یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
 امسال، سیاسی ترین عاشورای تاریخ   

به گزارش ندای اصفهان ،شبکه دولتی انگلستان  در گزارشی به بررسی روزنامه های صبح تهران در فردای عاشورای امسال پرداخته  و با آوردن بخش هائی از چند یادداشت و مقاله از روزنامه های اصلاح طلب که منتقد بهره‌برداری سیاسی از مراسم عزاداری بوده اند، عاشورای امسال را “سیاسی ترین عاشورای تاریخ” خواند. در ادامه بخشی از گزارش وب سایت بی بی سی فارسی  می آید:

انتقاد از عزاداری‌های امسال محرم که شلوغ‌ترین و در عین حال سیاسی‌ترین عزاداری‌ها خوانده شده از جمله مطالب این روزنامه‌هاست.
صادق زیباکلام در مقاله ای در آرمان نوشته: در دهه اول ماه محرم که ماه عزاداری حضرت سیدالشهد است، برخی از شخصیت‌های مذهبی همچون مداحان سعی کردند در مراسم عزاداری که متعلق به هیچ فرد، گروه یا جناحی نیست و بلکه متعلق به همه مردم است، از تریبون مذهبی برای تبلیغ تفکر سیاسی خود بهره‌برداری کنند و مواضع سیاسی خود را بیان نمایند. این اظهارنظرها بیشتر در مخالفت با توافق هسته‌ای و سیاست‌های دولت آقای روحانی بود.
این استاد دانشگاه آخرین نمونه برای استفاده سیاسی از مراسم مذهبی مراسم عزاداری شب تاسوعا بود که حجت‌الاسلام پناهیان در آن بدون اینکه نامی از وزیر خارجه ببرد به او طعنه زد و گفت: «شمر مهربانانه عباس را صدا می‌زد ولی عباس رویش را بر می‌گرداند و می‌گفت خدایا چرا کار من به جایی رسیده که دشمن به من طمع کرده است؟ اما امام حسین به عباس گفت: ‌ای عباس تو با دشمن دست ندادی و خدا دستان تو را قبول کرد. جانم به فدای دست‌های عباس که به دشمن دست نداد….»
مقاله آرمان تاکید کرده: تجربه در ایران و سایر کشورهای دیگر نشان می‌دهد که بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی از مذهب همواره و در بلندمدت به ضرر خود مذهب تمام شده است. باورهای مذهبی زبان ندارند که بگویند آقای فلانی از ما سوءاستفاده نکن. بنابراین برخی از چهره‌های مذهبی به‌راحتی می‌آیند با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارند، مثل رادیو و تلویزیون دست به بهره‌برداری سیاسی می‌زنند و نظری که یک اقلیت تندرو دنبال می‌کنند را به مردم القا می‌کنند. این در حالی است که این چهره‌ها می‌توانند دلیل نیت و موضع‌گیری خود را به صورت صریح و علنی به مردم بگویند.

علی میرفتاح در ستون کرگدن اعتماد نوشته: مراسم عزاداری امسال سیاسی‌ترین مراسم این سال‌ها بود و هر کس سعی می‌کرد در بازخوانی تاریخ، خود را در جای اولیا بنشاند و رقیب را در جای اشقیا. اما آیا به همین سادگی است که در توبره تاریخ دست کنیم و مهره‌هایی بیرون بکشیم که رقابت‌مان را تاریخی جلوه دهند؟ بر فرض هم که توانستیم وقایع امروز را با تاریخ تطبیق دهیم و روی اشخاص امروز نام‌‌های کهن بگذاریم بلکه تن اشخاص تاریخی کت و شلوار بپوشانیم و به اسم‌های امروزی صدای‌شان کنیم. بر فرض هم که جا انداختیم فلان دیپلمات ابوموسی اشعری است و فلان وزیر پسر سعد ابی وقاص.
به نوشته این مقاله: بر فرض هم که با خوش‌ذوقی بتوانیم رقابت سیاسی را به هزار و چهارصد سال پیش ببریم و حقانیت خودمان را تاریخی جلوه دهیم، آخرش چه؟ کتاب تاریخ منحصرا که در دست یک گروه نیست. رقیب هم یک‌جور دیگر بازخوانی می‌کند و جای ما‌به‌ازاها را تغییر می‌دهد. تاریخ آنقدر گل و گشاد هست که بشود مصادره به مطلوبش کرد. اما این مصادره، مصادره به مطلوب نیست. مطلوب کجا و این بازخوانی مغلوط کجا؟
ما داریم در این رقابت سیاسی، تاریخ را مصادره به مغلوط می‌کنیم و روز‌به‌روز کارمان را سخت‌تر می‌کنیم و گره‌های اقتصادی و فرهنگی‌مان را کورتر می‌کنیم. ما باید از تاریخ درس بگیریم و اصلا این تذکار مداوم عاشورا همین است که بدانیم مدام در ابتلا و امتحانیم و یزیدی شدن یک چیز دور از دسترس نیست. کاش همین قدری که دعوای‌مان را صبغه تاریخی می‌زنیم، به اقتضائات روزگار هم توجه کنیم. دنیا پیچیده‌تر و سخت‌تر و مرموزتر شده است. از تاریخ باید عبرت گرفت نه آنکه مصادره به مطلوب – بلکه به مغلوطش – کرد.

کانال شما هم در آمد؟
پوریا عالمی در ستون طنز شرق نوشته: تا دیروز این‌طوری بود که هر کی با مادرش قهر می‌کرد، می‌رفت خواننده می‌شد. بعد این‌طوری شد که هر کی با پدرش قهر می‌کرد، می‌رفت وبلاگ می‌زد. وبلاگ‌نویسی هم یک‌ دوره این‌طوری بود که آدم‌ها از تنهایی می‌نوشتند و بغض، بعد آدم‌های دیگر می‌آمدند کامنت می‌گذاشتند و بغض، بعد کم‌کم حالت ازدواج پیش می‌آمد و طرف وبلاگش را می‌بست و می‌رفت نمایشگاه عکس می‌گذاشت.
به نوشته این طنزنویس: بعد این‌طوری شد که هر کی با زنش قهر می‌کرد، می‌رفت توی مطبوعات و با سابقه اینترنتی‌ای که داشت، اول ستون در صفحه آخر می‌گرفت و بعد صفحه می‌گرفت و بعد از شش‌ ماه دبیر می‌شد و سر سال مجله خودش را می‌زد و می‌شد سردبیر. بعد اینها هر کی با خودش قهر می‌کرد، می‌رفت فیس‌بوک و صفحه باز می‌کرد و صفحه پشت این و آن می‌گذاشت. بعد طرف که توی فیس‌بوک صفحه باز کرده بود، به درجه‌ای از انتلک می‌رسید که به توئلش می‌گفت پشت من نیا.
نویسنده ستون طنز شرق ادامه داده تا کار رسید به جایی که روزی ٢٠ نفر کانال شخصی زدند و ما را هی دعوت کردند که ما بشینیم پای کانالشان. عین تلویزیون. که چند تا کانال برای خودش زده و ما را به‌زور می‌نشاند پاش و فرصت نمی‌دهد ما حرفمان را بزنیم. عیبی هم ندارد. اما راستش را بخواهید کار روسیه نیست که تلگرام را بسته. کار بچه‌ها هم نیست. خود من دیشب آمدم نشستم روی سیم که جلوی کانال را بگیرم و خلاص. نیاز به کمک هم دارم. دارند درستش می‌کنند. لطفا بیایید جلوی این کانال را بگیریم. بیایید به اعصاب و روان جامعه رحم کنیم. هلپ می…ا.)

اتمام پیام/

منبع : کانون خبر

برچسب‌ها: ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق