساخت و بافت گروه های سیاسی گوناگون را دقیقاً بشناسد و خلاصه همه را با یک چوب نراند که بعد ناگزیر شود هیئت حسن نیت به چهار گوشه ایران اعزام دارد.

۲۲- نخست وزیر دوران انقلاب اسلامی باید بیشترین تکیه را به مردم داشته باشد، این سخن که باید به درِ اغلب وزارتخانه ها قفل زد تا ملت راحت شود از هر که باشد و گوینده این سخن امروز هر موضعی که داشته باشد مبین اتکاء گوینده آن به خلق است. با تکیه به نیروی عظیم خلق می توان بر هر مشکلی پیروز شد ولی این پندار غلط که باید مردم را خانه نشین کرد، مردم را از کارها دور نگه داشت تا اژدهای نظام بی در و دروازه اداری دوباره خودش را جمع و جور کند، منتهی به اجرای سیاست قدم به قدم عقب نشینی به نفع امپریالیزم خواهد شد.

سیاست رئیس جمهوری تا آن لحظه که با اتکاء به نیروی این مردم جان بر کف تا مرز آزاد ساختن دانشگاه ها از چنگال خونین گروه های سیاسی پیش رفت، سیاستی مبتنی بر اصول بود ولی از آن لحظه ای که این حرکت به وسیله پاره ای به دامن ملاحظه کاری فروغلطید و به ضرر خلق و فرزندان جان بر کف خلق و به نفع گروه های مسلح حرکت کرد، راهش را از توده برید و در خلاء گم شد و باعث شد که توده های جوان و مبارز اطمینان خود را تا حدود فراوانی نسبت به قوای مجریه از دست بدهند. به مردم باید اطمینان کرد. همیشه نباید مردم را در برنامه های شعار دخالت داد آن ها را باید در کارها نیز دخالت داد و این بزرگترین رسالت نخست وزیر دوران انقلاب اسلامی ایران است.

۲۳- موضع نخست وزیر در مقابل ساخت سیاسی نظامی، اقتصادی جهان امروز باید متکی و مبتنی بر اصول باشد ایران نمی تواند علیه یک ابرقدرت و به نفع ابرقدرت دیگر وارد یک بازی کثیف سیاسی بشود؛ مثلاً مسائل افغانستان را نمی توان با کمک آقاشاهی ها حل کرد چرا که خود آقاشاهی ها بزرگ ترین مسئله افغانستان ها هستند.

ما می توانیم برای حل مسئله افغانستان پیش قدم بشویم به شرطی که بدانیم راه حل آن نه در کراچی است و نه در مسکو بلکه تنها در کابل است. باید کابل به وسیله نیروهای مسلمان که سینه ای لبریز از کینه به امریکا نیز دارند از قوای بیگانه پاک شود. شاید اگر باید مذاکره کرد قبل از همه با طرف های اصلی ماجرا یعنی افغانی های مسلمان و روس ها باید مذاکره کرد. امریکایی ها و نوکران آن ها این وسط چکاره اند؟

این نظریه درست است که اسلام از اساس با مارکسیسم سرِ ستیز دارد ولی توجه داشته باشیم که پرهیز ما از بلوک شرق از جهان بینی ما نشأت می گیرد نه اینکه به خاطر این پرهیز به گونه ای ناخودآگاه و ناخواسته در دامن شیطان بزرگ یعنی امریکا فروغلطیم. ما با امریکا دشمنیم. دشمنی ما تا نظام کاپیتالیستی امریکا وجود دارد، وجود خواهد داشت و تا استثمار جهانی وجود دارد، وجود خواهد داشت.

ما صدها سال است که به وسیله غرب داغ دیده ایم و رنج کشیده ایم، نمی توانیم به هیچ روی با غرب به ویژه با امپریالیزم امریکا وارد معامله سیاسی بشویم. بین ما و امپریالیزم تنها گلوله داوری می کند، گلوله! در صورتی که در مقابل جهان شرق نیز ما استقلال خود را حفظ می کنیم و اگر آن ها تفاهم را دوست نداشته باشند برای حفظ منابع و موجودیت خود درنگ نخواهیم کرد.

سیاست خارجی ما باید مبتنی بر این اصول شناخته شده باشد. تحریم المپیک مسکو یک عمل انقلابی است و تشکیل کمیسیون مشترک با آقاشاهی یک عمل ضد انقلابی. مرزها را باید شناخت هر چند گروه ها و گروهک های چپ امریکایی تحریم المپیک مسکو را ضد انقلابی قلمداد می کند (چون نفعی برای غرب نداشته است) ولی مذاکره با آقاشاهی را محکوم نمی کنند (چون به نفع امریکا و جهان غرب بوده است) و از همین جا می تواند ماهیت های گروه های خلقی به اصطلاح ضدامپریالیستی و مارکسیستی را بشناسید.

 

بیانیه حزب جمهوری اسلامی:

ترکیب کابینه باید بر مبنای معیارهای مکتبی باشد

بسم الله الرحمن الرحیم

همزمانی افتتاح اولین مجلس شورای اسلامی که مکمل رژیم مقدس جمهوری اسلامی است با ولادت خجسته پیشوای پرهیزپیشگان علی (ع) که در حقیقت تولد عدالت است بر ملت کفرستیز ایران مبارک باد.

بی تردید این همزمانی خجسته نمی تواند در چگونگی کار این مجلس بی تاثیر باشد و امید آنکه نمایندگان محترم در برخورد با اولین مسئله مهمی که با آن روبرو هستند یعنی انتخاب نخست وزیر کابینه همان شیوه ای را به کار بندند که امیرالمومنین علی (ع) این مظهر عدالت و درستی خداجوئی در انتخاب کارگزاران به کار بست.

نخست وزیر مهم ترین نقش را در قوه اجرائی کشور به عهده دارد اصل یک صد و سی و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی می گوید: ریاست هیات وزیران با نخست وزیر است که در کار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیم های دولت می پردازد و با همکاری وزیران برنامه و خط مشی دولت را تعیین و قوانین را اجراء می کند. نخست وزیر در برابر مجلس مسئول اقدامات هیات وزیران است. بنابراین نمایندگان مجلس باید بیشترین سعی خود را به کار بندند تا شخصی را به عنوان نخست وزیر مورد تایید قرار دهند که ضمن داشتن ویژگی های یک انسان مسلمان مکتبی متعهد کاردان، انقلابی، قدرت ایفای این نقش مهم را داشته باشد.

برای اینکه دستیابی به چنین نخست وزیری ممکن باشد لازم است مجلس نهایت کوشش را به عمل آورد تا نحوه انتخاب نخست وزیر کاملاً منطبق با قانون اساسی باشد و به هیچ وجه شتابی در این امر مهم روا ندارد که با قانون اساسی منطبق نباشد و بی تردید مجلسی که به تصدیق امام اکثر افرادش را مسلمانان متعهد تشکیل می دهند به کسی به عنوان نخست وزیر رای اعتماد خواهد داد که دارای شرایط لازم برای احراز چنین پست خطیر و پر مسئولیتی آن هم در این لحظات حساس تاریخ کشورمان باشد از این رو نیازی نیست نخست وزیر به طریقی دیگر برگزیده شود و یا برا تثبیت نظر خاصی دست به کارهایی از قبیل افکارسازی و تمهید مقدسات جهت قبولاندن چهره ای خاص زده شود که این شیوه ای است وارداتی و با معیارهای اسلامی ما سازگاری ندارد.

ما اعتقاد داریم به منظور انتخاب اصلی افراد برای احراز نخست وزیری نکات زیر لازم است رعایت شوند:

۱- نخست وزیر باید کسی باشد که این پست را به عنوان یک وظیفه الهی بپذیرد که اگر چنین باشد نه تنها آن را به هیچ می‌انگارد، بلکه در انتخاب همکاران و دیگر کارگزاران دولتی با در نظر گرفتن همان وظیفه الهی تعهد و مسئولیت پذیری و ضوابط را معیار قرار می دهد نه روابط را.

۲- نخست وزیر باید مکتبی باشد تا در ترکیب کابینه اش مکتب بیش از هر چیز جلوه کند و به هیچ وجه درصدد ایجاد یک کابینه ائتلافی مرکب از آن ها که بینش صحیح مکتبی دارند آن ها که این چنین نیستند، نباشد زیرا چنین کابینه ای مخصوص همان دموکراسی های غربی است که ما همواره از آن فرار می کنیم.

۳- نخست وزیر باید به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به خصوص به اصل ولایت فقیه کاملاً معتقد بوده و التزام عملی خود را به آن به اثبات رسانده باشد.

۴- نخست وزیر باید به اسلام عزیز متعهد باشد و احکام اسلام در اعمال و شئون زندگی او جلوه گر باشد و سوابق او به این امر گواهی دهد.

۵- نخست وزیر باید دارای قاطعیت اسلامی باشد و از هر گونه سازش کاری و ملاحظه کاری و محافظه کاری به شدت بپرهیزد.

۶- نخست وزیر باید سیاست خارجی خود را بر اساس صراط مستقیم الهی (نه شرقی و نه غربی) قرار دهد و از هر گونه گرایش به شرق و غرب بپرهیزد.

۷- هیچ کس در هیچ مقامی و از جمله کسی که تصدی نخست وزیری را عهده دار می شود به هیچ وجه نباید تأیید امام را برای خود سنگری قرار دهد و لغزش های خود را با استفاده از همین تأیید موجه جلوه دهد. تأیید حضرت امام دامت برکاته هرگز شامل لغزش ها و احیاناً خلاف کاری های هیچ مقامی نمی شود و هیچ کس نباید به خود اجازه بدهد نام مقدس، امام این اسوه پاکی و تقدس را بدین طریق بیالاید در این زمینه تجربه ای که از دولت موقت انقلاب برای ملت عزیز ایران به جای مانده است کافی است.

۸- حزب جمهوری اسلامی هیچ کس را در هیچ مقامی (از جمله نمایندگی مجلس) به طور مطلق تایید نمی نماید و هر تاییدی از جانب این حزب نسبت به هر کس تا وقتی معتبر است که آن شخص در خط انقلاب اسلامی و خط امام باشد و عملاً از مسیر قانون اساسی جمهوری اسلامی منحرف نشود.

بی تردید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی توجه دارند که وارثان خون شهیدانی هستند که جان خود را برای استقرار نظام عدل اسلامی دادند.

ارواح پاک آن شهیدان و همچنین ملت شهید داده و به پاخاسته ایران و مردم محروم جهان در انتظارند تا ببینند شما برای تحقق آرمان هایشان که همان تحقق اسلام است چه خواهید کرد.

توفیق شما آرزوی ماست

حزب جمهوری اسلامی

۵/۳/۵۹

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


اولین سررسید هوشمند دانش آموزی؛ به همدیگر «همکلاسی» هدیه بدهیم!
اولین سررسید هوشمند دانش آموزی؛ به همدیگر «همکلاسی» هدیه بدهیم!
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق