پنج شنبه ۰۶ تیر ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰

سخنرانی منتشر نشده دکتر سید محمدحسینی بهشتی؛

مردم، حزب و انتخابات مجلس خبرگان

...اگر منظور این است که حزبی که بر افکار عمومی حاکم است اینکه عیب یک حزب نیست اگر یک حزبی مورد علاقه افکار عمومی است اینکه کمال یک حزب است چرا از او با این تعابیر کنایه آمیز یاد کنیم؟

به گزارش ندای اصفهان، متن زیر که برای اولین بار در فضای مجازی منتشر می شود جزوه شماره ۲ حزب جمهوری اسلامی است که در آن شهید دکتر سید محمدحسینی بهشتی از روند و نتایج انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی و اعتراض مخالفین (چپگراها و ملی گرا) سخن می گوید.

این انتخابات با پیروزی چشمگیر لیست ائتلافی نیروهای مذهبی همراه بوده است. ائتلافی از حزب جمهوری اسلامی، جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین حوزه علمیه، سپاه پاسداران، سازمان مجاهدین، انجمن اسلامی معلمان ایران و…

(به هم ریختگی برخی جمله بندی های داخل متن از اصل جزوه است و در آن دخل و تصرفی نشده است.)

مردم، حزب و انتخابات مجلس خبرگان

بسم الله الرحمن الرحیم

… نسبت به کیفیت انتخابات مجلس خبرگان اعتراضاتی شده که این انتخابات از هر جهت با اصول و معیارها منطبق نبوده، حوزه های انتخابی، بازرس ها، آنچه می توانم برحسب اطلاعاتی که به من رسیده بگویم این است که این انتخابات:

۱- اولاً از نظر شرکت مشتاقانه عده زیادی از خواهران و برادران جامعه مان به عنوان یک انتخاب موفق و پر ارزش باید تلقی شود؛ یعنی مردمی که رفته اند رأی بدهند خودشان رفته اند رأی بدهند کسی آنها را پای صندوق رأی نبرد. اقدام زنان و مردان جامعه ما برای شرکت در رأی دادن اقدامی بود برخاسته از درون و احساس تعهد و مسئولیت خودشان. جفاست که یک چنین رویداد ارزنده اجتماعی را به هر عنوان از ارزشش بکاهیم چه در داخل و چه در خارج ایران.

۲- همان طوری که در دو جلسه قبل عرض کردم پیشنهاد ما به عنوان شورای روحانیت مبارز نه از طرف حزب، این بود:

که برای کسانی که سواد ندارند راه حلی بیندیشند که رأی شان را قبلاً بنویسند و به حوزه رأی گیری بیاورند.

به نظر من اگر این پیشنهاد ولو به صورت اینکه رأی حتماً دست نویس باشد پذیرفته شده بود، بسیاری از این مسائلی که امروز مطرح است پیش نمی آمد.

چون وقتی فرد بی سوادی می خواهد در حوزه رأی، رأی خودش را بنویسد ممکن است برگردد از یک کسی هم یک سئوالی بکند ممکن است با نگاهش انتظار یک راهنمائی و کمک داشته باشد و همین ها هست که جو را برای بعضی از چیزها از نظر طبیعی مساعد  کند و بعد روی آن جنجال بپا می شود و نمی شود انتظار داشت که در یک چنین حالتی آنطور که همه می خواهیم انتخابات سالم انجام بگیرد.

یک مقدار تکنیک و روند انتخاب می تواند مؤثر باشد در سلامت انتخاب، بنابراین مسئله کسانی که قدرت نوشتن ندارند و نمی توانند خودشان آراء را بنویسند یکی از عواملی است که انتخابات در مراحل بعدی دلخواه انجام نگیرد، به همین جهت است که می بینیم در این بعد به خصوص از ناحیه اعضاء یا هواداران بسیاری از گروه های اجتماعی گزارش هایی می رسد که نوعی دخالت در نوشتن اینگونه آراء داشته اند.

این گزارش ها هم درباره بعضی از هواداران حزب جمهوری اسلامی به ما رسیده هم درباره بعضی از هواداران یا اعضای گروه های سیاسی دیگر. نامه ای که امروز با امضاء مشخص به شکل یک صورت جلسه مانند در روزنامه جمهوری اسلامی درج شده لابد مطالعه کرده اید اگر نکرده اید مطالعه کنید که در آنجا فرد معینی می گوید در فلان حوزه در فلان ساعت با این شرح کسانی در آنجا بودند که در رأی مرتکب خلاف شدند که نام آن متخلفین را هم مشخص کرده یعنی یک گزارش مستند است، مطالعه بفرمائید.

مشابه این گزارش از طرف کسانی که هواداران حزب (اینکه می گویم هوادار و نه اعضاء چون می دانید که هنوز حزب جمهوری اسلامی برای افراد به عنوان عضو تصمیم کلی گرفته اما به مرحله اجرا درنیاورده و عده ای بسیار معدودی هستند که عضو شناخته می شوند ولی هواداران حزب یا بهتر است بگوئیم هواداران این لیست، که شاید هم همه شان هم هوادار حزب نباشند نقل شده برای من که در حوزه ها، بیرون حوزه ها و قبل از ورود به حوزه ها تشویق می کردند که افراد به این لیست رأی بدهند و این تخلفی است از آن آئین نامه ای که برای انتخابات تصویب شده است.

اگر از نظر اظهارنظر که آیا فلان کار تخلف است یا که بخواهیم نظر بدهیم تخلف است ولی اگر بخواهیم این را شناسائی بکنیم ببینیم که چه نوع تخلفی است آیا یک تخلف خائنانه است یا یک تخلف ناشی از التهاب و عشق و علاقه که این خیلی با هم فرق دارد نمی توانم به راحتی داوری کنم ولی با آشنائی عمومی که دارم برداشت کلی ام این است که احتمال اینکه این تخلف ها تخلف ناشی از یک عشق و علاقه و التهاب و هیجان مردم در این امر انتخابات باشد خیلی قوی تر است تا احتمال اینکه یک تخلف خائنانه و یک تخلف معصیت کارانه.

توجیه نمی خواهم بکنم آن تخلف را با این، بلکه می خواهم شناسائی کنید، مردمی هستند به مسیری که راهی و چهره هایی همه در رابطه با یکدیگر اعتقاد و اعتماد و علاقه دارند در مورد جامعه ای که به مسیری و راهی و گروه هایی و چهره هایی بر این پایه علاقه و اعتمادی دارد این نوع موضع گیری هایی که در جرائد می بینم جالب نیست، متناسب با روح انقلاب نیست، یک چیزی مد شده در روزنامه از طرف گروه ها یا از طرف افراد غیر مسئول و آن این است که کمتر نام حزب جمهوری اسلامی را می برند آن وقت برای آنکه با کنایه از او یاد کنند به عنوان حزب حاکم، حزب معروف و حزب معلوم ازش یاد می کنند! دوست دارم بدانم حزب جمهوری اسلامی کجایش حزب حاکم است؟ کدامیک از وزرای دولت عضو حزب جمهوری اسلامی هستند؟ چندتا از استاندارهای ایران عضو این حزب هستند؟ حکومت یعنی چه؟

اگر منظور این است که حزبی که بر افکار عمومی حاکم است این که عیب یک حزب نیست اگر یک حزبی مورد علاقه افکار عمومی است اینکه کمال یک حزب است چرا از او با این تعبیر یاد کنیم؟

در یک جا در خارج از تهران گروهی از این آقایان راهپیمائی راه انداخته اند و این انتخابات را رستاخیزی نام نهاده اند. در انتخابات رستاخیزی مردم با این شوق می رفتند رأی بدهند؟ اگر روحانیت مورد اعتقاد مردم در شهرها نامزدهائی را تائید می کردند از مردم می خواستند به اینها رای بدهید این تخلف از قوانین انتخابات در دنیا؟ در کدام کشوری است که برای انتخاباتش افراد معروف سرشناس موجه و معتبر نظر نمی دهند و تبلیغ نمی کنند؟ دنبال چی هستند این گروه ها، چی می خواهند؟

یا می گویند «انحصارطلبان». در همه جامعه ها پس حزب اکثریت انحصارطلب است برای اینکه لابد حزب اکثریت یک گروه مسئول دارد و آن گروه مسئول را مردم می شناسند و به آنها هم رأی می دهند و اعتماد می کنند و بعد هم آنها مسئولیت کارها را به عهده می گیرند، این اسمش انحصارطلبی است؟

این نوع اظهارنظرها و این نوع تبلیغ ها من نمی یابم با اخلاص اسلام هم آهنگ باشد، هیچ با خلقیات یک جامعه انقلابی اسلامی هماهنگش نمی یابم. خوب خیلی روشن چرا نمی خواهید این را همانطور که هست بگوئید، مجموعه این لیست جمعاً ۲۹ گروه یا ۳۱ گروه هم رأی شدند. بگوئید یک حزبی است، یک روحانیتی است، یک جامعه مدرسین حوزه قمی است، اینها وقتی یک چیزی را امضاء می کنند مردم به اینها اعتماد دارند این گناه است؟ تنها اعتماد است.

واقعیت این است گروه های متعددی به صورت ائتلاف اعلامیه دادند، لیست دادند، صورت اسامی نامزدها و کاندیداهایشان را دادند و یک عده ای مردم هم به آنها اعتماد داشتند و رأی دادند ولی این عده کمتر از یک درصد مردم ایران بودند خوب این گناه نیست که اگر همین کار را چند گروه دیگر کردند بیش از ۶۰ درصد مردم ایران به او اعتماد کنند. این نه گناه آنهاست و نه عیب است و نه گناه این مردم است. آنچه بنده می یابم این است که در این نوع موضع گیری ها روحیه قیمومت به چشم می خورد مثل اینکه این آقایان قیم خلق ایرانند اعتراض دارند که چرا خلق ایران به اینها اعتماد می کند حالا ای کاش اعتراض داشتند یعنی فقط روشنگری می کردند ولی وقتی که می آیند و انتخاب این مردم را محکوم کنند این بیش از این است می گویند این انتخابات غلط بوده، محکوم است. یعنی انتخاب این مردم را محکوم می کنند.

یعنی قیم خلقند و بدتر از قیم اند این موضع ها با هیچ روحیه اسلامی، آزادی خواهی، دموکراسی و با هیچ روحیه ای جور در نمی آید. کارگران این کشور، کشاورزان این کشور، محرومان این کشور با درصد بالائی در این رأی گیری شرکت کردند خوب حالا این گروه ها می گویند چی؟ می گویند این انتخابات ضد خلقی است؟ این خلق کجاست که انتخابات ضد اوست.

یادم می آید در سال ۱۳۴۲ بود یا ۴۳ حافظه ام یاری نمی کند که تاریخ را مشخص کنم، شاه فراری، شاه مخلوع می خواست به قم بیاید پیروزی ۱۵ خرداد را نشان بدهد، آمدند خیلی علنی با ماشین های دولتی و شبه دولتی یک عده زیادی را از بیرون قم به قم آوردند برای اینکه پای سخنرانی او بایستند و کف بزنند و هورا بکشند. بعد رسانه های گروهی منتشر کردند که ملت ایران و مردم شرافتمند قم در اجتماع بزرگ میدان آستانه چنین و چنان کردند.

آن موقع ها می گفتم ایران معلوم میشه دو تا ملت داره یک ملت سی و چند میلیونی داره و یک ملت متحرک هم داره در حدود بیست یا سی هزار نفر که هرجا شاه برود ملت هم آنجا می رود، قم بخواهد بیاید این ملت به قم می آید! حالا دو جور ملت مگر ما داریم؟ مگر شبیه زمان شاه شده است، خوب این ملت همان است که رأی خود را داده است بفرمائید مثلاً نمی دانم:

۱۵ درصد یا بیست درصد (تا حالا مجموع آراء معلوم بشه) اصلا در رأی گیری شرکت نکرد برای اینکه این بار انتخاب برایش مشکل بود، در مورد جمهوری یک مسئله مشخص بود انتخاب آسان بود خیلی ها برایشان مشکل بوده و شرکت نکرده اند یک، و یک علت دیگر هم داشته این بار مسلم که باید شناسنامه بیاورند در حالی که در انتخاب جمهوری اسلامی این شرط را نمی توانستند رعایت کنند، قرار بود فقط با رنگ انگشت مشخص بشود که این رأی داده یا نه. یک علت عمده هم مسئله قید شناسنامه بوده شاید یک علل دیگر هم در کار بوده به هر حال یک عده رأی ندادند از آن بقیه که ۸۰ درصد ۷۵ درصد هنوز مشخص نیست رأی داده اند از اینها یک عده معتنابهی که باز نمی توانیم تا آمار قطعی درنیاید بگوئیم مثلاً حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد به این لیست رأی داده اند، به آن لیست مشترک در سرتاسر ایران رأی داده اند خیلی جاها هم این کار را نکردند در چند شهر نامزدهای لیست مشترک انتخاب نشدند و افراد دیگری انتخاب شدند بعضی از اعضاء لیست انتخاب شدند و بعضی هم از خارج لیست انتخاب شدند.

چرا ما می آئیم می گوئیم این انتخابات اصلاً مردمی نبوده، خلقی نبوده این خلق کیست که به این آسانی هرکس درباره اش سخن می گوید جز خودش، خودش با رأیش سخنش را گفته چطور دیگران درباره شان صحبت می کنند این درست نیست و این ما را به جائی نمی رساند.

انتقاد از دو مطلب نباید سبب بشود که حقایق دیگر را نادیده بگیریم اینها حقیقت و واقعیت است.

واقعیت این است که مردم در اثر اعتماد به روحانیت مبارز، حزب جمهوری اسلامی و گروه های ائتلافی دیگر با درصد بالائی نسبت به اکثریت افرادی که در لیست هایی که از طرف این مجموعه گروه ها اعلام شده بود اعتماد کردند و رأی دادند.

با فاصله خیلی زیاد می بینید که در خیلی از شهرها فاصله اینها با نفرات بعدی چقدر زیاد است. در این جریان خلاف هایی صورت گرفته یک- در ایامی که تبلیغات می شد برخلاف موازین اخلاق اسلامی پوسترهای یکدیگر را پاره می کردند، اوراق یکدیگر را پاره می کردند، این هم از طرف اکثریت بود و هم از طرف اقلیت، از هر دو طرف بود. یکی از برادران نقل می کرد: یک تاکسی با چند تا سرنشین و مسافر می رفته یک جائی توقف می کرده می بیند که یکی دو نفر رفته اند پوستر حزب جمهوری اسلامی را می کنند و به جایش پوستر یک گروه دیگر را می زنند.

اینها فوراً اتومبیل را کنار می زنند و پیاده می شوند و می روند اعتراض می کنند و درگیری هم با او پیدا می کنند ولی درگیری ایشان این بوده:

نگفته اند چرا این پوستر را زدی گفته اند چرا آن را کندی.

در صورتی که تو می توانستی پهلوی آن بچسبانی چرا آن را کندی که بجایش بچسبانی؟ از این مشاهدات فراوان بوده در این طرف هم کسانی آمده اند پوسترهای آن گروه ها پاره کرده اند و کنده اند این هم درست نبوده است و ما اینجا در مصاحبه قبل از انتخابات این را گفتیم و در عموم روزنامه ها هم منتشر شد. پس دیگر یعنی چه که حزب را متهم به این حرف ها می کنند وقتی ما قبلاً علناً این را در مصاحبه گفته ایم یعنی چه؟

سه شنبه هفته قبل بوده مصاحبه ما، در خیلی جاها دوستان نقل مستند دارند مثلاً در روستاها رفته اند لیست هایی را به نام لیست حزب جمهوری اسلامی به مردم داده اند که گواهان آن هم اکنون در این سالن هستند.

چرا شهامت ندارند که بگویند لیست فلان گروه یا فلان مجموعه گروه، اینکه دیگر اشتباه نیست این اصلاً خیانت است، خیانت آشکار است، این ها جامعه ما را به سر منزل مقصود نمی رساند در مجامع شان راجع به چهره های حزب سمپاشی های فراوان می کنند.

پسر من می گفت بابا در فلان جمع می گفتند که تو دارای چند باغ درخت های پرتقال و مرکبات در شمال هستی و چند ده هم در اصفهان داری و چند ساختمان هم در کجا، گفتم خوب است به تو می گویند چون تو بهتر از همه می دانی که ندارم؛ این سمپاشی ها چیست این گفته ها چیست؟ این ها ما را به جائی نمی رساند.

در جامعه ای که با دروغ و با اتهام، مسابقه در اتهام و دروغ جانشین مسابقه در عمل صالح بشود این جامعه به جائی می رسد؟

ما تا آنجا که با حزب ارتباط داریم و تا آنجا که با روحانیت ارتباط داریم و می توانیم در جامعه مان مؤثر باشیم، همواره خواهیم کوشید که مسابقه خلاق مثبت، سازنده و همراه با صدق و تعهد جانشین این مسابقه های منفی مخرب بشویم.

یعنی مشابه این تعبیر در همان مصاحبه هم آمده است و منتشر شده که ما با هر نوع کار تخریبی مخالف هستیم و در روزنامه انقلاب اسلامی هم که پریروز (سه شنبه ۱۶/ ۵/ ۵۸) تلفنی یک مصاحبه کرد باز من همین را گفتم، شاید هم در همین مصاحبه بوده است این تعبیر بوده است یا نه این مطلب بود ولی تعبیر یادم نیست.

به هرحال اینکه گروه ها اوراق تبلیغاتی یکدیگر را پاره می کرده اند کار بدی بوده و ما آن را محکوم کردیم و مخالفت کردیم این که ندانسته درباره نامزدها و کاندیداها اظهار نظرهای منفی می کنند یا کرده اند محکوم است و شما خواهرها و برادرها و همه کسانی که به عنوان مسلمان متعهد در این جامعه فعالیت دارند و کسانی که با حزب ارتباط دارند صمیمانه از شما می خواهیم که از همین امروز با این نوع موضع گیریها مبارزه معقول منطقی مؤثر داشته باشید، افشاگری داشته باشید، بدانید این راه، راه ما نیست.

راه ما، راه نشان دادن ایمان هرچه کامل تر، بینش هرچه زنده تر و مترقی و عمل هرچه صالح تر و فراوان تر است هرقدر در این جهت موفق باشیم همانقدر موفقیم. هیچ داعیه هم نداریم، کی ما گفته ایم تنها گروهی که می تواند انقلاب اسلامی ما را به ثمر برساند ما هستیم؟ چه در کسوت روحانیت و چه در کسوت حزب کی کجا در کدام یک از گفته های ما و نوشته های ما این هست؟

ما همواره خود را افراد و گروه هایی متواضع، فروتن، بی داعیه، ولی برخوردار از عشق به این آرمان اسلامی و انقلاب اسلامی و وفادار به رهبری این انقلاب می شناخته ایم و می شناسندمان.

امیدوارم در این راه موفق باشیم و امیدوارم همه گروه ها گوش شنوا داشته باشند و از جاده صدق و عدل منحرف نشوند و سمپاشی های نابجا را که بزرگترین آسیب و آفت برای این انقلاب همراه خواهد داشت کنار بگذارند، اعتراض دارند بگویند مستند باشد، صحیح باشد نه فقط گزارش های مجعول حرفه ای و این اعتراضات هم در حد خودش می تواند مورد قبول باشد نه بیش از آن. آقای مهندس صباغیان وزیر کشور با این که عضو این حزب نیست عضو یک حزب دیگر است اصلاً که برای خودش نامزد داشته، عضو نهضت آزادی است ایشان صریحاً در چند روز قبل در یک مجمع مسئول که یکی از وزرا که باز در یک حزب دیگر است پرخاشگرانه اعتراض می کرده،

او خودش گفته بود که به ما گزارش داده اند که چنین دخالت هایی می شود پنج مورد را رفتیم و رسیدگی کردیم از این پنج مورد سه مورد مربوط به یک گروه سیاسی دیگر که خیلی هم جنجال درست کرده و جزء آن پنج گروه ائتلافی هست بود تخلف ها مستند بود، دو مورد مربوط به حزب جمهوری اسلامی بود و غیر مستند بود.

یکی این بوده است که در محل رأی گیری حزب تبلیغات کرده، رسیدگی کردیم معلوم شد مسجد بوده آنجا و پوستر حزب را قبلاً چسبانده بودند هیئت نظارت موظف بوده آنها را بکند که نکنده نه اینکه حزب رفته باشد در آنجا تبلیغ کرده باشد و نه اینکه آن روز نصب کرده است. و یک مورد دیگر اینکه یکی از این ورقه های کوچک که لای آن تقویم ها بوده آنجا افتاده بود که مسئول حوزه گفت یک کسی آمد اینجا و از آنهایی بود که سواد نداشت آن را همراه خودش آورده بود که به یک کسی گفته است برایش بنویسد بعد هم گذاشته و رفته حالا یادم نیست گفته مچاله کرده بود و انداخته زمین و رفته با اینکه روی میزها جا گذاشته بوده در این تردید دارم فقط این دو مورد بوده که رسیدگی کرده اند اگر موارد دیگری هم هست باید رسیدگی بشود و روی آن اظهارنظر بشود.

اما جنجال ایجاد کردن و آبروی یک انتخابات ارزنده شکوهمندی را که حداقل تجلی این است که اکثریت مردم ایران رفته اند به پای صندوق رأی همین بیش از این نه، این را در معرض تهدید قرار دادن این با کدام روحیه انقلابی می خواند و با کدام صفای انقلابی و اخلاق انقلابی.

این آن نظراتی است که من درباره مسائل که مربوط به انتخابات مطرح است عرض کردم البته،

در شهرهایی مثل بروجن که خبرش را امروز خواندید آنچه در بروجن روی داده ضد کار حزب جمهوری اسلامی بوده ولی لابد حالا همان اول که خبر منتشر شد به حساب حزب واریز کرده اید و در بعضی از جاهای دیگر هم همین طور که اخبارش را خواهید خواند در بیشتر مواردی که تا حالا اخبارش بدست ما رسیده حرکت های قهرآمیز و شبه قهرآمیز علیه کاندیداهای حزب صورت گرفته بود.

که این چه ربطی به حزب و کاندیداهای گروه های ائتلافی روحانیت و حزب و گروه های دیگر دارد. باز هم می گویم این بدان معنی نیست که بگویم هیچ خلافی از طرف هواداران حزب انجام نگرفته ممکن است انجام گرفته باشد و در برخی از گزارش ها اصلاً می گویند که انجام گرفته، خلاف ها در این حد بوده که بیرون مسجد افراد را تشویق می کردند به این که به این عده رأی بدهید هواداران، در این حد خلاف هایی را به من گزارش داده اند که انجام گرفته اما این کجا و توطئه کجا و به هر حال این خلاف ها هرچند هم کوچک باشد از نظر ما بزرگ است که می خواهیم جلویش را بگیریم ولی یادمان نرود کدام گروه است که در ایران امروز هر چیزی را که درست می داند بتواند اجرا کند، کدام گروه؟

جامعه ما یک جامعه ای است ملتهب، جامعه ای است منتظر، جامعه ای است نیازمند به حرکت های اصلاحی هرچه سریع تر، جامعه ای تازه از بند رسته پس این کم و کاست ها در این حد واقعاً متعارف و عادی است، غلط است اما متعارف و عادی است.

به یک دید جامعه شناسانه علمی، واقع بینانه بنگریم تا ببینیم دچار چی هستیم و چگونه باید آن را برطرف کنیم و هرگز این را با توطئه های آگاهانه مقایسه نکنیم و اگر گزارش های مستندی بود که از طرف دوستان و هواداران این هیئت ائتلافی و لیست ائتلافی کارهایی فراتر از این هم سرزده باز هم آن را با همان مقدار که در این طرف محکوم کردیم و تقبیح در آن طرف هم محکوم و تقبیح می کنیم ولی هنوز مستنداً چیزی به من نرسیده.

از خدای متعال می خواهم که ما را در راه راست اخلاق و عدل و خیر اسلامی قرار بده، ما را از هرگونه غرور و خودپسندی دور بدارد.

پس از اینکه نتایج پیروزمندانه این لیست در انتخابات بدست آمد اولین واکنش ما این بود که مسئولیت همه ما سنگین تر شد، مغرور نشدیم باور کنید خیلی هم کم خوشحال شدیم چون وقتی انسان بلافاصله به سنگینی تعهد توجه پیدا می کند دیگر آن شادی کمتر برایش حاصل می شود. ملتی به تشکیلاتی، به مجموعه هایی، به گروه هایی و به ائتلاف هایی احترام گذاشته و اعتماد کرده هر اعتماد یک مسئولیت سنگین تر به همراه دارد به غروری به افتخاری به مباهاتی.

اگر یکی از این گروه ها یک دهم چنین پیروزی را داشتند الان تمام دستگاه های تبلیغاتی پر بود از اینکه چنین پیروزی چنین و چنان… پیروزی از آن انقلاب باید باشد.

انقلابی که همه این مردم با انگیزه های راستین شان و با انگیزه هایی که نزدیک به این انگیزه ها بوده اگر سهمی در این انقلاب داشته اند امروز هم در تعیین آن باید سهیم باشند و هیچکس هم حق ندارد مزاحم سهیم بودن آنها بشود. آنچه امروز هست تعهد است، مسئولیت است سنگین و بسی سنگین که باید به آن بپردازیم.

از خداوند می خواهیم که ما را یاری کند در شناخت دقیق تر این مسئولیت ها و گذراندن کامل تر این وظایف ان شاءالله.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


اولین سررسید هوشمند دانش آموزی؛ به جای پول «همکلاسی» عیدی بدهیم!
اولین سررسید هوشمند دانش آموزی؛ به جای پول «همکلاسی» عیدی بدهیم!
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق