سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰

شاهکاری از حزب جمهوری اسلامی؛

وظایف عضو

وظائفی که یک حزبی (عضو حزب الله) در برابر: خدا و مکتب، ولی فقیه عادل، رهبری حزب، مسئولان خود، سایر اعضا، طرفداران و مخالفین به عهده دارد...

به گزارش ندای اصفهان، شاید بتوان جزوه حاضر را یکی از شاهکارهای تشکیلاتی حزب جمهوری اسلامی به حساب آورد که با خواندن آن شیفته تفکر عمیق و بزرگ پشت آن خواهید شد. جزوه «وظایف عضو» که برای اولین بار در فضای مجازی منتشر می شود با امضای «آموزش امور استان ها» به چاپ رسیده است اما نویسنده یا نویسندگان آن مشخص نیست.

سایر مطالب حزب جمهوری اسلامی و جزوات منتشر شده را می توانید از اینجا بخوانید.

***

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین

وظایف عضو

اللهم اجعلنا من جندک فان جندک هم الغالبون واجعلنا من حزبک فان حزبک هم المفلحون واجعلنا من اولیائک فان اولیائک لا خوف علیهم ولا هم یحزنون.

مقدمه

پس از آشنائی با ضرورت تحزب، و شناخت حزب الله که حزبی (نه غربی و نه شرقی) است و آگاهی بر حزب جمهوری اسلامی از ابعاد مختلف، و بر مرامنامه آن، اکنون نوبت اینست که وظائف و تعهداتی که یک فرد حزبی به عهده می گیرد شرح داده شود تا هنگامی که کسی به عضویت انتخاب می شود بداند که چه وظائفی به عهده دارد و با قبول عضویت چه تعهداتی قبول می کند، و چه رسالتی را به دوش می کشد و در این رابطه هر فرد باید منتهای تلاش و کوشش را در شناخت این رسالت و تعهدات و عمل مخلصانه به آنها را بکار برد.

و مسئولان و رابطین حزبی نیز با نهایت محبت و رعایت حدود الله در جهت آشنائی و عمل اعضاء به این وظائف تذکرات لازم را داده مراقبت جدی نمایند.

عضو تشکیلات

هر فرد مسلمانی که دارای تعهدات و وظائف و بار امانت الهی است هنگامی که وارد تشکیلات حزب اللهی گردد وظایف و تعهداتی جدید به عهده اش می افتد، یعنی اگر تا دیروز حالت انفرادی داشت امروز علاوه بر آن مسئولیت، مسئولیت یارانش نیز به دوش وی می آید و باید خود را با وضعیت جدید تطبیق داده ویژگی های لازم را در خویش ایجاد نماید و رعایت یک سلسله امور را بنماید.

زیرا یک تشکیلات از افراد تشکیل می شود و اگر افراد یک تشکل عناصری سست و بیحال یا دارای روحیه غیر تشکیلاتی و یا افکار و عقاید مختلفی باشند، هرچند آن تشکل از شبکه بندی قوی و موقعیت ممتازی بهره مند باشد بزودی متلاشی شده و دچار گروه بازی و جناح بندی گشته از بین خواهد رفت و یا اگر اعضاء آن پایبند تعهدات و دستورات تشکیلاتی نباشند رهبری حزب از قدرت عمل باز می ماند. مخصوصاً اگر حزب از مکتب سرچشمه گرفته باشد که در این صورت هریک از اعضاء بایستی آئینه تمام نمای مکتب و تحزب مکتبی باشند و اگر حزب، حزب الله بود اعضایش باید تحزب حزب اللهی را بطور زنده به دیگران نشان دهند.

در اینگونه تحزب مسئولیت ها بیشتر از هر تحزب دیگری است زیرا اگر عضوی باعث کوچکترین عدم انسجام و یا دلسردی دیگران گردد و یا در انجام وظائف خویش کوتاهی نماید، صدمه به تحزب الهی زده است و این گناه کمی نیست.

و از آنجا که تحزب اسلامی نمودار یک جامعه نمونه اسلامی است و تشکیل آن با تجمع عناصر متدین و حزب اللهی تحقق می پذیرد، نه با تجمع و کثرت افرادی که دارای ایمان و تقوا و جهاد نیستند، و نه با شبکه بندی های حساب شده و ارتباطات تشکیلاتی و رمز پیروزی و رستگاری (غلبه و فلاح) این حزب نیز همین است، و می دانیم که در نظام الهی و سنت خدائی اساس پیروزی به کثرت عدد و تجهیزات و قدرت سلاح و نقشه ها و برنامه ها نیست بلکه به وجود عناصر مؤمن و صابر و مخلص و عبدالله می باشد.

ان تکن منکم عشرون صابرون یغلبوا ماءتین

اگر از شما مؤمنان ۲۰ نفر صابر باشند بر ۲۰۰ نفر غلبه خواهند کرد.

ان ینصرکم الله فلا غالب لکم

اگر خدا شما را یاری کند هیچ کس و هیچ چیز بر شما چیره نخواهد گشت.

کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله

و چه بسیار گروهی اندک که بر گروه کثیری به اذن خدا غلبه کرده اند.

و بالاخره:

و انتم الاعلون، ان کنتم مؤمنین

و شما (در تمام جهات) برترین هستید اگر مومن باشید.

و حزب الله با افرادی شکل می گیرد که عبدالله و مشتاق لقاء الله و دارای تقوای ستیز و پرهیز و دانش های اسلامی و سیاسی و تشکیلاتی باشند و براساس کتاب و عترت حرکت نمایند و در یک تشکیلات اسلامی با تمام وجود کوشا و تلاشگر بوده ویژگی های عضویت این تشکل الهی را در خود پدید آورده، ارتباطات و روابط تشکیلاتی را کاملاً رعایت نموده و با وفاداری و صداقت کامل در پاسداری از تشکل خویش بکوشند و نگویند که یک نفر در یک تحزب نقشی مؤثر ندارد که گاهی یک انسان آلوده و یا انسان سالمی که در مکانی حساس قرار گرفته و شایستگی ندارد و یا مسامحه می کند جامعه ای و تشکیلات و حکومتی را به خطر می اندازد و یا از بین می برد.

به طور مثال اگر کسی بخواهد مسیری را بپیماید و به مقصدی برسد، علاوه بر مشخص کردن مقصد و مسیر و ماشین مناسب برای این مسیر و راننده و داشتن توشه باید ماشین وی دارای سیستم و شبکه سالم و کافی باشد و ابزار و پیچ و مهره ها و دنده ها هریک متناسب تهیه شده باشند و اگر ابزارها و مهره ها متناسب نباشند ماشین حرکت نخواهد کرد و حتی در ماشینی که همه چیز آن منظم است اگر مهره ای یا پیچی خراب شود از حرکت باز می ماند. و خرابی یک مهره ماشین کجا و خرابی یک عضو حزب کجا؟

از این رو کسانی که در حزب جمهوری اسلامی که ان شاءالله حزب الله عصر ما خواهد بود می خواهند عضو شوند بایستی بدانند که عضویت در این حزب مسئولیت ها و تعهدات و رسالت های جدیدی به دوش آنها خواهد نهاد. یعنی موظفند بهشتی وار در راه علی گونه شدن بکوشند و در این راه صبور و پایدار با تمام وجود به جهاد برخیزند و در جبهه های داخل و خارج بدور از خستگی و افسردگی از ملامت، ملامت گران بیخبر و یا مغرض، و از دشنام و توطئه های خائنان و منافقان مردم فریب، باکی نداشته باشند و بهشتی گونه بکوشند هریک ملتی باشند و حزب را از طاغوت شدن و یا لهو و لغو بودن بدور نگه دارند و به فرموده حجت الاسلام خامنه ای در محضر امام امت (هم برای کار آماده باشند و هم برای شهادت و هم برای دشنام شنیدن) و خلاصه شهیدی شاهد گردند که به دنبال شهید مظلوم عصر ما در کاروان قافله سالار شهدا یعنی سیدالشّهداء ابا عبدالله علیه السلام جای گیرند و مشمول انعام الهی گردند.

الذین انعم الله علیهم من النبیین والشهداء والصدیقین والصالحین.

و برای رسیدن به این مقصد وظائف خویش را به نحو احسن انجام دهند.

وظائفی که یک حزبی در برابر:

– خدا و مکتب

– ولی فقیه عادل

– رهبری حزب

– مسئولان خود

– سایر اعضاء

– طرفداران

– مخالفین

به عهده دارد و مهم تر از همه وظیفه ای که هر فرد حزبی در مورد ایجاد ویژگی های یک حزب اللهی (به معنای کامل کلمه در قرآن) در خود، و ایجاد یک حزب به تمام معنا حزب الله در جامعه خویش دارد.

وظائف در برابر خداوند متعال

– اعتقاد عمیق به وجود خداوند خالق و رحمان و رحیم و… از راه تحقیق و آشنائی کافی به بحث توحید.

– کوشش در تخلق به اخلاق الله **زیرنویس= براساس حدیث تخلقوا باخلاق الله (اخلاق خدا را در خود پیاده نمائید).

– درک ولایت الله

– و ایجاد رابطه عبودیت با مولا، تا بدانجا که به رابطه (یحبّهم و یحبّونه) (مائده، آیه ۵۴) برسد و اما حق الله اکبر، فانک- تعبده لا تشرک به شیئا- (امام سجاد)

– شناخت رضوان الله و تلاش در جهت تحصیل آن

– کوشش در اینکه همه کار و همه چیز را تنها برای او و به جهت تقرب الی الله انجام دهد.

– کوشش در اینکه ما انزل الله را بشناسد و در همه کار فقط مجری ما انزل الله و عامل به سنت رسول الله و سیره ائمه اطهار علیهم السلام باشند.

– سعی در شناخت امانت الهی **زیرنویس= انا عرضنا الامانه علی السموات والارض… سوره احزاب، آیه ۷۲٫@ در رسالات الله و شیوه ابلاغ آنها.

– اینکه خود را همیشه بنده ذلیل و خاطی و قاصر و مقصر و مسئول در برابر پروردگار عزیزش بداند **زیرنویس= به گونه ای که علی علیه السلام در دعای کمیل و امام سجاد علیه السلام در دعاهای صحیفه ترسیم می کنند.@

– شناخت دین الله یعنی اسلام (در حد امکان و ضرورت) انّ الدین عندالله الاسلام.

– شناخت هدف خداوند از خلقت جن و انس و وظیفه ای که در این مورد به عهده اش می باشد **زیرنویس=و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون سوره الذاریات آیه ۵۶٫@

– شناخت و ایمان به رسولان پروردگار و کتب الهی و ملائکه و امانت ائمه اطهار علیه السلام و معاد و عدل.

وظایف در برابر مکتب

۱- شناخت مکتب (در حد امکان و ضرورت)

۲- کوشش در راه گسترش اسلام و آشنا نمودن دیگران به اصول مکتب.

۳- سعی در خنثی کردن تبلیغات دشمنان اسلام

۴- سعی در تطبیق کلیه ابعاد زندگانی فردی و اجتماعی خود با مکتب و اسوه های مکتب

یعنی یک عضو حزب الله:

صبح که از خواب برمی خیزد تا شب که به خواب می رود در تمام لحظات و در گفتار و کردار و پندار خود رضای خداوند بزرگ را در نظر می گیرد و مراقبت می کند که آیا این حرف و این عمل و این فکر و این راه را خدا می پسندد و از انجام آن خشنود می شود یا خیر؟ و لذا در برخاستن از خواب و نماز و قرآن و دعاهای بعدی،

– و صرف صبحانه و برنامه های صبحگاهی.

– و کسب و کار و شغل

– و دانش آموزی و تعلیم و تعلم

– و روابط با خانواده (همسر و فرزند و پدر و مادر و برادر و خواهر) و سایر بستگان.

– و روابط با جامعه و دوستان و دشمنان و همکاران و همسایگان.

– و روابط حزبی و غیر حزبی

– و بجا آوردن احکام و عبادات و نمازهای واجب و مستحب

– و تفریح و استراحت

– و سایر امور، در تمام آنها کوشش می کند که کلیه اعمال و گفتارش براساس دستورهای مکتب باشد.

و سپس کوشش می کند که سایر افراد جامعه را نیز در این راه با خودش شریک نماید و در این مورد با تبعیت از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم ابتدا از خانواده شروع می نماید و تلاش در اینکه خانه و خانواده با مکتب هماهنگی یابند و سپس از اقوام (وانذر عشیرتک الأقربین) و آنگاه به سراغ دوستان و همکاران می رود و کوشش می نماید تا حاکمیت نظام سعادت بخش اسلام و روح الله بر همه جامعه و بر جهان مستقر شود و همه انسان های جهان خانواده ای شوند همچون اسوه خانواده در اسلام که خانواده پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم و علی علیه السلام و زهراء سلام الله علیها می باشد، خانواده ای که شهر علم و باب علمند و امام المتقین هستند.

و در میدان فعالیت های اجتماعی شیر سوارند و نظیر ندارند. و روز و شب در اهتمام به امور مسلمین کوشا و در تمام صحنه ها حاضرند از حکومت تا امامت و وصایت و جهاد و کشاورزی و کسب و گسترش دانش و صنعت.

و قضاوت و رفع اختلافها و احقاق حقوق

و عبادات، آنچنان که نیازی به تکرار ندارد.

و شهادت که (ما منا الا مسموم او مقتول).

و عدالت که فریاد عدالت الهی هستند.

و زندگانی ساده و بی پیرایه، (به یاد دست های تاول زده علی علیه السلام زهراء سلام الله علیها)

و اخلاق و انسانیت، و امر به معروف و نهی از منکر

و نماز و روزه و حج و زیارت

و خلاصه هرچه کمال است و به دور از هرگونه نقص و زشتی و از چنین خانواده باید همه خانواده ها سرمشق بگیرند بالاخص خانواده های حزبی.

وظایف در برابر ولی فقیه عادل:

از آنجا که رهبری جامعه اسلامی به عهده ولی فقیه عادل است و فعلاً امام خمینی این ولایت و رهبریت انقلاب اسلامی را عهده دار می باشند و قانون اساسی نیز گواه این مطلب است.

لذا کلیه اعضاء حزب جمهوری اسلامی تبعیت کامل از ولی فقیه عادل داشته و خواهند داشت.

وظایف در برابر رهبری حزب

رهبری حزب جمهوری اسلامی بر پایه ضوابط رهبری و مسئولیت پذیری در اسلام تشکیل شده و عناصر رهبری کننده از افراد متدین و خوش سابقه و علاقمند به انقلاب و مورد اعتماد امام و امت می باشند. و پس از تشکیل اولین کنگره، منتخب اعضاء نیز خواهد بود و چون حزب بر مبانی اسلامی و عمل به ما انزل الله و حق محور و حق خواهی استوار می باشد و وفادار به قانون اساسی جمهوری اسلامی و نظریات فقیه عادل عصر است، لذا از این مجموعه متعهد و متعبد معمولاً عمل و حرف خلاف صادر نمی شود و دستورات و فرامین حزبی بر مبنای حق صادر می گردد و لذا بر کلیه اعضا لازم است از این دستورات اطاعت کرده با نهایت دقت و وفاداری به آنها عمل نمایند، منتها از آنجا که در حزب الله هر عضو باید به وظیفه خویش در برابر مولا عمل نماید اگر یقین داشت که انجام دستوری توسط وی برخلاف حق و تکلیف الهی است به مسئول خویش اطلاع داده با اجازه وی آن دستور را اجرا نمی کند.

حق رهبری

جامعه و هر تجمعی نیاز به رهبری و حکومت دارد. به فرموده علی علیه السلام:

لابد للناس من امیر برًّ و فاجر (خطبه ۴۰)

و نیز در جامعه اسلامی حاکم، رهبران و مسئولان به حکم اسلامی حقوقی بر افراد دارند همچنان که افراد بر رهبر و حاکم و مسئول حقوقی خواهند داشت. حق رهبری از نظر علی علیه السلام چنین است.

و امّا حقّی علیکم، فالوفاء بالبیعه، والنصیحه فی المشهد والمغیب والاجابه حین ادعوکم والطاعه حین امرکم. خطبه ۳۴ نهج البلاغه فیض **زیرنویس= در خطبه ۲۰۷ نهج البلاغه حق رهبری و رهروی و روابط بین آنها به بهترین کلام شرح داده شده است.@

از مجموع این احادیث به دست می آید که عضو باید در برابر مسئولان حزب و رهبری:

۱- ولایت حزبی را کاملاً پذیرفته باشد- فالوفاء بالبیعه

۲- تبعیت از فرامین حزبی و شیوه تشکیلاتی، والاجابه حین ادعوکم- والطاعه حین امرکم.

۳- توجه به اینکه تعهد حزبی از مقدس ترین تعهدات است که انسان را در حرکت اجتماعی مقید و متعهد می سازد که هشیار و بیدار و مقاوم و استوار مسئولیت خویش را به نحو احسن انجام دهد، زیرا هرگونه کوتاهی و مسامحه یک عضو، به کل حرکت اثر گذاشته و وی را مدیون حرکت و عمر و سرمایه سایر اعضاء و مدیون سایر مستضعفان جهان و حتی نسل های آینده می کند که به راستی بار سنگینی است و عذاب آن بسیار شدید می باشد.

۴- شناخت مواضع حزب و آشنائی لازم با هر موضع گیری، تا بتواند از عهده مسئولیت و وظائف خویش به خوبی برآید.

۵- خود را مشاور، و معتمد (مورد اعتماد) و چشمو بازوی حزب دانسته در تمام ابعاد و مراحل حرکت حزبی مسئول بداند.

کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته

المومن اخو المومن، عینه و دلیله (امام صادق علیه السلام اصول کافی)

۶- انجام وظائف حزبی با نهایت دقت و پرکاری و پشتکار بدون هرگونه کوتاهی یا تسامح و بدون منت گذاری و بدون بکار بردن سلیقه های شخصی.

الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا…

ولا تبطلوا صدقاتکم بالمن والاذی

از امام باقر (ولا تقل فینا ما لا نقول فی انفسنا، فانک موقوف و مسئول لامحاله، فان کنت صادقا فصدقناک و ان کنت کاذبا فکذبناک).

درباره ما مگو، آنچه که ما درباره خودمان نمی گوئیم (اظهار سلیقه شخصی نکن) که همانا تو در پیشگاه الهی (در دنیا و در روزه قیامت نگه داشته ائی و حتماً ولا محاله مسئولی.

و اما اگر گرفتار و رفتار صادقانه باشد تصدیق و گواهیت می کنیم و اگر (دروغ بر ما بسته باشی) تکذیبت می نمائیم.

۷- همیشه خود را بدهکار حزب دانستن و قانع نبودن به فعالیت های خویش، و نداشتن هیچ گونه توقع به خصوص توقع مقام و انتظار احترام داشتن که حب جاه و دنیا را تقویت می کند و از بزرگترین خطر برای هر تشکل می باشد.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، ما ذئبان ضاریان ارسلا فی زریبه غنم، باکثر فسادا من حب الجاه والمسائل والشرف، فی دین الرجل المسلم.

امام باقر علیه السلام، لا تطلبن الرئاسه، ولا تکن ذئبا، ولا ناکل بنا لناس، فیفقرک الله.

۸- تذکر و نصیحت کردن رهبران و مسئولان با روش صحیح نه با روش نق زدن و خیرخواهی برای آنها و دفاع از آنها در مقابل مخالفین و گذاشتن امکانات خود و سایرین در خدمت رهبری و مسئولان و کمک صمیمانه به آنها در اداره امور.

۹- مقدم داشتن نظر رهبری بر نظر خویش،

و چون در حزب جمهوری اسلامی اعضاء می توانند در کنار نظر حزب، نظریه خویش را (به شرطی که موجب تضعیف حزب و سوء استفاده مخالفین نگردد). با ذکر اینکه این نظر خود من است ابراز دارند بیان نظریه شخصی نباید با لحن نامناسب باشد و یا طوری انعکاس یابد که رهبری نمی فهمد و یا نظریه دهنده بهتر از رهبری می فهمد.

۱۰- ضمن دقت و توجه به عمل منطبق با موازین مسئولان از کنجکاوی در مسائل محرمانه و یا مرحله ای که موجب فاش شدن اسرار برای اعداء الله می شود خودداری نماید و صبر کند تا پس از انجام کار رهبری مورد اعتماد مسائل را روشن نماید. همچنانکه در قضیه موسی و خضر می بینیم که حضرت خضر به حضرت موسی می فرماید در اینگونه موارد صبر کن حتی احدث لک ذکرا.

وظائف در برابر مسئولان حزبی

۱- دقت عضو در اینکه انتخاب یا انتصاب مسئول براساس ضوابط انجام گیرد.

۲- پس از اینکه مسئولی انتخاب گردید همکاری و همفکری و همدلی کامل با وی نماید و اگر مسئول از نظر معلومات یا سن یا سابقه از او کمتر بود بروی گران نیاید و به مانند اینکه زیر نظر بالاترین مسئول حزبی است عمل کند.

۳- کلیه اطلاعات و اخبار و رویدادهای اطراف را به سرعت با مسئول در میان گذارده خط مشی حزب را در برابر آن رویدادها استفسار نماید.

۴- مسئول خویش را مانند برادری بزرگتر دانسته مشکلات و مسائل خویش را تا آنجا که شرع مطهر اجازه می دهد با وی در میان گذارده تا با همکاری و همفکری با وی حل گردد.

۵- از دادن اطلاعات درباره مسئول خویش به دیگران و حتی به خانواده خویش خودداری نماید مگر در مواردی که منعی نباشد.

۶- اگر خدای ناکرده مسئولی در موردی تخلف کرد با نهایت محبت و صمیمیت به وی تذکر مخفیانه بدهد و در صورتی که تاثیر نکرد بدون اینکه دست به افشاگری در بین سایر اعضاء و تخریب شخصیت مسئول بزند مسئله را با مسئول بالاتر و یا مسئول مربوط به اینگونه امور در تشکیلات اطلاع دهد.

۷- اگر مسئولی در موردی عصبانیت به خرج داد و یا از حدود ادب یک عضو حزب الله خارج شد، بدون عکس العمل فوری و شتابزده باید با نهایت آرامی و بردباری این ناملایمت را تحمل و سپس در موقع مناسب با تذکری برادرانه وی را متوجه زشتی این عمل بنماید.

۸- رفتار یک عضو در برابر یک مسئول هرگز نباید حالت احترام های طاغوتی را به خود بگیرد ضمن اینکه باید هر دو به یکدیگر نهایت احترام اسلامی را بگذارند و از القاب زننده و تحقیر آمیز و یا رفتار بدون وقار و ادب به شدت پرهیز کنند. و از شوخی های بیجا و متلک گوئی و به اصطلاح خیط کردن یکدیگر احتراز نمایند و خلاصه رفتار هر عضو و هر مسئول نسبت به یکدیگر باید بالا برنده شخصیت و رشد دیگری باشد.

۹- تلاش دائم در اینکه رابطه بین عضو و مسئول به صورت رابطه یک زیردست با ما فوق نگردد. بلکه به صورت یک رابطه پرمحبت ایمانی و الهی و برخاسته از قلب و روحی مصفا باشد.

وظائف مسئول نسبت به عضو

۱- اینکه خود را برتر از عضو نبیند بلکه خدمتگزاری مسئول بداند که لطف الهی شامل حال او شده و وسیله ارسال فیض به سایر بندگانش گشته و این بار سنگین که مسئولیت بیشتری بر دوش او گذاشته بایستی موجب تواضع بیشتر وی گردد نه تفاخر و خود برتر بینی و تبختر.

۲- رفتار و حرکات و قیافه وی پسر از احراز مسئولیت با قبل از آن فرقی نکند، زیرا خیلی از افراد هستند که به محض رسیدن به مسئولیتی، راه رفتن، قیافه، لحن صحبت کردن، طرز نگاه کردن و … آنها تغییر می کند.

چنین اعمالی بسیار مورد مذمت است و می رساند که وی علاقمند به مقام بوده و یا برای پست گرفتن، موضوعیتی قائل بوده که اینچنین یک مسئولیت وی را تغییر داده است.

۳- ضمن حفظ وقار و تحکم به موقع و بجا از تکبر و کلفت کردن صدا خودداری نماید و قاطعیت را با نهایت آرامش و بدون کلمات نیش امیز و یا اهانت آور، بکار برد و در تمام موارد همچون پدری مهربان که نهایت شفقت را به فرزندان خویش دارد ولی در مواقع لزوم از تنبیه و مجازات خطاکار چشم پوشی نمی کند عمل نماید.

۴- هیچگونه توقع و انتظار به جز اینکه عمل به وظائف خویش نمایند و خدا را خشنود کنند از اعضاء نداشته باشد و از گرفتن هدایای بودار به شدت خودداری نماید.

۵- توجه به مشکلات و مسائل عضو و کوشش در رفع آنها

۶- خیرخواهی و نصیحت و مراقبت و مواظبت، به نحوی که به صورت یک (آقا بالاسر) در نیاید بلکه با موعظه حسنه و از طریق حکمت عمل کند و ببیند از چه راهی و چگونه می تواند عضو را از لغزش ها حفظ کرده رشد دهد. و نیز مراقبت کند که عضو در طی مراحل سازندگی قبل از تکمیل این دوره به دوره بعد نرود زیرا پا به سست داشتن موجب عدم درک مراحل عالی شده و خطراتی را به دنبال دارد.

۷- در تشویق و تقدیر رعایت اعتدال را کرده به گونه ای عمل نکند که شیطان بتواند حسادت افراد ضعیف را تحریک نماید و در توبیخ و سرزنش به گونه ای عمل نکند که باعث شرمندگی و ایجاد عقده های روحی و یا روحیه ذلت پذیری در عضو گردد که مومن نزد خداوند بسی عزیز است و شرمنده کردن و خجالت دادن به مؤمن گناه بزرگی است و نیز وظیفه هر مسئول اینست که افراد را به صورت ابزار بی اراده در نیاورد بلکه آنها را افرادی حر و آزاد و انتخابگر بسازد. و بهتر این است که تذکرات توبیخی به صورت غیر مستقیم باشد تا هم موقعیت و احترام مسئول حفظ گردد و هم حیا و شرم بین عضو و مسئول باقی بماند.

۸- مسئول باید مواظب باشد که بیش از اندازه و ظرفیت های گوناگون افراد به آنها تحمیل نکند، بلکه در حدود دانش و استعداد و امکانات مالی و فکری و وقتی برای عضو تکلیف نماید، همان طور که پیامبر گرامی فرموده است:

نحن معاشر الانبیاء امرنا ان ننزل الناس منازلهم و نکلم الناس علی قدر عقولهم.

به ما گروه انبیاء دستور داده شده که مردم را به جاهای خودشان فرود آوریم و با آنها به قدر فهم و عقلشان سخن بگوئیم.

۹- مسئول از دیگر مسئولان نباید بدگوئی نماید و خود را به گونه ای برتر از سایرین جلوه دهد و اگر اشکالی نسبت به بعضی مسئولان دیگر دارد از طریق مربوط اقدام نماید و شخصیت مسئولان را حفظ و احترام لازم را به آنها بگذارد.

۱۰- و از همه مهمتر این است که مسئول باید بکوشد در تمام زمینه ها اسوه یک مسئول حزب الله باشد و عمل خویش را مطابق با گفتارش کند تا اعضاء، اسلام و تحزب را به طور عملی از وی بیاموزند و به فرموده امام صادق علیه السلام عمل کند کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم.

و از آنان نگردد که مورد عذاب خداوند متعال قرار گرفته اند در این آیه مبارکه:

لم تقولون ما لا تفعلون، کبر مقتا عندالله ان تقولوا ما لا تفعلون.

۱۱- از آنجا که مسئول بار سنگین تری به دوش دارد و اگر توفیق الهی شامل وی نگردد مدیون اعضا و مجموعه حزب و همه انبیاء و اولیاء و نسل های آینده می شود، لذا باید ارتباطات معنوی و حالات عبادی خود را زیاد کند و مخصوصاً نماز شب بخواند که ناشئه اللیل در تحمل این بار سنگین رسالت بسی کارساز می باشد.

وظائف عضو در برابر دیگر اعضاء

اعضاء حزب الله علاوه بر برادری ایمانی، ویژگی حزبی نیز دارند و از این رو به منزله دست و بازوی یکدیگرند و تکیه گاه هم بوده، نیرو و سلاح و قوت برای همدیگر می باشند از این رو کلیه وظائفی که در احادیث درباره حق مؤمن بر برادرش آمده را باید انجام دهند ضمن اینکه حقوق عضو در یک تحزب اسلامی را نیز رعایت نمایند.

این وظائف به طور مختصر عبارتند از:

۱- اعتماد و اعتقاد و توثیق برادران عضو، تا رسیدن به مرحله اخوان الثقه (برادران مورد ثقه هم) (اصول کافی جلد ۳ باب «مؤمنین دو صنفند» حدیث ۳)

۲- خیرخواهی و پسندیدن هر چیز را که برای خود می پسندد برای برادرانش:

ایسر حق منها، ان تحب له ما تحب لنفسک، و تکره له تکره لنفسک (اصول کافی جلد ۳ باب «حق مؤمن بر برادرش» حدیث شماره ۳- و جلد ۴ باب خیراندیشی نکردن.) امام صادق علیه السلام.

۳- کوشش در ایجاد هرچه بیشتر روحیه صمیمیت و صفا و همدلی و محبت در بین برادران، و دوری از بددلی و سوء ظن و دلگیری و خشکی در روابط. محمد صلی الله علیه و آله و سلّم رسول الله، والذین معه اشداء علی الکفار، رحما بینهم.

۴- کوشش در رشد برادران و آموختن آنچه خود می داند به او، و آموزش گرفتن آنچه او می داند انی لا احب ان اری الشاب منکم الا غادیاً فی حالین، معلما او متعلما. امام سجاد علیه السلام.

من دوست ندارم هیچ یک از جوانان شما را ببینم مگر (آن جوانان) که روز خود را در دو حالت می گذرانند، یا در حال آموزش دادن و یا در حال آموزش گرفتن.

۵- تلاش در جهت نیکوتر شدن اخلاق برادران، با نهایت دلسوزی و صداقت و بر مبنای موعظه حسنه و حکمت و به مانند یک آینه، المؤمن مراه المؤمن.

زیرا آینه ضمن نشان دادن نقائص شخص:

– این کار را صادقانه و بدون خودنمائی انجام می دهد و انسان در آینه خودش را می بیند نه آینه را.

– این کار را بدون بکار بردن خواستها و نظریات خویش انجام می دهد و در حقیقت هرچه هست نشان می دهد.

در مقابل اینکار توقع مزد و پاداش و احترام و … ندارد.

– با نهایت سر نگهداری این کار را می کند و به هیچ کس دیگر نقائص را نشان نمی دهد.

– هیچ یک از نقائص را در خود نگاه نمی دارد تا مبادا بعداً مورد سوء استفاده قرار گیرد و فوراً آنها را فراموش و از صفحه خویش پاک می کند.

– برایش وقت و بی وقت مطرح نیست و همیشه در خدمت آماده است.

– و …

و از طرفی آینه زیبائی ها را هم منعکس می کند و مؤمن اگر مانند آینه هست همیشه انعکاس دهنده زیبائی های روحی و اخلاقی و … برادرش می باشد.

۶- احترام به نظریات و آراء و سلیقه های دیگر اعضاء و تحمل یکدیگر همراه با بحث های سازنده و دوستانه و پر از محبتب، و ایجاد محیطی که هرکس بتواند در چهارچوب معیارها و ضوابط اسلامی حرفش را بزند و پرهیز شدید از اینکه هر حرف برادرش را حمل بر سوء نماید (اصول کافی جلد ۴ باب تهمت و بدگمانی.)

۷- حفظ عزت و آبرو و شخصیت برادرش در جمیع ابعاد و در تمام موارد و در حضور و غیاب وی، عزیزا مومن به اراده خداوند تبارک و تعالی عزیز است و رعایت این عزت بر همگان لازم می باشد.

العزه لله و لرسوله و للمومنین جمعیا.

و در همین رابطه مؤمنین متحزب یکدیگر را با احترام و با القاب زیبنده و به دور از لقب های زشت و یا تحقیرآمیز صدا می کنند و نگاه و گفتار و لحن و سخن و طرز نشست و برخاست و … آنها با یکدیگر پر از احترام و محبت می باشد.

۸- احسان و اطعام و خدمت به سایر برادران (رجوع شود به احادیث در اصول کافی بابهای اطعام مومن، پوشاندن، مهربانی و خدمت به مومن).

۹- دوری از اخلاق های زشتی که در تجمع ها پدید می آیند از قبیل.

– جناح بندی و باند بازی

– ریاست طلبی و مقام جوئی

ملعون من ترأس، ملعون من هم بها، ملعون من حدث بها نفسه (صول کافی جلد ۳ باب ریاست طلبی.)

(ملعون است هرکس ریاست مآبانه رفتار کنند و هرکس همت به آن گمارد و هرکس به فکر به دست آوردن آن باشد) امام صادق علیه السلام.

– سوء ظن به دیگران و بدگمانی ها

– نقل مطالب و اخبار بدون تحقیق

– غیبت

– تهمت و افتراء

– نقص دیگران را دیدن و غفلت از نقائص خود

– نقص دیگران را بزرگ کردن

– بی اهمیت دانستن خدمات دیگران

– تجسس برای عیب جوئی و پیدا کردن نقائص دیگران

– از خود راضی بودن (رجوع شود به اصول کافی جلد ۳ باب عجب)

– خود برتر بینی

– مطرح کردن سوابق خود به منظور بزرگ جلوه کردن (مگر در مواردی که دفاع از خود لازم است و یا ذکر این سوابق درسی آموزنده برای دیگران می باشد)

– دوستی زدگی (تعصب در دوستی با کسی به صورتی که عیوب او را نیز حسن دانسته از وی حمایت بی منطق نماید حب المثیی یعمی و یصم)

– شخصیت زدگی (به صورتی که شخصیت برای او به صورت بت درآید)

– سازمان باوری و گروه گرائی، که بدون تحقیق هرچه را سازمان بگوید قبول می کند و معیار خوب و بد حزبی بودن یا نبودن و یا مورد قبول حزب بودن یا نبودن است.

۱۰- سرگرم شدن به فعالیت های اجتماعی وغفلت از عبادات و حالات معنوی، یعنی گاهی عناصر متدین و مخلص در میدان مبارزه و فعالیت های اجتماعی آنچنان غرق می شوند که وقتی برای عبادت و صحبت کردن با محبوب ازلی پیدا نمی کنند و به تدریج به صورت انسان های عمل زده در می آیند و حالت صفا و معنویت در آنها گم می گردد و شیطان و شیاطین از همین راه طمع در آنها می کنند. و لذا اعضاء باید مواظبت نمایند که به چنین مشکلی مبتلا نشوند.

۱۱- و بالاخره طبق آنچه که از احادیث برمی آید مؤمن باید در برابر مؤمن دیگر:

– محافظت بر برقراری دوستی نماید.

– رعایت حقوق مؤمن را بنماید

– جواب سلامش را بدهد و سعی در تقدم در سلام کند و برخورد گرم و صمیمانه داشته باشد.

– هدیه او را بپذیرد و اگر مختصر است چون هدیه برادر دینی اوست آنرا بسیار گرامی بدارد.

– مصافحه و معانقه نماید**زیرنویس=اصول کافی جلد ۳ بابهای مصافحه و معانقه.

– به او هدیه بدهد

– حاجتش را روا سازد.

– سپاسگزار محبتها و احسان های او باشد

– در مجالس و ملاقات ها با چهره شاد و کلمات محبت آمیز و نشاط آور با او روبرو شود **زیرنویس=اصول کافی جلد ۴ باب شوخی و خنده، سمعت ابا جعفر یقول، یقول ان الله عز وجل یحب المواعب فی الجماعه بلا رفث. (خداوند دوست دارد شوخی کننده در بین مردم را تا آنجا که خلاف نشود).@

– در مریضی از او عیادت کند و در بهبودی او بکوشد

– در فوت او در تشییع جنازه و مراسم دیگر شرکت کند

– لغزش های او را ببخشد و عذرش را به آسانی قبول نماید

– در سختی ها و مشکلات او را رها نکند

– خانواده او را مانند خانواده خود دانسته خود را در قبال آنها مسئول بداند

– اموال او را همچون اموال خود دانسته مراقبت لازم را بنماید.

– بعد از فوت او به خانواده اش رسیدگی نماید

– بعد از فوت او به زیارت قبر او برود.

وظائف در برابر طرفداران

طرفداران به کسانی می گویند که عضو حزب نیستند ولی علاقمند به حزب بوده و در موارد لازم حمایت های سیاسی و اجتماعی و مالی و … از حزب می نمایند.

بدیهی است که با اینگونه افراد هنوز آن رابطه اخوت و محرمیت حزبی پدید نیامده است، اما براساس موازین اسلامی رابطه یک حزب اللهی با آنها باید به دور از حزبگرائی و امتیاز جوئی بوده و سعی شود که با عمل صحیح و برنامه جذاب آنها را هرچه زودتر به جائی رساند که هم خود مشتاق عضویت شوند و هم ضوابط لازم عضویت در آنها پدید آید، یعنی با معرفی حساب شده حزب (به دور از تعصبات و اصرار تحمیل) آنها را به یک انتخاب مومنانه برسانند. بنابراین هر فرد حزبی در مقابل طرفداران وظیفه دارد.

– با مدارا و محبت و مهربانی و نرمی برخورد نماید.

– رفتارش احترام آمیز و همراه با احترام های مناسب دانش، سن، موقعیت مردمی، تقوا در گفتار و نشست و برخاست ها باشد.

– از دانش ها و تخصص های آنها بهره گیرد.

– شنیدن نظریات و پیشنهادهای آنان (آنچنان که رغبت آنها را به همکاری و همفکری با حزب بیشتر نماید).

– توجه به انتقادها بدون دلگیری و با چهره باز و دقت کافی و پاسخ متین و مستدل دادن و یا پیگیری.

– دوری از بحث های زائد و بی هدف

– سپاسگزاری از طرفداری ها و محبت ها و همراهی های آنان

– انصاف دادن به آنان در مواردی که چون حزبی نیستند گاهی مواضع غیر حزب می گیرند و به رخ نکشیدن این مواضع.

– سر نگهداری و اشاعه مطالب خیر درباره آنان

– به عنوان برادر حزبی که باید به علت حزبی بودن بیشتر احساس مسئولیت کرده و کار و تلاش نماید در کلیه امور تا آنجائی که ممکن است دست بالا را داشته باشد و مثلاً اگر او محبتی می کند فرد حزبی محبت بیشتری ارائه نماید و خصوصاً در مشکلات و گرفتاریها، صادقانه و بدون منت و چشمداشت به کمک آنها بشتابد.

– سراپای وجودش عشق و اشتیاق به خدمت آنان باشد و مخصوصاً در اطاعت از پروردگار کمک کارشان شود و در باطن سلامتی و خوشی و سعادت آنان را بخواهد و دعای خیر برای آنها بکند.

– در مراسم آنها شرکت نماید و ارتباط خویش را با آنان حفظ کرده سعی نماید که فواصل طولانی در این ملاقات ها و ارتباط ها پدید نیاید.

– و بالاخره رعایت حدیث جامع الاطراف حضرت امیر علیه السلام الاخوان صنفان، اخوان الثقه و اخوان المکاشره، فاما اخوان الثقه فهم الکف، والجناح والاهل والمال، فاذا کنت من اخیک علی حد الثقه، فابذل له مالک و بدنک، صاف من صافاه و عاد من عاداه، واکتم سره و عیبه واظهر منه الحسن، و اعلم ایها السائل انّهم اقل من الکبریت الاحمر،

و اما اخوان المکاشره فانک تصیب لذّتک منهم فلا تقطعن ذلک منهم ولا تطلبنّ ماوراء ذلک من ضمیرهم، وابذل لهم ما بذلوا لک من طلاقه الوجه و حلاوه اللسان:

(اصول کافی جلد ۳ باب مؤمنین دو صنفند)

برادران دو دسته اند:

۱- برادران مورد وثوق و اعتماد

۲- برادران خنده رو.

اما برادران ثقه مانند دست و بال و اهل و مالند (یعنی همچون دست وسیله برآمدن خواستها، و چون بال و پر وسیله رشد و اوج گرفتن و همچون خاندان، وسیله آبرو و یاری و اعتبار و همچون مال وسیله رفع حوائج و زمینه حرکت در راه خدا هستند.)

پس هرگاه برادری به این حد وثوق رسید، خودت و مالت را بذل او کن و با هرکس که او، صاف است تو نیز با صفا باش، و با دشمن او دشمن باش، و سر او و نقص و عیب او را بپوشان و نیکوئی هایش را آشکار ساز (تبلیغ کن) و بدان که تعداد آنها از کبریت احمر کمتر است.

و اما برادرانی (که در جامعه در حد ثقه نیستند ولی به آنها که می رسید به هم لبخند می زنید) پس تو از آنها حظ خودت را می بری (از آنها بهره مند می شوی) پس این را از آنان مبر، و بیش از این هم از باطن آنها نخواه (توقع آن برادران یکدل و با صفا و ثقه را نداشته باش) و آنچه آنها به تو بذل می کنند تو نیز بذل کن، از جهت خوشروئی و خوش زبانی.

وظائف در برابر مخالفین

مخالفین به کسانی گفته می شوند که با حزب مخالفند اما دشمن نیستند این مخالفین اقسامی دارند از مخالفین فعال و یا مخالفین ساکت، مخالف مسلمان یا غیر مسلمان و مخالف کل حزب و تحزب، یا مخالف سیاست ها و یا سیاستی از حزب و یا مخالف بعضی از شخصیت های حزب و …

که در این مختصر وظیفه در برابر هریک را نمی توان شرح داد و فقط به طور کلی می شود گفت: که در مقابل مخالفین وظیفه اعضاء حزب عبارت است از:

– مدارا و محبت بجا و تحکم و قاطعیت در موقعیت لازم

– احترام و برخورد موقرانه و متین در حدود ضوابط

– اجازه گرفتن و یا خبر دادن در مورد ملاقات ها و برخوردهای اینگونه به مسئولان حزبی به خصوص در مورد افراد مخالف وابسته به گروه های سیاسی دیگر.

– برخورد با محبت و بدور از تندیها و خشونت ها و یادگاه ها و لحن هایی که حکایت از حقیر شمردن طرف می کند و به دور از هرگونه عصبانیت بی مورد.

– میانه روی و حفظ عدالت و ارزش های اسلامی در میزان مخالفت ها و در بحث ها

– بردباری و حوصله و تحمل آنها در بحث ها و مناظره ها و پاسخگوئی با محبت و مستدل به دور از شیوه های زشت شیطانی مانند جدل و مراء و زشت گوئی و ناهنجاری و متلک پراکنی.

– فاش نکردن اسرار حزب و مواظبت در گفتار و کردار و رعایت سر نگهداری و مخفی کاری و امور امنیتی.

– بزرگواری و گذشت در حد ضوابط.

وظائف در برابر خویشتن

مهمتر از وظائف گفته شده وظیفه یک فرد حزبی در حزب الله هر عصر، در برابر خودش است، یعنی هر فرد حزبی باید بکوشد اسوه عصر خویش در جهان و یا کشور، و یا شهر و روستا گردد. و آن چنان گردد که هرکس او را ببیند به اسلام درود فرستد که چنین افرادی را تربیت می کند و سلام بر حزبی نماید که چنین اشخاصی عضو آن هستند، همچنان که امام صادق علیه السلام می فرمود:

(به گونه ای عمل کنید که بگویند خدا رحمت کند جعفر بن محمد علیه السلام را که چنین شیعیانی دارد) در این رابطه هر فرد عضو حزب باید بکوشد.

– دانش های عقیدتی خویش را بطور عمیق و اصولی فرا گیرد.

– دانش های سیاسی خویش را دائماً افزایش دهد.

– به دانش تشکیلاتی آشنائی کافی یابد.

– علوم و فنون مورد نیاز را بیاموزد و تمرین کند.

– اخلاق اسلامی را در زندگی فردی و اجتماعی پیاده نماید.

– شیوه و روش بهتر بکار بردن خدمات را بررسی و مطالعه نماید.

حالات عبادی خویش را کامل و کامل تر کند.

و سعی نماید:

– روزانه روزی حداقل ۵ آیه تلاوت نماید و به ترجمه آن دقت کند.

– روزی حداقل یک مسئله از توضیح المسائل امام را بخواند.

– نمازها را در اول وقت در صورت امکان در وقت فضیلت هریک بخواند.

– نمازها را تا آنجا که می تواند در مسجد بجا بیاورد.

– برای آشنائی به دعاهای قرآنی و دعاهای ائمه اطهار علیه السلام در هر ماه چند دعای جدید جایگزین بعضی دعاهای معمول خود بنماید.

– سعی کند هر شب نماز شب بخواند و در صورت عدم امکان شبهای جمعه و یا شب های اول ماه آن را بجا بیاورد.

– اگر نماز شب نمی تواند بخواند شب های جمعه قبل از خواب دو رکعت نماز مستحبی خوانده، قصور و تقصیرهای هفته گذشته را عذر بخواهد و از خداوند متعال طلب توفیق برای رشد و خدمت بیشتر در هفته آینده نماید.

– روزه مستحبی بگیرد (هفته ای یا ماهی یکبار) و اگر نمی تواند در بعضی ایام الله روزه بگیرد.

– در شهرهائی که کم آبی نیست سعی در دائم الوضو بودن نماید و در شهرهای کم آب تیمم کند.

– زیارتگاه های نزدیک در شهر و روستا را هفته ای و یا ماهی یکبار زیارت کند، اگر می تواند سالی یکبار به زیارت امام هشتم علیه السلام که تنها امام مدفون در ایران است برود.

– ۱۰% از درآمدش را علاوه بر وجوهات شرعیه، وقف خدمات اجتماعی نماید.

– در ماه و یا لااقل در سال یک روز غذای بسیار ساده با خانواده خویش خورده و بقیه خرج یک غذای معمولی و یا مفصل را به مستمندان دهد.

– در اوایل زمستان هزینه تأمین یک هفته گرما، برای خانواده خودش در زمستان را به بی بضاعت ها بدهد.

و نیز در اول تابستان معادل هزینه تأمین یک هفته خنکی را به مستمندان تقدیم نماید.

و نیز از روش های شهید مظلوم آیت ا… دکتر بهشتی اولین دبیر کل حزب بود که می گفت در سال لااقل انسان باید یک خانواده را برای یک روز یا هفته مهمان جای گرم و جای خنک نماید و در نزدیکی عید برای یک خانواده و یا یک فرد مانند خانواده خودش لباس و لوازم شب عید بخرد.

– لباس ساده و پاکیزه و خوش دوخت و زیبا، به دور از تجمل و شلختگی بپوشد.

– نظافت را در منزل و محیط کار و اندام خویش کاملاً رعایت کند و مواظبت نماید که بدن و پای او بوق عرق ندهد.

بلکه با زدن عطر (که در روایات بسیار به آن تأکید شده) خود را خوش بو نماید تا ثواب عمل به سنت پیغمبر و ثواب صلواتی که معمولاً مؤمنین با استشمام عطر می فرستند را با هم ببرد.

– رعایت نظم در کار و تقسیم ساعات روز و پایبندی به آن را بنماید زیرا اینکار به وی اجازه خواهد داد که مانند شهید بهشتی از عمر خویش بهره کافی ببرد و کارش پر برکت باشد.

در این تقسیم ساعات در شبانه روز نیم ساعت را به مطالعه اختصاص دهد و اگر این مطالعه، موضوعی و منظم باشد پس از یک سال حدود ۲۰۰ ساعت مطالعه خواهد داشت که در بالا بردن معلومات بسیار مفید و مؤثر است.

– و بالاخره تلاش در تقویت نقطه های قوت و از بین بردن نقطه های ضعف در هر زمینه.

اینها گوشه ای از وظائف یک عضو حزب است که به طور مختصر گفته شد و الا انسان تا رسیدن به مقام خلیفه اللهی و یا مثل الله شدن راهی طولانی را باید بپیماید و وظائف بسیار دیگری را نیز انجام دهد که باید خود آنها را تحقیق و پیگیری نماید.

(آموزش امور استان ها)

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق