یکشنبه ۰۴ فروردین ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴

«خانه وحی» را «وهابیت»، «سرویس بهداشتی» کرد! +تصاویر

یکی دیگر از جنایت های معنوی و غیر قابل گذشتِ فرقه انحرافی وهابیت، تبدیل «خانه حضرت خدیجه(س)» همسر گرامی رسول اکرم(ص) به «توالت عمومی» در «مکه» و در نزدیکی «مسجد الحرام» است. خانه ای که در همه دوران ها مورد توجه همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بوده است

ندای اصفهان- سید مرتضی میرسراجی (دانشجوی دکترای تخصصی الهیات و معارف اسلامی،علوم قرآن و حدیث)

در حالی که بیشتر ادیان و مذاهب، با اشتیاق خاصی در جست و جوی ریشه ها و اصالت های دینی و معنوی خود و  همچنین حفظ آن میراث برای نسل های بعدی هستند و  این موضوع در آن ها چنان جدی و قابل توجه شده است که حتی در این خصوص به دروغ گویی و جعل اسناد و مدارک نیز روی می آورند، برخی مسلمان نماها با وقاحت تمام اقدام به از بین بردن اصالت ها و از همه مهم تر مقدسات واقعی دین اسلام  به اسم حفظ و صیانت از اسلام می کنند.

با مطالعه دقیق تاریخ درمی یابیم هیچ نیرویی نمی تواند محکم تر و قوی تر از مسلمانانِ منافق،آسیب جدی و جبران ناپذیر به پیکره اسلام وارد و آن را از مسیر اصلی خود خارج سازد.تفکراتِ منافقانه و انحرافی «وهابیت» و وامداران این اندیشه یعنی «آل سعود» در «عربستان»، نمونه بارز این واقعیت تاریخی است.در ادامه به دو نمونه از صدها نمونه از این جنایت های معنوی توجه نمایید!

۱- تبدیل محل تولد پیامبر اسلام(ص) به محل نگهداری حیوانات

«یوسف بن سید هاشم رُفاعی» از دانشمندان اهل سنت در کتاب خود با عنوان:«نصیحه لاخواننا عُلماء نَجد» در مورد تبدیل شدن خانه زادگاه و محل ولادت پیامبر اسلام(ص)(م.۱۱ق.) در شهر «مکه» به «اصطبل حیوانات»  چنین نوشته است:

«… و هی البقعه الشریفه التی ولد فیها،التی هدمت،جعلت سوقا للبهائم،ثم حولها بحیله الصالحون الی مکتبه و مکتبه مکه المکرمه»[۱]

(آن خانه شریفی که پیامبر اسلام(ص) در آن ولادت یافتند[توسط وهابیان آل سعود] ویران و تبدیل به بازار فروش حیوانات شدکه بعدها با تلاش[و مخالفت های] مردم صالح و شایسته، آن مکان به «کتابخانه مکه مکرمه» تبدیل گشت.)

به راستی اگر دشمنان اسلام تمام همت و تلاش خود را برای از بین بردن مقدسات مسلمانان انجام می دادند باز هم به اندازه وهابیت نمی توانستند این چنین ناجوانمردانه آثار و یادگارهای معنوی و مقدس را از بین ببرند و زادگاه پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) را که بی شک «نظرگاه خداوند» بوده، مبدل به محل خرید و فروش حیوانات و اصطبل نمایند و با چنین اقدامی آن را خوار و بی مقدار کنند.مکانی که حضرت محمد(ص)، برترین موجود عالم آفرینش و با شرافت ترین پیامبر الهی در آن متولد گردید،عاقبت به دست پیروان کج فکر همان دین( مسلمان نماهای وهابی) تبدیل به محل نگه داری بُز و گوسفند و دیگر چهارپایان شد.

جالب است که در بین شیعه و سنی، زیارت محل ولادت پیامبر(ص) یعنی همین مکانی که توسط آل سعود تبدیل به اصطبل شد، مستحب بوده است. [۲]

۲- تبدیل خانه حضرت خدیجه(س) به سرویس بهداشتی

یکی دیگر از جنایت های معنوی و غیر قابل گذشتِ فرقه انحرافی وهابیت، تبدیل «خانه حضرت خدیجه(س)(م.۱۰بعثت)» همسر گرامی رسول اکرم(ص) به «توالت عمومی» در «مکه» و در نزدیکی «مسجد الحرام» است. خانه ای که در همه دوران ها مورد توجه همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بوده است.

کسانی که به حج مشرف شده اند در محدوده سعی «صَفا» و «مَروَه» و در انتهای مسیر و در نزدیکی مروه این توالت ها را دیده اند یا با نهایت تاسف از آن استفاده کرده اند که باید گفت در اصل این توالت های عمومی همان خانه مقدس و مبارک حضرت خدیجه(س) بوده است.

تصاویر قدیمی که در زیر مشاهده می کنید تصاویر خانه حضرت خدیجه(س) قبل از ویرانی است؛

و  این تصاویر را نیز که در زیر مشاهده می کنید ویرانه های خانه حضرت خدیجه(س) است؛

در تصویر زیر  وضعیت کنونی خانه حضرت خدیجه(س) در نزدیکی کوه مروه مشخص شده که تبدیل به «توالت عمومی» شده است؛

در فیلمی که در زیر مشاهده خواهیدکرد یکی از مهندسان سرشناس معماری در کشور عربستان و متولد شهر مکه به نام «سامی عَنقاوی» در مصاحبه ای تلویزیونی راجع به کشف باقی مانده ویرانه های خانه حضرت خدیجه(س) پس از تخریب اولیه و تلاش گروه وی برای حفاظت آن و تخریب مجدد بنا توسط حکومت سعودی و افراد متعصب، هم زمان با جنگ عراق با کویت ( سال ۱۳۶۹ شمسی مطابق با ۱۹۹۰ میلادی) پرده بر می دارد که محکم ترین سند در زمینه ویرانیِ نهایی و همین طور تغییر کاربری خانه حضرت خدیجه(س) به توالت عمومی محسوب می شود؛

خانه حضرت خدیجه(س) که در زبان عربی و در روایات دینی و تاریخی به صورت: «دار خدیجه(س)»،«بَیت خدیجه(س)»و«منزل خدیجه(س)» بیان شده با صفت هایی همچون: «البیت المسعود»(خانه خجسته و فرخنده) [۳]  ، «الدار المکرمه»(خانه ارجمند)[۴] ، «الدار الکریمه»(خانه با جلالت و ارجمند)[۵] ، «الدار المبارکه»(خانه با برکت) [۶] ، «الدار السعیده» (خانه فرخنده و با برکت)[۷] و «مکان شریف»[۸] ستوده شده و در بُرهه هایی از زمان یا در برخی آثار با نام های دیگری چون: «مولِد فاطمه(س)»[۹]، «دار خُزَیمَه»[۱۰]، «دار الرضا(ع)»[۱۱]، «مسجد خدیجه(س)»[۱۲] ، «دار السید الرسول(ص)»[۱۳] و«بیت النبی(ص)»[۱۴] نیز از آن یاد شده است.

اکنون بجاست برای این که بیشتر به عمق ِجنایت معنویِ تبدیل خانه حضرت خدیجه(س) به توالت عمومی پی ببریم شمه ای از ویژگی های معنوی و تاریخی این مکان مقدس را بیان کنیم تا  شایدگوشه ای از اوج رَذالَت و فرومایگی وهابیان به خصوص آل سعود و همچنین عناد و دشمنی آن ها با اصل آیین اسلام، بیشتر از پیش برای همگان مشخص و معلوم شود:

۱- خانه بانوی اول جهان اسلام

خانه حضرت خدیجه(س) چنان که از نامش عیان است متعلق به بانوی اول جهان اسلام حضرت خدیجه(س) بوده است. شخصیت حضرت خدیجه(س)، شخصیتی بسیار تابناک و منحصر به فرد در عالم بشریت و مورد توجه همه فرقه های اسلامی است. او اولین زن مسلمان و همچنین اولین و برترین همسرِ بهترین انسانِ عالم خلقت، حضرت محمد مصطفی(ص) و مادر برترین زن عالم یعنی حضرت فاطمه زهرا(س)(م.۱۱ق.) بودند. حضرت خدیجه(س) در آن موقعیتی که همه مشرکان مکه مخالف پیامبر اسلام(ص)  و نبوت ایشان بودند، با فهم و درک بالا، جان و مال خویش را در طبق اخلاص نهادند و از پیامبر(ص) پشتیبانی نمودند تا اسلام عزیز از گزند مشرکان در امان باشد و  مانند امروز در سر تاسر  جهان گسترش یابد. خصوصیات حضرت خدیجه(س) در این مختصر نمی گنجد بلکه نمونه های یاد شده سرفصل هایی برای فضیلت و برتری آن بانوی بی مانند است.

در مقام معنوی ایشان همین بس که جبرییل امین (ع)مامور به رساندن «سلام الهی» به آن بانوی شایسته بودند و این پیام ویژه را پیامبر(ص) با افتخار به ایشان ابلاغ نمودند[۱۵] و این فضیلتی بزرگ است که محدثان شیعه و سنی بر  آن اتفاق نظر دارند. بنابر گفته پیامبر(ص) حضرت خدیجه(س) به همراه دختر بزرگوارشان «حضرت فاطمه زهراء(س)» و همچنین«آسیه» همسر فرعون مصر و حضرت «مریم» مادر حضرت عیسی(ع) جزء بر ترین زنان عالم از نظر مراتب معنوی هستند. [۱۶] که این حقیقت در روایات شیعه و سنی نیز تصریح شده است.

۲- محل ازدواج پیامبر اسلام(ص)

ازدواج مبارک حضرت پیامبر(ص) در همین خانه پر برکت حضرت خدیجه(س) و در شب جمعه انجام شد. [۱۷]

۳- خانه پیامبر اسلام(ص)

حضرت خدیجه (س)، بعد از ازدواج با حضرت محمد(ص)خانه شخصی خود را در اختیار پیامبر اسلام(ص) قرار دادند و تا زمانی که پیامبر ختمی مرتبت(ص) در مکه زندگی می کردند در همین خانه شریف سکونت داشتند.

حضرت خدیجه(س) در همان آغاز پیوند آسمانی خویش با پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد مصطفی(ص) با بیانی سرشار از فهم، سخاوت و تواضع خدمت آن حضرت عرض کردند:« خانه من خانه شما است و من کنیز شما هستم!» [۱۸]

بنا بر نَقل های تاریخی، پیامبر اسلام(ص) ۱۵ سال قبل از بعثت با حضرت خدیجه ازدواج نمودند[۱۹] که اگر ۱۳ سال اقامت پیامبر(ص) پس از بعثت را در مکه به آن سالیان اضافه کنیم ۲۸ سال در خانه حضرت خدیجه(س) سکونت داشتند که سه سال آخر به علت رحلت حضرت خدیجه(س) بدون ایشان در آن خانه زندگی کردند و در اصل این خانه مقدس و مبارک پایگاه و مرکز نشر و گسترش آیین آسمانی اسلام -آخرین دین الهی- بوده  و از این حیث بسیار قابل توجه و بسیار حائز اهمیت است.

۴- محل وفات حضرت خدیجه

روح مطهر و ملکوتی حضرت خدیجه (س) نیز از همین مکان مقدس به عالم بالا و به سوی پروردگار  خویش عروج نمود تا در جوار  رحمت واسعه حق به آرامش ابدی برسد. [۲۰]

۵- محل نزول وحی الهی

خانه مقدس و با شرافت حضرت خدیجه(س) محل نزول جبرییل امین(ع) و آیات الهی قرآن به عنوان معجزه ماندگار الهی بوده است برای نمونه سوره مبارکه «مُدَّثِّر» در همین خانه مبارک حضرت خدیجه(س) بر پیامبر (ص) نازل شده  است.[۲۱] از این رو  خانه مبارک حضرت خدیجه(س) محل نزول فرشته وحی و به تعبیری دیگر نظرگاه خداوند به اهل زمین بوده است.تا آن جا که مسلمانان بعدها در بخشی از این خانه که برای همه مردم به عنوان محل نزول وحی مشخص و مُسَجّل بوده،گنبدی  به نشانه ظهور و تجلی وحی الهی  بر افراشته بودند که به عربی به آن «قُبَّه الوحی»(گنبد وحی) می گفتند[۲۲] و آن جا را زیارت می کردند.

۶- محل پنهان شدن پیامبر(ص) از مشرکان

موضعی در خانه حضرت خدیجه(س)  وجود داشته که در آن سنگی[به حالت افقی] بوده که در زیر آن، محل پنهان شدن پیامبر اسلام(ص) از گزند و آزار سنگ اندازی همسایگان مشرک خانه حضرت خدیجه(س) بوده است که آن موضع به «مُختبَی النبی(ص)»(محل پنهان شدن پیامبر(ص)) در نزد مسلمانان معروف و مشهور بوده و جای آن  نیز در ادوار مختلف مشخص و مورد توجه اهل اسلام بوده است. [۲۳] این سنگ بنا بر نظر «اَزرَقی»(م.۲۵۰ ق.) طاقچه ای بیش نبوده و ارتباطی با پنهان شدن رسول اکرم(ص) از سنگ اندازی مشرکان نداشته است. [۲۴]

اَزرَقی اهل شهر مکه بوده و کتابش نیز قدیمی ترین کتاب در دسترس و موجود در زمینه تاریخ مکه و آثار موجود در آن با قدمت بیش از ۱۱۹۰ سال پیش است و از نظر زمانی نیز فاصله چندانی نیز با زمان پیامبر(ص) نداشته است. اما آنچه مسلم است چنین موضعی در دوره های مختلف در خانه حضرت خدیجه(س) با آن  کاربری یاد شده چه قبل و چه بعد از او در بین عموم مردم، معروف و همین طور مشخص بوده است و از سوی دیگر با اثبات طاقچه بودن آن،آزار و اذیت فیزیکی پیامبر(ص) توسط مشرکان و همچنین از سوی دیگر قداست خانه حضرت خدیجه(س)  نفی نمی شود.

۷- محل پرورش حضرت علی(ع)

خانه حضرت خدیجه(س) محل رشد و پرورش مادی و معنوی اسوه تقوا و خداپرستی، فخر زمین و آسمان امیرمومنان امام علی(ع)(م.۴۰ق.) با آن همه اوصاف استثنایی و دست نایافتنی بوده است چنان که شخص مولی الموحدین(ع) در این زمینه فرموده است:

«پیامبر(ص) مرا در اتاق خویش مى‏نشاندند، در حالى که  من کودک بودم  و مرا در آغوش خود مى‏گرفتند، و در بستر خود مى‏خوابانیدند… هر روز پرچمی  از اخلاق را برای من بر می افراشتند و به من می فرمودند که به آن اقتدا کنم. …در آن روزها، در هیچ خانه ای اسلام راه نیافت جز خانه رسول خدا (ص) و حضرت خدیجه(س) و من‏ نفر سوم در بین ایشان بودم. من نور وحى و رسالت را مى‏دیدم، و بوى نبوّت را استشمام می نمودم‏.»[۲۵]

۸- محل ولادت حضرت زهرا(س) و دیگر اولاد پیامبر(ص)

یکی دیگر از ویژگی های خانه پُر برکت حضرت خدیجه(س)، ولادت همه فرزندان پیامبر(ص) [۲۶] به خصوص گُل سَر سبد عالم آفرینش حضرت فاطمه زهرا (س) در آن بوده است. همو که بنابر گفته پیامبر راستگو و امین اسلام، برترین زن عالم است[۲۷] و  از برخی روایات استفاده می شود که حضرت زهرا(س)  اولین شخصی است که وارد بهشت می شود. [۲۸]

در وسط اتاقی که معروف به «مولِد فاطمه(س)» (محل ولادت حضرت زهرا(س)) است ظاهرا چیزی شبیه به حوض وجود داشته و سنگ سیاه رنگی  نیز در وسط آن از قدیم الایام به عنوان نشانه محل ولادت آن حضرت(س) مشخص بوده است[۲۹] که در تصویر زیر می توانید آن را مشاهده می کنید؛

«کُجوری»(م.۱۳۱۳ ق.) در مورد «مولِد فاطمه(س)» که در اصل بخشی از خانه حضرت خدیجه(س) بوده، نوشته است:

«اهل سنت نظرشان در مورد محل ولادت حضرت فاطمه(س)[در خانه حضرت خدیجه(س)] این است که آن موضع شریف ترین مکان های پر برکت در شهر مکه است و این به جهت ولادت دختران پاک سرشت پیامبر(ص) در آن است. ساکنان مکه و غیر مکه آن مکان را زیارت می کنند و خادمان محبت و عشق فراوان حاجیان ایرانی را به  حضرت فاطمه(س) می دانند بنا براین عام و خاص آن ها را به سوی آن جا راهنمایی می کنند تا کسانی که آن مکان را نمی شناسند، آن جا را زیارت کنند و متبرک شوند و خادمان هم از این طریق چیزی( پولی) به دست آورند. من نیز آن محل مبارک را زیارت نمودم و در آن صفا، روحانیت و نورانیت خاصی ملاحظه کردم. هر چه قدر که ماندن در آن  حجره شریفه برای دوستدار اهل بیت(ع) طولانی باشد  باز آن شخص نه خسته می شود و نه به سختی می افتد بلکه دوست دارد و آرزو می کند که در همه ایام آن جا باشد و خداوند شاهد و دانا است که نزول برکات و لبریز شدن از رحمت های الهی در آن مکان در هر لحظه محسوس و مشهود  است و چرا این چنین نباشد به سبب این که آن موضع، محل استجابت دعا و بر آورده شدن حاجت ها است و چه قدر به این خاطر مردمان مکه خوشبخت و سعادتمند هستند.» [۳۰]

۹- محل رفتن به معراج

بنا بر گزارش برخی منابع، نقطه آغاز معراج آسمانی پیامبر اسلام(ص)، خانه حضرت خدیجه(س) بوده است. [۳۱]

 ۱۰-محل مسلمان شدن اصحاب

با عنایت به این که حضرت محمد(ص) بیست و اندی سال در شهر«مکه» و در خانه حضرت خدیجه(س) سکونت داشتند و از طرفی در طول ۱۰ سال اول بعثت در مکه با معرفی اسلام، حضور مسلمانان و رفت و آمد آن ها به این خانه افزایش می یافت لذا استنباط می شود که عده بسیاری از مسلمانان در همین خانه مبارک حضرت خدیجه(س) تحت تعالیم و آموزش های معنوی رسول مکرم اسلام(ص) به شرف اسلام نائل شدند.

۱۱- اتاق عملیات ،اتاق فکر و طراحی نقشه های معنوی

بی شک خانه حضرت خدیجه(س) محل امن و مطمئنی برای طراحی نقشه های معنوی پیامبر(س) در مقام فرمانده جهان اسلام با وزارت و همفکری امیر مومنان(ع) و حضرت خدیجه کبری(س) و همچنین همراهی دیگر اصحاب گرامی آن حضرت بوده است تا با پیاده سازی و اجرای آن ها، اسلام مراتب رشد و توسعه خود را پیدا نماید.

۱۲- محل «لیله المَبیت» و جانفشانی امیر مومنان(ع)

بنابر مشهور در شب اول ماه ربیع الاول سال ۱۳ یا ۱۴ بعثت در  خانه حضرت خدیجه(س) بزرگترین و معنوی ترین جانفشانی تاریخ اتفاق افتاد و امیر مومنان علی (ع) شباهنگام در بستر پیامبر(ص) آرمیدند و خود را آماده شهادت و فدا شدن در راه پیامبر اسلام(ص) نمود. موضوع از این قرار بود که کافران قبیله قریش در شهر«مکه» که دین اسلام و نبوت حضرت محمد(ص) را بر نمی تابیدند قصد کشتن پیامبر اسلام(ص) را نمودند. پیامبر(ص) از طریق جبرییل(ع) از این موضوع اطلاع پیدا کرد و از امام علی(ع) خواستند که برای حفظ اسلام و مقام نبوت در بستر ایشان  بخوابد. کافران چون  بر بستر پیامبر(ص) حاضر شدند امام علی(ع)  را در آن مشاهده کردند در حالی که  پیامبر(ص) آن جا را  به نیت مهاجرت به «یَثرِب»(مدینه) ترک کرده بودند و اقدام کافران قبیله قریش به شکست انجامید و امیر مومنان(ع) نیز که فداکارانه در این اقدام  برای حفظ اسلام و نبوت شرکت نموده بودند از مهلکه جان سالم به در بردند. این شب در ادبیات دینی اسلام به«لَیلَه المَبیت» معروف است و بنا بر نقل های معتبر آیه ۲۰۷ سوره مبارکه «بَقَرَه» معروف به:«آیه اِشتِراء» نیز در این زمینه و در خصوص جانفشانی امیر مومنان(ع) در خانه حضرت خدیجه(س) نازل شده است[۳۲] و خداوند با نزول این آیه شریفه، جانفشانی و فداکاری حضرت علی(ع) را در قرآن کریم جاودانه ساخت:

«وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»

(و از میان مردم کسی است که جان خود را برای طلب خشنودی خدا می‌فروشد، و خدا نسبت به بندگان مهربان است.)

۱۳- محل بروز معجزات مختلف الهی

علاوه بر این که خانه حضرت خدیجه(س)، محل نزول فرشته وحی جبرییل امین(ع) و ظهور آیات قرآن مجید به عنوان معجزه همیشگی خداوند بوده است، حضرت فاطمه(س) نیز پیش از ولادت در امری مُعجِز آسا در بطن حضرت خدیجه(س) با ایشان گفت و گو می کردند و همچنین به هنگام ولادت با سعادت حضرت زهراء مرضیه(س) به اذن خداوند زنان نیکو خصال بهشتی از جمله «ساره»(همسر حضرت ابراهیم(ع))، «آسیه» همسر فرعون و «مریم» مادر حضرت عیسی(ع) و «کُلُثم» خواهر حضرت موسی(ع) از بهشت در آن خانه شریف نزول اجلال نمودند و در امر زایمان حضرت خدیجه(س)  به ایشان یاری رساندند و علت وقوع این معجزه، کناره گیری و انصراف زنان قریشی در حمایت از حضرت خدیجه(س) به جهت پیوستن و ازدواج آن بانوی گرامی با حضرت محمد(ص) بود و همچنین فرشتگانی نیز به همراه آنان در لحظات ولادت پر از برکت حضرت زهرا(س) حاضر شدند[۳۳]. و چه  بسیار معجزات دیگر که به دست ما نرسیده و در این خانه مقدس و مبارک ظهور و بروز  داشته اند.جالب است یکی از  انبوه معجزاتی که در این خانه شریف صورت گرفته است تکلم حضرت زهرا(س) بعد از ولادت و گواهی دادن به وحدانیت خدا،نبوت پیامبر(ص) و وصایت امیر مومنان(ع) و سیادت اولاد خود(امامان راستین) بوده است. [۳۴]

۱۴- محل ولادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع)

«ابن جُبَیر»(م.۶۱۴ ق.) جهانگرد اَندُلُسی و اهل سنت، در بخشی از بازدیدی که از خانه حضرت خدیجه(س) در قرن ششم یا اوایل قرن هفتم هجری داشته، نوشته است:«در خانه حضرت خدیجه (س) دو سروَر اهل بهشت ،حضرات حسن(ع) و حسین(ع) به دنیا آمدند».[۳۵] و  در کتاب دیگر خود که همان سفرنامه معروف وی نیز است باز این مطلب را یاد آور شده و از آن موضع در آن خانه مبارک صحبت به میان آورده است.[۳۶] البته این مطلب نشان می دهد که در زمان ابن جُبَیر چنین مکانی برای مردم مشخص بوده است . اما اتفاق نظر دانشمندان مسلمان (چه شیعه و چه سنی) بر این است که امام حسن(ع)(م.۵۰ ق.) و امام حسین(ع) (م.۶۱ق.)در«مدینه» و در سال های ۳ و ۴ بعد از هجرت به دنیا آمده اند مگر آن که تصور کنیم در خانه حضرت خدیجه(س) به جای «مولِد الحَسَنیَن(ع)» در عهد ابن جُبَیر، «مقام الحَسَنیَن(ع)» بوده یعنی مکانی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع)  به جهت شرافت آن درآن حضور پیدا کرده بودند و احیانا به جهت قداست و فضیلت این مکان مبارک، آن را زیارت نموده و در آن نماز گزارده اند و الله العالم.

۱۵- مسجد

«معاویه»(م.۶۰ ق.) نخستین خلیفه اُمَوی در زمان خلافت خود خانه حضرت خدیجه(س) را از «عَقیل بن ابی طالب»(م.۶۰ ق.)(پسر عموی پیامبر(ص) و برادر حضرت علی(ع)) خریداری کرد و آن را مسجد نمود.[۳۷] در برخی نقل ها این خانه را معاویه از «مُعَتِّب بن اَبی لَهَب»(زمان مرگ نا معلوم، پسر عموی پیامبر(ص) و فرزند ابولَهَب معروف(م.۲ق.)) خریداری نمود.[۳۸]. به هر روی از آن تاریخ به بعد مسجد شدن این مکان نیز به قداست آن بیشتر افزود.«بُستی»(م.۴۲۰ ق.) از دانشمندان شیعه و زیدی مذهب، در زمان خود(احتمالا در اواخر قرن چهارم هجری) خانه حضرت خدیجه(س) را بیشتر حالت مسجد و زیارتگاه دانسته است.[۳۹] «ابن شَهر آشوب»(م.۵۸۸ ق.) از دیگر دانشمندان شیعه نیز خانه حضرت خدیجه(س) را در زمان خودش(قرن ششم هجری) «مسجد» و «مُصَلا »برشمرده است. [۴۰]

۱۶- محل ملاقات با امام زمان(عج)

دو روایت در دو کتاب معتبر شیعه وجود دارد که بیانگر این حقیت است که افرادی در همین خانه حضرت خدیجه(س) به حضور مقدس امام عصر  و زمان حضرت مهدی صاحب الزمان(عج) در دوران غیبت و پنهان زیستی ایشان شرفیاب شده اند.

الف) شیخ صدوق(م.۳۸۱ ق.) عالم بزرگ شیعه در کتاب «کمال الدین» که در مورد غَیبت و پنهان زیستی پیامبران(ص) و همچنین حضرت مهدی(عج) تالیف نموده با سلسله اسناد از تشرف شخصی به نام « ابو محمد حسن بن وَجناء نَصیبی» به محضر مبارک امام مهدی(عج) در خانه مقدس حضرت خدیجه(س) در مکه روایت نموده است. [۴۱]

ب) شیخ طوسی(م.۴۶۰ ق.) دانشمند بزرگ جهان تشیع  نیز در کتاب «غَیبت» خود که در خصوص پنهان زیستی امام عصر(عج) تالیف نموده با سلسله اسناد از تشرف شخصی به نام «یعقوب بن یوسف ضَرّاب غَسّانی» در سال ۲۸۱ هجری به محضر مبارک حضرت مهدی(عج) روایت نموده است. [۴۲]

‏از این روایات به دست می آید که خانه حضرت خدیجه(س) از مکان هایی بوده که مورد توجه مستقیم حضرت ولی عصر(عج) و محل تشرف به محضر مبارک ایشان در ایام غیبت و چه بسا مدتی محل اقامت ایشان در آن جا بوده است.

۱۷- تقدس این مکان برای شیعه و سنی

خانه مقدس حضرت خدیجه(س) از قدیم الایام محل زیارت مردم «مکه» و همچنین غیر مکه  بوده و در همه دوره ها برای مسلمانان دارای فضیلت و برتری بوده است.

دانشمندان اهل سنت و شیعه از جمله: «فاسی»(م.۸۳۲ ق.)[۴۳]، «مُحِبّ الدین طَبَری»(م.۶۹۴ ق.)[۴۴]، «ابن ظَهیرَه» (م.۹۸۶ ق.)[۴۵]،«علی بن عبدالقادر طَبَری»(م.۱۰۷۰ ق.)[۴۶]،«سِنجاری»(م.۱۱۲۵ ق.)[۴۷]،«بَحرالعلوم» (م.۱۲۱۲ق.) [۴۸] و دیگران خانه حضرت خدیجه(س) را برترین و با فضیلت ترین مکان بعد از« مسجد الحرام» در شهر «مکه» دانسته اند.

در مورد علت و دلیل برتری و فضیلت خانه حضرت خدیجه(س)، دانشمندان شیعه و سنی چنین نظر داده اند:

الف) «فاسی»(م.۸۳۲ ق.) از دانشمندان اهل سنت، دلیل برتر بودن خانه حضرت خدیجه(س)  را بعد از مسجد الحرام سکونت طولانی مدت پیامبر(ص)  در آن خانه می داند از زمانی که با حضرت خدیجه(س) ازدواج نمودند تا زمانی که از مکه هجرت فرمودند و همچنین فراوانی وحی در آن خانه را یکی دیگر از دلایل فضیلت و برتری آن بر می شمرد و  نیز به تولد فرزندان پیامبر(ص) در آن خانه  و  رحلت حضرت خدیجه (س) در آن نیز اشاره می کند. [۴۹]

ب) «ابن ظَهیرَه»(م.۹۸۶ ق.)یکی دیگر از دانشمندان اهل سنت  نیز در زمینه علت برتری و فضیلت خانه حضرت خدیجه(س) نوشته است:« سبب برتری خانه حضرت خدیجه(س) نسبت به خانه های دیگر صحابه، طول مدت زندگی پیامبر (ص) در آن و نازل شدن وحی در آن بوده است و این برتری به جهت نزدیک بودن به «کعبه» نبوده چرا که بسیاری از خانه ها نسبت به خانه حضرت خدیجه(س) به کعبه نزدیک تر هستند مانند: خانه «عباس»(عموی پیامبر(ص) و متوفای ۳۲ ق.) در « مَسعی»(محل سعی صفا و مروه) و خانه «اَرقَم»(از اصحاب پیامبر(ص) و متوفای ۵۵ ق.) که در «صفا» واقع شده است.» [۵۰]

پ) «امامی خاتون آبادی» از دانشمندان شیعه قرن دوازدهم، درکتابی  که بین سال های ۱۱۲۵ ق. تا ۱۱۲۸ ق. نگاشته،  در ضمن محل ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، به علت برتری و فضیلت خانه حضرت خدیجه(س) نیز اشاره ای نموده و آورده است: «آن مکان شریفی است،یکی به اعتبار تولد آن حضرت(س)(حضرت زهرا(س)) و دیگری به اعتبار فرود آمدن «حَوّا»  و «مریم» و «آسیه» زن فرعون با جمعی کثیر از ملائکه از حور بهشت با رخت و اسباب بهشت»[۵۱]

در روایتی که در باب معجزات مختلف در خانه حضرت خدیجه(س) آوردیم، «حَوّا» از جمله زنانی نبود که در هنگام ولادت حضرت فاطمه(س) در خانه حضرت خدیجه(س) به اذن خدا حضور پیدا کرده بودند ولی در برخی روایات نادر، «حَوّا»(همسر حضرت آدم(ع)) نیز از جمله آن زنان سعادتمند  بهشتی یاد شده است. [۵۲]

۱۸- استحباب نماز در خانه حضرت خدیجه(س) و زیارت آن

در آثار و تالیفات مسلمانان اهل سنت فصلی با عنوان :«ذکر المواضع التی یستحب فیها الصلاه بمکه »(یاد آوری مکان هایی که در شهر مکه، نماز در آن ها مستحب است) وجود دارد که یکی از آن مکان های شریف را خانه حضرت خدیجه(س) بیان نموده اند که می توان به کتاب های «اَزرَقی»(م.۲۵۰ ق.) [۵۳]، «ابن اسحاق»(م.۲۷۲ ق.) [۵۴]، «عاقولی»(م.۷۹۷ ق.)[۵۵] و دیگران اشاره نمود. «حَضراوی»(م.۱۳۲۷ق.) از دیگر دانشمندان اهل سنت در کتاب خود که راجع به  برتری های شهرمکه نوشته است فصلی مجزا را گشوده و به مکان هایی در مکه پرداخته که دعای بندگان در آن مورد استجابت واقع می شود. در جایی از آن فصل از قول«ابن نَقّاش» (م.۷۶۳ق.)آورده است: «دعا در خانه حضرت خدیجه(س) در شب های جمعه و همین طور خانه محل ولادت پیامبر (ص)(مولد النبی(ص)) در روز دوشنبه مستجاب می شود.» [۵۶]

دانشمندان شیعه نیز در آثار فقهی خود به استحباب زیارت و نماز در خانه حضرت خدیجه(س) حکم داده اند:

الف) «شهید اول»(م.۷۸۶ق.) از فقیهان بنام شیعه، یکی از اعمال مستحبی شهر مکه را زیارت مکان های شریف دانسته که یکی از آن ها خانه حضرت خدیجه(س) است. [۵۷]

ب) «محقق سبزواری»(م.۱۰۹۰ ق.) نیز بر استحباب زیارت خانه حضرت خدیجه(س) تاکید نموده است. [۵۸]

پ) «فاضل نراقی»(م.۱۲۴۵ ق.)  از فقهیان شناخته شده شیعه نیز به استحباب زیارت خانه حضرت خدیجه(س) حکم داده و نوشته است: «یستحب إتیانها ،وصلاه التحیه فیها ، وطلب الحوائج و المساله»[۵۹] (مستحب است که به زیارت آن خانه رفته و در آنجا دو رکعت نماز تحیت خواند و  طلب حاجت و مساله نمود).

ت) فقیه نامدار شیعه «شیخ محمد حسن نجفی»(م.۱۲۶۶ق.)(صاحب جواهر) نیز رفتن به خانه حضرت خدیجه (س) را مستحب ذکر نموده است. [۶۰]

ث) «کاشف الغِطاء»(م.۱۳۴۴ ق.) نیز در خانه حضرت خدیجه(س)، زیارت ایشان و پیامبر(ص) و دعا و نماز را مستحب می داند. [۶۱]

ج) «شیخ انصاری»(م.۱۲۸۱ ق.) فقیه عالیقدر جهان تشیع در کتاب « مناسک حج»  در باب  استحباب زیارت خانه حضرت خدیجه(س) نوشته است: «و مستحب است در مکّه مشرّف شدن به موضع تولّد حضرت رسول (صلّى اللّه علیه و آله)، و در منزل خدیجه‏(س)» [۶۲]

چ) همچنین در کتاب «مناسک حج» که بر اساس فتاوای «امام خمینی»(ره)(م.۱۴۰۹ ق.) است یکی از اعمال مستحبی در شهر مکه، رفتن به خانه حضرت خدیجه(س) است.[۶۳]

سخن آخر

عشق و محبت پیامبر(ص) به حضرت خدیجه(س) بی مانند و مثال زدنی بوده است پیامبر(ص) چنان از حضرت خدیجه یاد می نمود که گویی جز ایشان زنی در عالم نبود[۶۴] و چنان عشق و محبت حضرت خدیجه(س) در وجود مقدس پیامبر(ص) ریشه دوانده بود که هر  یادگاری که از آن بانوی گرامی به نظر می رسید برای پیامبر(ص) نیکو و دلنشین بود.نقل است که روزی پیرزنی به محضر مبارک پیامبر(ص) شرفیاب شد و حضرت رسول(ص)،آن پیر زن را بسیار اکرام نمودند و مورد احترام قرار دادند.خدمت ایشان عرض شد که علت این همه توجه و مهربانی شما نسبت به این پیر زن چه بوده است؟ پیامبر(ص) فرمودند: این پیر زن در زمان حیاتِ خدیجه(س) به خانه ما رفت و آمد داشت.[۶۵]  یا هر زمان که پیامبر(ص) گوسفندی را ذبح می نمودند دستور می دادند که از گوشت آن برای دوستان حضرت خدیجه(س) بفرستند. از علت این امر از ایشان سئوال شد و فرمودند: من بی تردید دوستان خدیجه(س) را دوست دارم.[۶۶] یا هنگامی که برای پیامبر(ص) هدیه ای آورده می شد، می فرمودند که آن را به خانه فُلان خانم ببرید چون او از دوستان خدیجه(س) بود و به خدیجه(س) محبت داشت. [۶۷] با این بیان بسیار جای تاسف دارد که محل زندگی حضرت خدیجه(س)که یکی از یادگاری های ارزشمند، معنوی و با فضیلت آن بانوی ارجمند به شمار می رفته و بی شک مورد عنایت خداوند و پیامبر او بوده است به دست مسلمان نمای ِوهابی به توالت عمومی تبدیل شده است.

«رُفاعی» از دانشمندان معاصر اهل سنت این چنین از وهابی ها و آل سعود خیانت کار گلایه می کند و می نویسد:

«رضیتم ولم تعارضوا هدم بیت السیده خدیجه الکبرى أم المؤمنین والحبیبه الأولى لرسول رب العالمین صلى الله علیه وآله وسلم المکان الذى هو مهبط الوحى الأول علیه من رب العزه والجلال , وسکتم على الهدم راضین أن یکون المکان بعد هدمه دورات میاه وبیوت خلاء , ومیضآت. فأین الخوف من الله تعالى ؟ وأین الحیاء من رسوله الکریم علیه الصلاه والسلام؟‍»[۶۸]

(شما به تخریب  خانه حضرت خدیجه(س)، ام المومنین و نخستین همسر پیامبر(ص)، راضی شدید و اصلا به آن اعتراض نکردید، مکانی که محل نزول وحی از جانب خداوند متعال بود و در برابر این اقدام سکوت کردید و رضایت دادید که تبدیل به دستشویی و توالت عمومی شود. چرا از خداوند تبارک و تعالی نمی ترسید و از پیامبر بزرگوارش حیا نمی کنید؟)

پی نوشت

 [۱]نصیحه لاخواننا علماء نجد ص ۶۰ [۲]مناسک حج شیخ انصاری(محشی)،ص ۱۲۲، أخبار مکه فى قدیم الدهر و حدیثه، ج‏۴، ص ۵[۳]موسوعه مرآه الحرمین شریفین ج ۲ ،ص ۸۶۵[۴] تذکره بالأخبار عن اتقافات الأسفار، ص۲۸[۵]جنه العاصمه،ص ۹۴[۶]الجامع اللطیف، ص ۸۹ [۷] موسوعه مرآه الحرمین شریفین، ج ۲ ،ص ۸۶۵[۸]جنات الخلود(چاپ سنگی)، ص ۱۸[۹]تاریخ مکه المشرفه،ج۱،ص۱۸۶ [۱۰]الخصائص الفاطمیه، ص ۱۱۶[۱۱]الغیبه للطوسی،ص۷۴[۱۲]أخبار مکه فى قدیم الدهر و حدیثه، ج‏۲، ص ۱۸۹[۱۳]الرحلهالحجازیه للبتنونی،ص ۵۴ [۱۴]أخبار مکه فى قدیم الدهر و حدیثه، ج‏۴، ص ۷ [۱۵]سبل الهدی،ج ۱۱،ص ۱۵۷، السیره النبویه، ج۱،ص۲۴۱، کشف الغمه ،ج ۱،ص ۵۱۲ [۱۶]الاستیعاب، ج ۴ ،ص ۱۸۲۱،اعلام الوری، ص ۱۵۰ [۱۷]تحصیل المرام،ج ۲،ص ۵۸۷ [۱۸]بحار الانوار،ج ۱۶،ص ۴ [۱۹]الاصابه،ج ۸،ص ۹۹[۲۰]العقد الثمین فى تاریخ البلد الأمین للفاسی،ج‏۶،ص۹۵[۲۱]السیرهالنبویه،ج۱،ص۶۷،مسنداحمدبن حنبل،ج۲۳ ۳۸۴،البرهان(الزرکشی)،ج۱،ص۲۰۷[۲۲]الارج المسکی، ص ۷۰ [۲۳]أخبار مکه فى قدیم الدهر و حدیثه‏،ج ۴ ،ص ۸،تحصیل المرام فی أخبار البیت الحرام، ج‏۱، ص ۵۴۹ [۲۴]أخبار مکه و ما جاء فیها من الآثار،ج ۲،ص ۱۹۹ [۲۵]شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید،ج۱۳،ص ۱۹۷ [۲۶]عرف الطیب، ص ۶۴ [۲۷]الامالی للصدوق، ص ۲۶ [۲۸]بحار الانوار،ج ۳۷،ص ۷۰ [۲۹]تذکره بالاخبار،ص ۱۲۷[۳۰]الخصائص الفاطمیه،ص ۴۱۶[۳۱]الخلاف للطوسی،ج۳،ص ۱۸۹،بحارالانوار،ج ۱۸،ص۳۷۸ [۳۲]المیزان،ج۲،ص۱۰۰ [۳۳]روضه الواعظین، ج ۱، ص ۱۴۴ [۳۴]همان[۳۵] تذکره بالاخبار، ص ۸۷ [۳۶]الرحله لابن جبیر، ص ۱۲۶[۳۷]عرف الطیب،ص ۶۴ [۳۸]أخبار مکه و ما جاء فیها من الآثار، ،ج۲،ص۲۴۶ [۳۹]المراتب ،ص ۴۰[۴۰]المناقب ،ج ۲ ،ص ۲۰۰‏[۴۱] کمال الدین،ج ۲،ص ۴۴۳ [۴۲]الغیبه للطوسی،ص ۲۷۳ [۴۳]الزهور المقتطفه من تاریخ مکه المشرفه، ص ۱۰۰ ،العقد الثمین فی تاریخ بلد الأمین، ج ۱، ص ۹۷[۴۴]القرى لقاصد أم القرى،ص ۶۶۴ [۴۵]الجامع اللطیف،ص ۲۸۷[۴۶]الارج المسکی،ص ۷۰ [۴۷] منائح الکرم، ج‏۱،ص ۲۲۸ [۴۸]تحفه الکرام،ص۲۸۵ [۴۹]الزهور المقتطفه من تاریخ مکه المشرفه، ص ۹۹ [۵۰]الجامع اللطیف،ص ۲۹۸ [۵۱]جنات الخلود(چاپ سنگی)، ص ۱۸ [۵۲] الایقاظ من الهجعه، ص ۱۴۸ [۵۳]أخبار مکه و ما جاء فیها من الآثار، ج‏۲، ص ۱۹۹ [۵۴]أخبار مکه فى قدیم الدهر و حدیثه، ج‏۴، ص ۷ [۵۵]عرف الطیب من أخبار مکه و مدینه الحبیب، ص ۶۴ [۵۶]العقد الثمین فی فضائل بلد الامین للحضراوی،ص ۱۶۷ [۵۷]الدروس الشرعیه، ج ۱،ص ۴۶۹ [۵۸]ذخیره المعاد ج۱،ق ۳،ص۶۹۵ [۵۹]مستند الشیعه،ج ۱۳،ص ۹۶ [۶۰]جواهر الکلام،ج۲۰،ص۶۹ [۶۱]قلائد الدرر،ص۹۱[۶۲]مناسک حج شیخ انصاری(محشی)،ص ۱۲۲ [۶۳]مناسک الحج للخمینی،ص ۲۰۰ [۶۴]إمتاع‏الأسماع،ج‏۲،ص۲۲۷[۶۵]اسد الغابه،ج۶،ص۶۴ [۶۶]الاصابه،ج۸،ص ۱۰۳ [۶۷]الاستیعاب،ج‏۴،ص۱۸۱۱ [۶۸]نصیحه لاخوانناعلماء نجد،ص۵۹.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , ,

مطالب مرتبط

  1. سید جوهر عباس رضوی گفت:

    مقاله خیلی عالی و مفید

  2. سمینا گفت:

    روشنگرانه بود

  3. عمار گفت:

    سلام
    نمیدونم چرا با خوندن “تبدیل خانه حضرت خدیجه(س) به سرویس بهداشتی” یاد این موضوع افتادم که در زمان پیروزی جمهوری اسلامی […]

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


اولین سررسید هوشمند دانش آموزی؛ به جای پول «همکلاسی» عیدی بدهیم!
اولین سررسید هوشمند دانش آموزی؛ به جای پول «همکلاسی» عیدی بدهیم!
ثبت نام دبستان پسرانه طاها
ثبت نام دبستان پسرانه طاها
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق