چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹

نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر؛

گذرگاه بلوغ سینمای ایران در «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان

زهتابچیان بر هرچه در نظام اسلامی باید بر سر آن فریاد زد تاخته و ایستاده بر شانه غیورِ مهدویان عبور سینمای ایران را از یک پیج تاریخی به سمت رشد رقم زده است. اما با تمام این کلیات غرورانگیز جزئیات پرچالش و سوال در فیلم کم نیست. چرا تا این حد خود را به آژانس شیشه ای شبیه کرده است؟ و چرا موضوع از بازداشتِ مجرم به گروگانگیری استحاله شود؟

ندای اصفهان- مریم مدرس مطلق
با احساس مجرمانه ای از تهران می‌روم که از دیدن این فیلم به من دست داده است. همان حس مجرمانه ای که قبلا هنگام عبور از کودکیِ شیرینِ بی دغدغه به بزرگسالیِ واقع بینِ پر مسئولیت تجربه کرده ایم! فیلمی که نه به خاطر محتوای جسورانه اش بلکه به دلیل فاز جدیدی که در ادبیات سینمایی جمهوری اسلامی گشوده ما را از کودکی سینمایمان بیرون کشیده است.
جای سوال است که چرا این فیلم را گذرگاه بلوغ سینمای ایران دانسته ام، حال آنکه روند تغییر از چند سال پیش با خط ویژه و فیلم های فاخر و نازل بعدی در موضوع دانه درشت ها شروع شده بود. و با وجود هالیوودیسم نهفته در داستان که قهرمانِ خسته از بی عدالتی سر به آنارشیسم برداشته است؛ حتی با وجود شباهت بیش از حد به آژانس شیشه ای.
آنچه فیلم را با نمونه های هالیوودی متمایز کرده این است که خط قرمزهای آمریکایی اینچنین در زره تقدس محافظت نشده است! و قهرمان، چنین عقبه تاریخیِ گردن کلفتی از نفت و کاپیتالاسیون در پی ندارد.


زهتابچیان بر هرچه در نظام اسلامی باید بر سر آن فریاد زد تاخته و ایستاده بر شانه غیورِ مهدویان عبور سینمای ایران را از یک پیج تاریخی به سمت رشد رقم زده است.
اما با تمام این کلیات غرورانگیز جزئیات پرچالش و سوال در فیلم کم نیست. چرا تا این حد خود را به آژانس شیشه ای شبیه کرده است؟ چه نیاز است غیر از مرد مست و فرزند آیت الله فلان کس دیگری در حبس بسیجی ها بماند و موضوع از بازداشتِ مجرم به گروگانگیری استحاله شود؟ در حالی که فیلم هیچ نیاز دراماتیک به آن ندارد بلکه خود را در مظان مقایسه با آژانس قرار داده و اغلبِ فرصت های نقد را از خود سلب کرده است.
چرا سردار که قرار است فیصله دهنده ی کشمکش ها و خالق حماسه پایانی داستان باشد کمترین شخصیت پردازی را بین تمام کاراکترها داراست؟
چرا بسیجی ارزشی داستان چنان به طور سمبلیک به سلاح وابسته است که با از دست دادن سلاحش (که شاخصه سینمای غربی است) در کسری از دقیقه هیمنه اش به باد رفته حصار مقاومتش شکسته می‌شود؟
و بسیاری ریزچراها که در مجال محدود این نقد نمی‌گنجد. اما این همه، از سیادت فیلم نمی‌کاهد و (گرچه مخالفان آن از میان همفکران و دوستان بر خواهند خاست) صف شکنانه بر سر سینمای ارزشی منفعل نهیب می‌زند.
انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


اولین سررسید هوشمند دانش آموزی؛ به همدیگر «همکلاسی» هدیه بدهیم!
اولین سررسید هوشمند دانش آموزی؛ به همدیگر «همکلاسی» هدیه بدهیم!
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق