ندای اصفهان

«عصر جدید» هنجارشکن و تقلید طوطی وار فرهنگ غرب

کدخبر: 111464
۱۷ فروردین ۱۳۹۸ در ساعت ۳:۵۶ ب.ظ

ندای اصفهان- معصومه طاهری

چند وقتی است احسان علیخانی با برنامه «عصر جدید» حضور جدی‌تر و پررنگی در تلویزیون پیدا کرده است؛ به طوری که در اختتامیه جشنواره جام جم هم اعلام کرد برنامه روتین سالانه ماه عسل را دیگر نخواهد داشت چون وارد عصر جدید شده است (+).

«عصر جدید» به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی است و رویا نونهالی، امین حیایی، آریا عظیمی نژاد و سید بشیر حسینی داوران این مسابقه استعدادیابی در شبکه سوم هستند؛ پر واضح است تولید برنامه هایی جدید که محتوای شاد و سرگرم کننده داشته باشد اتفاق خوبی در رسانه ملی است زیرا اگر در این دوران تسلط رسانه‌ای که با تنوع و تعدد رسانه‌های حقیقی و مجازی مواجه هستیم تلویزیون خود را تکانی ندهد قطعا از گردونه رقابت کنار گذاشته می‌شود اما این هم دلیل برآن نیست تا بدون خلاقیت مانند طوطی مقلد تولیدات شبکه‌های ماهواره ای بود و اسمش را تنوع برنامه سازی گذاشت.

احسان علیخانی که پیش از این به دکورهای تجملی و کپی در «ماه عسل» شناخته می‌شد خودش هم در جشنواره جام جم به این مسئله اعتراف کرد. با میدان عمل زیادی که به او داده  می‌شود و صرف هزینه زیاد و البته متعارض با بستر اجتماعی و فرهنگی که در برنامه سازی دارد فقط به دنبال شیوه ای برای دیده شدن خود و اطرافیان است که در «عصر جدید» به نمایش گذاشته شده، برنامه‌ای که از صدر تا ذیل آن کپی برنامه قدیمی و مشهور «آمریکاز گات تلنت» است و عملا جز برخی جزئیات مرتبط با خط قرمزهای پوشش و امثالهم، در کپی کردن چیزی کم نگذاشته است!

نکته عجیب درباره دکور «عصرجدید» آن است که حتی ضربدرهای روی میز داوران مسابقه هم کپی هستند، گویی دکور برنامه آمریکایی شبکه NBC به سیامک احصایی ارائه شده و قرار بوده دکور این شوی تلویزیونی سنگین را موبه‌مو در رسانه ملی بازسازی کند.

علاوه براین کپی برداری‌ها در «عصر جدید» شاهد هنجارشکنی‌ها و عدول از خط قرمزهایی هم هستیم که عمدیا سهوا به نام استعدادیابی و کمک به دیده شدن مردم عادی از آن می‌گذرند. مثلا در یکی از برنامه‌ها تعدادی از دختران بزرگسال نینجای آمده بود و در مقابل نگاه داوران و حاضران در استودیو و هزاران مخاطب تلویزیونی حرکات موزون رزمی انجام می‌دادند!!

یا افرادی که برای دیده شدن هر مسخره بازی و لودگی می‌کنند و بعد هم از بینندگان عاجزانه رای می‌گیرند!! متاسفانه «عصر جدید» به سبک و سیاق فرهنگی غربی بدون هیچ توجهی به عوامل فرهنگی و دینی به شدت جنون دیده شدن را تحریک و تشویق می‌کند و شرکت کنندگان حاضرند برای آنکه غریزه دیده شدن خویش را ارضا کنند، از هر موقعیتی بهره ببرند و این هم‌سویی خود را به نمایش بگذارند. مانند مرد جوانی که بازیگر تئاتر بود و با ادا درآوردن از این‌که از کما بیرون آمده و سخن گفتن برایش سخت است با حقه بازی و البته به نام هنرمندی! توانست جمع گسترده‌ای از حاضران در استودیو و داوران را با خود همسو کند و تحت تاثیر قرار بدهد به طوری که اغلب حاضرین از شرایط او گریستند و داورانی رای مثبت به او دادند در آخر همه متوجه شدند همه حرفهایش تنها بازی بوده و اصلا حقیقت نداشته است.

تکامل یافته تر از مسابقه محله!

لذا اگر بخواهیم با دقت بیشتری به «عصر جدید» نگاه کنیم این برنامه به نوعی تکامل یافته‌تر از مسابقه محله است، با این تفاوت که در مسابقه محله سادگی و صمیمیت ایرانی موج می‌زد و تاثیرگذاری زیادی در جامعه و خانواده داشت چنانچه دایره بازی‌های فامیلی را وسعت می‌بخشید و طبیعتا به گرمی خانواده کمک می‌کرد، اما «عصر جدید» خارج از کپی بودن، تمام المانهای دورانِ جدیدِ بدونِ خانواده را به همراه دارد و دیده شدن شاخصه اصلی این برنامه تقلیدی است چیزی که بسیاری از خانواده‌ها موافق آن نیستند.

یکی دیگر از مشخصه‌های «عصر جدید» زنده نبودن آن است که نشان می‌دهد تمام بخشهای آن کارگردانی شده و هدفمند است. حتی خواستگاری جوان افغانستانی از دختر مورد علاقه اش که جنجال زیادی هم داشت (همان طور که قبلا علیخانی در «ماه عسل» این کارها را انجام داده بود و همان موقع هم این برنامه سروصدا کرد) این هم از قبل طراحی و تنظیم شده بود پس نتیجه می‌گیریم در این برنامه اتفاقات هدایت شده هستند و محصول رفتارهای اتفاقی نیستند.

مساله دیگر بخش داوران «عصر جدید» است که یکی از آنها استاد دانشگاه در حوزه سواد رسانه‌ای و تکنولوژی است. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است آیا آنچه امروز خود عامل آن شده است با آنچه دیروز درباره آن با دانشجویان از آن سخن می‌گفت همخوانی دارد؟! چطور است یک استاد رسانه، تقلید جزء به جزء از برنامه های ماهواره را برای کشورمان با فرهنگ و سبک زندگی متفاوت تجویز می‌کند؟! مطمئنا اگر مقوله حجاب و تمدن غنی شرقی و اسلامی در کشور نبود بسیاری از ریزه کارهای غربی هم در «عصر جدید» طراحی و ارائه می‌شد.

سال رونق ملی و تقلید طوطی وار از فرهنگ غربی!

امسال سال رونق تولید ملی است لذا از رسانه ملی انتظار می رود که خلاف این مسئله گام برندارند زیرا تقلید طوطی وار و کپی جزء به جزء از فرهنگ و منش غربی در رسانه ملی زیبنده نیست.

فراموش نکنیم تقی زاده‌ها فقط در دنیای سیاست حضور ندارند، فرهنگ عرصه اصلی آنهاست وقتی در زندگی تقی‌زاده که امام خامنه ای امسال به آن اشاره کردند ورود می‌کنیم دو نکته پررنگتر است:

اول این‌که او قبل از غربزدگی درس روحانیت خوانده بود و صبغه و پیشینیه مذهبی داشت و دوم آن‌که تقی زاده در اواخر عمر به آنچه در دوران جوانی برای غربزدگی کشورش انجام داده بود پشت پا زد. نگرانی ما است که «عصر جدید» هم با هر پیشینه‌ای از که از «ماه عسل» گرفته تا عمدا یا سهوا به تکثر تفکر تقی زاده در زمان غربزدگی بینجامد زمانی به اصلاح آن نیندیشد که دیگرغیر ممکن باشد و پیشمانی آن بی حاصل!

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , , ,