شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
32757_712
 راه کارهایی برای مقابله با تشنگی روزه داری   

روزه داری و گرسنگی باعث افزایش حرارت بدن و تولید بیشتر صفرا می شود. افزایش حرارت و صفرا پیامدهایی مانند عطش در پی خواهد داشت.

به گزارش ندای اصفهان به نقل از طبایع، بدیهی است کسانی که بدن کم آب تری دارند (افراد لاغر و به ویژه لاغرهای گرم مزاج) نسبت به این مشکلات حسّاس ترند و به همین جهت باید مراقبت بیشتری داشته باشند. از بهترین روش ها برای رفع تشنگی، استفاده از خوراکی هایی است که طبع خنک یا سردی دارند و به اصطلاح، ضدّ صفرا بوده و حرارت کبد را فرو می نشانند.

راهکارهای زیر جهت کاهش عطش روزه داری بسیار مفیدند:

شربت عسل و آبلیموی طبیعی:
چنانچه بین افطار تا سحر دو یا سه لیوان از این شربت گوارا را مصرف کنید؛ رطوبت کافی برای بدن تامین می شود و کمبود آب بدن و افزایش حرارت و غلبه تشنگی در اثر روزه داری پیش نخواهد آمد.

شربت خاکشیر:
از بین نوشیدنی ها، شربت خاکشیر جایگاه ویژه ای دارد. این نوشیدنی از قدیم در فصل گرما و برای مقابله با تشنگی بکار می رفته است.

اضافه نمودن چند قطره آب لیمو ترش تازه یا آبلیمو، تأثیر شربت خاکشی را افزایش می دهد.

آب غوره طبیعی:
کسانی که طبع بسیار گرمی دارند؛ می توانند به هنگام سحر، کمی آبغوره را با آب مخلوط نموده و میل کنند.( به ویژه پس از خوردن غذاهای چرب)

عرقیات با طبع سرد:
عرق کاسنی و شاهتره را به نسبت مساوی مخلوط کنید و در یخچال گذاشته در فاصله افطار تا سحر به جای آب خوردن مصرف کنید. این کار، تشنگی طول روز را بسیار کم می کند.

خواب نمیروز (قیلوله):
خواب نیمروز رطوبت مناسبی برای بدن فراهم می کند و باعث افزایش نشاط در انجام اعمال عبادی نیز می شود. توصیه می کنیم از خواب بیش از حد در سایر زمان ها پرهیز کنید و از فرصت این ماه به خوبی استفاده کنید.

حمام با آب ولرم:
دوش گرفتن با آب ولرم از حرارت بدن کاسته و اندکی رطوبت برای بدن فراهم می کند. توصیه می شود هنگام دوش گرفتن از آب خیلی سرد و آب گرم پرهیز نمایید چرا که باعث افزایش تشنگی و ضعف می شود.

تخم گشنیز + آبغوره:
کسانی که در طول روز بدنشان داغ شده دچار عطش شدید می شوند می توانند هر شب یک قاشق مربّاخوری پودر تخم گشنیز را در یک استکان آبغوره بی نمک ریخته آن را در یخچال گذاشته و سحر آن را صاف و آبغوره را کم کم میل کنند.

چند نوشیدنی مفید دیگر:
شربت لیمو: مقداری شکر(سرخ) را در ظرفی ریخته به اندازه ای آب لیموترش تازه به آن اضافه کرده تا رویش را بگیرد. سپس ۲۴ ساعت در ظرفی دربسته و دمایی معمولی نگهداری کنند و بعد، صاف کرده با قدری دیگر آب لیموترش تازه، قوام بیاورند. این مایه شربت را در هنگام مصرف با آب رقیق کرده بنوشند.

شربت نارنج یا بالنگ: آب بالنگ یا نارنج را با دو سوم آن شکر(سرخ) روی حرارت ملایم قوام آورده موقع مصرف با آب رقیق کرده بنوشند.

سکنجبین: روش تهیه: دو واحد شکر سرخ، دو واحد عرق نعنا و یک واحد سرکه انگور خانگی را با ۵ قسمت آب مخلوط کنید و افطار و سحر نصف لیوان با نصف لیوان آب میل کنید. برای خنک شدن بیشتر این شربت، می توانید به جای آب از عرق کاسنی استفاده کنید و به هنگام نوشیدن، کمی تخم خرفه هم اضافه کنید.

تخم خرفه را کوبیده در دوغ خیسانده بگذارید خشک شود و این کار را ۳ تا ۷ بار تکرار کنید. بر مصرف این پودر در افطار و سحر مداومت داشته باشید.

شربت سماق: افراد گرم مزاج می توانند از این شربت در فاصله افطار تا سحر استفاده کنند: ۴۰ گرم سماق را شب در ۴۰۰ گرم گلاب خیسانده صبح صاف کرده با ۴۰۰ گرم آب گلابی و ۲۰۰ گرم شکر(سرخ) قوام آورده به صورت رقیق شده با آب مصرف کنند.

شربت آبغوره+ربّ انار: سه واحد آبغوره بی نمک را را با دو واحد رب انار خانگی مخلوط کرده چند دقیقه جوشانده در جای خنک نگهداری کنید. از این مخلوط هر شب سه قاشق غذاخوری تا نصف استکان را با یک استکان آب مخلوط و میل کنید.

چه غذاها و رفتارهایی تشنگی ما را بیشتر می کنند؟

مصرف زیاد گوشت قرمز هم می تواند باعث افزایش صفرا و تشنگی شود. البته افرادی که سابقه کم خونی، ضعف و یا افت فشارهای مکرّر را دارند از این قاعده مستثنی هستند.

پرخوری در سحر یکی از عوامل تشنگی در طول روز است. پس کم بخورید تا تشنه نشوید.

پرهیز از غذاهای سرخ کردنی و غذاهای بسیار چرب، شور، شیرین، تند و پرادویه هم فراموش نشود. مصرف ادویه، فلفل و سیر را در غذاهای این ماه و به ویژه سحر کاهش دهید. چای، قهوه و کاکائو هم به دلیل خاصیت ادرارآوری خود می توانند تشنگی را بیفزایند.

مصرف آب یخ اگرچه در ابتدا و در ظاهر تشنگی را فرو می نشاند اما در نهایت باعث تشدید تشنگی می شود.

خوابیدن بلافاصله بعد از سحری، به خصوص اگر غذاهای با طبع گرم مصرف شده باشد موجب افزایش تشنگی می شود.

دوش گرفتن با آب خیلی سرد و آب گرم و حمام رفتن های طولانی، موجب افزایش تشنگی می شود.

پیاده روی در آفتاب و قرار گرفتن در معرض هوای خیلی گرم

ورزش و فعالیت بدنی زیاد نیز باعث افزایش حرارت بدن و میل به نوشیدن آب را افزایش می دهد

مصرف نوشیدنی های ادرار آور و عرقیات گرم.

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق